نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 118
زمان انتشار: 10 بهمن 1396 14:04:00

تست هیوندای سوناتا هیبریدی با سلامی سبز به آسمان آبی

این روزها اولویت ‏خرید اتومبیل برای اغلب افراد فرق کرده و مصرف سوخت، هوای پاکیزه و کم ترین میزان آلایندگی، اکنون عناوینی هیجان‏ انگیز‏ هستند. به همین دلیل، مدل‏ های هیبریدی در کشورمان نیز، متنوع ‏تر شده‏اند. تویوتا، لکسس و حالا نوبت هیوندای می تواند عرض اندام کند ...
نویسنده: سلمان امیدبخش
تست هیوندای سوناتا هیبریدی با سلامی سبز به آسمان آبی

 مجله ماشین / این روزها  اولویت ‏خرید اتومبیل برای اغلب افراد فرق کرده و مصرف سوخت، هوای پاکیزه و کم ترین میزان آلایندگی، اکنون عناوینی هیجان‏ انگیز‏ هستند. به همین دلیل، مدل ‏های هیبریدی در کشورمان نیز، متنوع‏ تر شده‏اند. تویوتا، لکسس و حالا نوبت هیوندای می تواند عرض اندام کند ...


لوکس‏تر از مدل بنزینی
در روز ملاقات با مدل هیبریدی، جلو پنجره عریض و سپر شیک سوناتا، کاملاً جلب توجه می‏کند، به خصوص این که رنگ خودرو نیز بسیار زیبا است و ترکیب چراغ‏های خاص جلو و عقب، کمی خشونت چهره هم به بیننده القاء می‏کند. شاید به نظر می‏رسد که سوناتا به نوعی فیس لیفت شده است! چون که از نوع بنزینی آن، لوکس‏تر به نظر می‏رسد. اصولاً، خودروهای کره‏ای هرچه قدر هم که در نسل جدید مدل‏های خود، موفق بوده و طراحی‏های خاص و ویژه داشته باشند، اما سریعاً یکنواخت شده و جذابیت‏های روز اول را نخواهند داشت، با همه این موارد، مدل مورد آزمایش برای سایر خودروها و عابرین جذاب بوده و کاملاً جلب توجه می‏کرد.

در مقام ناظری کنجکاو! 
مالک به راندن خودرو مشغول است و این بار کنار وی، نظاره گر نحوه رانندگی و البته بررسی ادوات داخلی هستیم. داشبورد بزرگ و باکیفیت، ارگونومی مناسب و صندلی‏هایی که راحت هستند. اگر از علاقه‏ مندان به خودروهای هیبریدی هستید، پس به مانیتور مرکزی و البته صفحه نمایش کوچک بین نشان دهنده‏ها، بیشتر توجه خواهید کرد و مدام دوست دارید تا میزان شارژ باتری و امتیاز نحوه رانندگی خود را کنترل کنید. لذا از دریافت نمره کم و مصرف سوخت بالا، خوشنود نمی شوید. 
وقت آن رسیده است که پشت فرمان قرار بگیریم، به نظر می رسد که اتومبیل خاموش است! این مورد برای پریوس هم تکرار شده بود. خیلی آرام و بی‏سر و صدا حرکت می‏کنیم. عایق‏بندی مناسب داخل کابین به همراه مواردی که شرح آنها رفت، به رانندگی بی‏دغدغه کمک می‏کند. چاله‏ها و دست اندازهای بی‏رحم خیابان که حالا به گودال‏هایی تبدیل شده، ما را به این وا می‏دارد که از مواجه با آنها اجتناب کنیم. هر چند سواری اتومبیل در چنین مسیرهای بی‏کیفیتی، قابل قبول است. دید به بیرون مطلوب بوده ولی خیلی کامل نیست، البته خودرو از رادار هم بهره می‏برد و ضخامت ستون‏ها و میدان دید نسبتاً کم را جبران می‏کند. با کمی راندن سوناتا، احساس می‏کنیم که این خودرو، مدلی است بین گرنجور و سوناتا، چون با توجه به هیبریدی بودن و اسب بخار بیشتر، لختی شتاب گیری و کندی همیشگی را ندارد، و نکته دیگری هم که به این قضیه دامن می‏زند، نوع تزئینات داخلی است، به ویژه رنگ سفید صندلی‏ها و تریم داخلی مشکی به همراه طرح چوب، که این مورد را بیش از پیش تداعی می‏کند. 

بی‏خیال کسب امتیاز! 
گیربکس 6 سرعته سوناتا، دارای عملکرد خوبی است و برعکس دیگر هیبریدی‏ها که از نوع ضریب متغیر هستند (CVT)، گزینه تیپ ترونیک همانند نمونه به کار رفته در مدل بنزینی است و ضرایب هماهنگی هم دارد. از صدای ویز ویز گیربکس دیگر خودروهای هیبریدی در سرعت‏های بالا، خوشبختانه خبری نیست. 
سوناتا شتاب مناسبی دارد و زمانی که به نشان دهنده روبه‏رو نگاه نکنید، متوجه سرعت آن نخواهید شد، خودرو در سرعت‏های بالا به اصطلاح تو دست بوده و مانورها را با بهترین کیفیت پشت سر می‏گذارد، البته از یک سدان خانوادگی نیمه لوکس هیبریدی، نباید خیلی انتظار داشت، چون این خودرو با اهداف متفاوتی خریداری می‏شود و به واسطه داشتن قدرت نسبتاً مناسب، از فشار بیشتر روی پدال گاز کاسته و ترمز بگیرید تا باتری‏های آن همیشه شارژ باشند! 
ترمزهای سوناتا قدرت ایستایی مناسبی را فراهم می‏کنند، اما نیاز است که روی پدال مربوطه، بیشتر فشار آورید. چون کمی سفت احساس می‏شوند و با تأخیر و سنگین عمل می‏کنند، یعنی درست مانند سایر مدل‏های هیوندای و کیا.

هیبریدی بودن آسان نیست!
حضور دو دستگاه سوناتا هیبریدی دیگر، از نکات جالب توجه در روز آزمایش بود، این نشان می‏دهد که پشتوانه برند و تصویر ذهنی خریدار و علاقه‏مندان، قوی و مناسب است. هرچند، تجربه ثابت کرده که مردم کشورمان دوست دارند همیشه به روز بوده و طبق جدیدترین مدها پیش بروند؛ اما از طرفی هم، بازار خودروی حال حاضر، آن چنان تنوعی ندارد و برای متفاوت بودن، انتخاب‏های محدودی در دسترس است. 
البته دلیل خرید خودروهای هیبریدی باید مشخص باشد، این اتومبیل‏ها به اتکای داشتن باتری مصرف سوخت مناسبی دارند و استهلاک آنها نیز نسبت به مدل‏های مرسوم بنزینی، پایین‏تر است. پس هدف شما پیروی از فناوری جدید است، نه بدنه زیبا و یا امکانات. چون در صورت علاقه به گزینه دوم، کیا اپتیما و یا رنو تالیسمان هم در این بازه قیمتی یافت می‏شوند. حتی مدل‏های کارکرده انواع و اقسام کره‏ای و ژاپنی. 
سوناتا نسبت به رقیب‏های بنزینی و هیبریدی، در بازه قیمتی مناسبی قرار دارد و البته با توجه به مشکلات تویوتا کمری (مانند قیمت بالاتر و عدم دریافت پلاک به دلیل خودروی تولید آمریکا)، خودروی خوش اقبالی محسوب می‏شود. اگر صرفاً هیبریدی بودن را در نظر می‏گیرید، انتخاب منطقی و مناسبی است. البته، رقیب کوچک‏تری دارد به نام پریوس که در همه جای شهر هم می‏شود این مدل نامتعارف را مشاهده کنیم. ولی سوناتا از آن بزرگ‏تر بوده و به اصطلاح یک خودروی خانوادگی است. ضمن این که، امکانات بیشتر به همراه ظاهر متفاوت و شیک، آن را در رتبه بهتری قرار خواهد داد. البته پیشرو بودن و مرغوبیت برند تویوتا را فراموش نکنیم که همین نام و پیشینه برای موفقیت و استمرار در بازار کافی است. هرچند که هیوندای از این مورد در بازار ایران بی‏نصیب نمانده است. 
با همه موارد عنوان شده، هیبریدی بودن در بازار ایران کار آسانی نیست، زیرا مصرف کننده در زمینه خدمات پس از فروش، همیشه با سوالات و نگرانی‏های متعددی روبه‏رو خواهد بود. بنابراین، وظیفه وارد کننده به فروش ختم نمی‏شود و بعد از این، تازه کار آغاز شده است. 
پس تمامی موارد در این مرحله می‏بایست کاملاً شفاف و روشن باشد. آموزش‏های مربوطه در مورد هیبریدیی‏ها باید جامع بوده و تعهدات شرکت برای ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات، به موقع و حرفه‏ای انجام شود تا علاوه بر رضایت مالکین فعلی، خریداران بالقوه این مدل نیز با آرامش خاطری، آن را انتخاب کنند. این مورد زمانی حساس‏تر می‏شود که سوناتا هیبریدی توسط شرکت متفاوتی غیر از نمایندگی رسمی خودروهای هیوندای، وارد می‏شود و نیاز است که در تمامی مراحل، وارد کننده اقدامی شایسته و مناسب داشته باشد و حساسیت نسبت به آن قطعاً بالا است. 
در پایان، ضمن تشکر از همکاری آقای «امیرسامان برهنه پوشان» مالک اتومبیل،توجه خوانندگان را به سایر مشخصات فنی سوناتا هیبریدی لیمیتد، مدل 2017 جلب می‏کنیم. 
 

هیوندای سوناتا هیبریدی لیمیتد 2017

نوع پیشرانه و تعداد سیلندر

خطی/4

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1997

حداکثر قدرت پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

6000/193

حداکثر گشتاور پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

5000/205

وزن خالص (کیلوگرم)

1586

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

1/8

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

200

نوع جعبه دنده

6 سرعته تیپ ترونیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1480×1854×4854

فاصله بین محورها (میلی‏متر)

2804

وضعیت انتقال قدرت

چرخهای جلو

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

215/55R21

حجم مخزن سوخت/ذخیره (لیتر)

60

میانگین مصرف سوخت در 100 کیلومتر (لیتر)

8/5

 

 

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس