نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 137
زمان انتشار: 21 بهمن 1396 13:14:00

تست پژو 508 در جاده چالوس و در 8 پرده

پژو 508 میهمان تازه‏ وارد بازار ایران، از همان دور داد می‏زند که یک پژو اصیل است. اصالت طراحی پژو در این مدل به سادگی قابل شناسایی است و فقط ابعاد بزرگ آن است که برای ما تازگی دارد. قطعا این مدل بزرگ‏ترین پژویی است که وارد بازار ایران شده و از نظر ابعاد، قطعا بزرگ قبیله شیرهاست و در عین حال مجلل‏ ترین آنها. پس یواشکی به آن لقب «شیر شاه» دادیم!
نویسنده: آرش راهبر
تست پژو 508 در جاده چالوس و در 8 پرده

 مجله ماشین / پژو 508 میهمان تازه ‏وارد بازار ایران، از همان دور داد می‏زند که یک پژو اصیل است. اصالت طراحی پژو در این مدل به سادگی قابل شناسایی است و فقط ابعاد بزرگ آن است که برای ما تازگی دارد. قطعا این مدل بزرگ‏ترین پژویی است که وارد بازار ایران شده و از نظر ابعاد، قطعا بزرگ قبیله شیرهاست و در عین حال مجلل ‏ترین آنها. پس یواشکی به آن لقب «شیر شاه» دادیم! 



پی‏یر فوره دست‏هایش را به اندازه آرزوهایش باز می‏کند و با حرارات و لبخندی تمام ‏نشدنی، خوشامد می ‏گوید. موسیو فوره مدیر فروش شرکت ایکاپ (جوینت ونچر ایران خودرو و پژو) است و قرار است یک روز به همراه او و تنی چند از معاونان ایکاپ و شماری از خبرنگاران، پشت فرمان چند دستگاه پژو 508 بنشینیم و بزنیم به قلب یکی از بهترین جاده‏های جهان. البته آسمان پاییزی از هنگام طلوع خورشید غضبناک است و بین باریدن یا نباریدن در تردید، اما گروه آنقدر انگیزه دارد که با وجود باریدن سنگ هم کارش را انجام خواهد داد. توضیحات آقای فوره و همکاران در مورد مشخصات فنی و امتیازات پژو 508 در کنج نمایشگاه ایکاپ که به قول مدیران «پژو کُرنر» نام دارد، تا باز شدن آسمان ادامه می‏یابد و قرار گردهمایی بعدی نیز در هزارچم، در میانه جاده زیبای چالوس است، جاده‏ای زیبا و سرکش که حتی مدیر فرانسوی و دوستانش را چند باری میهمان پیچ‏ها و گردنه ‏های جذابش کرده و امروز هم 10 شیر فرانسوی آنجا تاخت و تاز خواهند کرد، 6 دستگاه 508 با پشتیبانی 4 دستگاه 2008.
سنت یا مدرنیته؟
پشت فرمان که نشستیم جدال بین سنت و مدرنیته از خیلی وقت پیش در گرفته بود. 508 بر روی داشبورد بزرگ و فراخش، ترکیبی از نمایشگرهای عقربه ‏ای کلاسیک و نشانگرهای امروزی دیجیتال دارد. فرمان سه شاخه هم سعی دارد حس رانندگی اسپرتی را به راننده القا کند اما جای جای اتاق هم پر از عناصری است که به ما یادآوری می کند این یک ماشین خانوادگی است و باید با آرامش با آن رفتار کرد. صندلی‏های چرمی راحت هستند و برای 5 نفر بزرگسال جای کافی دارند. جای پا برای نفرات عقب سخاوت مندانه است حتی اگر راننده تا آخر صندلی‏اش را عقب بکشد. مانیتور 7 اینچی، یک سیستم چندرسانه‏ای است و برای کنترل ابزار آسایشی کافی به نظر می‏رسد. سیستم نمایشگر سربالا (head up display) نیز روی داشبورد نصب شده که فقط راننده آن را می‏بیند. استفاده از ابزار و امکانات روی داشبورد و کنسول چندان آسان نیست و آشنا شدن با همه آنها فرصت کافی لازم دارد اما در کل تصویری که از اتاق 508 در ذهن ما شکل گرفت این بود که طراحان پژو سعی داشته‏اند تلفیقی از دوگانه‏های سنت- مدرنیسم و رانندگی آرام و پر تب‏ و تاب را ایجاد کنند. جمع اضداد شکل گرفته و راننده می‏تواند برای هر لحظه‏، یکی از این چهار حالت را ترجیح دهد.
سبقت آزاد
وقت حرکت است، یک اتوبان باز پیش روی ما و یک دنیا هیجان برای کشف پژو 508. نشان GT-line روی جلو پنجره حاکی از تفاوت این مدل از پژو با نمونه عادی آن است. قبل از آنکه اهرم دنده را در حالت درایو قرار دهیم حواسمان به نقطه تماس با جعبه دنده می‏رود. اهرم تعویض دنده مثل یک گرز فلزی سخت و صلب، با پوشش چرمی و دوخت قرمز رنگ احاطه شده و کمی پایین‏تر یک نمایشگر به ما موقعیت گیربکس را نشان می‏دهد. دسته دنده شکل منحصر به فردی دارد و در عین حال فرم کلاسیکی دارد. 
روی حالت D، انگار سیناپس‏های عصبی یک ضرب وصل می‏شوند به موتور 508. محفظه احتراق به حجم 1.6 لیتر خیلی زود توانایی ‏هایش را اثبات می‏کند. سیستم توربو عملکرد خاصی دارد به این ترتیب که با الحاق یک سامانه تحت عنوان Twin Scroll از دور موتور 1400 به بالا تقریبا همه گشتاور خود را آزاد می کند. یعنی در حالت عادی و دور کم هم می‏توانید خیلی زود به همه نیروی موتور دست پیدا کنید. جالب است که به موازات این قابلیت، گیربکس هم به طور عامدانه ای همیشه دنده سبک‏تری را برای حرکت انتخاب می‏کند تا مصرف سوخت بالا نرود، مثلا در سرعت 70 کیلومتر گیربکس روی دنده 5 یا 6 هم قرار می‏گیرد. مگر آنکه راننده تصمیم بگیرد شتاب و سرعت را چاشنی کار کند و مدام پایش را روی گاز فشار دهد. به همین خاطر است که با فشار دادن پدال گاز و حالت اوور درایو حتی ممکن تا سه دنده عقبگرد کند و به اصطلاح سنگین شود. برای استفاده از دور بالا و نیروی حداکثری هم می شود از حالت تیپ‏ترونیک استفاده کرد و با شیفتر پشت فرمان دنده عوض کرد. عکس العمل گیربکس در تعویض دنده مقبول است و از توربو لگ هم چندان خبری نیست. نهایتا اینکه انتخاب با شماست، رانندگی سریع و هیجانی یا آرام و بدون استرس.
چسبندگی کفش‏ها
اتوبان تمام شده و جاده پر پیچ و خم و شیبدار، شیر 508 را به چالش دعوت می‏کند. شتابگیری 508 در اتوبان راضی‏کننده بود و حتی سرعت 190 کیلومتر را هم خیلی راحت به دست آوردیم اما اینجا علاوه بر هماهنگی موتور و گیربکس، عملکرد فرمان هم باید دقیق باشد. فرمان 508 نرم و دقیق است و حتی به حرکت میلی‏متری هم واکنش نشان می‏ دهد اما اولین مسئله نگران کننده، مشکل دید راننده نسبت به پیچ‏ها در محدوده ستون جلوست. در واقع هنگام ورود به پیچ‏های تند، دید راننده دچار اختلال شده و بخشی از تصویر جاده در محدوده ستون A، شیشه سه‏گوش و اطراف آینه بغل گم می شود. 
در رانندگی پرشتاب و در جاده کوهستانی، قابلیت‏ تایرهای میشلن 508 هم خود را نشان می‏دهد. به خاطر چرخ های 18 اینچی و تایرهای 235، سطح جاده را با همه ناهمواری‏هایش حس می‏کنید اما چسبندگی تایرها عالی است و حتی میل به سرخوردن محور جلو و عقب را در سرعت بالا و پیچ‏های تند را تا حد زیادی سرکوب می‏کند. ترمزهای بزرگ و محکم 508 هم در سرازیری‏های پرتعداد جاده عملکرد مطلوبی دارند و در حالت داغ هم ایمن هستند.
خانم‏ها و آقایان؛ استیگ
از خوش‏سلیقگی تیم برگزاری است که یک راننده حرفه‏ای هم در این تست حضور دارد. استیگ جاده چالوس اما مرموز و مخفی نیست و اهل فن خوب می‏شناسندش. هرمز کلهر قهرمان باسابقه اتومبیلرانی ایران در وقت استراحت، فیلم حضورش در مسابقات رالی اخیر ترکیه را نشانمان می‏دهد و وقتی از رانندگی با پژو 508 از او می‏پرسم با کمی تعمق می‏گوید:«تست خوبی بود. بعضی از پیچ‏ها را با سرعت 170 کیلومتر هم پیچیدم. البته توصیه نمی کنم این کار را شما انجام دهید. اما در کل این خودرو برای استفاده خانواده خوب است. ماشین مسابقه که نیست...»
صاف و ساده
بعد از ساعتها رانندگی حالا فرصتی پیش آمده که ظاهر ماشین را هم بیشتر وارسی کنیم. طراحی 508 ساده، متناسب و بدون حشو و زوائد است. در نگاه اول چندان جلب نظر نمی کند و از این نظر در مقابل رقبای کره‏ای و ژاپنی‏اش و حتی رنو تلیسمان عقب می‏ماند اما به گفته مدیران پژو، این مدل در اروپا با فروش بالایی روبرو بوده. شاید برای خریداران، عملکرد بر ظاهر زیبا ارجحیت داشته است. ایکاش طراح 508 در این تست بود تا درباره برش چراغ عقب و کوچکی آن بحث می‏کردیم! 
تصویر تاریخ 
مسیر بازگشت نسبتا شلوغ است و باید شهری رانندگی کنیم. جاده پر است از پژو 405 و انگار تاریخ جلوی چشم ما رژه می‏رود. خانواده‏ های ایرانی سال‏هاست که به پژو عادت کرده‏اند این اتومبیل فرانسوی حالا ملیت ایرانی هم دارد! حتی یک 405 سرحال و اهل مبارزه چند باری نور بالا زد و از ما سبقت گرفت و مجبور شدیم توانایی نسل جدید را به نمایش بگذاریم. چالشی که قطعا پیش روی پژو 508 و 2008 و به عبارت دقیق‏تر شرکت ایکاپ هم هست. طبیعتا مشتریان معمول پژو در ایران در سطح 405 و از طبقه متوسط هستند و برای رقابت در بازار بالای 100 میلیون تومان، پژو نیاز به بازتعریف برند خود و ایجاد تصویری تازه و متفاوت دارد. 
آمده‏ایم بمانیم!
اعضای گروه همگی در نقطه پایان دور هم جمع شده‏ اند. موسیو فوره همچنان خنده‏رو و پرانرژی است و سخنان کوتاهی را به عنوان پایان‏بندی مراسم به زبان می‏ آورد. قبل از خداحافظی درباره چالش‏ های پیش‏رو می‏پرسم و اینکه بار سنگینی بر دوش دو مدل 2008 و 508 به عنوان نمادهای دوران پسابرجام قرار دارد. مدیر فرانسوی ایکاپ اما خوش‏ بین و امیدوار به نظر می‏رسد و با لبخند می‏گوید:« برای تولید 2008 و واردات 508 باید حوصله کافی داشته باشیم. این دو قرار است چهره تازه‏ای از پژو را در ایران نشان دهند. البته این بخش از بازار، فروش پرتعدادی ندارد اما ما هم برای 10 سال آینده برنامه‏ریزی کرده‏ایم نه یک سال بعد...»     
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس