نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20405
زمان انتشار: 07 شهریور 1397 12:57:00

ملاقات با لوتوس الیزه ،قربانی بازار خودروی کشور!

طی سال های اخیر برخی وارد‏کنندگان خودرو، نمونه ‏هایی را هرچند به تعداد انگشت ‏شمار به ایران وارد کرده‏ اند که برند لوتوس و مدل الیزه هم یکی از آنهاست، خودرویی که به پیست مسابقه تعلق دارد، نه جاده‏ های ناهموار کشور!
ملاقات با لوتوس الیزه ،قربانی بازار خودروی کشور!

 مجله ماشین - سهراب بزرگزاد/ شرکت ایلیا‏موتور یکی از زیرمجموعه های هلدینگ افراموتور،لوتوس الیزه را در دو نمونه S و Cup220 به کشور وارد کرد.این خودرو در عین کوچکی و سادگی بسیار پرقدرت بوده و وزن کم و آیرودینامیک فوق‏العاده آن باعث می ‏شود که همه چیز برای تزریق آدرنالین در رگ‏های شما مهیا باشد. توانایی انجام مانور و فرمان‏پذیری عالی، شتاب باور‏نکردنی و تعادل و چسبندگی در سر پیچ‏ ها و سرعت‏ های بالا از ویژگی‏ های الیزه محسوب می‏شوند، اما هر گلی بی‏خار نبوده و این مدل از لوتوس از ناکارآمدی ‏هایی هم رنج می‏برد.

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، ارتفاع کم این نمونه اسپرت از سطح زمین باعث می‏شود تا دست‏اندازهای مسیر با شدّت بیشتری به راننده و مستقیماً به کمر وی منتقل شده که حس خوشایندی نیست. 
مضاف براینکه، توقف در هر نقطه از شهر برابر است با جذب علاقه‏ مندان و دوستداران خودرو به سمت الیزه که یا پرسش هایی متعددی دارند و یا مایلند با آن سلفی گرفته و حتی با نشستن بر روی اتومبیل به آن آسیب می‏رسانند! 
مالک این الیزه،خودروی خود را از یک واردکننده غیر رسمی بدون تاخیر در تحویل خریده که شاید اگر قرار بود از طریق نمایندگی لوتوس در کشور آن را سفارش دهد، زمان بر بود. اما از طرفی بحث هزینه‏ های نگهداری، انجام سرویس‏ ها و قطعات مطرح می‏شود که باتوجه به اینکه الیزه از کیفیت مطلوبی درخصوص قطعات و مونتاژ آنها سود برده و مالک نیز به ‏صورت روزمره از آن استفاده نمی‏کند، تا به ‏حال با چالشی در این زمینه مواجه نشده است. اما به هرحال چنین خودروی خاصی همیشه پرهزینه بوده و در جهت تامین لوازم‏یدکی  مشکلات خود را خواهد داشت. 
البته بنا به گفته مالک سرویس های الیزه به دلیل حضور آن در تهران به راحتی انجام شده و اگر این مدل در شهرهای دیگر کشور حضور یابد، در این خصوص با دشواری ‏هایی روبرو خواهد شد. 
هر دومدل لوتوس در ابتدای ورود به کشور به صورت دو ودیعه ای و الباقی زمان تحویل با فواصل زمانی 45 روز کاری تحویل مشتریان می‏شدند که الیزه‏ S با قیمتی حدود 307 میلیون تومان و CUP 220  با مبلغ 340 میلیون تومان قیمت‏گذاری شده بودند ولی امروزه در آشفته بازار قیمت خودروی کشور قیمتی حدود 500 میلیون تومان پیدا کرده است!  


الیزه با وزن 930‏کیلوگرمی، پیشرانه سوپرشارژردار قدرتمند 8/1‏لیتری و انتقال نیرو به چرخ‏ های عقب قطعاً یک جنگ جوی خیابانی است. مرکز ثقل پایین، جعبه‏دنده دستی با ضریب تعویض اسپرت و فرمان سفت و محکم باعث می‏شوند تا مفهوم شتاب، سرعت و نیروی گریز از مرکز را با تمام وجود احساس کرده و از رانندگی با این مدل لذّت ببرید. 

بدنه‏ای به شکل حشره
دو عدد چراغ دوکی شکل مشابه چراغ ‏های شورولت کوروت با شیبی تند به سمت سپر رو به پایین قرار داشته و جلو پنجره و دوعدد شیار ورودی هوا در دو گوشه سپر صورتی شبیه به یک حشره را برای نمای جلویی ترسیم می‏کنند. 
مه‏شکن ‏های گرد به علت کمبود فضا روی سپر به داخل حفره تنفسی وارد شده و دو گوشه آن را تسخیر کرده‏اند. لبه گلگیر‏ها برش نیم دایره‏ای داشته و با حالتی مواج به سمت بالا قوس پیدا کرده‏اند تا کاپوت مثل یک گودال در بین آنها فرو رود. دو منفذ ورودی هوا روی کاپوت قرار داشته که با ستونی پهن از هم جدا می‏شوند. 
به لطف عدم حضور موتور در این قسمت کمترین ارتفاع در آن دیده شده که به آیرودینامیک خودرو کمک شایانی می‏کند. با چرخش به کناره، طراحی لذّت‏بخش بدنه و استفاده از خطوط منحنی چشم‏نواز است. کمتر خط مستقیمی در طراحی این مدل وجود داشته و گویی طراح الیزه را با لبه بیرونی نقاله و پرگار طراحی کرده است. 
الیزه با طول 3824 میلی‏متر و ارتفاع 1117 میلی‏متر برای استفاده در داخل شهر مناسب به ‏نظر می‏رسد. فراز و نشیب خطوط کناری شبیه به امواج دریا از ابتدای گلگیر جلو شروع شده و با بلندی‏های چرخ به پیش می‏رود. در میانه راه و با خطوط برش در0 و گلگیر فرود آمده و با شروع گلگیر عقب دوباره اوج می‏گیرد. 
در بخش عقب خودرو ترکیب اتاق کوچک با گلگیر‏های بیرون زده حالتی مشابه یک سوپر‏اسپرت را به شما تلقین می‏کند. چراغ ‏ها در حاشیه با LED تزئین شده و نوشته برجسته لوتوس تمام فاصله بین آنها را پر کرده است. 
در پایین‏ترین قسمت سپر، دیفیوزر به صورت دوبل به کف چسبیده تا به جریان هوای عبوری از زیر الیزه نظم دهد و روی در صندوق یک نوار باریک نقش باله عقب را بازی می‏کند. 

کابین تنگ و ساده 
ارتفاع پایین خودرو باعث می‏شود تا برای وارد شدن به کابین حالتی مثل زانو‏زدن را به خود گرفته و با باز‏کردن دری باریک ولی پر حجم وارد فضایی می‏شوید که ترکیب رنگ خاصی دارد. چرم نارنجی تودوزی و داشبورد مشکی ترکیب شده با آلومینیم چند مورد متضاد بوده که با هم یک جا به ‏زیبایی جمع شده‏اند. 
صندلی ‏ها تو گود بوده تا در هنگام مانور دادن شما را محکم در آغوش بگیرند ولی نبود کفی مناسب برای زیر ران پا کمی حس نامطلوب ایجاد می‏کند. 
فرمان کوچک و خوش‏دست است و خبری از کلید‏های کنترلی روی آن نیست. نشان‏دهنده‏ های دوتایی با قاب پلاستیکی ساده پشت آن و داشبورد بلند و یک‏دست با ترکیبی از پلاستیک و آلومینیم، نمای روبه ‏رو را تشکیل می‏دهند. 

صدای زوزه از گلو! 
پیشرانه 4‏سیلندر ساخت تویوتا به حجم 1796‏سی سی و مجهز به سوپرشارژر حداکثر 217 اسب‏بخار قدرت در 6800 دور در دقیقه و 250‏نیوتن‏متر گشتاور در 4600 دور در دقیقه را ایجاد کرده که با کمک جعبه‏دنده 6‏سرعته دستی، شتاب اولیه‏ ای معادل 6/4‏ثانیه را برای الیزه فراهم می‏کند. 
پس از استارت زدن صدایی شبیه به یک زوزه از درون گلو شنیده می‏شود. فرمان از نیروی هیدرولیکی بهره نبرده و سفت به نظر می‏رسد، این موضوع در مانور با سرعت بالا یک مزیت به حساب می‏ آید. جثه خودرو کوچک است و در فضای شهری مشکلی برای تردد ایجاد نمی‏کند، اما برای ایجاد چالش بیشتر و استفاده از حداکثر توان پیشرانه جاده‏ های پر پیچ و خم را انتخاب کردیم. 
درست لذّتی مشابه سوار شدن بر ترن‏های هوایی. به جرات می‏توان گفت که با هر سرعتی می‏توان پیچ‏ ها را پیچید و کوچک‏ترین ترسی از عدم تعادل نخواهید داشت. فقط ترس از سقوط از جاده باعث می‏شد تا گاهی پا را از روی پدال گاز برداشته و پدال ترمز را به اشاره‏ای لمس کنیم. 
دیفرانسیل‏ها به قفل الکترونیکی مجهز شده‏ و سامانه تعلیق از نوع مستقل چند‏اتصالی با کمک‏فنر‏های گازی است که باعث می‏شود پایداری الیزه روی جاده بی‏نظیر باشد، هرچند به دلیل کیفیت نه چندان مناسب آسفالت و وجود دست‏انداز تکان‏ هایی به خودرو منتقل می‏شود که به هرحال ارتفاع بسیار کم این مدل از سطح زمین هم بی‏تاثیر نیست.
کالیپرهای دو‏پیستونه جلو از برند AP Racing و نمونه‏های عقب تک‏پیستونه، از برند Brembo و دیسک‏های خنک‏شونده سوراخ‏دار خود تنظیم با قطر 288‏میلی‏متر در جلو و عقب، ترمز ABS تقویت‏شده، ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل ترمز در زمان پیچش (CBC) و مدیریت عملکرد دینامیکی لوتوس (DPM) همگی باعث می‏شوند که با اطمینان خاطر پدال گاز را فشار داده و خودرو از تعادل خارج نشود.

در یک جمع‏ بندی کلی می‏توان گفت که اگر به دنبال لذّت شتابگیری، فرمان‏پذیری عالی و هیجان رانندگی هستید، لوتوس الیزه یکی از گزینه ‏های مناسب محسوب می‏شود. هرچند این مدل از نظر تجهیزات رفاهی در سطح بالایی قرار نداشته ولی از نظر مهندسی ساخت و فناوری نمونه‏ های اسپرت همیشه از گزینه ‏های مطرح در بین رقیبان محسوب شده و حذف تجهیزات آن به‏ دلیل کاهش وزن و بهره بردن حداکثری از نیروی پیشرانه صورت گرفته است.

ضمن تشکر از آقای حمیدی مالک لوتوس الیزه، به جهت همکاری و صرف وقت با تیم تست «مجله ماشین» به سایر دوستانی که ماشین های خاص در اختیار دارند نیز پیشنهاد می کنیم اگر تمایل به تهیه گزارش از خودروشان دارند با دفتر مجله ماشین شماره 88528020 تماس بگیرند.

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس