نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 182
زمان انتشار: 14 فروردین 1397 11:56:00

حکایت یک خودروی چینی، آن هم از نوع دست دوم

آنچه در پی می خوانید حکایت یک خودروی چینی، آن هم از نوع دست دوم آن است. حکایت درمورد دو دوست صمیمی است که اکنون به صورت تصادفی هردو خواهان خرید خودرو برای سال جدید هستند.آن هم با یک قیمت مشابه. تنها تفاوت اینجاست که یکی از این دو یک شخصیت محافظه کار دارد و دنبال دردسر نمی گردد. اما نفر دوم دارای یک شخصیت ریسک پذیر می باشد که بیشتر به مد اهمیت می دهد و خواهان تجربه های جدید است.
نویسنده: فردین محمدسور
حکایت یک خودروی چینی، آن هم از نوع دست دوم
مجله ماشین/ هر دو به بازار مراجعه کردند و هنگام برگشت دو خودروی کاملا متفاوت انتخاب کردند. دو خودرویی که تنها وجه مشترکشان قیمتشان بود. دنا معمولی سفید رنگ مدل 97 با قیمت 45 میلیون تومان و لیفان X60 دنده ای سفید رنگ مدل 94 با قیمت 45 میلیون تومان!
قضاوت این دو دوست صمیمی را برعهده خودتان می گذاریم. اما بیاید با تمام این تفاسیر، این دو 45 میلیونی را با هم مقایسه کنیم!:
دنا، همان قله ای زیر پای شما، خودرویی است که از ظاهر بهتری نسبت به دیگر سمند ها برخوردار است. درواقع با خریدن دنا آنچه عائدتان می شود، یک سمند زیبا و با امکانات بیشتر است. به همان مقدار هم پول بیشتری می پردازید. شاید کمی بیشتر! درواقع قیمت دنا هنگامی برایتان توجیه پذیر خواهد بود که به ریشه این خودرو یعنی سمند فکر نکنید. که در این صورت شاید از خریدتان راضی تر باشید. چون کمتر کسی 45 میلیون بابت یک سمند می پردازد. اکنون برای این مقایسه دنا را یک خودروی کاملا جدید به حساب می آوریم. خودرویی با طراحی جسور و زیبا و جسه ای مردانه و شیک برای بازار ایران. قطعا دنا پارامترهایی دارد که خودروهای چینی از آن بی بهره اند. دلیل این امر این است که چینی ها بیشتر به امکانات و مصرف سوخت اهمیت می دهند تا چابکی و پایداری خودرو. که از این نظر دنا در رده قیمتی خودش تقریبا بی رقیب است. موتور EF7 استفاده شده در این خودرو با حجم زیر 1700 سی سی (1646) قدرتی معادل 115 اسب بخار در دور 6000 و گشتاوری برابر با 157 نیوتون متر در دور 4500 در اختیار راننده قرار می دهد که مجموعا با توجه به وزن 1258 کیلوگرمی این خودروی ملی شتاب 13.5 ثانیه ای را برای آن رقم زده است. دنا از لحاظ مصرف سوخت هم خودروی بدی نیست و بصورت ترکیبی 7.74 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر دود می کند. قطعا جادار بودن و نرم بودن دنا هم جای بحث ندارد و به مانند امکانات این خودرو، برای همه آشناست. اگر ازصندلی های برقی فاکتور بگیریم نمی توان به چیز خاصی اشاره کرد و همه چیز در شرایط متعادلی رعایت شده اند.
اما قضیه درمورد لیفانX60  پرفروش ترین لیفان در ایران، مقداری متفاوت است و همانند خودروهای ایرانی قدیمی و شناخته شده نیست. اولین نکته ای که درمورد این خودرو باید به آن بپرازیم افت قیمت زیاد این خودرو در گونه دست دوم آن است. اما دلیل این اتفاق چیست؟ آیا واقعا خودروی بدی است؟! اگر صادقانه جواب بدهیم باید بگوییم خودروی بدی نیست.
لیفان X60 یک خودروی کراس اور تک دیفرانسیل در کلاس کامپکت است که در ابتدا رقیب مستقیم MVM X33 بود اما اکنون رقیب های بیشتری پیدا کرده است. ظاهرا بزرگترین نکته منفی درمورد لیفان X60 افت قیمت زیاد آن است. وگرنه رانندگی این خودرو شما را ناامید نخواهد کرد. آنچه مقداری شما را اذیت می کند، شروع حرکت در سربالایی هاست که حاکی از استفاده از یک گیربکس اندازه کوچک برای این خودرو است تا به کاهش قیمت تمام شده این خودرو کمک کند. هرچند با عادت کردن به پدال های این خودرو، وضعیت بهتر می شود، اما نباید از وجود این ضعف غافل بود. 
لیفان اگرچه یک خودروی چینی است و حتی از موتور کم حجمی هم استفاده می کند. اما حقیقتا تنبل به نظر نمی رسد و از شتاب و چابکی بیشتری نسبت به دنا برخوردار است. نکته قابل تامل دیگرجادار بودن این خودروست که واقعا از این بابت شما را شگفت زده خواهد کرد. بدون شک لیفان یکی از جادارترین کراس اورها در رده قیمتی خودش به حساب می آید. این خودروی چینی ارزان قیمت و قابل تامل از یک موتور 1.8 لیتری (1794) 4سیلندر بهره می برد که همانند موتور EF7 مجهز به تکنولوژی VVT و یورو 4 است. طراحی این موتور توسط ریکاردو انگلستان مهندسی شده و در چین به تولید می رسد. نکته مثبت درمورد این موتور با قدرت 131 اسب بخار (در دور 6000) و گشتاور 168 نیوتون متری (در دور 4200) ، استفاده از زنجیرتایم به جای تسمه تایم است. مصرف سوخت این خودروی 1330 کیلوگرمی به صورت ترکیبی معادل 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد.
اگر بخواهیم واقع بینانه به مقایسه این دو خودروی غیر هم کلاس بپردازیم، برتری دنا در داشتن گارانتی به واسطه صفر کیلومتر بودن و عدم ضعف دیسک و صفحه و گیربکس به مانند لیفان X60 و همچنین خدمات پس از فروش بسیار گسترده تر این خودرو می باشد. اما اگر به رانندگی این دو خودرو بپردازید، احتمال اینکه از لیفان خوشتان بیاید بسیار زیاد است. خودرویی سرحال و جادار با دید وسیع و قطعا بلندتر از دنا!
اما جواب سوالی که قرار بود همان اول پاسخ داده شود چه بود؟ چرا لیفان با افت قیمت زیادی مواجه می شود؟ این درحالی است که دارندگان این خودرو معمولا از خودروی خود حداقل رضایت نسبی دارند. بخش اول به چینی بودن این خودرو بر می گردد. ذهنیتی که هیچگاه درمورد جنس چینی از ذهن ایرانی ها پاک نخواهد شد. دوم فروکش کردن تب اولیه عرضه این خودرو است. کاملا واضع است که همه خودروهای چینی در ابتدا از بازار خوبی برخوردارند. اما بعدها با ورود نسخه های جدید و برندهای جدید چینی، جای خودشان را به تازه واردها می دهند. اما مهمترین نکته درمورد افت قیمت این خودروی چینی، شرایط فروش بسیار متنوع و آسان این خودرو است. به صورتی که حتی اگر قصد خرید پراید را هم داشته باشید، می توانید در لحظه ی آخر تصمیمتان رو عوض کنید و مبلغ خرید پراید را برای پیش فروش همین شاسی بلند چینی واریز کنید و بقیه را زیر بار قسط هایش بروید! به طور خلاصه این خودرو بسیار در دسترس است و خریدن آن بسیار آسان است که این به نفع مصرف کننده است. اما در کشورهایی که خودرو یک کالای مصرفی به حساب می آید. نه کشوری مثل ایران که به خودرو به عنوان سرمایه نگاه می شود.
در انتها آنچه که به عنوان نتیجه عائدمان شد، این است که دنا همان دنای خودمان است و نکته قابل ذکری وجود ندارد. اما درمورد لیفان به این نکته پی بردیم که در حق این خودرو تاحدودی اجحاف شده است. این خودرو در ایران کاملا برازنده ی قیمتش است و خودرویی نیست که بشود قید آن را به همین راحتی ها زد. بخصوص در نمونه های کارکرده که با افت قیمت مواجه شده اند. بدون شک لیفان تمام کاستی هایش را در قیمت جبران کرده است و حتی در گزینه صفر کیلومتر هم، خودروش خوش قیمتی به حساب می آید.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس