نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 114
زمان انتشار: 08 بهمن 1396 13:25:00

هر آنچه که باید از مازراتی گیبلی 2018 بدانیم...

بعد از معرفی آخرین نسل گیبلی در سال 2013 این اولین بار است که مازراتی آن را زیر تیغ جراحی می‏برد و گستره‏ای وسیع‏تر از تغییرات ملایم ظاهری را در بر می‏گیرد. شاید از اصلی‏ترین تغییرات، معرفی دو نوع سطح رفاهی تجهیزاتی گرن لوسو و گرن اسپرت باشد که همانطور که از نامشان پیداست، به ترتیب بر ویژگی‏های اسپرت و لوکس تمرکز داشته و تفاوت‏هایی در طراحی نیز با یکدیگر دارند.
هر آنچه که باید از مازراتی گیبلی 2018 بدانیم...

 مجله ماشین/ بعد از معرفی آخرین نسل گیبلی در سال 2013 این اولین بار است که مازراتی آن را زیر تیغ جراحی می‏برد و گستره‏ای وسیع‏تر از تغییرات ملایم ظاهری را در بر می‏گیرد. شاید از اصلی‏ترین تغییرات، معرفی دو نوع سطح رفاهی تجهیزاتی گرن لوسو و گرن اسپرت باشد که همانطور که از نامشان پیداست، به ترتیب بر ویژگی‏های اسپرت و لوکس تمرکز داشته و تفاوت‏هایی در طراحی نیز با یکدیگر دارند. 


تشخیص این دو مدل از نمای جلو آسان است، چراکه گرن لوسو با جلوپنجره کرومی و ورودی هوای یکپارچه در زیر آن، نمایی کاملاً لوکس دارد و گرن‏اسپرت با ورودی هوای سه تکه چهره‏ای کاملاً تهاجمی دارد. نوشته‏های Gran Sport و Gran Lusso در کناره خودروها به ‏چشم ‏می‏آید و رینگ‏های 19 اینچی 14‏شاخه نیز هرکدام طراحی مختص به خود را دارند. 
با نگاهی به درون کابین، ادامه خط مشی تعریف شده توسط هر دو مدل را به وضوح می‏توان مشاهده کرد. به طور مثال اگرچه هر دو از امکاناتی نظیر حافظه 12گانه برای تنظیم صندلی‏ها، حسگرهای پارک و سیستم تعلیق Skyhook (که با برسی شرایط جاده برای هر چرخ بیشترین راحتی را فراهم می‏کند) بهره می‏برند، اما گرن لوسو با داشتن انتخاب‏هایی مانند چرم و چوب برای کابین یا طرح ابریشمی کمپانی معروف Ermenegildo Zega یک اتاق مجلل را به نمایش می‏گذارد. از طرف دیگر گرن اسپرت با تکیه بر فیبر‏کربن که تمامی کابین از جمله غربیلک فرمان زیبای آن را در بر می‏گیرد، فضایی اسپرت و مهیج را به وجود آورده است.
داشبورد گیبلی بنابر سنت خود ساعت عقربه‏ای مازراتی با پس زمینه آبی را در یک قاب آلومینیمی در‏بر‏دارد که در زیر آن صفحه لمسی 4/8 اینچی چندکاره قرار گرفته و پشت سری‏های جلو نیز منقش به آرم زیبای مازراتی با هنر دست خیاطان ماهر ایتالیایی هستند. هم‏چنین انتخاب سیستم صوتی حرفه‏ای‏ هارمن‏کاردن با 900‏وات قدرت شامل یک ساب‏وفر و 10‏بلندگوی قدرتمند در کنار سیستم صوتی پیشرفته Bowers & Wilkins به همراه 15‏بلندگو و ساب‏ووفرهای Kevlar در عقب کابین با مجموع قدرت 1280‏وات یک توزیع صدای منحصر به فرد منطبق بر طراحی کابین را برای گیبلی به وجود آورده‏اند تا راحتی و لذت را یکجا مهیا کنند.
ایمنی فراموش نشده‏است
در کنار راحتی، ایمنی از اولویت‏های اصلی گیبلی بوده و این خودرو از موسسه EURO NCAP پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده است. در همین راستا انواع فن‏آوری‏های نو به صورت خودکار در گیبلی فعال هستند. HAS (Highway Assist System) یا سامانه کمکی بزرگراه با کمک گرفتن از دوربین دیجیتال پشت آینه میانی و سیستم راداری روی سپر، جاده و دیگر خودروها را بررسی کرده تا به صورت خودکار با سرعتی که توسط راننده اعلام می‏شود با فاصله تعیین شده از خودروی جلو، گیبلی را بین خطوط جاده نگاه داشته و به کمک سامانه کروز کنترل تطبیقی، هماهنگ با اتومبیل جلویی سرعت را اصلاح کرده و یا با کاهش بیش از حد فاصله هشدار دهد و حتی در صورت نیاز گیبلی را متوقف کند. هم‏چنین LKA (Lane Keeping Assist) یا سیستم نگهداری بین خطوط در همکاری با HAS ، در صورتی که ماشین بدون چراغ راهنما از بین خطوط خارج شود هشدار داده و در صورت تأیید راننده اقدام به اصلاح مسیر می‏کند. 
سامانه تشخیص علائم رانندگی توسط دوربین‏های موجود سه علامت شامل محدودیت سرعت، محدودیت سرعت موقت (به طور مثال برای ترافیک سنگین یا بارندگی) و سبقت ممنوع را شناسایی کرده و روی نمایشگر به راننده نشان می‏دهد. در سیستم فعال نقطه کور نیز در صورت وجود خودرویی در نقاط کور دید راننده، ابتدا یک علامت هشدار در آینه بغل ظاهر شده و در صورت عدم اصلاح مسیر یک پیام هشدار صوتی پخش می‏شود و در انتها نیز ایجاد نیروی چرخشی در فرمان در جهت مخالف از اقدامات این سیستم است. البته سامانه کمکی دنده عقب نیز عملکرد مشابهی دارد.
گیربکس هوشمند
در قسمت فنی، برای دستیابی به عملکرد مناسب، اگرچه همان جعبه دنده ZF هشت سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی در گیبلی استفاده شده، اما به لطف سیستم خود تطبیقی در جعبه دنده بر اساس نحوه رانندگی، الگوی تعویض دنده‏ها در جهت افزایش بازدهی به همراه کاهش مصرف سوخت تغییر می‏کند. هم‏چنین در گیبلی S Q4 الگوریتم پایداری پیشرفته به کار رفته در سیستم تعلیق که توسط مازراتی طراحی و توسعه یافته، به صورت پیوسته اطلاعات دینامیکی از جمله سرعت چرخ‏ها، میزان چرخش فرمان و زاویه انحنا به طرفین کابین را با توجه به میزان چسبندگی تایر‏ها به جاده و نحوه رانندگی دریافت کرده تا بهترین شرایط را برای هر چرخ به طور جداگانه برای حفظ پایداری در هر موقعیتی مهیا کند.
از دیگر فناوری‏ها می‏توان از فرمان الکترونیکی نام برد که برای اولین بار گیبلی به آن مجهز شده و تأثیر بسزایی در بهبود دینامیک رانندگی در آن داشته است. هم‏چنین چراغ‏های تمام LED ماتریسی قابل تطبیق با جاده نه تنها باعث افزایش چشمگیر کارایی شده‏اند بلکه چهره‏ای خشمگین‏تر را برای آن به ارمغان آورده‏اند. سپرهای جلو و عقب، طرح جلوپنجره و خطوط روی بدنه نیز طوری تغییر یافتند تا اصلاح این موارد سبب بهبود ضریب آیرودینامیک به میزان 7 درصد باشد.
اما تغییرات در گیبلی 2018 به همین جا ختم نشده و در بخش پیشرانه، با وجود حجم مشابه آن‏ها با مدل 2017، اعداد و ارقام به ویژه در مدل بنزینی اندکی تغییر کرده‏اند. پیشرانه دیزلی با حجم 2987 سی‏سی و قدرت‏های 250 و 275 اسب‏بخار در 4هزار rpm که می‏تواند گشتاور فوق‏العاده 600 نیوتن‏متری را بین دور موتورهای 2000 تا 2600 به چرخ‏ها منتقل کند. حداکثر سرعت با این پیشرانه 250 کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 3/6 ثانیه‏ای را به ارمغان می‏آورد که مصرف مناسبی معادل 9/5 لیتر در 100 کیلومتر دارد.
گیبلی دارای پیشرانه بنزینی با حجم 2979 سی‏سی و البته 5 اسب‏بخار قدرت بیشتر نسبت به مدل 2017، با 350 اسب‏بخار در 5هزارrpm  با گشتاور 500 نیوتن‏متر در 1750 تا 4500 rpm است که حداکثر سرعتی معادل 263 کیلومتر بر ساعت با شتاب 6/5 ثانیه برای صفر تا 100 و مصرف 9/8 لیتر در 100 کیلومتر را فراهم می‏کند. گیبلی S با 430 اسب‏بخار قدرت در 5500rpm  که افزایش 26 اسب‏بخاری را نسبت به مدل قبل تجربه می‏کند با گشتاور 550 نیوتن‏متر در دور موتور 1750 تا 5000 و با شتاب 5 ثانیه برای صفر تا 100 ، با حداکثر سرعت 285 کیلومتر بر ساعت عطش سرعت و قدرت را در گیبلی فرو می‏نشاند که البته مصرف 6/9 لیتر در 100 کیلومتر هزینه آن است. 
و اما گیبلی S Q4 با همان پیشرانه گیبلی S اگرچه حداکثر سرعتش یک کیلومتر بر ساعت کمتر است، اما به لطف سامانه AWD با مصرف 7/9 لیتر در 100 کیلومتر دارای 2/0 ثانیه شتاب بهتر است. اگرچه نمی‏توان انکار کرد که کاهش شتاب 1/0 ثانیه برای تمامی مدل‏ها و افزایش مصرف سوخت ترکیبی از 1/8 لیتر نسبت به مدل 2017 اندکی دلسرد کننده بوده و شاید انتظارات را آن گونه که باید برآورده نکند، اما همچنان قابل توجه است. در ابعاد بدنه نیز طول، عرض و ارتفاع برای گیبلی و گیبلی S به ترتیب 4881، 2056 و 1353 میلی‏متر و فاصله محور 2942 میلی‏متر است. همچنین گیبلی S Q4 و گیبلی دیزلی به غیر از طول با اندازه 4933 میلی‏متر، دارای ابعادی مشابه با دیگر مدل‏ها هستند.
گیبلی‏گران‏قیمت
در کل علاوه بر انواع فن‏آوری‏ها که بیشترشان نسبت به مدل 2017 ارتقاء یافتند، تغییرات ظاهری گیبلی 2018 به طور عمده جلوپنجره، سپرها، چراغ‏های جلو و تا حدی خطوط بدنه را شامل می‏شوند. سپرها با خطوط جلوپنجره که زوایای آن تیز‏تر و شکسته‏تر شده هماهنگ شدند. جلوپنجره‏ای که طرح شبکه‏ای آن از برلینتای افسانه‏ای A6 GCS دهه 50 میلادی الهام گرفته شده و آرم بزرگ و زیبای مازراتی با همان طراحی دهه 20 میلادی را در خود جای می‏دهند. اگرچه تغییرات در نمای پشت و طراحی کابین چندان محسوس نیست، اما همچنان کیفیت کم نظیرش و البته طراحی زیبای آن با کمی تخفیف در حد و اندازه رقابت با همتایان اروپایی خود مانند مرسدس بنز کلاس E و ب‏ام‏و سری 5 و آئودی A6 در کلاس سدان اندازه متوسط است.
در انتها چنانچه خواستار گیبلی 2018 باشید، باید با قیمت مدل پایه در بازار آمریکا که با افزایش 1250 دلاری از 73 هزار و 550 دلار شروع شده و با انتخاب انواع گزینه‏های انتخابی لوکس و اسپرت به راحتی به بالای 100 هزار دلار هم می‏رسد، کنار بیایید.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس