نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20400
زمان انتشار: 03 شهریور 1397 11:39:00

تست لکسس ES 250

این روزها با ممنوع شدن واردات اتومبیل‏ به کشور، بیشتر توجه خریداران به نمونه های موجود این خودروها که اغلب مدل های کارکرده سال های قبل هستند معطوف شده است. چاره ای نیست باید با همین نمونه ها ساخت..... نمونه ای از مدل 2014 لکسس را برایتان تست کرده ایم .
تست لکسس ES 250

 مجله ماشین - مازیار دانش پژوه / طراحی ظاهری مدل‏ های لکسس، جذابیت و زیبایی بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده ‏اند. اضافه شدن دو خط عمودی که در وسط باریک بوده و در پایین و بالا پهن می‏شوند، طرح ظاهر جلو را پویاتر و ماندگارتر کرده است. چراغ‏های جلو، از ظاهری صاف برخوردار هستند، اما لبه در موتور، مانند یک سایه ‏بان، بالای چراغ ‏های جلو را پوشانده است. چراغ‏ های پروژکتور گرد و جمع‏ و‏جور در اکثر مدل‏های لکسس، به ‏عنوان یک مشخصه لحاظ می‏شود و با حالت تورفت ه‏ای که دارد، فضای سه‏ بعدی و جذابی را ایجاد کرده است. قسمت ‏های مختلف روی سپر، حالتی برجسته به این بخش و ظاهر جلو داده که به زیبایی و ماندگاری بیشتر طرح جلو کمک شایانی می‏کند. 

کنار بدنه، از خطوط برجسته و منحنی خبری نبوده و فقط اندازه و طرح آینه ‏های جانبی خودنمایی می‏کنند. البته خط افقی برجسته در بالای دستگیره‏ ها و از بالای چراغ‏ های عقب تا روی گلگیر جلو وجود دارد. رکاب ‏های کنار، از خط برجسته کوتاه بهره می‏برند. کشیدگی و امتداد گوشه چراغ‏های عقب و جلو، به بهتر شدن نمای دید کنار کمک می‏کند. 
طراحی قست عقب، تحت تأثیر ادامه زوایای چراغ‏ های عقب قرار گرفته و این امر باعث شده تا این خطوط، روی قسمت عقب بدنه برجستگی ایجاد کنند. چراغ ‏های عقب، افقی بوده، از دو تکه تشکیل شده‏ اند و روی در صندوق عقب ادامه دارند. لبه داخلی چراغ‏ های عقب، باعث ایجاد خط برجسته روی در صندوق عقب شده و روی لبه در صندوق، اسپویلر نصب شده که به اسپرت شدن بیشتر قسمت عقب کمک کرده است. شب نما‏های روی سپر و لبه ‏های تورفته محل آنها، طرح این قسمت سپر عقب را متنوع کرده و لبه پایین نیز یک نوار مشکی‏رنگ تعبیه شده است. 
طراحی داخلی
اولین موردی که جلب توجه می‏کند، طراحی کلاسیک و لوکس داشبورد جلو بوده، فرورفتگی صفحه مانیتور، باعث ایجاد حجم در این قسمت شده و طراحی هندسی قسمت ‏های مختلف و دریچه‏ های تهویه، حساب شده و ظریف انجام پذیرفته است. ساعت گرد عقربه ‏ای وسط داشبورد جلو، به زیبایی داخل می‏ افزاید. اتصال این قسمت به کنسول وسط، به ‏وسیله سطح شیب‏دار صورت گرفته است. اهرم کنترلی استفاده از امکانات اتومبیل، از طراحی ویژه برخوردار بوده و فرمان 3 پره به‏همراه دکمه ‏های کنترلی و جنس چوب و چرم، زیبایی این بخش را دوچندان می‏کند. نوار چوب روی داشبورد، در ادامه روی درهای کنار ادامه پیدا می‏کند، اما به ‏صورت متصل و یکپارچه نیست. داخل کیلومترشمار، از استوانه خبری نبوده و همانند داشبورد، طرح ساده‏ای دارد. دکمه‏ های ادوات روی داشبورد و سمت چپ فرمان، از طرح ساده و بیشتر از اشکال هندسی مربع و مستطیل تشکیل شده‏اند که هماهنگی منظمی را با طراحی داخل به ‏وجود آورده است. 
امکانات رفاهی، کمکی و ایمنی
امکانات رفاهی این مدل عبارتند از: امکان تنظیم آینه ‏های جانبی، فرمان و صندلی‏ های جلو، سقف پانوراما، پرده عقب برقی برای درها و شیشه عقب، سیستم تهویه جداگانه برای نفرات جلو و عقب، حافظه صندلی راننده برای 3 نفر، سیستم صوتی با 8 بلندگو و درگاه‏ های USB، کابل iPod و AUX به‏همراه تعویض‏ کننده دیسک. امکان استفاده جداگانه از سامانه اطلاعاتی، توسط صفحه نمایش 5/3 اینچی و به ‏وسیله موشواره کوچکی مهیا می‏شود. در این قسمت، امکاناتی از قبیل: سامانه هدایت ماهواره‏ای، اطلاعات مورد نیاز، تنظیمات مربوط به این بخش، رادیو، سیستم تهویه و تلفن گنجانده شده است. روی زیر آرنجی وسط صندلی عقب، امکان تنظیم سامانه تهویه و کنترل سیستم صوتی مهیا بوده و امکان باز و بسته کردن پرده عقب نیز وجود دارد. 
سامانه‏ های کمکی و ایمنی این مدل عبارتند از: سامانه ‏های کنترل پایداری VSC، کنترل چسبندگی روی جاده TRC، پخش الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کمکی ترمز. در کنار اینها، سامانه دیگری، میزان باد هر 4 چرخ را در داخل کیلومترشمار نشان می‏دهد. سیستم کمکی دیگر، هشدار اتومبیل در نقطه کور در کنار بوده و برای محافظت از سرنشینان، تعداد 12 کیسه ایمنی هوا تعبیه شده است.
تجربه رانندگی
یکی از نکات جالبی که از همان ابتدا قبل از سوار شدن به آن برخوردیم، محل لمس روی دستگیره در‏هاست که به شکل حفره‏ای روی برآمدگی دستگیره‏ ها تعبیه شده، باعث کاهش زاویه مچ دست می‏شود و راحتی قابل ‏قبولی را فراهم می ‏آورد. فضای جادار صندلی، از همان ابتدا محسوس است. به‏وسیله دکمه ‏های کنار نشیمنگاه صندلی، تنظیمات لازم را می‏توان انجام داد. تعداد ادوات و امکانات کم نیست و نیاز به چند دقیقه بررسی اولیه دارد. همانطور که بدون کلید در باز می‏شود، به حرکت درآوردن موتور 4 سیلندر هم با دکمه روی داشبورد انجام می‏گردد. 
یکی از مواردی که دور از انتظار است، ترمز پایی پدالی است. در اتومبیل‏ های جدید و در این سطح، ترمز دستی به ‏صورت برقی و دکمه ‏ای استفاده می‏شود. در این مدل، با فشار روی پدال، ترمز پایی آزاد و یا قفل می‏گردد. صدای موتور 4 سیلندر به گنجایش 2494 سی‏سی، قدرت 181 اسب‏بخار و گشتاور 235 نیوتن‏متر، قابل‏ قبول بوده و به داخل اتاق نفوذ نمی ‏کند. 
شتاب اولیه برای این مدل با بدنه ‏ای متوسط، مناسب بوده و با آغاز حرکت، نرمی و آرامش در حرکت محسوس است. تعویض دنده‏ های جعبه ‏دنده 6 سرعته اتوماتیک، به نرمی انجام می‏پذیرد. سیستم ترمز به‏ لطف سامانه‏ های ABS / EBD و کمکی ترمز، خوب و مطمئن عمل می‏کند. فرمان‏ پذیری در سرعت ‏های مختلف و در شرایط رانندگی شهری، مطلوب است. به کمک سامانه کنترل الکترونیکی پایداری و میزان چسبندگی، در عبور از مسیر‏های پیچ‏دار، تعادل اتومبیل به ‏خوبی حفظ می‏شود (حتی اگر نیاز به افرایش سرعت باشد). دید اطراف توسط آینه‏ های جانبی، وسیع و کافی است. به ‏لطف سامانه کمکی نقطه کور کنار، وجود اتومبیل در کنار، توسط نشانه‏ ای در گوشه آینه‏ های جانبی، اطلاع ‏رسانی می‏شود. 
در بالای اهرم تعویض دنده و روی کنسول وسط، دکمه چرخنده بزرگی قرار دارد که به‏ وسیله آن، می‏توان عملکرد حرکتی اتومبیل را از بین 3 حالت ECO، NORMAL و SPORT انتخاب کرد. با فشار روی این اهرم، عملکرد در هر حالتی باشد، به حالت نرمال بر می‏گردد. در حالت ECO، با کنترل عملکرد سیستم تهویه، قدرت خروجی موتور و باز و بسته شدن دریچه گاز، در کاهش مصرف سوخت مؤثر واقع می‏شود. در حالت Sport، عملکرد موتور و تعویض دنده در دور بالاتر و با ایجاد شتاب بیشتر همراه است. در کنار اهرم تعویض دنده، دکمه‏ای برای غیر فعال کردن سامانه کنترل پایداری تعبیه شده است. حسگر‏های فاصله در جلو و عقب و همچنین دوربین دنده عقب، عمل پارک کردن را آسان کرده و خطوط راهنما در تصویر دوربین دنده عقب، سهولت در پارک کردن را به ارمغان می‏ آورد.
اهرم کنترل سیستم اطلاعاتی، به ‏نرمی و راحتی قابل استفاده است. البته برای اولین‏بار کمی سریع حرکت می‏کند، اما با چند بار استفاده، حرکت و اهرم هماهنگ می‏شوند و امکان کنترل علامت روی صفحه نمایش به‏ خوبی میسّر می‏گردد. در اطراف این اهرم نیز دکمه ‏هایی برای حرکت بین صفحات و ارتباط سریع به امکانات دیگر، تعبیه شده است. 
سخن آخر
لکسس ES 250، اتومبیلی ایده ‏آل برای استفاده روزانه در شهر و سفرهای خارج از شهر است. در بحث طراحی نیز از همه نظر جذاب بوده و به ‏راحتی نظر مشکل‏ پسندان را تأمین می‏کند. از نظر فنی، موتور 4 سیلندر 2500 سی‏سی، به ‏خوبی جواب گوی شرایط مختلف داخل شهری بوده و امکاناتی که در این مدل لکسس تعبیه شده، نیاز‏های همه سرنشینان را برآورده می‏کند. لذا اگر تعصبی به برند خاصی ندارید این مدل می‏تواند انتخابی قابل‏ قبول باشد. در کنار مشخصات فنی این لکسس، مشخصات دو مدل دیگر مرسدس‏بنز و ب‏ام‏و نیز برای مقایسه فنی آورده شده است. 
 

مشخصات فنی

شاخص

لکسس ES 250

مرسدس‏بنز E 250

ب‏ام‏و 528i

نوع موتور و تعداد سوپاپ‏ها

4 سیلندر خطی و 16 سوپاپ

4 سیلندر خطی و 16 سوپاپ

4 سیلندر خطی و 16 سوپاپ

گنجایش موتور (سانتی‏متر مکعب)

2494

1991

1997

قدرت موتور (اسب‏بخار) در دور

181 - 6000

211 - 5500

180 - 5000

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر) در دور

235 - 4100

350 - 1200 الی4000

350 - 1250

شتاب اولیه (ثانیه)

8/9

4/7

2/6

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

207

243

250

مصرف سوخت در 100 کیلومتر ترکیبی (لیتر)

8/7

8/5 -1/6

6/6-0/7

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

65

59

70

گنجایش صندوق عقب (لیتر)

490

540

397

وزن خالص (کیلوگرم)

1615

1680

1685

اندازه تایرها

17R 55/215

16R 55/225

17R 55/225

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس