نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 106
زمان انتشار: 30 دی 1396 14:00:00

هنرنمایی فراری تقویت شده در پیست دیتونا .... چه می کنه؟ این FXX-K

فراری را با ماشین‎های سرخی که همواره جزو سریع‎ ترین‎ها بوده‎اند می‎شناسیم. آنها به تازگی نسخه خاصی از لافراری را با نام FXX-K معرفی کرده‎اند. هنگامی که لافراری در سال 2013 با سامانه حرکتی هیبریدی متولد شد همگان را به وجد آورد اما حالا تیم مهندسان ایتالیایی، آن اسب سرکش را با تاکید بر ارتقا ویژگی‎های آیرودینامیکی،تبدیل به نمونه‎ای جسورتر کرده‎اند.
نویسنده: مسیح فرزانه
هنرنمایی فراری تقویت شده در پیست دیتونا .... چه می کنه؟ این FXX-K

 مجله ماشین/  فراری را با ماشین‎های سرخی که همواره جزو سریع‎ترین‎ها بوده‎اند می‎شناسیم. آنها به تازگی نسخه خاصی از لافراری را با نام FXX-K معرفی کرده‎اند. هنگامی که لافراری در سال 2013 با سامانه حرکتی هیبریدی متولد شد همگان را به وجد آورد اما حالا تیم مهندسان ایتالیایی، آن اسب سرکش را با تاکید بر ارتقا ویژگی‎های آیرودینامیکی،تبدیل به نمونه‎ای جسورتر کرده‎اند. مدل FXX-K به صورت خاص برای حرکت در پیست ساخته شده و حتی سریع‎تر از مدل پایه خواهد بود. پیشتر هم این پیشوند را روی محصولات تقویت شده دیگر سازنده دیده بودیم.  (مثل انزو FXX یا 599 با همین کد) خودروهایی که با چنین کدهایی از سوی فراری از خط تولید خارج می‎شوند، هم تولید محدودتر از مدل اصلی بوده و هم از نظر کیت آیرودینامیک بدنه و بخش‏های فنی موتوری یک سر گردن بالاتر هستند. 

در ادامه به بررسی لافراری FXX-K در پیست دیتونا آمریکا پرداخته‎ایم. سرخ‎های مارانلو چندی است در پایان هر سال میلادی، یک برنامه با نام Corse Client Program برگزار می‏کنند که نمونه‎های تقویت شده فراری مثل این مدل در آن حضور پیدا می‏کنند. 


نسخه‏های XX و FXX به گفته کریس هریس (روزنامه‎نگار و راننده تست معروف مجلات خودوریی و یکی از مجریان سری جدید تاپ‏گیر) هم اشک از چشمانتان سرازیر می‏کند و هم پرده گوش را با صدای خشن و ورزشی و زیبایشان نوازش می‎دهند. ابرخودروی تازه حدود هزار اسب قدرت (مجموع دو موتور بنزینی و الکتریکی) و زیر 5/1 تن وزن و تایرهای مسابقه‏ای پیرلی دارد، همه چیز برای به آتش کشیدن مسیر آماده است. 
داخل این ماشین فضایی شبیه لافراری دارد، اما همه چیز مسابقه‏ای‏تر شده، صندلی های جدید و سیستم بازیابی انرژی که تکنولوژی برگرفته از ماشین‏های فرمولاوان است به آن اضافه گشته و همه این تغییرات مثبت سبب شده نسبت به لافراری استاندارد 90 کیلوگرم سبک‏تر شود. لافراری FXXK با تکنولوژی KERS یا همان بازیابی انرژی جنبشی چیزی حدود 137 کیلوات بیشتر دراختیار راننده قرار می‏دهد.(K انتهای نام از همینجا آمده است.) این مقدار در کنار پیشرانه 12 سیلندر خورجینی 6262 سی‏سی، وزن خشک 1495 کیلوگرمی و دو چرخ متحرک در عقب، راننده را محکوم به سریع راندن می‎کند. 
این ماشین یکی از سلاطین چسبندگی و نیروی آیرودینامیکی است، بالچه عقب متحرک  در سرعت 210 کیلومتر برساعت حدود 500 کیلوگرم نیروی روبه‎پایین تولید می‏کند. به این مجموعه یک زیر سپر و یک دیفیوزر عقب را هم باید اضافه کنید. 
وقتی این ماشین حرکت می‏کند، حس می‏کنید سوار بر ترکیبی از یک ماشین ساخته شده مخصوص رقابت‎های 24 ساعته و ناسا هستید. پنجره‏های جانبی جلویی از جنس پلکسی و سبک هستند و در داخل خود تنها یک دریچه کوچک را جای می‎دهند. گیربکس استفاده شده روی این ماشین همان مدل7 سرعته دوکلاچه لافراری است، اما فواصل تعویض دنده‏ها تغییر داده شده و دنده‏ها سریع‏تر عوض می‏شود و با حدود 900 نیوتن‏متر گشتاور،تنها حدود 8/2 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز دارد.
راننده با صندلی فیبرکربنی و فرمان کوچک و تو دستی که دارد دید مناسبی داشته و نقاط کور زیادی وجود ندارند. فرمان ماشین البته سبک است و ترمزهای سرامیکی برمبوی آن در حالت سرد بودن عملکرد قوی ندارند و باید مثل ماشین‏های فرمول یک گرم شوند تا به درجه بالای بهره‏وری برسند. در آغاز حرکت، کمی زمان می‏برد تا با آن ارتباط برقرار کنید. پس از طی کردن چند دور، تایرها گرم می‏شوند و این امر به خوبی در بهبود عملکرد فرمان قابل احساس است. 
سامانه‎های الکترونیک پرشمار ماشین اجازه نمی‏دهد هر کاری که دوست دارید با آن انجام دهید. این حس خوبی است که بدانید یک سیستم نامرئی این ماشین وحشی ایتالیایی را یک جایی کنترل کرده و افسار این اسب را در دستانش می‏گیرد. وقتی FXXK را نیز با آن اهرم دوار معروف فراری یعنی سیستم منتینو Manettino روی حالت مسابقه می‏گذارید، تازه متوجه می‏شوید یک رانندگی تمام عیار چه حس و حالی دارد!
صدای موتور 12 سیلندر خورجینی آن عالی است، قدرتش بی‏نظیر است و سیستم هیبرید هیچ‏وقت شما را تنها نمی‏گذارد. هندلینگ ماشین در پیچ‏های پیست دیتونا قابل لمس و عالی است. همه چیز وقتی جذاب‏تر می‏شود که پیچ تند‏تر می‏شود و این سیستم آئرودینایک ماشین است که اجازه می‏دهد FXXK از جا کنده شود و از شدت نیروی جی احساس می‏کنید صورتتان جمع و لاغر شده است! 
وقتی سیستم‏های الکترونیکی (که مربوط به بخش پایداری و ایمنی است) را خاموش می‏کنید، چه اتفاقی می‏افتد؟ شما آن محافظ نامرئی را از دست می‎دهید، حالا تایرهای اسلیک (که سطح صافی هم دارند) هرلحظه آماده‎اند زیر بار گشتاور موتور از مسیر منحرف شوند. اما شما همچنان می‏توانید با دقت در استفاده از پدال گاز و کنترل روی فرمان بر همه چیز کنترل داشته باشید. بعد از آنکه زبان FXXK را آموختید، دریفت‎کردن با آن لذت‎بخش‎تر از هر ماشین دیگری خواهد بود. 
عملکرد ترمزهای ماشین همچنان عالی است و هر دوری که با آن زده می‏شود، هیچ خستگی در ماشین و ترمزهایش احساس نمی‏شود، اما باید این را اضافه کرد که برای توقف کامل با این ترمزها، حس یک ماشین مسابقه‏ای را ندارید، چون عکس‏العمل پدال ترمز خیلی سریع نیست. 
تمامی این موارد FXXK یک طرف ولی حس این واقعیت که شما سریع‏ترین خودروی خیابانی فراری را رانده‏اید، آن را کنترل کرده‏اید و از رانندگی‏اش لذت ببرید عالی است. دریفت و دودکردن تایر روی آسفالت با این فراری محدودیت ندارد. همه اینها آن تجربه منحصر به فردی را ایجاد می‎کنند که تنها 40 مالک خوش‎شانس لافراری FXXK قادر به لمس آن خواهند بود. 

نگاهی به ویژگی های آیرودینامیکی لافراری FXX-K 
در بخش عقبی ماشین، بالچه جدید در شرایط سخت با اسپویلر فعال عقب کار می‏کنند. در حقیقت وقتی اسپویلر باز می‏شود، این مکانیزم نیروی پایینی را افزایش می‏دهد و هوا را در مسیر مناسب هدایت می‏کند. 
در انتهایی‏ترین بخش ماشین دو دیفیوزر خیلی بزرگ قرار دارند که برای پارک کردن و دنده عقب رفتن یک فاجعه هستند. وقتی ماشین در حالت Low Drag قرار می‏گیرد، دیفیوزرها به میزان دو برابر اتومبیل استاندارد نیروی روبه‎پایین تولید می‏کنند. در حالت Maximum Attack قرار با 30 درصد تغییر در حالت دیفیوزر، میزان نیروی پایینی به 540 کیلوگرم در سرعت 210 کیلومتر می‏رسد. 

کناره‎های پشتی شامل یک سری بالچه‏های ماهی شکل دیگر در امتداد اسکرت‏های کناری می‏شوند که سبب تقویت حرکت هوا به سمت چرخ‏های عقب خواهند بود. صدا خفه‏کن‏های اگزوز برداشته شده‎اند که نتیجه آن صدایی است که واقعا کَر کننده است. 
سیستم آئرو در فراری‏های FXXK برگرفته از دانش مهندسین در فرمولاوان و انزو FXX و 599XX است که سبب شد لافراری یک دور پیست فیورانو در ایتالیا را در یک دقیقه و 14 ثانیه زده و سریع‏ترین فراری در این پیست شود.
در جلوی این ماشین یک اسپویلر دو تکه وجود دارد که فاصله ماشین با زمین را فقط به 3 سانتی‏متر می‏رساند. هدف از این اسپویلر ایجاد کانال هدایت شونده و متمرکز هوا به اطراف ماشین است که تأثیر مثبتی در کاهش مصرف سوخت نیز دارد. 

مقایسه فراری FXXK در برابر مک‏لارن P1-GTR

فاکتورها

مک‏لارن P1 - GTR

فراری FXXK

گنجایش و نوع پیشرانه

3799 سی‏سی و 8 سیلندر خورجینی با دو توربو + موتور هیبرید

6262 سی‏سی و 12 سیلندر خورجینی + موتور هیبرید

مجموع قدرت موتورها (اسب‏بخار)

985

1035

گشتاور (نیوتن‏متر)

900

900

صفر تا 100 کیلومتربرساعت (ثانیه)

8/2

8/2

حداکثر سرعت (کیلومتر)

320

320

وزن (کیلوگرم)

1440

1495

قیمت (میلیون دلار)

1/3

3

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس