نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20410
زمان انتشار: 11 شهریور 1397 12:59:00

رانا بخریم یا پژو 206 SD؟

طی سال های گذشته پروژه ‏های متفاوتی در کشورمان تحت عنوان خودرو ملی و فیس لیفت انجام شده که برخی از آنها به مرحله اجرایی و تولید رسیده، اما مواردی هم به بایگانی سپرده شدند. جالب اینجاست که مدلی مانند پژو 206 SD و رانا حاصل پروژه ای مشترک بوده که در مورد رانا می توان گفت که از پروژه فراموش شده SD به سرانجام رسیده است. حال سوال اینجاست که کدامیک ارزش خرید بیشتری دارند؟
رانا بخریم یا پژو 206 SD؟
مجله ماشین - سلمان امیدبخش/ طرح پژو 206 سدان که با برچسبی به نام SD روی درب صندوق عقب شناخته می‏شود، حدود سال 1383 و تحت عنوان پروژه پیکان جدید (NP, New Peykan) متولد شد. البته با طرح‏ های کمپانی ایتال‏دیزاین تا حدود زیادی متفاوت بوده و اعمال سلیقه‏ های شخصی و غیرحرفه ‏ای باعث شد تا این مدل از طرحی زیبا و پیشرفته ‏ای برخوردار نباشد، اما با درنظر گرفتن موفقیت گونه هاچ‏بک، تنوع پایین مدل‏ها و انتظار برای حضور گزینه‏ های جدید، حضور SD می‏توانست فروش و موفقیت خوبی را نصیب خودروساز وطنی کند. 
ایران خودرو سعی کرد تا قطعات و بخش‏هایی مانند چراغ ‏ها و سپر که در مدل هاچ‏بک به کار رفته بود را برای SD هم حفظ کند. اما نتیجه کار و تناسبات ایجاد شده برای قسمت‏ های مختلف بدنه با بررسی آن از زوایای مختلف چندان جلب‏ توجه نمی‏کند. مضاف براینکه فاصله محوری آن هم نسبت به مدل مورداشاره دستخوش تغییر نشد. 
تغییر بدنه هاچ‏بک به مدل سدان کار آسانی نبوده و به ظریف کاری ‏های ویژه‏ای نیاز دارد، از طرفی هم اگر کوچکترین اشتباه در پروسه طراحی این مدل صورت پذیرد، فرم و طرح نهایی به هیچ عنوان زیبا و متناسب نخواهد بود. 
باوجود اینکه 206 SD از فضای داخلی نسبتاً مناسب، سامانه تعلیق و فرمان‏پذیری به مراتب بهتری نسبت به نمونه هاچ‏بک برخوردار است، اما در‏خصوص فروش و سهم از بازار نمی‏تواند با آن رقابت کند و در سال ‏های گذشته اگر سازنده عرضه نمونه هاچ‏بک را محدود نمی‏کرد، SD هم از سهم به ‏مراتب کمتری از فروش برخوردار می‏شد. 
مقوله کیفیت در گذر زمان 
پژوی سدان باتوجه به فضای مناسب کابین و صندوق بار به طور حتم یکی از گزینه ‏های مناسب برای خانواده ‏های ایرانی به شمار می‏رود، اما ناکارآمدی‏ ها و نقاط ضعف این مدل به قدری زیاد است که پرداختن به آنها می‏تواند چندین مطلب متفاوت را پوشش دهد. از خاموش شدن خودرو در سربالایی، مشکلات برقی، بحث در رابطه با سیمی یا گازی بودن پدال گاز و کاهش کشش پیشرانه گرفته تا افت قطعات تزئینی، کابین و بدنه که هر سال هم نمود بیشتری پیدا می‏کند. 
مضاف بر این، برخی از مالکین و مصرف کنندگان به نقاط ضعف موجود در سیستم برق خودرو و کامپیوتر آن (ECU) اشاره کرده و بر این باورند که پیشرانه آن به خصوص در مدل 1600 سی‏سی (TU5) کشش و قدرت لازم را نداشته و باید خودشان با اعمال تغییراتی مانند تعویض شمع‏ها این بخش را دستخوش بهینه ‏سازی نموده تا بتوانند مجدداً قدرت 110 اسب‏ بخاری پیشرانه آن را احیا کنند. 
حال بماند که مواردی مانند ضعف در صفحه کلاچ هم به یکی از شکایت‏ های دائمی مالکین آن تبدیل شده بود و به قول برخی از دوستان هر روز عیب و ایراد جدیدی برای این مدل کشف می ‏شود. 
206 SD پیشتر با مدل‏ها و پیشرانه‏ های متفاوتی در بازار حضور داشت، اما ایران‏خودرو اکنون تنها نمونه دستی فول را تحت نام V8 در لیست فروش خود دارد.  
رانا، محصول پروژه فراموش شده! 
در آن سوی میدان رانا قرار دارد که می‏توان این نمونه را به عنوان پسرعموی 206 SD در نظر گرفت. خودرویی که نام و پروسه پروژه آن با پژو مورداشاره مشترک بوده و همان NP نام دارد، اما از آنجا که انجام و به ‏ثمر نشاندن آن مدت زمان زیادی به طول انجامید و هزینه‏ های گزاف آن هم قابل توجیه نبود، به بایگانی سپرده شده و در کمال تعجب چندین سال بعد دوباره نام آن البته با کد X12 بر سر زبان ‏ها افتاد. 
باوجود تغییرات زیاد بدنه و داخل کابین، بخش‏هایی مانند شیشه‏ ها، درها و سقف کاملاً با 206 SD یکسان بود، اما سازنده تصمیم گرفت تا همان قوای محرکه، سامانه تعلیق، ترمز و قطعات الکترونیکی پسرعمو را هم برای رانا در‏نظر بگیرد! 
با بررسی طراحی بدنه خودروها، متوجه خواهید شد که پژو زیباتر بوده و فرم پویاتر و روان‏تری را به بیننده القا می‏کند، البته هر دو مدل در بخش عقب دارای نقاط مشترکی بوده و اگر آنها را در کنار هم قرار دهید، بیش از پیش به این موضوع پی خواهید برد. 
باوجود اینکه رانا در این قسمت حس و حالی خشک، محافظه کار و حتی کمی زمختی دارد، اما در قسمت جلو تا حدودی طراحی مدل‏های اروپایی را یادآوری کرده و شکل متفاوت چراغ‏های جلو و خطوط روان‏تر به کار رفته سعی دارند تا رانا را مدلی متمایز از 206 SD نشان دهند. 
در کل می‏توان گفت احجام و خطوط رانا در ایجاد حس مثبت برای بیننده نقش مهمی ایفا کرده و همین دلیل تمایز آن از پژو است. مضاف براینکه صندوق بار آن حس کشیدگی بیشتری نسبت به SD داشته و بنابراین ارتفاع آن هم کمتر به نظر می‏رسد. 
اما داخل کابین این دو داستان دیگری را دنبال می‏کند، جایی که پژو از همان عناصر طراحی مدل هاچ‏بک سود برده، رانا سعی دارد تا با استفاده از خطوط شکسته و کنسول وسط متفاوت، خود را جدیدتر از 206 SD نشان دهد. 
اما از طرفی کمی سردرگمی هم ایجاد کرده و نوعی ارزان‏سازی در داخل رانا به‏ چشم می‏خورد که قیمت پایین ‏تر آن هم شاید بتواند این موضوع را توجیه کند البته با بررسی دقیق‏تر مجموعه نشان‏دهنده ‏ها و کنسول وسط، شباهت‏ های آن با پژو بیشتر مشخص خواهد شد. در کل، کابین رانا برای یک خانواده ایرانی گزینه مناسب و نسبتاً جاداری به حساب می‏ آید. 
حسی یکسان در راندن
رانندگی هر دو مدل شبیه به یکدیگر بوده و با توجه به برخورداری از قوای محرکه فنی مشابه و پیشرانه ‏ای به حجم 1600‏سی‏سی، شتاب نسبتاً مناسبی هم دارند. البته بنابر اظهار نظر مصرف‏ کنندگان قدیمی 206، پیشرانه TU5 نسبت به سال ‏های قبل افت زیادی داشته و یکی از دلایل آن تعویض کامپیوتر خودرو با نمونه چینی است. 
ترمزهای دیسکی رانا و پژو از نقاط قوت آنها بوده و لقی دنده‏ ها و کلاچ سفت هم از مشخصات بارزی محسوب می‏شود که همین سفت بودن کلاچ در نمونه‏ های قبلی پژو وجود نداشته و به قول مالکین بسیار نرم عمل می‏کرد. به ‏طور حتم استفاده از برخی از دیگر مدل‏های این برند فرانسوی موجود در بازار کشورمان، مانند 405 GLX در این مورد بی ‏تاثیر نیست. 
به لطف سامانه تعلیق چند اتصالی پسرعموها سواری نرم و مناسبی ارائه داده و دست‏اندازها و تکان‏های وارده به اتاق را تاحدودی جذب می‏ کنند، اما برایند سواری آنها چندان نرم نیست. از نکات مهم باید به جلوبندی آنها اشاره کرد اگر دچار ناکارآمدی شود، حتی باوجود تعمیر و تعویض قطعات مربوطه، دیگر مانند سابق کارایی خوبی نداشته و در مواجه با دست اندازها بازهم شاهد سر و صدا در کابین و جلو داشبورد خواهیم بود. 
پژو نسبت به رانا از تصویر ذهنی بهتری برخوردار بوده و مدل هاچ‏بک 206 هنوز در مدل‏های صفرکیلومتر و کارکرده هنوز هم گزینه مناسبی برای جوانان و کسانی که به دنبال اتومبیل دوم و یا سوم هستند، در نظر گرفته می‏شود. 
هر دو خودرو نمونه‏ای خانوادگی محسوب شده و ابعاد مناسب آنها برای تردد در داخل شهر و جاده مطلوب است، اما سطح تجهیزاتی آنها چندان چنگی به دل نزده و خدمات پس از فروش و شرایط گارانتی خوبی هم حداقل از لحاظ ذهنی ندارند و مصرف‏کننده همیشه از این موضوع شکایت داشته است. 
با این وجود، باتوجه به افزایش قیمت ‏های بی‏سابقه اخیر، باتوجه به بازه قیمتی که در آن قرار دارند، هنوز هم گزینه خرید مناسبی هستند و اگر تعصب خاصی بر مالکیت مدلی از پژو نداشته و برند هم برایتان چندان اهمیت ندارد، رانا هم تفاوتی با آن نداشته و می‏تواند به لیست خرید آینده شما اضافه شود. 

مشخصات فنی پژو 206 SD و رانا

نام و مدل خودرو

پژو 206 SD (V8)

رانا LX

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، تنفس طبیعی

4/ خطی، تنفس طبیعی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1587

1587

کد پیشرانه

TU5

TU5

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5800/105

5800/105

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4000/142

4000/142

وزن خالص (کیلوگرم)

1086

1109

شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت (ثانیه)

4/11

12

نوع جعبه دنده

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1456×1655×4188

1453×1684×4292

فاصله محوری (میلی‏متر)

2443

2445

حجم صندوق بار (لیتر)

450

400

حجم مخزن سوخت (لیتر)

50

50

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

61/6

6/6

 

 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس