نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 10354
زمان انتشار: 03 مرداد 1397 12:04:00

تجربه رانندگی و بررسی فنی اتومبیل کوپا T210

طی یک یا 2 دهه گذشته هر برند اتومبیل مشخصات طراحی مخصوص به خود را داشته و حتی اگر لوگوی آن را می‏پوشاندند، با دیدن برخی عناصر و جزئیاتی از جلو پنجره و خطوط بدنه، نام و مدل به سادگی مشخص می‏شد.
نویسنده: سلمان امیدبخش
تجربه رانندگی و بررسی فنی اتومبیل کوپا   T210

 مجله ماشین / امروز حتی در بازار خودروی کشورمان که از تنوع چندانی هم برخوردار نیست، نمونه‏ هایی عرضه می‏شوند که نه تنها برند، بلکه کشور سازنده هم به سختی قابل تشخیص بوده که آن هم به لطف شناخت صحیح سازنده از خواست خریدار حاصل گردیده که البته نقاط اشتراک در طراحی همیشه هم بد نیست و بهتر است هر مدل جدید را با در نظر گرفتن تمامی مشخصات فنی، ایمنی و رفاهی ارزیابی کرد، هر چند که پیشینه هم در این مورد حرف اول را می‏زند، ولی آینده همیشه غیرقابل پیش‏بینی است! 


می خواهند بزرگ شوند! 
خودروسازان کشور چین در طی 10 سال اخیر به شکلی هوشمندانه به تحقیق و توسعه برندها و مدل‏های خود پرداخته و از دانش و مشورت بزرگان در این زمینه بهره‏ های فراوان برده‏اند. یعنی همان کاری که هیوندای انجام داد و به دقت رقیبان قدرتمند خود را رصد کرده و مدیران حرفه ‏ای آنها را به استخدام خود در می‏آورد. نتیجه آن ظهور اتومبیل ‏هایی بوده که شاید چند سال قبل اگر می‏گفتند نمونه ‏ای چینی از پیشرانه توربوشارژر، گیربکس اتوماتیک و برخی تجهیزاتی که در خودروهای مدرن یافت می‏شود، برخوردار است، باور و پذیرش آن اصلاً برایمان آسان نبود. اما اکنون وضعیت فرق کرده و آنها هم می‏خواهند مثل کشورشان بزرگ شوند و سهم بیشتری از بازار دراختیار بگیرند. 
اتومبیلی که در مقابلمان است، از تناسبات طراحی مناسبی سود برده و باتوجه به ترکیب جلوپنجره، خطوط روی در موتور و رینگ‏های بزرگ کاملاً عضلانی جلوه می‏کند. این نمونه به نام کوپا (Coupa) توسط گروه ریگان از زیرمجموعه‏ های کرمان خودرو عرضه گردیده که باوجود جدید بودن برای بازار خودرو، چهره‏ای آشنا داشته و حس و حال مدل‏ های آلمانی از برند فولکس‏واگن و آئودی کاملاً در آن به چشم می‏خورد و باتوجه به حضور کراس‏اوور تیگوان ممکن است در برخی موارد این دو را با هم اشتباه بگیرید، هرچند اصالت طراحی موردی فراتر از استفاده از پلت‏فرم است! نمای جانبی کوپا با خطوطی نرم و فرم کوپه مانند ستون انتهایی وسیله که به چراغ‏ های عقب می‏رسند، طرح نسبتاً جذابی داشته و وجود اگزوزهای دوگانه بزرگ با شکلی ذوزنقه ‏ای با ذائقه خریداران کاملاً مناسب و هماهنگ است هرچند از ظرافت طراحی مناسبی برخودار نبوده و کمی بیش از حد بزرگ و زمخت به نظر می‏رسند، ولی واقعی بوده! و مانند برخی اتومبیل‏ها همچون رنو کولئوس و تلیسمان تنها طرحی از این بخش نیستند! 

ترمز مهم‏تر از قدرت و آپشن
ورود به داخل کابین به راحتی صورت پذیرفته و به محض بستن در، خود را در فضایی متفاوت و نسبتاً شیک می‏بینید که انواع و اقسام کنترلرها در اطرافتان وجود دارد. شباهت این بخش هم به مدل‏هایی از برند فولکس واگن و آئودی کاملاً مشخص بوده اما کنسول وسط و زاویه آن به سمت راننده تاحدودی خودروهای کیا و به ویژه اپتیما را یادآوری می‏کند. 
میزان گودی صندلی‏ های مجهز به گرم‏کن در خور توجه بوده و تنظیمات آن به صورت برقی به راحتی صورت می‏پذیرد. کیفیت دکمه ‏ها و حس به کارگیری آنها نمی‏توان گفت خیلی خوب است، اما تقریباً مناسب بوده، مضاف بر اینکه وضوح صفحه نمایشگر موجود در کنسول وسط هم می‏توانست بهتر باشد. عرض زیاد اتومبیل در هنگام حرکت دید وسیعی فراهم می‏آورد، به ‏طوری‏که در زمان تردد در شهر و اتوبان کاملاً به خودرو و اطراف آن مسلط هستید. میزان صدای تولیدی در هنگام تخته کردن پدال گاز و حتی در ابتدای شروع به حرکت، زیاد نبوده و آزار دهنده نیست، اما نوسان دار احساس شده و کمی زوزه با تُنی بم به گوش می‏رسد. گویی که یک هواپیما قصد برخاستن از باند را دارد! کوپا تقریباً به راحتی به سرعت‏ های بالا دست می‏یابد که پیشرانه توربوشارژردار در این بین نقش مهمی دارد، اما با این وجود خودرو کشش مناسبی نداشته و جالب است که این موضوع را در مدل‏هایی مانند تیگو 7 و پژو 2008 هم احساس کردیم. شاید سرعت‏گیری در خط مستقیم پذیرفتنی باشد، اما حجم کم پیشرانه تأثیرگذار است. مضاف بر اینکه باوجود گیربکس نرم و بی‏صدا، هماهنگی آن با موتور چندان مطلوب و راضی‏ کننده نیست و برای حرکت با شتاب بیشتر نیاز به فشار مضاعف روی پدال گاز خواهید داشت. به طور حتم عدم هماهنگی و کوپل نشدن مناسب جعبه دنده با پیشرانه دلیل این ناکارآمدی است. اما ترمزها راضی کننده بودند و به نظر می‏رسد در چنین خودروهایی، کیفیت بخش مورداشاره از شتاب و قدرت موتور مهم‏تر است. ضمن اینکه فرمان‏پذیری و پایداری این مدل هم با وجود سامانه‏ های مختلف مناسب بوده و نظرتان را جلب خواهد کرد. 
یک نکته مهم اینکه کوپا تنها ظاهر شاسی بلند را داشته و از قفل دیفرانسیل و سامانه ‏های کمکی در این بخش برخوردار نیست و نمی‏توان روی توانایی ‏های خارج از جاده آن، حسابی باز کرد. این موضوع در همان روز آزمایش به ما ثابت شد و اندکی راندن در جاده‏ های ناهموار منطقه سوهانک برابر بود با ناکارآمدی وسیله که به ناچار از مسیر رفته بازگشتیم. اما در زمان توقف جهت تهیه تصاویر، سطح تجهیزاتی کوپا را بررسی کرده که به ما ثابت کرد کاملاً با دست پر به میدان آمده است، از صفحه نمایش چند رسانه‏ای، تنظیمات برقی صندلی‏ها و سقف پانورامیک که بگذریم، وجود رادارهای حرکتی مختلف و دروبین 360 درجه نصب شده، کاملاً جلب توجه می‏کند. ضمن اینکه با در جیب داشتن ریموت و در زمان برگشتن از خرید با دستان پر، تنها کافی است که پای شما زیر در صندوق حرکت کند! حال به این موارد نورپردازی داخلی و هماهنگی آن با موسیقی پخش شده، شارژ بی‏سیم و امکان انتخاب حالت‏های مختلف برای نشان‏دهنده‏ های پشت فرمان را هم به این موارد اضافه کنید. 

زمان بیشتری نیاز است
به طور حتم بررسی چند ساعته کوپا نمی‏تواند به صورت کامل بیانگر تمامی نقاط ضعف و قوت آن باشد، همیشه قوای فنی خودروهای چینی موردبحث بوده و هست. چون این مدل‏ها در هماهنگ بودن بخش‏های مختلف فنی مانند پیشرانه، گیربکس و کیفیت ترمزگیری و فرمان پذیری چندان سابقه درخشانی نداشته‏ اند، اما طی این سال‏ها به سرعت پیشرفت کرده‏اند. مورد مهم بعدی تغییر ذائقه خریدار ایرانی از قیمت به کیفیت است. درست است که سطح تجهیزاتی مطلوب و جذاب می‏تواند به عنوان یکی از گزینه‏ های خرید وسوسه‏ کننده باشد، اما مقوله کیفیت آنها در طولانی مدت جای پرسش دارد. البته این موضوع برای کوپا و مدل‏هایی مانند تیگو7 و دیگر هموطنان بازه قیمتی 100 تا 140 میلیون تومان هنوز مورد ارزیابی و سنجش قرار نگرفته است. حال که به قیمت اشاره کردیم، بد نیست که به خدمات فروش و پس از فروش هم اشاره‏ای داشته باشیم. موردی‏که هم به عنوان برگ برنده این مدل‏ها و البته پاشنه آشیل آنها محسوب می‏گردد. بارها عنوان کرده بودیم که هر برندی اعم از چینی، آسیایی و اروپایی اگر می‏خواهد در بازار خودروی کشورمان موفق باشد، می‏بایست در دو بخش مهم مورد اشاره کاملاً حرفه ‏ای و قوی عمل کند. مهم‏تر اینکه مصرف کننده وطنی را ابتدا با محصولات خود آشنا کرده و هر گونه ابهامی را در خصوص مدل‏های عرضه شده آن هم به صورت کاملاً حرفه‏ ای و صادقانه برطرف کند. خریداران این روزها به عدم تعهد و بدقولی ‏ها بسیار حساس شده و مایلند که کالای با ارزشی در زمان مناسب دریافت کنند. هر چند در خصوص کوپا و شرکت عرضه کننده آن تصویر ذهنی مناسب و مثبتی وجود داشته که در ابتدا می‏تواند به عنوان یکی از برگ‏ های برنده محسوب گردد، اما این مورد باید به دیگر بخش‏های ارتباط با مشتری از ابتدا تعمیم یابد، زیرا یکی از شرط‏های اصلی بقا محسوب می‏گردد. در مجموع، این شاسی بلند زیبا باتوجه به مشخصات فنی نسبتاً مطلوب و سطح تجهیزاتی و ایمنی مناسب می‏تواند در بازه قیمتی 120 تا 140 میلیون تومان به خوبی عرض اندام کرده اما به موارد مهم اشاره شده و کنترل بازه قیمتی می‏بایست توجه ویژه‏ای کند. 

مشخصات فنی کوپا T210

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1499

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5800/156

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

3600-2100/210

وزن خالص (کیلوگرم)

1661

نوع جعبه دنده

6 سرعته تیپ ترونیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1694×1893×4654

فاصله محوری (میلی‏متر)

2805

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های جلو

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

235/60R18

حجم مخزن سوخت (لیتر)

60

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

6/8

حدود قیمت (میلیون تومان)

130

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس