نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 143
زمان انتشار: 24 بهمن 1396 11:47:00

راز بزرگ مرسدس 300SL گالوینگ ایرانی

صحبت از یک راز بزرگ است. رازی که حدود 60 سال در پرده تاریخ آرمیده بود. تا این لحظه یک دستگاه مرسدس بنز 300SL گالوینگ در ایران شناخته شده است که در برخی گردهمائی های خودروهای کلاسیک دیده شده است.
نویسنده: برزو سپاسی
راز بزرگ مرسدس 300SL گالوینگ ایرانی

 مجله ماشین/ صحبت از یک راز بزرگ است. رازی که حدود 60 سال در پرده تاریخ آرمیده بود. تا این لحظه یک دستگاه مرسدس بنز 300SL گالوینگ در ایران شناخته شده است که در برخی گردهمائی های خودروهای کلاسیک دیده شده است. 


متاسفانه اطلاعات دقیقی در خصوص تاریخچه از این خودرو وجود نداشت. گفته می شد که در دهه 50 شمسی توسط یک شهروند ارمنی ایرانی وارد کشور شده است و تصاویری هم از بازسازی دقیق آن که سالها پیش در تهران انجام شده بود دسترس است. کل اطلاعات به همین میزان، محدود بود و لازم بود که در خصوص این اتومبیل استثنائی و با توجه به اهمیتی که برای تاریخ کشورمان دارد مطالعات بیشتری صورت گیرد. به همین علت طی تماسی که با آرشیو مرسدس بنز برقرار نمودم توانستم اطلاعاتی بسیار ارزشمند دریافت کنم. اطلاعات مرسدس بنز، شگفت انگیز بود، چرا که نشان می داد این اتومبیل در تاریخ 9/7/1955 به آقای Henne تحویل شده که راننده مشهور موتور سیکلت در دهه 1930 میلادی بوده است. Ernst Jacob Henne در سال 1904 متولد شد. شغل اول او مکانیکی موتور سیکلت بود و از همین طریق توانست به مسابقات موتور سیکلت راه یابد. اولین مسابقه او جایزه بزرگ مونزای 1925 بود که در آن به جایگاه ششم دست یافت. اما او به تدریج جایگاه خود را ارتقا داد. او بین سالهای 1928 تا 37 توانست 76 رکورد جهانی سرعت را به نام خود ثبت کند. آخرین رکورد او با یک موتور ب ام و 500 سی سی سوپرشارژر دار بود که به حداکثر سرعت 5/279 کیلومتر دست یافت. این رکورد تا 14 سال دست نخورده باقی ماند. او پس از جنگ توانست یک نمایندگی خدمات پس از فروش مرسدس بنز تاسیس کند و عشق به سرعت در نهایت باعث شد که او به سمت خرید اسطوره سرعت مرسدس یعنی 300SL برود. از این جا به بعد هنوز هم اطلاعات ناقص است. می دانیم که در مسابقات انجام شده در سالهای اول دهه 1340 در تهران دو دستگاه  اول300SL شرکت داشته اند. آیا این یکی از آن دو بوده است یا شایعه رایج مینی بر وارد شدن آن در دهه 1350 صحیح است؟ این سوال مهمی است که باید زمان پاسخی برای آن پیدا کند. 
در اینجا به ذکر مشخصات 300SL گالوینگ می پردازیم. این مدل برای اولین بار در سال 1952 و برای شرکت در مسابقات لمان، کررا پانامریکانا و چند رقابت دیگر و با نام W194 ساخته شد. نوآوری آن شاسی لوله ای فضایی بود که نتیجه آن استحکام فوق العاده در کنار کاهش وزن چشمگیر خودرو بود. البته به همین علت مهندسان نتوانستند از درهای معمولی برای آن استفاده کنند و بدین ترتیب ایده درهای بالا رونده متولد شد. طراح آن آقای Rudolf Uhlenhaut بود که بعدها مدلی سفارشی از مدل مسابقه W196 را با درهای گالوینگ را از کارخانه دریافت نمود. بدنه 300SL فولادی بود و تنها درب موتور، صندوق عقب و درها آلومینیومی بودند. البته کارخانه امکان سفارش بدنه تمام آلومینیومی را نیز فراهم کرده بود که 80 کیلوگرم سبک تر ولی بسیار گرانتر بود. پیشرانه مورد استفاده در آن همان 6 سیلندر  سری 300 سدان بود که به سیستم انژکتور مجهز شده بود و 212 اسب بخار قدرت داشت. البته به دلیل ارتفاع کم اتومبیل مهندسان ناچار شده بودند موتور را 45 درجه بچرخانند که بتواند در آن بدنه جای گیرد. البته این اولین تجربه مهندسان مرسدس برای به کار گیری سیستم انژکتور نبود. آنها پیش از آن بر روی موتور یک هواپیما از این سیستم استفاده کرده بودند و از عملکرد آن راضی بودند. 300SL در زمان عرضه سریع ترین اتومبیل جهان شناخته شد و به همین علت مسئله آئرودینامیک در طراحی آن بسیار رعایت شده بود. حتی بر روی گلگیرها و بالای حفره چرخها بخشهای برآمده ای دیده می شد که در جهت بهبود جریان هوا و جلوگیری از آشفتگی جریان استفاده داشت. 
در نهایت باید اشاره کرد که گالوینگ ایرانی با این اطلاعات جدید ارزشی بسیار بالاتر یافته است و کاملا از همرده های خود که تاریخچه ای تا این حد غنی در عقبه خود ندارند متمایز شده است.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس