نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20396
زمان انتشار: 01 شهریور 1397 11:48:00

به رخ کشیدن قدرت توسط سیویک تقویت شده

این اتومبیل هوندا سیویک نسل پنجم (SI مدل 1993)بوده که طی 2 سال، با صرف هزینه ‏ای بالغ بر 48 میلیون تومان در کشورمان ، به قدرت بیش از 200 اسب‏بخار رسیده است.
به رخ کشیدن قدرت توسط سیویک تقویت شده

 مجله ماشین - امیرحسین پورسینا/ در بین اتومبیل‏ های قدیمی ژاپنی، چنانچه با دقت بررسی کنید، گزینه ‏های مطلوب و ایده ‏آلی برای تقویت و بهینه‏ سازی خواهید یافت که از میان آنها می‏توان به مزدا «323»، نیسان «ماکسیما»، تویوتا «سوپرا»، میتسوبیشی «لنسر»، سوبارو «ایمپرزا» و البته نسل پنجم هوندا «سیویک» اشاره داشت. خودرویی که بین سال‏های 1991 تا 1995 روی خط تولید بود و به ‏خاطر پیشرانه‏ های پرتوان 3/1 تا 8/1 لیتری، فضای داخلی جادار و جوان‏ پسند و فرم آیرودینامیک و زیبای بدنه، مورد استقبال گسترده علاقه ‏مندان به تیونینگ قرار گرفت تا سریال سیویک‏های قدرتمند، کلید بخورد! 

 
هنگام بررسی ظاهری این سیویک، فقط سه نکته جلب توجه می‏کند که به‏ترتیب عبارتند از: اینترکولر در نمای جلو، رینگ‏های حرفه‏ای آلیاژی ENKEI NT03 در نمای جانبی و سپر عقب که به جهت خروج بهتر هوا، اندکی تغییر شکل یافته است. فضای داخلی نیز همانند مدل استاندارد ساده بوده و تنها دارای یک بوست‏کنترلر دیجیتالی (کنترل‏کننده فشار توربو) از نوع Greddy Profec Spec B II است. دیگر نکاتی که درون اتومبیل نظر بیننده را جلب می‏کنند، غربیلک فرمان Mugen Power و سردنده MOMO هستند. در کل، شاید به عقیده بسیاری علاقه ‏مندان (از جمله نگارنده)، نشستن درون اتومبیلی با نمایشگرهای فراوان و تجهیزات داخلی متعدد هیجان بیشتری داشته باشد اما باید اعتراف کرد، استاندارد گذاشتن قسمت‏های ظاهری و داخلی چنین خودروهایی، در نوع یک استراتژی عالی محسوب می‏شود!

در بحث فنی، مالک، سیویک مورد بررسی را پله پله قوی کرده و به حد مطلوب خود رسانده است. قلب تپنده این اتومبیل در مرحله اول با پیشرانه B16B Type R VTEC به قدرت 185 اسب‏بخار تعویض شد. سپس برای دستیابی به قدرت بالاتر، بلوک آن با نمونه متعلق به پیشرانه B20B (نیرو بخش مدل محبوب CR-V) جایگزین گردید و سرسیلندر با سیستم VTEC (سامانه اعمال زمان‏بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‏ها) همخوانی پیدا کرد.
در مرحله دوم و برای دستیابی به قدرت بیش از 200 اسب‏بخار، وی پا به دنیای توربوشارژرها گذاشت و لوازمی شامل: توربوشارژر GARRETT GT3076، اینترکولر Greddy، سوپاپ Wastegate مدل Tial 38 mm، رادیاتور Speed Daddy، سوپاپ Blowoff استیل ساخت HKS و منیفولد Ram Horn را از ایالات متحده، برای خودروی خود سفارش داد. در ابتدا فشار توربو تا 10 psi بیشتر بالا نمی‏آمد و مسافت 400 متر در 9/14 ثانیه طی می‏شد. البته بنا به اظهار مالک، در آن مرحله قدرت پیشرانه بین 250 تا 270 اسب‏بخار بوده است!
پس از تعویض Map Sensor (حسگر فشار هوای ورودی که اطلاعات مربوطه را به ECU اتومبیل منتقل می‏کند تا فشار هوا به‏صورت بهینه تنظیم شود) با نمونه کارآمدتر و جایگزینی منیفولد توربو با نوع Log Style ساخت آقای «فرهاد صالحی»، فشار تا 17 PSI افزایش یافت و پس از نصب بوست‏کنترلر برقی، به 21 PSI رسید. در این حالت، مسافت 400 متر بین 13 الی 5/13 ثانیه طی شد و قدرت پیشرانه هم به حدود 320 الی 350 اسب‏بخار ارتقاء پیدا کرد! 

اگر بخواهیم مشخصه ‏های اصلی این اتومبیل به هنگام راندن را نام ببریم، باید به شتاب شوک آور آن اشاره کنیم که به ‏لطف وزن کم و بهینه ‏سازی علمی و اصولی پیشرانه حاصل شده است. صدای سوت توربوی Garrett گوش‏نواز بود و سیستم اگزوز تمام استیل نیز غرش قدرتمندی داشت. با وجود مجهز بودن مدل مورد بحث به دیفرانسیل ضد هرزگردی، شاهد هرزگردی چرخ‏ ها به هنگام آغاز حرکت و روی دنده 2 بودیم و تازه از دنده 3 به بعد می‏توانستیم قدرت واقعی این ماشین را تجربه کنیم!
زیربندی اتومبیل تغییرات اساسی را تجربه کرده و سیویک (که خوش‏دست بود)، حالا خوش‏دست‏تر نیز شده است! ترمزها به‏ طور محسوس در بسیاری مواقع ضعیف بودنشان در مقابل قدرت سرسام‏ آور پیشرانه را نشان می‏دادند که این نکته باعث می‏شد با نهایت احتیاط برانیم! در مجموع، آنچه در زمان راندن این سیویک جلب توجه می‏کند، سادگی، خوش فرمانی ذاتی و قدرت بسیار بالای پیشرانه است.
از آقایان «احمد حیدری»، «فرهاد صالحی» تیونر اتومبیل و مدیر مؤسسه FTT و «نیما نظری نیا» مالک خودرو، به جهت همکاری با «مجله ماشین» تشکر می‏کنیم.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس