نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20383
زمان انتشار: 25 مرداد 1397 11:12:00

آیا می دانستید یک لندروور استثنایی در ایران است

بی ‏شک وقتی شما هم مطلع شوید که نمونه ‏ای از یک دستگاه لندروور FC101 در نزدیکی ‏ محل سکونتتان آرام گرفته، برای دیدنش لحظه شماری می‏ کنید. پس به دعوت مالک و بدون معطلی برای آزمایش این اتومبیل رهسپار نوشهر شدیم.
آیا می دانستید یک لندروور استثنایی در ایران است
مجله ماشین - سید سروش سیدی  / تلاش جهت ساخت و استفاده از یک خودروی ایده‏ آل، دغدغه همیشگی صنایع نظامی به شمار می ‏رود. اتومبیلی که بتواند اکثر قابلیت‏ ها و توانایی ‏های یک ارتش را برآورده سازد و در عین حال مقرون به صرفه نیز باشد. ارتش بریتانیا برای اولین بار در سال 1975 موفق به ارائه خودرویی شد که در آن زمان برای آنها به عنوان نسخه‏ ای از یک ماشین بتمن به شمار می ‏رفت. لندروور، شاسی بلندساز بریتانیایی برای این منظور، به دستور وزارت دفاع، خودرویی به نام Land Rover FC101 را جهت استفاده نظامی ارتش ارائه داد. 
طراحی اولیه Land Rover FC 101 در سال 1967، توسط یک تیم طراحی به رهبری «نورمن باسبای» به منظور حمل ادوات نظامی، نفر بر و کشنده سلاح‏هایی مانند توپ 105 و 106 ارائه شد که با استقبال وزارت دفاع بریتانیا در سال 1972 برای اولین بار در ارتش این کشور مورد استفاده قرار گرفت و تولید آن تا سال 1978 ادامه یافت. شایان ذکر است که تمام خودروهای این نسل در کارخانجات Land Rover در منطقه Load Lane واقع در شهر Solihull بریتانیا ساخته شد که تحت مالکیت Jaguar Land Rover بود. 
قدرت حمل بار FC 101 یک تن بود و به همین دلیل لقب دیگری نیز به او اعطا شد: Land Rover One Tonn. در روند تولید اولیه این خودرو، ‏ یک کشنده 5/1 تنی نیز تولید می‏شد که در قسمت انتهایی خودرو به آن متصل می‏گشت و آن را تبدیل به یک6×6 همه فن حریف می‏کرد. اما به دلیل هزینه‏های سرسام آور ساخت تجهیزات نظامی، تصمیم بر این شد که این کشنده از خط تولید حذف شده و ماشین بتمن تنها برای حمل ادوات جنگی مورد استفاده قرار گیرد. 
نام این خودروFC101 ((Forward Control به‏دلیل از فاصله 101 اینچی بین دو محور عقب و جلو برگزیده شده است. طراحی این خودرو با حذف قسمت کاپوت موتور، ساختار آن را به صورت مکعبی در آورده تا حتی برای حمل و نقل هوایی نیز به راحتی قابل استفاده باشد. 
همان طور که پیش‏تر اشاره شد استفاده اولیه از این خودرو، تنها به عنوان حمل و نقل ادوات نظامی بود، اما از دو نوع خط تولید مجزا بهره می‏برد. 
یک: خودرو‏هایی که به منظور حمل سلاح و نفربر کاربرد داشتند و با سقف‏های برزنتی تولید می‏شدند و دوم خودرو‏هایی که با همان شکل و شمایل، مجهز به سقف‏های فلزی بودند. 
یکی دیگر از استفاده ‏های مهم این خودرو به عنوان اتومبیل ‏های آمبولانسی و مخابراتی بود. برای این منظور از خودروهای مسقف استفاده می ‏شد. اما جالب است بدانیم که تنها 21 عدد از خودروهای مخابراتی این نسل تولید شد که برای استفاده در جنگ الکترونیک و فرستادن پارازیت روی امواج رادیویی دشمن به منظور ایجاد اختلال در سیستم‏های نیمه الکترونیک و حتی جاسوسی روی خطوط رادیویی ارتش دشمن، نقش به سزایی را ایفا می‏کردند. 
رنگ تیره این نمونه و لقب FC Vampire (خون آشام)، نگارنده را مجاب می‏کند که آن را با ماشین بتمن مقایسه کند. 
شرکت Land Rover از این خودرو به عنوان یک چهره تبلیغاتی در سال‏های پس از تولید بهره برد و نمونه ‏ای از این خودرو را با کیت بدنه‏ای کاملاً متفاوت، اما با همان استایل همیشگی در سال 1995 و در فیلم «قاضی دِرِد» با بازی «سیلوستر استالونه» محبوب مورد استفاده کارگردان این فیلم قرار داد. از آن جایی که زمان فیلم به سال 2139 اشاره دارد، این امر به عنوان تبلیغاتی هوشمندانه برای شرکت Land Rover به حساب می‏آمد، زیرا این موضوع بدین معنا بود که محصولات این شرکت حتی تا سال 2139، در مقام برترین خودرو‏های نظامی همچنان قدرتمندانه یکه تازی می‏کنند. 
بی‏شک وقتی شما هم مطلع شوید که نمونه‏ ای از این خودرو در نزدیکی‏ های محل سکونتتان آرام گرفته، برای دیدنش لحظه شماری می‏کنید. پس به دعوت مالک و بدون معطلی برای آزمایش این اتومبیل رهسپار نوشهر شدیم.
از نزدیک که FC101 را ببینید، تنها یک تصویر در ذهنتان تداعی می‏شود، جعبه مکعبی! همان طور که می‏دانید این خودرو برای سهولت در حمل و نقل هوایی به این شکل طراحی شده است. به پیشنهاد ما خودرو را برای اولین بار به مناطق جنگلی اطراف نوشهر بردیم تا توانایی‏ های این سرباز ارتشی را بسنجیم. 
موتور 8 سیلندر 5/3 لیتری FC101 که قادر به تولید 200 اسب‏بخار است را استارت زدیم. در همان گام اول ایزوله عالی و کارکرد بی‏صدای موتور، موجب شگفتی ما شد تا آن جا که نسبت به تعداد سیلندرهای خودرو مشکوک شدیم. این سازه نظامی مجهز به جعبه دنده 4 سرعته است که با 2 دنده کمک دیگر منطقه صعب‏ العبوری برایش باقی نمی‏ماند. 
یکی از جذابیت‏ های سفرهای خارج جاده‏ای، آن هم با خودروهای کلاسیک، چالش‏های است که با آن روبه رومی شوید. FC101 پس از بازسازی اساسی به مدت 6 ماه در منزل مالک آرمیده بود و در طی این مدت کلاچ پروانه سیستم خنک کاری موتور با آسیب جدی مواجه شده بود. 
بدین جهت هر از گاهی مجبور می‏شدیم در کناره‏های جاده توقف کنیم و توسط آب، موتور را خنک نگه داریم. البته پس از بازگشت سریعاً مشکل برطرف شد. تمامی قسمت‏های خودرو به صورت اصولی و کاملاً فابریک بازسازی شده و تمامی قطعات توسط مالک که از اعضای کلوپ FC101 داران دنیا است از انگلیس وارد کشور شده‏اند. 
در این بخش تنها چادر برزنتی بخش عقب به صورت غیر فابریک نصب شده است. البته جالب‏ترین نکته در مورد چادر این خودرو این بوده که در نمونه‏ های نظامی، چادر تنها یک پنجره دارد، اما نمونه مورد بررسی مجهز به 3 پنجره در هر طرف است. 
همان طور که اشاره شد برای سهولت در حمل و نقل هوایی، این خودرو به صورت مکعبی طراحی شده و با محدودیت‏های زیادی دست و پنجه نرم می‏کند. یکی از آنها پله ‏های ورودی سرنشینان است که از مکان مرسوم در زیر در حذف شده و مهندسان انگلیسی با تعبیه یک نوار فلزی روی رینگ مشکل آن را برطرف کردند. 
از آن جایی که FC101 برای عملیات نظامی ساخته شده، باید کاملاً آمادگی استتار در مقابل دیدبانان دشمن را داشته باشد. به همین منظور برای جلوگیری از برخورد سهوی دست راننده به ادوات مربوط به چراغ‏ ها یا راهنما، یک کلید مجزا آماده شده تا با فعال کردن آن تمامی بخش‏های برقی مربوط به آنها از کار بفتند. 
در این شرایط تنها چراغ مه‏شکن عقب برای ردیابی سایر اعضای گروه روشن می‏ماند. بخش عقبی خودرو مجهز به محل نگهداری جعبه‏های فشنگ، سلاح و توپ‏های 106 است و پس از بازدید از آن به سرعت صحنه‏ های فیلم‏های جنگ جهانی در ذهن نگارنده تداعی شد. 
تا قبل از آن که سوار خودرو شوم، می‏دانستم که به جهت آسیب ندیدن پیشرانه در حمله‏های نظامی، موتور در وسط اتاق قرار گرفته، اما دیگر نمی‏دانستم که موتور دقیقاً در زیر دست چپ نگارنده تعبیه شده باشد. البته این موضوع نشأت گرفته از ایزوله عالی در موتور است که به صورت کشویی از میان جعبه دنده باز می‏شود و دسترسی و تعمیر را از داخل اتومبیل میسر می‏سازد. 
در تست ما لندروور تقریباً بدون درگیر کردن دنده‏های کمک از هر مسیری عبور کرد، اما چون در روزهای قبل، باران موجب خیس شدن سطح جاده شده بود، در قسمتی از مسیر و رد شدن از صخره‏ های کوچک مجبور به استفاده از دنده کمک شدیم. 
فاصله کف FC101 تا زمین بیش از 4/25 سانتی متر است و در این زمینه مشکلی از بابت گیر کردن در میان سنگ‏ها و صخره‏ ها را ندارد. البته لاستیک 16-5/8 آرمور (لاستیک‏ها فابریک نیستند) در این امر بی تأثیر نبودند. 
به شهر که بازگشتیم با خود می‏گفتم هر چند که سیستم تعلیق فنر تخت در محور جلو و عقب یک ضعف در سواری جاده‏ای بوده، اما وقتی به دل کوه و جنگل می‏زنید، تبدیل به بزرگترین حُسن لندروور می‏شود. FC101 با طول 4290، عرض 1830 و ارتفاع 2180 میلی‏متری، طراحی شده و به علت خاص بودنش در سراسر کشور، نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‏کند. لندروور در زمان عرضه، رقیبانی هم چون رینولد باتن RB44، استیر دایملر پوش و اِستان فیلد را در مقابل خود نظاره گر بود. 
در پایان ضمن تشکر از مالک خودرو آقای مهندس «فرهاد رضایی» به جهت دعوت و بازسازی اصولی دو دستگاه از این FC101 دوست داشتنی به مالکین خودروهای خاص در شمال کشور پیشنهاد می‏کنیم با دفتر «مجله ماشین» تماس بگیرند. 
 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس