نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 141
زمان انتشار: 23 بهمن 1396 14:06:00

عوامل موثر بر انتخاب خودرو کدامند ومشتری ایرانی چه می خواهد؟

این روزها خریداران خودرو در کشورمان به چه مواردی توجه دارند و این موارد چه تفاوتی با بازارهای استاندارد دارد؟
عوامل موثر بر انتخاب خودرو کدامند ومشتری ایرانی چه می خواهد؟

مجله ماشین :

 گزینه های مد نظر مشتری ایرانی به ترتیب اهمیت عبارتند از:

1- قیمت
اغلب ایرانی‏ها، ابتدا به مبلغ حساب بانکی شان نگاه می‏کنند. تنها در میان گزینه‏های همان محدوده قیمتی به جستجو پرداخته و به تناسب کلاس اتومبیل با نیاز و کاربری آنها و ارزش کالای دریافتی دربرابر رقم پرداخت شده، توجهی نمی‏کنند.
البته موارد مهم دیگری نیز در انتخاب بر اساس قیمت تأثیرگذار هستند. مانند شرایط فروش اقساطی (حال به سود کم یا زیاد و به صرفه بودن یا نبودن آن نمی‏پردازیم) که البته باعث می شود تا فضای رقابتی خوبی در کشور ایجاد شود .شرایط فروش اقساطی، مدت زمان کم تحویل وسیله، نرخ سود کم و مدت بازپرداخت طولانی، همیشه جزء معیار‏های مهم بوده است.
2- برند
برند گرایی از جهاتی خوب است، زیرا می‏توان به سابقه یک شرکت در ساخت ماشین اعتماد کرد و محصول جدید عرضه شده را با اطمینان بیشتری خریداری نمود. حال با وجود قیمت گران این نوع برند‏ها نسبت به مبلغ واقعی، خودروهای ژاپنی و کره‏ای بیشتر مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفته‏اند که فروش بالای آنها، نشان از موفقیت در بازار دارد. 
3- طراحی 
یکی از دلایل اصلی فروش بالای یک مدل اتومبیل، ظاهر دلفریب و زیبای آن آنهاست. مردم از دیدن نمای تکراری برخی مدل ها خسته شده‏اند و می‏خواهند نمونه‏ای با طراحی روز و رنگ‏های جذاب سوار شوند. هرچند برخی مدل ها از با کیفیت‏ترین نمونه های مونتاژ داخل هستند، اما اگر از زیبایی بدنه بی نصیب باشند، آن طور که باید و شاید نمی توانند فروش بالایی را تجربه کنند. مردم ایران، اتومبیل غیرتکراری و جدید دوست دارند.
4- امکانات
ایرانی‏ها عاشق امکانات جدید، به روز و جالب هستند و دلیل خاصی برای کاربردی بودن این مورد وجود ندارد. فقط می‏خواهند خودرویشان فول‏آپشن باشد. شاید بسیاری از عملکردها مورد نیاز ما نباشد و یا تنها عاشق کار کردن با آنها بوده و بخواهیم آن را به دوستان خود نشان دهیم. هرچه که هست، در رده‏های زیر 100 میلیون تومان، اتومبیل‏هایی که مجهز به سانروف و مانیتور وسط بزرگی هستند، فروش قابل توجهی نسبت به انواع ساده اما با کیفیت فنی بالاتر دارند. خیلی‏ها هم دلیل فروش خوب برندهای کره‏ای نسبت به ژاپنی را وجود همین امکانات متنوع می‏دانند.
 5- عملکرد فنی
در هنگام خرید، تنها عددی که مورد توجه بیشتری قرار می‏گیرد، حجم پیشرانه و بازدهی است. گاهی یک اتومبیل روی کاغذ خوب به نظر می‏رسد، اما حتماً از کارشناسان و افرادی که آن را خریداری کردند در مورد رضایت از بخش فنی سؤال کنید. به‏کارگیری گیربکس CVT روی یک پیشرانه کم توان، واماندگی در کشش و سبقت جاده‏ای را به همراه دارد و شاید یک نمونه گران قیمت 100 میلیون تومانی، سواری خشکی داشته باشد که نتوانید با آن کنار بیایید. 
6- افت قیمت هنگام فروش دست دوم
هنگامی که لباس، ساعت یا لوازم منزل خریداری می‏کنیم، مسئله فروش دست دوم آن اهمیت چندانی ندارد. در خارج از کشور نیز برای خرید اتومبیل همانند خرید موارد ذکر شده فکر می‏کنند. اما مسئله‏ای که بسیاری از هموطنان به آن اهمیت می‏دهند و حتی در انتخاب رنگ هم تأثیرگذار بوده، بازار دست دوم وسیله نقلیه است. اینکه آیا هر زمان که خواستند ماشینشان به راحتی فروخته می‏شود یا خیر؟ با یک جستجو ساده در اینترنت و بررسی بازار در سایت‏های خرید و فروش می‏توان از این امر مطلع شد و به اطلاعاتی در مورد خودروهای خوش فروش و به اصطلاح قند بازار دست پیدا کرد. 
7- خدمات پس از فروش و هزینه‏ های نگهداری
اینکه چند خیابان آن طرف‏تر، نمایندگی یا فروشگاهی یافت شود که تمام قطعات اتومبیل تان را دارد و امداد خودروها در زمان خرابی در جاده به راحتی مشکلتان را حل کنند، حس بسیار بهتری از انتقال وسیله به جای دورتر و استرس تهیه قطعه اصلی و قیمت بازار سیاه آن دارد. هرچند در ارائه خدمات پس از فروش اغلب شرکت‏های خودرویی در ایران، از نظر مشتریان نارضایتی‏هایی زیادی وجود دارد، اما با این وجود، مشتریان ایرانی هوشمندانه به دنبال شرکت‏هایی هستند که راه و رسم مشتری مداری را تا حدود زیادی بلد باشند و در دور همایی و مهمانی های رسمی و دوستانه خود میزان احترام و کیفیت خدمات در نظر گرفته شده را بازگو می‏کنند. تبلیغات دهان به دهان، بهترین و موثرترین شیوه تبلیغ یک برند است. 

 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس