نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20384
زمان انتشار: 25 مرداد 1397 11:29:00

50 سال با گیربکس اتوماتیک

شرکت ZF آلمان برای مدت نیم قرن است که به ساخت و عرضه جعبه دنده اتوماتیک اشتغال دارد.اولین گیربکس ‏های اتوماتیک ساخت ZF در ب‏ ام‏ و 2000C و همینطور پژو 405 و آلفارومئو مورد استفاده قرار گرفتند.
50 سال با گیربکس اتوماتیک

 مجله ماشین - مهندس کیوان بنی‏ هاشمی / امروزه با سوار شدن به ب‏ ام ‏و 2000C مدل 1967اثری از فرمان هیدرولیک و یا  سامانه تهویه مطبوع نیست، اما یک بخش از آن هنوز به بهترین نحو کار می‏کند و آن گیربکس اتوماتیک 3 سرعته آن است که باید آن را اولین گیربکس چند سرعته برای خودرو دانست و دقیقاً 50 سال پیش عرضه شد. 

شرکت ZF در آن سال‏ها، در جستجوی یک شریک معتبر برآمد تا بالاخره در سال 1970 موفق به انجام معامله ‏ای با شرکت بورگ وارنر که یکی از بزرگ‏ترین سازندگان گیربکس اتوماتیک در آمریکا بود شد. اما شرکت آمریکایی بعد از گذشت فقط 2 سال از این مشارکت کنار کشید. 
امروزه ساخت گیربکس‏ های اتوماتیک نه تنها بیشترین درآمد را برای ZF دارد بلکه یکی از محبوب‏ترین تولیدات آن است. برای اطلاع بد نیست بدانید که مجموع تولید گیربکس 3HP در سال 1975 فقط 43 هزار دستگاه بود که امروزه کارخانه ساربروکن متعلق به ZF می‏تواند طی مدت کمتر از یک هفته، این تعداد را تولید کند. در حال حاضر همه روزه حدود 10 هزار گیربکس کامل 8HP از خط تولید خارج می ‏شود که به معنای تولید سالیانه بیش از 5/2 میلیون گیربکس است.
موفقیت درازمدت ZF را باید مدیون نوآوری‏ هایی دانست که از سال 1965 به این طرف همواره ادامه داشته است. از نظر مفهومی گیربکس ‏های مدرن هنوز قابل مقایسه با انواع اولیه هستند و به همین دلیل نحوه نام‏گذاری آنها ثابت مانده و از 3HP اولیه به 9HP که نشانگر گیربکس 9 سرعته بوده ادامه پیدا کرده است.
نیروی موتور از طریق یک مبدل گشتاور هیدرودینامیکی که با علامت H مشخص شده، به گیربکس انتقال پیدا می‏کند. در درون گیربکس چرخ دنده‏ های مورد نظر که از نوع سیاره‏ای هستند، با علامت P مشخص شده‏اند. اما کاری که شرکت ZF انجام داده این بوده که با ارائه هر نسل جدید از گیربکس اتوماتیک، آن را کم مصرف‏ تر، با واکنش سریع‏تر در تعویض دنده‏ها، انعطاف‏پذیری بیشتر در خصوص قابلیت‏ها و کارایی‏ ها و بالاخره منحصربه ‏فرد در زمینه نحوه تعویض دنده‏ ها کرده است.
شروع کار با یک مبدل گشتاور که در گیربکس 4HP با کلاچ قفل می‏شده بوده است و از آن به بعد ZF به‏ گونه‏ ای پیوسته زمان انتقال نیروی موتور به گیربکس را با استفاده از سیستم‏های هیدرولیک کم مصرف پائین آورده است.
در گیربکس 4HP برای نخستین ‏بار از تجهیزات الکترونیکی استفاده شد .اولین‏باری که گیربکس 4HP مورد استفاده قرار گرفت، در خودروی آئودی A8 بود. نرم‏ افزار مورد استفاده در آن، نقاط و زمان‏ه ای تعویض دنده ‏ها را با دقت بیشتر و بالاتری تعریف می‏کرد و بدین ترتیب کیفیت تعویض دنده بهتر شده بود.
افزایش کیفیت گیربکس‏های اتوماتیک ZF زمانی که شبکه‏سازی داخلی برای آن در نظر گرفته شد صورت پذیرفت، به ‏طوری‏که در گیربکس 5HP که اولین مصرف‏کننده آن پورشه باکستر بود، تعویض دنده‏ ها مناسب با نحوه رانندگی بود و پس از آن بود که گیربکس‏ های مدرن خود را با نحوه رانندگی راننده هماهنگ می‏کردند.
برنامه تعویض دنده ‏ها و همینطور قطعات معین و مشخص، از یک مشتری به مشتری دیگر تغییر پیدا می‏کرد، بنابراین امروزه یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، با دیگری اندکی تفاوت دارد که بستگی به خودروسازی دارد که آن را سفارش داده و در مدل‏های تولیدی خود مورد استفاده قرار می‏دهد و یا اینکه چه موتوری باید آن را مورد استفاده قرار داده و بالاخره اینکه نوع خودروی سدان یا اس‏یووی دو دیفرانسیل یا اسپرت و یا هیبریدی است.
شرکت ZF از گیربکس ‏های 8HP دست به طراحی این تطبیق‏پذیری زد و به همین دلیل است که می‏تواند روزانه حدود 10 هزار گیربکس از 400 نوع مختلف تولید کند. 
50 سال قبل، آمریکای شمالی در تولید گیربکس اتوماتیک برای خودروها پیشرو بود و ZF یک تازه ‏وارد بود. امروزه ZF از نظر فنی، تبدیل به یک مبنا و محک شده است. امروزه گیربکس 9HP برای خودروهایی که موتور آنها به ‏صورت عمود بر طول اتومبیل است، در نظر گرفته شده و بیشترین رشد را در جهان خودرو داشته است.

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس