نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 131
زمان انتشار: 17 بهمن 1396 14:49:00

تکان های وارده در صندلی های جدید اتومبیل ها خنثی می شود

کمپانی BOSE که در ساخت تجهیزات صوتی شهرت دارد، با ارائه ایده ای به نام Ride Concept یا «مفهوم سواری»، تلاش می کند که صندلی ها با داشتن تنظیمات مختلف و جای پای مناسب، نهایت آرامش را برای سرنشینان فراهم آورد.
تکان های وارده در  صندلی های جدید اتومبیل ها خنثی می شود

 مجله ماشین / صندلی‏های خودرو به شاسی اتومبیل پیچ شده‏اند و در برخورد با هر ناهمواری و یا عبور از دایره پیچ، ضربات جذب شده توسط سیستم فنربندی و اینرسی  به بدن انسان انتقال پیدا می‏کنند. راه‏حل چنین مشکلی، طراحی صندلی هایی است که در جهت خلاف انحراف خودرو، عمل می کنند و سرنشینان همواره در حالت عمودی باقی می‏مانند. 

سال‏ها پیش، شرکت BOSE برای ناوگان‏های حمل و نقل بزرگ، سیستم  Ride System را ارائه کرد که از فنربندی گازی و بازوی الکترومغناطیسی، تشکیل شده بود. ‏طوری‏که راننده یا سایر سرنشینان، همانند سابق در وضعیت نامتعادل قرار نمی‏گرفتند. 
شرکت BOSE اخیراً نسل دوم این سیستم را به بازار معرفی کرده و با توجه به ابعاد جمع و جورتر آن، قابلیت نصب در کابین‏های کوچک‏تر را نیز خواهد داشت. 
 
این سامانه، علاوه بر اینکه بخش عمده‏ای از حرکات عمودی خودرو را از بین می‏برد، لرزش خودرو و همینطور حرکات کنار به کنار (Side-To-Side) را نیز خنثی می کند. نتیجه اینکه، باعث پائین آمدن و کاهش میزان شتاب ثقل وارده به راننده و سرنشینان شده و به نحو چشمگیری از حرکات سر در هنگام چپ و راست شدن خودرو جلوگیری می‏کند. 
 
به منظور نمایش عملکرد این سیستم، قسمت پشت یک مرسدس بنز Sprinter به چندین صندلی از نوع Ride Concept مجهز شد و سپس آن را از روی انواع و اقسام ناهمواری‏ها و دست‏اندازهایی که در شرایط واقعی ممکن است خودرو با آن مواجه شود، حرکت دادند.  
هنگامی که سیستم خاموش و غیرفعال بود، سیستم فنربندی محکم این استیشن واگن باعث می‏شد که سرنشینان دچار جهش به بالا و پائین شوند و درست همانند آن بود که مرسدس بنز در یک مسیر بیابانی به سرعت می گذرد. و در حالت فعال شدن سیستم تقریباً تمامی تکان های عمودی از بین رفته و حرکات جانبی (پهلو به پهلو) به حداقل کاهش پیدا می‏کردند. 
این ویژگی تأثیر بسزایی در کیفیت سواری دارد. اتومبیل به چپ و راست منحرف می‏شود، در حالی که شما فقط اندکی تکان می خورید.
یکپارچه کردن تکنولوژی Ride Conept با سیستم فنربندی فعال، احتمالاً به تولید یک خودروی لوکس یا بهتر بگوییم سوپرلوکس از نظر راحتی در حرکت، منجر خواهد شد. البته اگر این سیستم را در خودرویی اعمال نمایید که حرکتی بسیار نرم دارد، درگیری صندلی در جذب ضربات و... کمتر است، چرا که سیستم فنربندی فعال خودرو بسیاری از ضربات را جذب کرده و مانع از انتقال آنها می‏شود. در چنین وضعیتی، بین عملکرد اتومبیل و صندلی BOSE در مواجه با دست‏اندازها، تفاوت اندکی وجود خواهد داشت، مگر آنکه میزان ناهمواری‏های سطح مسیر حرکت بیش از اندازه بزرگ باشد.
مقامات شرکت BOSE عنوان کرده اند که برخی از خودروسازان به این تکنولوژی ابراز علاقه کرده اند. با توجه به اندازه، وزن، نیروی برق مورد نیاز و میزان فضای عمودی، این تکنولوژی می‏تواند برای اس‏یووی های سوپرلوکس، مناسب‏ترین گزینه باشد و دیدن رولزرویس Cullinan با چنین صندلی‏هایی در آینده، دور از انتظار نخواهد بود. 
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس