نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 202
زمان انتشار: 30 فروردین 1397 11:26:00

تست میدانی جاگوار‏XJ-L مدل 2017

اتومبیلی که مشاهده می کنید یکی از کامل‏ترین جاگوارهایXJ-L بوده که مدتی است وارد جزیره ‏کیش شده و توسط گروه تست مجله ماشین مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نویسنده: سید سروش سیدی
تست میدانی جاگوار‏XJ-L  مدل 2017

 مجله ماشین / جاگوار XJ که حالا پنجمین نسل خود را عرضه می‏کند، از سال 2009 وارد بازار سدان ‏های فول ‏سایز لوکس شده و خطوط بدنه و پیکره‏اش آنقدر با مهارت طراحی شده که اکنون پس از گذشت 8‏سال هنوز هم کم ‏نظیر و جذاب است. البته که کد اتاق X351 در سال‏2015 دستخوش یک فیس لیفت جزئی شد، اما باید خیلی دفت کنید تا تغییرات را در آن بیابید. هم زمان با ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500‏سی‏سی به کشور گروه جاگوار- لندروور دست به ساخت یک پیشرانه 2‏لیتری می‏زند که اتفاقاً در قلب رنجروور اووک می‏تپد. پس با این حساب هیچ گونه منعی برای ورودش به ایران ندارد. XJ هم چون رقیب آلمانی‏اش ب‏ام‏و سری‏7 که با پیشرانه 2‏لیتری راهی بازار کشورمان شده نسخه ‏های لانگ یا طویل ‏تر را هم در سبد محصولاتش قرار‏داده است. اما از آنجاییکه همه‏ چیز در کشور ما متفاوت از سایر کشورهاست ، نسخه‏ های لانگ بیشترین آمار واردات را دارند، حتی در مناطق آزاد! 


جاگوار در سال‏2016 مجموعاً 11‏هزار و 315‏دستگاه XJ به ‏فروش رسانده است. مالک جاگوار یعنی تاتا‏موتورز هند پروژه مونتاژ این سدان لوکس را در کاستل‏برومویچ بریتانیا و پون هند پایه‏ریزی کرده و تلاش ویژه‏ای برای تصاحب سهم بیشتری از کلاس سدان‏های اندازه کامل در برنامه دارد. 

دوست داشتم برای ساعت های متوالی با XJ-L وقت گذرانده و به عضلات و خطوط پیکره‏اش خیره شوم. سدان زیبایی که به هرکجایش می‏نگرید، حس یک یوزپلنگ وحشی را القا می‏کند. با طول 25/5‏‏متری حدود 12‏سانتیمتر از مدل ‏های محور کوتاه بلندتر طراحی شده است.
چشمان اخم ‏آلود و خمار XJ او را درنده‏خو نشان می‏دهند. دور تا دور شیشه‏ ها و آینه‏های جانبی را کروم‏کاری کرده‏اند که حس اشرافی این گربه انگلیسی دو‏چندان شود. البته اگر این روند روی دستگیره‏ های در هم اجرا‏می ‏شد، شاید این جذابیت بیشتر به‏ چشم می ‏آمد. 
جلو‏پنجره لانه‏زنبوری با لوگوی زیبا و نشان یوز روی کاپوت شما را به‏یاد رولزرویس می‏اندازد. رینگ‏ها به خواست مالک جایشان را به نمونه‏ های 20‏اینچی داده ‏اند و الحق که انتخاب به‏ جایی بوده است. XJ نه تنها از نمای جلو بلکه در عقب هم خیره‏ کننده ظاهر می‏شود. چراغ‏هایی که با یک شیب ملایم هم‏راستا با خطوط بدنه نقش‏نگاری شده‏اند و بالاخره لوگوی در حال جهش جاگوار! این جا همه چیز بر اساس احساس و منطق طراحی شده است. 
از بیرون که نگاه می‏کنیم، با خود می‏گوییم جاگوار اینقدر برای رعایت نکات آیرودینامیک و زیبایی ستون‏C به آن شیب داده که دیگر فضایی برای سر نمی‏ماند، اما سخت در اشتباهیم. فاصله بیش از 3‏متری محورها از هم و طراحی فوق‏العاده سقف نشستن بر روی مبل را القا می‏کند. کابین به شدت لوکس و اسپرت طراحی شده و مشخصه ‏های مشترکی با رنجروور دارد. شاخص‏ترین آن سلکتور چرخشی دسته ‏دنده است که پس از استارت پیشرانه به‏نحو زیبایی بالا می‏آید. حس عجیبی بوده، اما کار کردن با آن مهیج است. سامانه تهویه خودرو چهارگانه در‏نظر گرفته شده و به عنوان یک تاجر یا مهندس موفق روی صندلی‏های عقب می‏توانید آرامش را تجربه‏ نمایید. 
اما من ترجیح می‏دهم پشت سکان این گربه ‏وحشی قرار بگیرم. البته 2‏لیتری بودنش، کمی از هیجان این طرح خشن و جسور کاسته، اما با یادآوری امکان گذر‏موقت شدن و فناوری روز پیشرانه‏ های جدید خود را توجیه می‏کنیم. با‏فرض بر این‏که اگر جاگوار راهی بازار کشورمان شود، رقیب مستقیم او ب‏ام‏و سری 7 است که با مشخصات خیره‏کننده و ظاهری جذاب کار سختی را پیش‏رو دارد. لیکن با پیشینه این برند در ایران و مقایسه قیمتی در بازار امارات جاگوار در زمینه قیمت، از رقیبش جلوتر می‏ایستد. کما این که در بُعد کیفیت کابین و متریال به کار رفته هر دو خودرو در یک سطح قرار می‏گیرند و البته با کمی اغراق جاگوار جلوتر از ب‏ام‏و خواهد‏بود.
از آن جایی که احتمال از دست دادن نور عکاسی را در پی داشتیم، بررسی و تحلیل کابین را به حین رانندگی سپردم. به طور کلی داشبورد به صورت یک نیم دایره از بالای ورودی‏ های هوا شروع شده و به زیبایی با خط شانه درها ترکیب می‏شود. محفظه بار داشبورد توسط یک دکمه لمسی باز شده که می‏توان از ابتکارات این بخش به حساب آورد. ارگونومی کابین در سطح بالای قرار دارد، زیرا در حین رانندگی ابدا به دنبال ادوات نمی‏گشتم. ورودی‏ های سامانه تهویه زیبا طراحی شده‏اند و با یک قوس جذاب در بالایشان نشان از منبع الهامی چون موتور جت‏ های جنگنده را می‏دهند. 
فرمان زیبا و اصطلاحاً خوش دست است، اما دکمه‏ های کار شده کیفیت جالبی ندارند. پنل نشان دهنده‏ ها دیجیتالی در‏نظر گرفته شده ‏اند و با انتخاب سلکتور دینامیک یا حالت برف تغییر‏رنگ می‏دهند. XJ نقش لوکس‏ترین فرزند خانواده را بازی می‏کند، لذا حضور یک ساعت زیبای آنالوگ در بالای کنسول وسط واجب به ‏نظر می‏رسید. یک مانیتور 8‏اینچی که وقتی نمایش دوربین دنده عقب را نشان می‏دهد، ناخودآگاه به یاد کیفیت دوربین گوشی‏های آیفون می‏افتم.  برای حسن ختام ادوات مربوط به آن در بهترین جای ممکن نصب شده‏اند. 
اتمام پروسه تهیه تصاویر خبر خوبی است، چون دیگر وقتش بود تا در کنار آب‏های خلیج همیشه فارس، این گربه وحشی را به سر و صدا بی‏اندازیم. XJ روی زمین هم‏چون کشتی روی آب حکمرانی می‏کند. اما بر‏خلاف آن‏چه فکرش را می‏کردم، سواری سیالی ندارد. تا حد زیادی به‏ ذات اسپرت ب‏ام‏و شباهت دارد و قطعاً از مازراتی کواتروپورته نرم‏تر است. البته باید گفت استفاده از رینگی با این ابعاد، در این نتیجه ‏گیری بی ‏تاثیر نیست. شاید تا همین چند دقیقه پیش گزینه خرید شما بود، اما با این نقد اندکی به‏ فکر فرو رفته باشید. لذا باید بگوییم این سواری به هیچ وجه آزاردهنده نیست.
در خیابان ‏های جزیره که جای‏جای آن از آسفالت مناسب و مسیرهای همواری بهره می‏برد غلبه بر‏حس فشار بر پدال گاز اندکی سخت است. اما یادمان که می‏ آید، جاگوار روی کاتالوگ بیش از 5/7 ثانیه زمان برای رسیدن به 100‏کیلومتر از ما طلب می‏کند قید آزمایش این بخش را می‏زنیم. رقمی که در قیاس با سری‏7 بیش از یک‏ ثانیه تأخیر دارد. حالا سوال پیش می ‏آید که XJ چه آپشن ‏های دیگری در‏اختیار خریدارانش می‏گذارد تا از خرید رقیبان آلمانی منصرف شوند؟ راستش را بخواهید به شدت لوکس است و حس اشرافی بودن یک محصول انگلیسی را در بندبند وجودتان تزریق می‏کند. اما از لحاظ فنی حداقل در مورد پیشرانه 4‏سیلندر حریف ژرمن‏ها نمی‏شود. 
جاگوار در ساخت شاسی XJ تا آن جا که توانسته از آلومینیم استفاده کرده تا در مقایسه با ب‏ام‏و 550 با ابعاد کوچکتر 111‏کیلوگرم سبک‏تر باشد. اما چه فایده که با همه این تمهیدات سامانه ترمز او از پس وزن 1750‏کیلوگرمی بر‏نمی‏آید. در‏واقع باید فشار زیادی را متحمل ‏شده تا گربه زیبا را رام‏کنید. درست پشت سلکتور چرخشی گیربکس، دکمه دینامیک در‏انتظار ما ‏است. به‏ محض فعال شدنش، تمام نشانگرها به رنگ قرمز در می‏آیند. صدای اگزوزها کمی تهاجمی‏تر می‏شود و هر اندازه که از سکون تا 100 کیلومتر برساعت را با کندی حرکت می‏کند، در عوض با گشتاور 340‏نیوتن‏متری و جعبه دنده 8‏سرعته ZF‏ در حین حرکت (Rolling) جبران مافات می‏کند. 
ZF با اندکی تغییرات همین گیربکس را برای ب‏ام‏و هم می‏سازد و ضرایب در حالت دینامیک طوری برنامه‏ ریزی شده تا در محدوده کات‏آف تعویض‏ ها را انجام‏دهد. کنترل کشش XJ برخلاف خودروهای اکونومی باید بیش از 3‏ثانیه فشرده شده تا از مدار خارج‏گردد و جالب این که با 2/5 متر طول ابداً غیرقابل کنترل نیست و به‏راحتی می‏توانید در سرپیچ‏ ها با آن شیطنت ‏کنید. صندلی ‏ها هم شما را همراهی می‏کنند تا خدای نکرده آب در دلتان تکان نخورد. یک امتیاز مثبت برای هندلینگ XJ!
بهتر است موضوعی را زودتر خدمتتان عرض کنیم. حالت دینامیک است و هزاران شتاب گیری و معکوس، پس دلتان را به مخزن سوخت 80‏لیتری این سدان بزرگ خوش نکنید، زیرا در این حالت احتمال ثبت هر عددی در کامپیوتر‏سفری وجود دارد. اما اگر مراعات می‏کنید، با این میزان سوخت می‏توانید تا 750 کیلومتر هم بپیمایید. البته اگر در شهر سامانه استارت/استاپ را خاموش نکنید. حالا که این خودرو حتی با پلاک گذر موقت کاملاً نظر شما را جلب کرده است، باید بدانید که حجم صندوق بار آن فقط 430 لیتر بوده که برای چنین اتومبیل لوکسی یک نقطه ضعف محسوب می‏شود.
یک توصیه دوستانه به شما که خریدار جدید XJ هستید: لطفاً سیستم صوتی مریدیَن (Meridian) ساخت انگلستان با خروجی 1300 واتی‏ را سفارش‏دهید که کنسرت که چه عرض شود، صدای یک استادیوم فوتبال است!. 
ضمن تشکر از آقای اردوان اسفندیاری مالک اتومبیل به ‏جهت همکاری و صرف وقت با تیم تست خودروی«مجله ماشین» به سراغ سایر مشخصات فنی این خودرو می رویم.

      مشخصات فنی جاگوار XJ-L مدل 2017

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1999

قدرت (اسب‏بخار/ دور در دقیقه)

5500/240

گشتاور (نیوتن‏متر/ دور در دقیقه)

2000-4000/340

نوع جعبه دنده

8 سرعته اتوماتیک

شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت (ثانیه)

5/7

ابعاد (میلی‏متر)

1460.1899.5255

فاصله محوری (میلی‏متر)

3157

حجم صندوق بار (لیتر)

430

حجم مخزن سوخت (لیتر)

80

وزن خالص (کیلوگرم)

1755

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

4/8

نحوه انتقال قدرت

محور عقب

قیمت در منطقه آزاد (میلیون تومان)

320

قیمت جهانی (هزار دلار)

75

 

 

 

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس