نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 10360
زمان انتشار: 07 مرداد 1397 11:04:00

رُهام سایپا ،اولین تجربه صنعت خودروی کشور درساخت پلت فرم

سایپا رُهام، جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود. این خودرو که به عنوان اولین تجربه صنعت خودروسازی کشور ایران در مهندسی و ساخت پلت فرم ملی شناخته می شود، با برخورداری از ۶ کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری، توانایی کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه یورو NCAP را دارد.
نویسنده: فردین محمدسور
رُهام سایپا ،اولین تجربه صنعت خودروی کشور درساخت پلت فرم

 مجله ماشین/ سایپا رُهام، جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود که در هفدهمین نمایشگاه شیراز به معرض نمایش در آمد. این خودرو که اولین تجربه صنعت خودروسازی کشور در مهندسی و ساخت پلت فرم ملی به حساب می آید را می توان به نوعی به عنوان مهمترین رویداد این نمایشگاه نه چندان باشکوه دانست. 

در هر صورت رهام به همراه استانداردهای جدیدی پا به میدان گذاشته است که اگرچه جزو استانداردهای حداقلی به حساب می آیند، اما باز هم حضور آن ها در یک محصول ایرانی کمی عجیب است! استانداردهایی همچون وجود 6 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و احتمال کسب 3 ستاره ایمنی از موسسه یورو NCAP با توجه به کارنامه صنعت خودروسازی کشور، حضور آن ها در یک محصول ایرانی کمی زود بود!
چندی پیش تصاویری از این خودرو در حال تست در هندوستان منتشر شده بود که بر همکاری سایپا با یکی از شرکت های تابعه رنو در هندوستان دلالت می کرد. اکنون این خودرو در خاک ایران و در ملک سلیمان مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفته است. به گفته سایپا این خودرو بر روی پلت فرم ایرانی (مگا پلت فرم SP100) ساخته شده است و طراحی آن از شاهین ایرانی الهام گرفته شده است. با توجه به پیشوند مگا در کنار عبارت پلت فرم، باید منتظر محصولات دیگری بر روی همین پلت فرم در آینده باشیم. با توجه به عدم تنوع در بین محصولات داخلی، وجود چنین پلت فرم های انعطاف پذیری را باید محترم شمرد.
سایپا در این محصول از یک موتور 1650 سی سی با قدرت و گشتاور نسبتا مناسبی استفاده کرده است که پیش از این در محصولات جدید بریلیانس مورد استفاده قرار گرفته بود. این موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپه که با کد BM16 شناخته می شود، 113 اسب بخار قدرت و 154 نیوتون متر گشتاور را برای این خودروی تقریبا 1300 کیلوگرمی فراهم می کند. همچنین این خودرو در تیپ های متنوع و با دو گیربکس 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد.
در کل رُهام از طراحی بیرونی و داخلی زیبا و مناسبی بهره می برد که در صورت قیمت گذاری مناسب، با توجه به ایرانی بودنش قطعا گوی سبقت را از چینی های هم رده خود خواهد ربود.

دلایل نامگذاری سایپا رُهام:
1- رهام نامی فارسی است که در فرهنگ لغت دهخدا  به معنای پرنده آزاد و رها می باشد.
2- طراحی این خودرو با الهام از شاهین ایرانی به عنوان پرنده ای آزاد و رها طراحی شده است.
3- نام پسر یکی از پهلوانان ایرانی. رهام از شجاعان گیتی بود و در زمان کیخسرو جنگهای مردانه انجام داده بود.
 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس