نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 10374
زمان انتشار: 17 مرداد 1397 13:09:00

ماجرای خودروسازان داخلی و تولید خودروهای غیرآیرودینامیک!

بر اساس بررسی ‏های انجام شده، پس از فاکتور قیمت، طرح ظاهری، یکی از مهم ‏ترین عوامل تعیین ‏کننده در تصمیم‏ گیری و انتخاب مشتریان یک خودرو هستند و اینجاست که دلیل نقش و اهمیت طراحی آیرودینامیکی یک خودرو به خوبی نمایان می‏گردد، چرا که یک طرح آیرودینامیکی خوب، القاکننده ناخودآگاه حس لذت‏بخش درونی پیشرفت و کمال ‏جویی به مالک و خریدار خودرو و نشان ‏دهنده قدرت، سرعت، برتری و ارزش یک خودرو بوده و می‏ تواند سبب افزایش و موفقیت یک مدل گردد.
ماجرای خودروسازان داخلی و تولید خودروهای غیرآیرودینامیک!

 مجله ماشین – مهندس محمدرضا زرین/ امروزه طراحی همه خودروها به سمت هر چه آیرودینامیک ‏تر شدن پیش می‏ رود. گویی بین خودروسازان، مسابقه ‏ای پنهانی در جریان است تا بدین وسیله هر یک توانمندی خود را به رخ رقبا بکشند، اما این همه، فقط به خاطر این نیست که به کار گرفتن اصول آیرودینامیک سبب می‏گردد تا در سرعت‏ های بالا، سر و صدا و زوزه باد یا مقاومت هوا در برابر حرکت خودرو و در نتیجه مصرف سوخت خودرو کاهش یافته و پایداری خودرو روی سطح جاده از دست نرود. حتی به خاطر ده ‏ها دلیل فنی و مهندسی ریز و درشت و تأثیرگذار دیگری که در کتاب‏ها، منابع و مقالات علمی به آنها اشاره شده‏اند، از جمله تامین هوای کافی برای تنفس پیشرانه، سیستم خنک کننده، ترمزها و ... هم نیست، بلکه شاید بیشتر و مهم‏تر از همه به خاطر این است که امروزه فرم و طراحی آیرودینامیکی می‏تواند سبب موفقیت و فروش بیشتر یک خودرو در بازار یا شکست آن گردد!


بر اساس بررسی‏ های انجام شده، پس از فاکتور قیمت، طرح ظاهری، یکی از مهم ‏ترین عوامل تعیین ‏کننده در تصمیم ‏گیری و انتخاب مشتریان یک خودرو هستند و اینجاست که دلیل نقش و اهمیت طراحی آیرودینامیکی یک خودرو به خوبی نمایان می ‏گردد، چرا که یک طرح آیرودینامیکی خوب، القاکننده ناخودآگاه حس لذت ‏بخش درونی پیشرفت و کمال‏ جویی به مالک و خریدار خودرو و نشان‏دهنده قدرت، سرعت، برتری و ارزش یک خودرو بوده و می ‏تواند سبب افزایش و موفقیت یک مدل گردد. به همین ‏دلیل است که شرکت‏ هایی مانند مرسدس بنز، آئودی، ب‏ ام ‏و و ... به فرم طراحی آیرودینامیکی خودروهای خود بسیار اهمیت می‏دهند.
اگر دقت کرده باشید استفاده هر چه بیشتر از مفهوم طرح آیرودینامیکی کام (فرم قطره آب یا مخروط مانند بریده شده در عقب) امروزه کاملاً فراگیر شده و طراحان و مهندسین خودرو تلاش می ‏کنند تا حتی مدل‏ های سواری صندوق‏دار یا سدان را هم به مفهوم طرح کام نزدیک سازند تا ضمن حفظ زیبایی و بخشیدن جلوه‏ای پویا و ورزشی، با ترفندهای دیگر آیرودینامیکی نیز ضریب پسای خودرو را تا حد امکان پایین بیاورند، چرا که اولین مسئله مهم و تأثیرگذار در ضریب پسای آیرودینامیکی، شکل کلی و طرح نمای بیرونی جسم است
در این میان حتی خودروسازان چینی نیز که سابقه چندانی در صنعت خودروسازی نداشتند، به اهمیت فوق‏ العاده و تأثیربی‏ چون و چرای این نکته ‏پی برده ‏اند و با کمک گرفتن از مشاوران و متخصصان برجسته آیرودینامیک از سراسر دنیا و راه اندازی و استفاده از تونل ‏های باد مرکز تحقیقاتی داخلی و خارجی، طراحی خودروهایشان را به طور چشم‏گیری بهبود داده‏اند، به طوری که امروزه همگان تقریباً اذعان دارند که خودروهای چینی جدید با مدل ‏های حتی یک دهه قبل خود قابل مقایسه نیستند. اوج تلاش و پیشرفت چینی ‏ها در طراحی آیرودینامیکی خودروها را می‏ توان در مدل‏ های جدید شرکت‏ های خودروسازی این کشور به روشنی ملاحظه کرد. 
یکی از افرادی که در سال‏های اخیر سهم به سزایی در پیشبرد طراحی و دانش آیرودینامیک خودروها در چین داشته، پروفسوری ژاپنی به نام «شینری موتو» Prof.Shinri Muto بوده است. 
 
جدی ‏ترین مدل چری در برابر مدل قدیمی یک دهه پیش (2003 تا 2010) آن! پیشرفت سریع و شگفت ‏آور طراحی آیرودینامیکی از فرم ساده صندوق مانند و جعبه ‏ای شکل قدیمی (سه جعبه ‏ای) تا فرم مدرن و زیبای آیرودینامیکی امروزی کاملاً مشخص است! 
 
پروفسور موتو از سال‏ها پیش، بنا به دعوت صنایع خودروسازی و دانشگاه‏های چین، بیشتر مواقع سال را در این کشور به‏ سر‏برده و به آموزش، انتقال تکنولوژی و پژوهش در این زمینه مشغول هستند. ایشان سال‏ها سرپرستی و مدیریت آزمایش‏ها و پژوهش‏های آیرودینامیک در تونل باد انستیتو تحقیقات خودروی ژاپن JARI را بر عهده داشته و مدت‏ها عضو کمیته آیرودینامیک انجمن مهندسین خودروی آمریکا SAE بوده ‏اند. 
هم‏چنین تاکنون طراحی آیرودینامیکی خودروهای بسیاری (نام و مشخصات این پروژه ‏ها محرمانه ‏اند)، از اتومبیل ‏های فرمول و مسابقات سرعت گرفته تا خودروهای هیبریدی که مقام ‏های برتری را چه از نظر رده‏ بندی و امتیاز و چه از نظر میزان فروش در بازار کسب کرده ‏اند، تحت نظارت و سرپرستی ایشان صورت گرفته‏ اند.

توپ فوتبال در تونل باد!
به هر حال در دنیایی که حتی روی انواع توپ‏ های فوتبال، والیبال، بیس بال و ... آزمایش‏ های آیرودینامیکی در تونل باد انجام می ‏شود تا بررسی شود که این توپ‏ ها در هنگام شوت زدن و پرتاب شدن، چگونه مسیرشان را طی می‏ کنند، آیا از مسیرشان منحرف می‏ شوند یا خیر و هم‏چنین چگونگی حرکتشان در طول مسیر در هوا کاملاً مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار می‏ گیرد، خودروسازان داخلی هنوز طراحی و آزمایش‏ های آیرودینامیکی را چیزی فانتزی و تفننی تلقی می‏ کنند!
 
این کتاب قرار‏است تا برای اولین‏ بار در سمینار SAE (انجمن مهندسین خودروی آمریکا)  که در کشور چین برگزار می گردد، توسط پروفسور شینری موتو‏  Prof. Shinri Muto  به طراحان و مهندسان خودرو معرفی گردد. ویژگی دیگر،که آن را از دیگر کتاب های تخصصی در این زمینه متمایز می کند، مروری تاریخی است که در زمینه روند تکامل تدریجی طراحی آیرودینامیکی خودروها به همراه عکسهای مرتبط از خودروهای آیرودینامیک مفهومی نمونهو آزمایشی خاص و قدیمی انجام شده و با داشتن نوشتاری ساده و روان و تصاویر فراوان، آن را به کتابی جذاب و خواندنی برای همه علاقه مندان به خودرو تبدیل کرده است.
 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس