نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 122
زمان انتشار: 11 بهمن 1396 13:51:00

برادر کوچکتر اسپورتیج با نام استونیک به بازار وارد می شود

روز به روز از فروش اتوموبیل هاى پرزرق و برق بزرگ و پرقدرت کاسته مى شود، از این رو خودروسازان براى حفظ جایگاه خود در این بازار بزرگ، تمرکز خود را از روى مدل هاى اسپرت و سدان هاى فول سایز برداشته و سعى مى کنند روح و حس این مدل ها را به اتوموبیل هاى کوچک و اقتصادى تزریق کنند به عنوان مثال کیا به تازگى از مدل استونیک براى اروپا رونمایى کرده که یک کراس آور کوچک با موتور کم مصرف سه سیلندر است اما روح و جمال لوکس و اسپرت سدان هاى گران قیمت کیا را دارد.
نویسنده: امیر وزیری
برادر کوچکتر اسپورتیج با نام استونیک به بازار وارد می شود

مجله ماشین/ امروزه در اروپا مردم هرچه بیشتر تمایل به اتوموبیل هاى کوچک تر، کم مصرف تر، به صرفه تر آورده اند و روز به روز از فروش اتوموبیل هاى پرزرق و برق بزرگ و پرقدرت کاسته مى شود، از این رو خودروسازان براى حفظ جایگاه خود در این بازار بزرگ، تمرکز خود را از روى مدل هاى اسپرت و سدان هاى فول سایز برداشته و سعى مى کنند روح و حس این مدل ها را به اتوموبیل هاى کوچک و اقتصادى تزریق کنند به عنوان مثال کیا به تازگى از مدل استونیک براى اروپا رونمایى کرده که یک کراس آور کوچک با موتور کم مصرف سه سیلندر است اما روح و جمال لوکس و اسپرت سدان هاى گران قیمت کیا را دارد.

 بازار کراس اورهاى کوچک روز به روز در حال افزایش است و مى توان این کلاس را یکى از آینده دارترین کلاس هاى اتوموبیل در جهان دانست. امسال در اروپا 1.1 میلیون کراس اور فروخته شد و پیش بینى مى شود این رقم تا سال 2020 به 2 میلیون افزایش یابد. استونیک نماینده کیا در این کلاس بوده که مى توان آن را یکى از بهترین کراس اورهاى جهان خطاب کرد. کیا برخلاف بقیه محصولاتش طراحى این مدل را به دست طراحان اروپایى در فرانکفورت سپرد تا ظاهر اتوموبیل بر اساس میل و سلیقه اروپایى طراحى گردد. مى توان کانسپت Provo در نمایشگاه 2013 ژنو را سر منشا ذهن طراحان اروپایى کیا حدس زد. در ظاهر ستونیک دقیقاً همان طور که اروپاییان مى پسندند، همه چیز ساده اما مدرن است و خبرى از خطوط شکسته و تیز مدل هاى اپتیما و سراتو نیست و از طراحى خاص مانند اسپرتیج نیز دورى شده است. این اتوموبیل با طول 4140 میلى متر آن قدر کوچک است که به راحتى در شهر و ترافیک مى توان با آن رانندگى و پارک دوبل کرد. رینگ هاى 15 و 17 اینچى آلمینیومى نیز بر اساس سلیقه مشترى نصب مى شوند. 

کیا با استونیک طیف جوانان را هدف گرفته است از این رو سعى شده تا سوارى تا حد امکان اسپرت و هیجان انگیزى داشته باشد. مرکز ثقل این اتوموبیل بسیار پایین تر از رقبا طراحى شده تا حس سبکى و چسبندگى به القا شود. فرمان بسیار تیز و با عکس العمل سریع کمک زیادى به افزایش هندلینگ استونیک کرده است. این فرمان سریع ترین و تیزترین فرمان در بین کراس اورهایى است که تا به حال ساخته شده اند. سیستم تعلیق تا حد امکان اتوموبیل را ثابت نگاه داشته و دوره دمپ آن بسیار کم انتخاب شده است. پیشرانه در انتهاى کاپوت و تقریبا نزدیک به راننده قرار گرفته تا تقسیم وزن متعادلى بین عقب و جلو خودرو حاصل گردد. تمام این امکانات از استونیک یک کراس اور اسپرت ساخته که در کنار سیستم هاى الکتریکى رانندگى جذابى را ارائه مى کنند. سیستم هایى هم چون سیستم کنترل و ثبات چرخ ها ( ESC )، سیستم کنترل و ثبات شاسى ( VSM)، سیستم Hill Story Assist که از عقب رفتن ناخواسته خودرو در سربالایى ها جلوگیرى مى کند، سیستم Straight Line Stability که حرکت اتوموبیل را در یک خط صاف نگاه داشته و در صورت ایجاد شیب یا طوفان در جاده از انحراف اتوموبیل از این خط صاف جلوگیرى مى کند. هم چنین سیستمى در ترمز ها نصب شده که اجازه مى دهد راننده در پیچ هاى تند گاز داده و نگران انحراف اتوموبیل نباشد. 

کیا براى استونیک طیفى از انواع موتورهاى کوچک و پیشرفته انتخاب کرده که همگى بر اساس میل و خواسته مشترى نصب مى شوند. موتور اصلى یک پیشرانه 3 سیلندر T-GDI یک لیترى با فناورى تزریق مستقیم  سوخت با سیستم توربوشارژر بوده که گشتاور 172 نیوتون متر تولید مى کند. این موتور بسیار سبک بوده و کمک زیادى به دینامیک و فرز کردن این اتوموبیل کرده است. موتورهاى تنفس طبیعى پاشش چند نقط  اى 1.25 لیترى و 1.4 لیترى با گشتاور به ترتیب 122 و 133 نیوتون متر نیز ارائه شده اند. یک موتور دیزل 1.6 لیترى با گشتاور 260 نیوتون مترى نیز در لیست انتخاب وجود دارد که قوى ترین در بین موتورهاى استونیک محسوب می شود. از آن جایى که هدف این اتوموبیل جوانان انتخاب شده اند، کیا براى کاهش قیمت تمام شده، گیربکس دستى را به عنوان گیربکس پایه اعلام کرده اما مى توان گیربکس هفت سرعته دو کلاچه اتوماتیک را تنها در صورت انتخاب موتور یک لیترى توربو انتخاب کرد که به نظر ایده مناسبى بوده زیرا اکثر جوانان پول چندانى براى خرید اتوموبیل گیربکس اتوماتیک نداشته و از رانندگى با گیربکس دستى نیز لذت مى برند. 

در داخل کابین همانند بیرون همه چیز ساده و در عین حال مدرن است. صفحه نمایش 7 اینچى لمسى در وسط داشبورد با سیستم عامل Apple Car Play براى دارنگان گوشى اپل و Android Auto براى دارنگان گوشى آندرویدى کار مى کند. سیستم رهیاب که توسط این صفحه نمایش کنترل مى شود از تیم TOM TOM خریدارى شده که به صورت آنلاین وضعیت ترافیک جاده، محل استقرار دوربین هاى سرعت، وضعیت آب وهوا و اخبار جاده را گزارش کرده و تا هفت سال به صورت رایگان کار مى کند. 6 اسپیکر، کروز کنترل اتوماتیک، استارت دکمه اى، تهویه تمام اتوماتیک، سنسور باران از دیگر امکانات استونیک هستند. صندوق عقب به حجم 352 لیتر یکى از پرحجم ترین صندوق ها بین کراس اورهاى رقیب بوده که مى توان این حجم را با خم کردن صندلى هاى ردیف عقب به 1155 لیتر افزایش داد. 

کیا استونیک با قیمت پایه 16هزار یورو با گارانتى 7ساله یا 150هزار کیلومتر به فروش می رسد.  

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس