نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 153
زمان انتشار: 02 اسفند 1396 12:55:00

خودروهای فاقد معاینه فنی بصورت الکترونیکی شناسایی می شوند

از ابتدای مهرماه سال 1395 طرحی در بخش مرکزی شهر تهران به نام LEZ (Low Emission Zero) یعنی مناطق کم انتشار بوده و همچنین به‏ نام طرح کاهش آلودگی هوای شهر نیز شناخته می‏شود، به اجرا درآمد.
خودروهای فاقد معاینه فنی بصورت الکترونیکی شناسایی می شوند

 مجله ماشین/  هرچند این طرح به‏ عنوان یک نمونه موفق اروپایی معرفی می‏ شود، که بوسیله آن خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین ‏های پلاک‏ خوان ترافیکی شناسایی و اعمال قانون می‏گردند، اما این روش شباهتی به طرح مورداشاره در اروپا نداشته و بسیار با آن متفاوت است. در ادامه نحوه ایجاد طرح شناسایی الکترونیک خودروهای فاقد معاینه فنی را بیان کرده و مزایای آن را که یک طرح ایرانی است، به اجمال بر‏می‏شماریم. 

نرخ بالای تصادفات و آلودگی هوا همیشه چیزی بود که ذهن مرا به خود جلب می‏کرد. علت چه بود؟ آیا برای کاهش آنها شیوه ای وجود دارد؟ متوجه شده بودم که یکی از این علل، نقص فنی خودروها و کیفیت پایین آنها بود. از طرفی، آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی نیز پایین بود. مردم به این مهم اهمیتی نمی‏دادند. آیا می ‏شد به طریقی مردم را تشویق به انجام معاینه فنی کرد؟ از سوی دیگر برچسب معاینه فنی‏ ها بی رنگ بوده و روی شیشه جلوی خودرو نصب می‏شد و از آنجا که دارای تعداد زیادی کاراکتر و بارکد و ... بود، تشخیص درستی و اعتبار آن توسط پلیس سخت بود. پس چه باید می‏کردیم؟
ایده اولیه در 1390 به ذهنم خطور کرد که با ارائه طرحی برای سازماندهی مراجعات مردمی به مراکز معاینه فنی با ارسال نامه و ساده‏ سازی برچسب و الصاق آن به پلاک عقب خودرو آنچنان که در آمریکا رایج است، مردم را تشویق به انجام معاینه فنی کرده و همچنین از مشکلات تشخیص خودروهای خاطی توسط پلیس در این زمینه بکاهم. طرح اولیه توسط شهرداری رد‏شد. ولی تلاش برای پیدا کردن راه حل هیچ‏گاه از ذهنم دور نشد. 
بعد از مدتی مطالعه و تحقیق، آن را پیدا کردم. با تمهیداتی می‏بایستی دخالت دست انسانی را در فرایند آزمون‏ ها از بین برده و بعد اطلاعات را به یک مرکز می‏فرستادیم. بانک اطلاعات تمام خودروهای موجود در کشور نیز وجود داشت. بنابراین شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی میسر می‏شد. کافی بود که با ارسال نامه و یا پیامک مالکین خودروها را از لزوم انجام معاینه فنی آگاه کرد و در صورتی که مالک در زمان مقرر برای انجام معاینه فنی و اخذ تأییدیه اقدام نمی‏کرد، اقدامات توبیخی به اجرا گذاشته می‏شد. 
با کمترین هزینه، امکان شناسایی خودروهای بدون تأییدیه معاینه فنی مهیا بود. اما قوانین اجازه نمی‏دادند که اتومبیل‏های ساکن جریمه شوند. برای اعمال قانون، حتما می‏بایستی متحرک باشد. بنابراین دوربین به سیستم اضافه شد تا خودروهای متحرک را تشخیص دهد. طرح بی‏ نقص شناسایی اتوماتیک خودروهای فاقد معاینه فنی، که به نام ثبت مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی مصطلح گردید، مورد قبول مسؤولین قرار گرفته و اجرا شد. 
بعداً فهمیدم که از طرح من با موردی اروپایی به نام LEZ یک جا نام برده می‏شود. طرحی که به گفته شهرداری تهران، 200 مشاور اروپایی داشته و این شبهه را پیش آورده که شناسایی مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی همان طرح ال‏ ای زد (LEZ) بوده و یا اینکه قسمتی از آن است، شبه ه‏ای که همچنان خودنمایی می‏کند و حتی خود را به آهستگی در قوانین نیز نشان می‏دهد: بودجه سال 97 ارائه شده به مجلس از طرف دولت از طرح ال‏ ای‏زد نام می‏برد و شهرداری را مکلف به اجرای آن می‏کند، در حالی که به احتمال زیاد منظور همان مورد موفق ایرانی خودمان است! 
طرحی که در مراحل اولیه خود، توانسته به میزان زیادی از تصادفات و همچنین از آلودگی هوا بکاهد. یکی از دوستان به طنز می‏ گفت مخفف اسم خودت را روی آن گذاشته ‏اند: لیدی ابراهیمیان، زیبا! فکر کردم به لیت (به معنای فقید) ابراهیمیان، زیبا هم می‏خورد، برای یادآوری ایده‏ پرداز طرح بعد از مرگم!
طرح LEZ مخفف عبارت انگلیسی مناطق کم انتشار بوده که مدتی است در چند کشور اروپایی برای کاهش آلودگی هوا در سطح شهرها پیشنهاد شده است. ایده اصلی در این طرح آن است که مناطقی در شهرها به عنوان مناطق پاک و یا به عبارت دیگر پاک‏تر نسبت به بقیه مناطق (از نظر آلودگی هوا) تعیین شده و ورود خودروها به آنها، بر اساس میزان آلایندگی پیشرانه محدود گردد. بدین منظور خودروها به انواع مختلف برقی، بنزینی، هیبریدی، دیزلی، سنگین و ... تقسیم‏بندی شده و هراندازه که نوع پیشرانه از نظر میزان آلایندگی بهتر باشد، دسترسی خودرو به مناطق بیشتری از شهر ممکن می‏شود. ولی این طرح حتی در همه کشورهای اروپایی نیز موفقیت‏آمیز نبود. به عنوان مثال در فرانسه، این طرح از نظر اجتماعی ناقص تشخیص داده شد. 
ناگفته پیداست که طرح LEZ نه با ساختارهای شهری و نه با ساختارها و عدالت اجتماعی ما سازگاری ندارد. تقسیم شهر به مناطق مجزایی که دسترسی افراد بر اساس نوع خودرو آنها باشد، در حالی که بیشتر خودروهای موجود در کشور ساخت داخل بوده و عمدتاً کیفیت بالایی نیز از منظر میزان آلایندگی ندارند، به این معناست که اکثر مردم از دسترسی به مناطق کم آلاینده یعنی نواحی پاک شهر محروم می‏شوند! بنابراین، نیاز به طرحی دیگر بود تا هم میزان آلایندگی سرسام آور خودروها و میزان تصادفات در کشور را کاهش دهد و هم عدالت اجتماعی در آن لحاظ شود. طرح شناسایی الکترونیک خودروهای فاقد معاینه فنی طرحی بی نقص بود که این اهداف را محقق می‏کرد. 
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس