نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20398
زمان انتشار: 01 شهریور 1397 12:02:00

نبرد مرسدس های SL در تهران

مصرف ‏کنندگان ایرانی، در جستجوی لوکس ‏ترین مدل‏ های موجود در بازار هستند و عموماً، سطح امکانات را بر مشخصات فنی مقدم می‏دارند. همچنین، سال ساخت خودرو تأثیر زیادی روی انتخاب هموطنان ما دارد، به ‏طوری‏که حتی اگر مدل‏ های 2014 و 2015 یک خودرو تفاوت آنچنانی با هم نداشته باشند، خریدار باز هم به سمت محصول جدیدتر می‏رود.
نبرد مرسدس های SL در تهران
مجله ماشین – نوشته: سلمان امیدبخش /عکس بامداد صفاییان/ پیشرفت در جهان خودرو، به قدری سریع اتفاق می‏ افتد که بعضاً با نگاهی به محصولات 5 یا 6 سال پیش یک خودروساز، به سختی می‏توان پذیرفت زمانی همین خودرو برای خیلی‏ها یک ایده‏ آل محسوب می‏شده و نشانی از اوج تکنولوژی و هنر طراحی بوده است! مرسدس‏بنز کلاس SL نیز یکی از همین خودروهاست که در این مطلب، به مقایسه دو نسل آن می‏پردازیم.

نسل پنجم (کد R230)
همانطور که امکان ندارد به یک SL پاگودا مدل 1963 نگاه کرده و آن را بی‏تناسب بخوانید، به همین منوال، نسل ‏های قبل و آینده کلاس SL را نیز دوست خواهید داشت، زیرا هر نسل از SL فریبندگی خاص خود را دارد! نسل پنجم مرسدس‏بنز SL (قبل از فیس‏لیفت)، به تعداد انگشت‏ شماری در کشور موجود بود و همه را محو خود می‏کرد اما خوشبختانه فیس‏لیفت آن (مدل 2008) خیلی زود و به تعداد به ‏مراتب بیشتر، به ایران راه یافت.
از قسمت جلو که شروع به بررسی کنیم، کاپوت بزرگ و کشیده، با خطوط برجسته و چراغ‏ های کشیده جلو، در ترکیب با جلوپنجره سنتی و ستاره کرومی مرسدس‏بنز که درون قابی مشکی‏رنگ قرار گرفته، سپر عضلانی و خطوط روی کاپوت، نمایی اصیل و با ابهت به اتومبیل داده‏ اند. در طرفین سپر، چراغ‏ های LED سامانه روشنایی روز قرار گرفته‏ اند و دریچه‏ های بزرگ، امکان ورود هرچه بهینه هوا به داخل مجموعه فنی را فراهم می‏کنند.
در نمای جانبی، گلگیرهای پهن، خطوط برجسته، رینگ‏های اسپرت 5 بازو، ارتفاع کم شاسی، رکاب‏های جانبی پهن و شیب تند سقف، حس ناب یک رودستر را القا می‏کند که در کنار عرض زیاد بدنه، باعث می‏شود مجموعه ‏ای مدرن و پر صلابت را پیش چشمانتان مشاهده کنید. در نهایت، به بخش عقبی خودرو می‏رسیم، جایی که چراغ‏های بزرگ و کشیده، جذابیت بدنه SL را تکمیل می‏کنند.
ارگونومی کابین در یک کلام، عالی است. کنسول میانی، شیک و ساده بوده و کیفیت مواد استفاده شده برازنده نشان مرسدس‏بنز است. نشستن پشت فرمان SL و فرو رفتن درون صندلی اسپرت آن، به معنی دید کم به اطراف نیست و دید رو به جلوی مناسبی دارید. غربیلک فرمان خوش‏دست است.
برای روشن کردن اتومبیل، می‏توانید به دو روش عمل کنید. نخست به ‏وسیله سوئیچ و دوم، با قرار دادن پا روی پدال ترمز و فشردن کلید روی سردنده. در این حالت، نخست شاهد یک دور چرخش زیبای عقربه ‏ها خواهید بود و سپس، پیشرانه با غرشی گوش‏نواز، به حرکت در خواهد آمد. SL اتومبیلی جذاب و قابل کنترل بوده و به‏ لطف قلب تپنده قدرتمندش، اشتیاق زیادی برای شتاب‏گیری دارد. سیستم کنترل پایداری هیچگاه کاملاً از مدار خارج نمی‏شود و لذا هر چقدر در مانورها با آن خشن برخورد کنید، به همین سادگی‏ها نمی‏توانید باعث انحراف قسمت عقب شوید!
در انتها، این ظاهر زیبا و پیشرانه پر قدرت، نیاز به شاخصه ‏ای برای جلب توجه هرچه بیشتر دارد که آن هم چیزی نیست جز صدایی پر طنین و خشن! نمونه مورد آزمایش، به ‏لطف وجود سیستم اگزوز AMG توجه همه را به صدایی خشن و پر طنین جلب می‏کرد، صدایی مخصوص یک مرسدس‏ بنز همه فن حریف!

نسل پنجم (کد R231)
طراحی SL جدید در شرایطی انجام شد که انتقادات زیادی متوجه دپارتمان طراحی مرسدس‏بنز بود. البته این مسئله در مورد مدل‏هایی مثل CLS و E کمتر و در مورد مدل‏هایی نظیر ML و S بیشتر صدق می‏کرد.
بدنه بر اساس زبان جدید طراحی مرسدس‏بنز متحول شده و وقتی از زوایای مختلف به ماشین نگاه می‏کنیم، آن را مدرن‏تر و فریبنده‏تر از قبل می‏یابیم، به خصوص در قسمت عقب و چراغ‏ های شیک و کشیده آن که با خصوصیات یک SL قدرتمند کاملاً تناسب دارد. کاربرد خطوط کمی اغراق‏آمیزتر از قبل شده اما آسیبی به هویت اتومبیل نمی‏زند اما یک بخش، تأثیر قدرتمند شاخصه‏ های تحسین برانگیز طراحی بدنه را با چالشی نه‏ چندان کوچک مواجه می‏سازد: چراغ‏های جلو! 
بر خلاف نسل قبل که چراغ‏های جلوی آن در خشن نشان دادن اخلاق SL نقشی موثر و پر رنگ داشتند، در نسل نو کاملاً برعکس عمل کرده و به پاشنه آشیل طراحی بدنه تبدیل شده‏اند. حتی آرم بزرگ و درخشان مرسدس‏بنز آن حالت خوابیدگی و متمایل نسل قبل را ندارد که باعث می‏گردد چراغ‏ها زیبا به چشم نیایند!
با ورود به داخل کابین، طراحی جلوی SL به دست فراموشی سپرده می‏شود، واقعاً تحسین‏برانگیز است که مرسدس ‏بنز توانسته چنین فضا و ارگونومی مناسبی را آن هم با استفاده از با کیفیت‏ترین نوع چرم و آلومینیم و البته در مدل مورد بررسی، فیبرکربن و تلفیق آنها با یکدیگر، خلق کند. جذابیت غربیلک فرمان، نشان‏دهنده ‏ها و کنسول میانی، برای خود دنیایی داشته و جالب‏تر از همه، اهرم تعویض دنده مدرن آن بوده که با ارتفاعی در حدود فقط 10 سانتی‏متر، خوش می‏درخشد و با تلنگری آرام، حالت‏ های مختلف گیربکس را برایتان فعال می‏کند.
یکی از جالب‏ترین تکنولوژی‏های به‏کار رفته در این مرسدس‏ بنز، سقف شیشه ‏ای با قابلیت تغییر رنگ بوده تا در هر شرایطی، نگذارد نور آفتاب آرامش سرنشینان را بر هم بزند. همچنین، به‏لطف سامانه AIRSCARF که توده‏ای از هوای گرم را دور سر شما می‏چرخاند و نوعی سقف نامرئی گرم ایجاد می‏کند، می‏توانید حتی در زمستان نیز سقف را باز کرده و حسی خاص و ناب را تجربه کنید.
به ‏لطف پیشرانه‏ای به حجم 4663 سی‏سی و بدنه‏ای که به ‏میزان قابل توجهی نسبت به قبل سبک‏تر است، نفس کشیدن برای رقبای SL سخت می‏شود. این مرسدس‏بنز، شتاب‏گیری و سریع رفتن را به آسانی انجام می‏دهد و استرسی به راننده وارد نمی‏کند. طنین برخاسته از اگزوز جذاب بوده ولی از نظر دامنه و میزان صدا به پای نسل قبل نمی‏رسد. از جمله دلایل این امر، می‏توان وجود توربوی دوگانه و حجم پایین‏تر پیشرانه را نام برد. 
SL 500 مورد آزمایش، دارای تفاوت‏ هایی در بدنه، فضای داخلی، سیستم اگزوز و پیشرانه است. مالک برای زیباسازی بدنه و کابین، قطعات کربنی (شامل بالچه کوچک عقب، قاب آینه‏ها و. . .) را سفارش داده و برای تکمیل نمای عقب آن از سیستم اگزوز اسپرت AMG سود برده است. اما مهم‏تر از همه این موارد، می‏بایست به تقویت پیشرانه اشاره داشت که با استفاده از کیت «برابوس B50» به انجام رسیده و کمک می‏کند این ماشین، بتواند با در اختیار داشتن 521 اسب‏بخار قدرت و 820 نیوتن‏متر گشتاور ناقابل، علاوه بر بهبود شتاب اولیه به‏میزان 2/0 ثانیه، خود را در کنار پرشتاب‏ترین اتومبیل‏ های کشور نظیر پورشه پانامرا توربو و 911 کاررا S کوپه ببیند!
در کل، باید عنوان کرد انتخاب بین دو نسل این اتومبیل کار دشواری است و تنها یک مورد می‏تواند روی تصمیم‏گیری تأثیر جدی داشته باشد و آن هم اختلاف قیمت بیش از 700 میلیون تومان بین دو نسل است!
 

مقایسه مشخصات فنی

 

مرسدس‏بنز SL 500 (R230)

مرسدس‏بنز SL 500 (R231)

تعداد و آرایش سیلندرها

V8

V8

حجم موتور (سی‏سی)

5461 تنفس طبیعی

4663 با توربو دوگانه

نسبت تراکم

7/11 به یک

5/10 به یک

حداکثر قدرت (اسب‏ بخار/دور بر دقیقه)

6000/388

5250/429 (521 با کیت B50)

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور بر دقیقه)

2800/530

3500 الی 1800/700 (820 با کیت B50)

گیربکس

7 سرعته اتوماتیک تیپ‏ترونیک

7 سرعته اتوماتیک تیپ‏ترونیک

محور محرک

عقب

عقب

شتاب اولیه (ثانیه)

4/5

6/4 (4/4 با کیت B50)

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

250

250

وزن خالص (کیلوگرم)

1910

1785

طول/عرض/ارتفاع (میلی‏متر)

1298/1820/4605

1315/1877/4612

فاصله بین محورها (میلی‏متر)

2560

2580

ابعاد تایر جلو (میلی‏متر)

40/255

40/255

ابعاد تایرهای عقب (میلی‏متر)

35/285

35/255

اندازه رینگ‏ها

18

18

حجم مخزن سوخت (لیتر)

80

80

میانگین مصرف در 100 کیلومتر ترکیبی (لیتر)

9/11

2/9

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس