نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 149
زمان انتشار: 02 اسفند 1396 11:43:00

باشگاه بدن‏سازی برای رنجروورها

کمپانی جاگوار لندروور برای سفارشی ‏سازی،تقویت، بهینه‏ سازی و تیونینگ رنجروورها مرکز SVO را با هزینه‏ ای حدود 20 میلیون پوند احداث کرد.
نویسنده: مسیح فرزانه
باشگاه بدن‏سازی برای رنجروورها

 مجله ماشین/  وقتی مرسدس بنز، بخش تولید خودروهای سفارشی یعنی AMG را بناگذارد و یا ب‏ ام‏ و مرکز M را راه اندازی کرد، سایرخودروسازان نیز متوجه شدند که باید با احداث گاراژهای مدرن و پیشرفته، خودروهایشان را به درخواست مشتریان هم سفارشی‏ سازی کنند و هم اینکه به تقویت، بهینه‏ سازی و تیونینگ آن بپردازند. از سال گذشته کمپانی جاگوار-لندروور هم با هزینه‏ای حدود 20 میلیون پوند مرکز SVO را احداث کرده است. 

پروژه مرکز عملیاتی خودروهای ویژه (Special Vehicle Operation) جاگوار-لندروور در زمینی به مساحت 20 هزار متر مربع (که 12 هزار متر مربع آن مختص به اتاق‏های رنگ پیشرفته است) در سال 2014 استارت خورد و «جان ادوارد» مدیر این بخش 200 نفر از خبره‏ترین و زبده‏ترین مهندسین کمپانی را جذب کرد و در قدم‏ های ابتدایی خودروهای رنجروور اسپرت SVR، رنجروور SV اوتوبیوگرافی و جاگوار F تایپ SVR را تولید کرد. 
در این مرکز به سفارش مشتری رنگ و چرم و تزئینات و تجهیزات داخلی بنا به علاقه مشتری سوار شده و بخش فنی از موتور گرفته تا ... مورد تقویت و تیونینگ قرار می‏گیرد. برای مثال وقتی یک رنجروور 8 سیلندر خورجینی با موتور 5 لیتری سوپرشارژردار به این مرکز می‏ آید و قدرت پیشرانه به 542 اسب‏بخار رسیده، نرم افزار گیربکس 8 سرعته ZF آن به‏روزسانی شده که سبب می‏شود صفر تا 100 کیلومتر این جثه نزدیک به 2 تن به 5 ثانیه برسد. سپس رینگ‏های 21 یا 22 اینچی زیر گلگیرهای این ماشین رفته و به همین نسبت سیستم تعلیق به‏ روزرسانی و تقویت می‏گردد.
چرم صندلی‏های مرغوب‏تر می‏گردد، سیستم ترمز مجهز به کالیپرهای برمبو می‏شود و قیمت سریع‏ترین رنجروور تولید شده تاریخ را تا 140 هزار پوند می‏رساند. این به‏روزرسانی، به ویژه در بخش تزئینات و فوق لوکس‏سازی داخلی به‏صورت دست ساز توسط متخصصین ماهر جاگوار-لندروور انجام می‏پذیرد. حجم عمده درخواست‏هایی که به سمت این مرکز می‏آید برای تقویت و سفارشی‏سازی شاسی بلند رنجروور است و بازارهایی چون چین، ایالات متحده و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مشتریان اصلی و سفارش ‏دهندگان هستند. 
از دید کارشناسی ایجاد چنین مراکزی سبب می‏شود تا مشتریان همیشگی یک برند برای هرگونه تغییرات و به‏ روزرسانی و سپس تأمین قطعه خودروشان به سراغ مرکز خدمات پس از فروش شرکت مادر رفته و به تیونرهای خصوصی کمتر مراجعه کنند. چون در قوانین گارانتی و وارنتی عموم خودروسازان درج شده که هر گونه انجام تغییرات در بخش ‏های مکانیکی و فنی در مکان‏هایی که مورد تأیید شرکت اصلی نیست سبب خارج شدن خودرو از گارانتی می‏شود که برای سرویس‏ها و تأمین قطعات و اجرت می‏تواند هزینه بالایی را روی دست مشتری بگذارد. 
در برخی کشورها نیز مثل امارات که بازار بالقوه‏ای برای شاسی بلند لوکس است، شرکت عرضه‏ کننده آن را با حدود 150 هزار کیلومتر گارانتی رایگان برای سرویس‏های اولیه بفروش می‏رساند که همین امر در بخش افزایش فروش بسیار تأثیرگذار بوده است. اما بازار تیونینگ، تقویت و بهینه‏ سازی خودروها همیشه در همه جای دنیا داغ بوده و مشتریان عموماً خودروهای لوکس ترجیه می‏دهند با فوق لوکس کردن ماشین‏هایشان، آن را بیشتر تحت گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت مادر نگاه دارند. 
مورد مهمی نیز که در ساخت این مراکز در کارخانجات خودروسازی مد نظر قرار می‏گیرد، جلوگیری از آلایندگی (آلوده کردن هوا)، صرفه‏ جویی در مصرف آب و تأمین برق مورد نیاز توسط خودش است که در مرکز SVO جاگوار لندروور نیز دیده می‏شود و سالیانه 6/2 میلیون تن آب صرفه‏جویی شده، برق مصرفی 78 خانه در سال ایجاد می‏شود و گاز مورد نیاز گرم کردن بیش از 65 هزار خانه ذخیره می‏گردد که پیاده‏سازی چنین روش ‏های هوشمندانه بهینه ‏سازی انرژی، بهترین الگو برای صنایع خودروسازی و قطعه ‏سازی در کشورهای در حال توسعه است. 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس