نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 146
زمان انتشار: 24 بهمن 1396 13:31:00

گزارش بازدید نویسنده مجله ماشین از کارخانه فولکس واگن آلمان

کارخانه فولکس به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان اتومبیل در دنیا دارای خطوط تولید زیادی در کشور آلمان و در سراسر جهان است، بعضی از این مجموعه کارخانجات قسمت خاصی از خودرو را تولید می کنند و در برخی دیگر علاوه بر ساخت قطعات، کار مونتاژ هم انجام می گیرد و در پایان خط تولید با تولد یک خودروی جدید روبرو هستیم.
نویسنده: سینا سیدنا
گزارش بازدید نویسنده مجله ماشین از کارخانه فولکس واگن آلمان
مجله ماشین / کارخانه فولکس به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان اتومبیل در دنیا دارای خطوط تولید زیادی در کشور آلمان و در سراسر جهان است، بعضی از این مجموعه کارخانجات قسمت خاصی از خودرو را تولید می کنند و در برخی دیگر علاوه بر ساخت قطعات، کار مونتاژ هم انجام می گیرد و در پایان خط تولید با تولد یک خودروی جدید روبرو هستیم. 

چندی پیش فرصتی دست داد تا نویسنده مجله ماشین از یکی از این خطوط تولید که با بقیه کارخانجات خودرویی متفاوت بود بازدیدی انجام دهد
.در صبح یک روز بهاری و آفتابی از طریق قطار به سوی شهر درسدن که یکی از زیبا ترین شهرهای آلمان در شرق این کشور است عزیمت کردیم. شهر درسدن که از آن بعنوان یکی از پر بازدیدترین شهرهای توریستی اروپا یاد می شود در طی جنگ جهانی دوم تقریباً با خاک یکسان شد اما بسیاری از قسمتهای آن بکمک مردم و نقشه های معماری قبل از ویرانی، مجدداً و به شکل دقیقی باز سازی شد. دولت  آلمان همواره سعی کرده تا امکانات وصنایع بزرگ را فقط در شهرهای بزرگ و یا قسمتی از کشور متمرکز نکند و در تمام شهرهای حتی کوچک هم طیف وسیعی از کارخانجات تولیدی را می بینیم. اگرچه شهر ولفسبورگ به عنوان شهر مرکزی فولکس واگن شناخته می شود و بیشتر قسمتهای برقی و هیبریدی خودروها و بخش های اصلی از آنجا تامین می شود، اما از طریق خطوط ریلی گسترده که برخی از آنها فقط مخصوص شرکت فولکس هستند، بسیاری از این اجزا به کارخانجات کوچک تر ارسال می شوند.
کارخانه شیشه ای (شفاف) یا به آلمانی Gläserne Manufaktur  در مرکز شهر در یک منطقه با باغ های سر سبز واقع شده بود. تفاوت اصلی این کارخانه با دیگر خطوط تولید در این بود که تمامی بخش های طراحی، تولید و فروش در یکجا در کنار یکدیگر قرار داشتند و در حقیقت  با ترکیبی از یک خط مونتاژ اتومبیل در یک سوی و در سویی دیگر با یک نمایشگاه بسیار مدرن برای مشتریان روبرو بودیم که با یکدیگر ادغام شده بودند . همچنین این مجموعه دارای دو برج بود که یکی از آنها به طول 40 متر که از آن بعنوان پارکینگ خودروهای آماده تحویل استفاده می شد و به یک آسانسور مجهز بود و برج دیگر محلی بود برای استراحت و مشتریان که می توانستند در طول زمان انتظار از امکانات چند رسانه ای و کافی شاپ استفاده کنند . در معماری خارجی این بنا سعی شده بود که تا حد امکان از شیشه استفاده شود و توسط معمار معروف مونیخی گونتر هن طراحی شده بود .او معمار بسیاری از ساختمان های فولکس واگن و آئودی در کشورهای مختلف بوده است. این بنا دارای 55هزار متر مساحت مفید برای تولید خودرو است که در آن از 27 هزا متر مربع شیشه استفاده شده است. 
تولیدات
 این مرکز در واقع بر روی خرابه هایی از یک کارخانه بجا مانده از جنگ جهانی دوم در سال 1999ساخته شده بود و در سال 2002  کار خود را بطور رسمی با تولید فولکس فیتون آغاز کرد . بین سالهای 2005 تا 2006 هم خودرو بنتلی کانتیننتال فلایینگ در اینجا به تولید می رسید. با کم شدن تقاضا نسبت به خودروهای لوکس فیتون و بنتلی و افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی از طرفی و از طرفی دیگر مسئله رسوایی آلایندگی در مدل هایی از فولکس، این شرکت به این فکر افتاد تا بطور فشرده ای و با صرف هزینه بیست ملیون یورو و انجام یک بازسازی مجدد آنرا برای تولید مدل تمام برقی گلف e Golf که بسیار پر طرفدار است آماده کند. و به تولید فیتون پایان داد. در این کارخانه در هر شیفت هشت ساعته کاری 35 خودرو تولید می شوند و بطور کلی نزدیک به 500 نفر در آن مشغول به کار هستند، مسئله مهم این بود که هدف از ایجاد این مرکز تولید بسیار بالا نبود و بیشتر نمایش ساخت یک خودرو با کیفیت و مورد دلخواه مشتریان برای بازدید کنندگان اهمیت داشت. همچنین گلف GTE و پاسات GTE که از نوع هیبریدی هستند و فولکس Up از جمله محصولاتی هستند که قرار است در آینده در این خط به تولید برسند.
ملاحظات زیست محیطی
پیش از ساخت این مجموعه به دلیل قرارگیری آن در نزدیکی مرکز شهر، 17هزار نفر از شهروندان شروع به جمع آوری امضا در جهت ساخته نشدن به دلیل آسیب رسانی به محیط زیست انجام دادند. در جهت حل این مسئله فولکس تصمیم گرفت که فقط مونتاژ خودرو را در این مکان انجام دهد و ساخت بدنه و رنگ آمیزی و بسیاری دیگر از قطعات داخلی از دیگر شهرها واز طریق خطوط ریلی به این مکان تامین شوند . نکته حائز اهمیت در بازدید از این کارخانه وجود بلند گوهایی در اطراف ساختمان بود که صدایی شبیه به صدای پرندگان تولید می کردنند و وقتی دلیل آنرا جویا شدیم .علت آنرا برخورد پرندگان با دیواره های شیشه ای بیان کردند که از طریق این بلندگوها پرندگان فاصله خود را با ساختمان حفظ خواهند کرد. همچنین کاشت درختان بسیار و ایجاد دریاچه ای مصنوعی دور تا دور کارخانه از جمله اقداماتی بود که در جهت رضایت دوستاران محیط زیست و بازدید کنندگان انجام گرفته بود.
محیط کار
درزمان ورود به کارخانه با چند بخش از تولید تا تحویل خودرو روبرو شدیم، اتفاقی که برای ما بسیار هیجان انگیز بود. هر کدام از این بخش ها از بخش طراحی گرفته تا تولید و تحویل به مشتری همه و همه در یک مجموعه در کنار هم گرد آمده بودند و مشتریان می توانستند از زمان ثبت سفارش خودروی مورد علاقه خود، بیشتر مراحل مونتاژ خودروی خود را شاهد باشند. همانطور که از اسم این بنای صنعتی می آید هدف از ایجاد آن شفافیت نه تنها در ظاهر معماری آن  بلکه در تولید خود اتومبیل است و سالانه بازدید کنندگان بسیاری می توانند بیایند و مونتاژ و نصب قطعات را از نزدیک ببینند. در اینجا خبری از سر و صدا نیست و به مانند آن بود که به یک محیط پزشکی با نظم  و سکوت بالا وارد شده اید. یکی از علل  آنهم استفاده از ابزارآلات تمام برقی و الکترونیکی بجای نوع بادی و مکانیکی آن بود ، همچنین در کف کارخانه از نوعی کفپوش با چوب افرای کانادایی استفاده شده بود که علاوه بر اینکه زیبای خاصی به محیط بخشیده بود، در زمان های طولانی کاری، کف پای کارکنان دچار آسیب نمی شد. همه چیز به نوعی متناسب با راحتی بازدید کنندگان در نظر گرفته شده بود و محل هایی برای عبور ایمن در نظر گرفته شده بود.
هر کدام از خودروهای موجود در خط، قفسه مربوط به خودرش را داشت که تا پایان پروسه تولید همراه آن می ماندند. دراین قفسه ها قطعاتی قرار میگرفت که طبق سفارش مشتری بر روی خودرو نصب می شدند و پس از هر بار خالی شدن توسط یک ربات بصورت خودکار جابجا می شد و به انبار رفته و دوباره جلوی همان خودروی مورد نظر بر می گشت.
در حین ورود به بخش نمایشگاهی چند مدل از خودروهای آینده فولکس همچون نسل آینده مدل محبوب ترسپوندر و مدل NILS و همچنین فولکس XL1  هم از دور خود نمایی می کرد خودروی هیبریدی که با مصرف تنها یک لیتر در صد کیلومتر و دارای بدنه یا با آیرودینامیک بالایی است و تنها 200 عدد از آن تولید شده بود.  در گوشه ای دیگر هم اولین مدل فولکس گلف هیبریدی که مجهز به باتری های سربی اسیدی 96 ولت استفاده بود و سیستم بازیابی انرژی ترمز هم بروری آن نصب شده بود برای سالها خوابیده بود این مدل  به دلیل مشکلات فنی و عدم استقبال از آن در سال 1994 تا 1996 به تولید انبوه نرسید.
یکی دیگر از بخشها جذاب کارخانه که مسئول راهنما تاکید زیادی بر آن داشت بخش ازدواج کارخانه بود که در آنجا تمامی قسمتهای بخش موتور، گیربکس و تعلیق به بخش بدنه و از طریق جک هایی  با دقت تنظیم بالا به یکدیگر متصل می شدند که از آن به عنوان ازدواج بین دو بخش اصلی یک خودرو نام می بردند و پس از آن ماشین ما به یک خودروی کامل تبدیل می شد.
در پایان نکته ایی که قابل توجه بود بازگشت موفقیت آمیز این خودروساز بزرگ پس از طی یک بحران سنگین و علی رغم مشکلات بوجود آمده توانست با مدیریت و تصمیمات صحیح مجدداً در صدر خودروسازان دنیا قرار بگیرد.

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس