نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20451
زمان انتشار: 19 مهر 1397 11:26:00

تست فنی فولکس واگن پاسات 2018

به‏ نظر می‏ رسد برای نوشتن و گفتن از بازار عجیب و غریب و بی‏ نظم واردات کلام گزاف باشد! از قیمت‏ های 2 برابر شده! پلمپ برخی شرکت ‏های واردکننده قدیمی در مقاطعی! ثبت سفارش غیر قانونی 100 هزار دستگاهی! واردات غیر قانونی 6400 دستگاهی! ترخیص غیرقانونی بیش از 1000 دستگاهی از گمرک، نامه ‏نگاری‏ ها و مکاتبات گوناگون بین انجمن واردکنندگان و وزیر صنعت و ریاست محترم جمهور و. . .
تست فنی فولکس واگن پاسات 2018

مجله ماشین-نوشته: مسیح فرزانه -عکس: امید نیکخواه - / همه اینها حواشی است که این روزها متأسفانه تبدیل به متن شده است! و شاید رسانه‏ ها به‏ دلیل انحراف افکار عمومی از موضوعاتی مهمتر با رنگ و لعاب خاص‏تری به اخبار جاری خودروهای وارداتی می‏پردازند. 


اما در کنار اخبار ناخوشایند شاید حضور فولکس واگن در کشور پس از یک دهه یکی از نغمه ‏های خوش این وادی بود. شرکتی که عوامل اجرایی آن با مدیریت هولدینگ ماموت و مدیران میانی آن به‏ عنوان افرادی که روی برند کیا و هیوندای در زمان ورود در مجموعه آسان موتور و اطلس خودرو کار کرده بودند، با تجربه بالایی پای به این عرصه گذاشتند. تجربه ‏ای که آیا باید آن را به ایجاد فاصله قیمتی 100 تا 150 میلیونی مدل ‏های ثبت نامی فولکس‏واگن تا بازار ربطش داد یا خیر؟! چون تنظیم بازار عرضه و تقاضا خود یک هنر است و اینکه چه زمانی یک خودرو را در بازار ناموجود و در نمایندگی موجود و برعکس عمل کند هنری دیگر. 
این روزها پاسات روی آسفالت خیابان‏های کشور است. خودرویی خوش نام که با توجه با استقبال خاص بازار و بازار سیاه! از تیگوان (دیگر وارداتی فولکس) با عرضه نه چندان موفقی روبه‏رو شد و حالا موفق شدیم پس از 5‏هزار کیلومتر یک نمونه آن را مورد تست فنی قرار دهیم. 

داستان ثبت نام و دریافت فولکس‏واگن پس از حضور یک دهه ‏ای‏ اش در کشور شنیدنی بود. یکی از دوستان شاغل در یکی از نمایندگی‏ ها فروش می‏گفت در شب ثبت نام تیگوان و سپس پاسات به ما خبر داده شده عده‏ ای از ساعات آغازین شب یعنی حدود 3 تا 4 در خودرو و در اطراف نمایندگی انتظار بازگشایی شوروم را می‏کشند. عده‏ ای دم در نمایندگی نشسته‏ اند و همه اینها ما را به شک واداشت که با نیروی انتظامی تماس گرفته و شرایط را کنترل کنیم. 
ایشان حتی افزود پس از بازگشایی شوروم ازدحام افراد، نمایشگاه فولکس آنچنان زیاد بود که ناچار به دخالت نیروی انتظامی شد و متأسفانه از میان افرادی که برای ثبت نام مراجعه کرده بودند 90 درصد آن را دلالان و تنها 10 درصد را مصرف ‏کننده تشکیل می‏دادند و عموماً افراد سودجو، سود قیمتی 150 تا 180 میلیون تومانی محصولات فولکس در بازار را بهترین روش حفظ ارزش پول در بازار کساد و کم رونق اقتصادی بیان می‏ داشتند. 
پاسات در کلاس خود در کنار رقبای قدری چون تویوتا کمری، هوندا آکورد و هیوندای سوناتا قرار دارد، سری 3 و C کلاس بنز علیرغم شایستگی‏ ها فنی و از لحاظ میزان فروش از سال 1973 که نخستین نسل آن وارد بازار شد تا‏کنون بیش از 22 میلیون دستگاه از آن عرضه شده است و می‏توان این مدل را تعریفی مناسب از یک خودروی اقتصادی خانوادگی و جادار دانست که به ‏واسطه مهندسی دقیق آلمان‏ها که میلی‏متر به میلی‏متر آن را محاسبه شده طراحی کرده‏اند مبدل به محصولی خوش‏استیل شده است. 
در طراحی بیرونی پاسات همانند خودرویی چون C کلاس بنز یا ب‏ام‏و سری‏3 خبری از هیجان و خطوط شکسته نیست و می‏توان این بخش را همانند کمری و آکورد به نسبت محافظه‏کارانه اما ماندگار و ساده دانست که در محصولات مرسدس بنز، کلاس E در چنین زمره‏ای قرار می‏گیرد. 
پاسات در بحث ابعاد به‏ صورت کلی به نسبت نسل قبلی کمی کوچک‏تر اما از فاصله محوری بیشتری برخوردار شده تا در صندلی‏ های عقب دارای فضای بیشتری باشد. این امر به‏ واسطه پلت‏فرم موفق مدل موردبحث نیز اتفاق افتاده، پلت‏فرمی که برای محصولات گوناگون فولکس از جمله شاران، توران، تیگوان ،گلف و. . . به کار رفته است. 
این آلمانی خوش‏تیپ و منطقی دارای چراغ‏ های کشیده ساده‏ای در عقب و جلوست، خطوط روی بدنه آن سیال و روان و بدون شکستگی‏ های تند و تیز و پف ماشین‏های ژاپنی و یا مواج نمونه‏ های کره‏ای است و می‏توان آن را سواری 4‏دری برشمرد که از استایل منحصربه‏ فرد خود سود می‏ برد. 
درفضای داخلی نیز با ورود به ماشین همین مسئله چشم می‏خورد، صندلی‏های نرم و جادار، فضای باز اتاق و کنسول و داشبوردی ساده با خطوطی سیال و روان و نمایشگر نسبتاً کوچکی که وضوح و شفافیت آن هنگام قرار گرفتن خودرو در دنده عقب بسیار عالی و خوب است. 
راحتی دسترسی به ادوات در پاسات نمره 20 می‏گیرد، ماشینی که هم چیزش دم دست بوده و از ارگونومی خوبی سود می‏برد، به اضافه اینکه کیفیت به ‏کار رفته در کابین آن در چنین کلاسی بسیار عالی است. در حقیقت چوب‏کاری روی درها و کنسول و ساعت آنالوگ وسط داشبورد و همه تعاریفی که از طراحی بیرونی مطرح شد، از یک زبان مشترک در فولکس‏واگن، اشکودا (و به قول آلمان‏ها اسکودا) و سئات خبر می‏دهد که سبب خلق محصولی با شمایلی کاملاً محافظه‏کارانه و ساده شده تا دیرتر از مد روز بازار بیافتد. 
البته یکی از نقاط ضعف فضای داخل صفحه نمایشگر به نسبت کوچک است که بهتر بود کمی بالاتر از مکان فعلی قرار گرفته تا راننده دید بهتری هنگام دنده عقب رفتن داشته باشد. این نکته را نیز بیافزایم که دوربین عقب دید بسیار خوب و وسیعی را در اختیار شخص قرار می‏دهد. 
زمان استارت فرار می‏رسد. ماشین در حرکت‏های اولیه خیلی با وقار حرکت می‏کند و با فشار دادن پدال گاز شروع به شتاب‏گیری می‏کند. سامانه توربوشارژر آن دارای هیچ تأخیری نبوده و به سرعت وارد مدار شده و خودرو را رو به جلو پرتاب می‏کند. این حرکت در سرعت بالای 40 کیلومتر برساعت آغاز شده و در حدود 8 ثانیه ماشین را به سرعت 100 کیلومتر می‏رساند. 
پاسات روی کوچک‏ترین لمس و فشار پدال گاز حساس بوده و از خود عکس ‏العمل نشان می‏دهد، مضاف براینکه در شتاب‏گیری هیچ خبری از صدای اضافه داخل کابین نیست که این مسئله خبر از عایق‏بندی خوب پاسات می‏ دهد. 
صندلی‏ های پاسات بسیار نرم و جادار بوده و به خوبی بدن را دربر می‏گیرند و راننده از حیث موقعیت مکانی در فضای ایده‏ آل و مناسب پشت فرمان قرار گرفته و می‏تواند تسلط مورد‏نیاز خود را پیدا کند، ضمن اینکه فرمان عضلانی و خوش استیل آن بسیار دقیق بوده و به واکنش‏ها عکس‏ العمل خوبی نشان می‏دهد. 
هنگام تعویض خطوط و پیچیدن‏ها فرمان خیلی خوب و گوش به امر عمل می‏کند و خبری از تأخیر یا تند و تیزی نیست، البته اطلاعاتی که فرمان از سطح جاده باید به دستان راننده انتقال دهد در پاسات خیلی خوب نیست و خودرو از این لحاظ دچار ضعف بوده و عملاً می‏توان فرمان آن را سبک قلمداد کرد. 
سواری ماشین نیز بسیار نرم و چابک بوده اما در سر پیچ ‏ها با‏وجود  سیستم تعلیق دارد می‏توانست کمی چسبندگی و دور‏گیری ماشین بهتر باشد که این امر حاصل نشد. 
دیگر نقطه قوت این سدان محافظه‏ کار جعبه دنده دو‏کلاچه است که البته دارای نقطه ضعفی هم هست! شاید از خود بپرسید مگر می‏شود از کار فولکس‏واگن ایراد گرفت؟! مرادم از مهندسی فولکس واگن نیست! از سیاست و بررسی سفارش‏دهنده که عموم ماشین‏ های موجود را با توجه به اینکه گیربکس دوکلاچه دارند اما از نوع DRY سفارش‏گذاری شده که این امر با‏توجه به شرایط رانندگی در ایران نامناسب بوده و می‏تواند در رانندگی ‏های پرفشار و پرترافیک شهری سبب داغ شدن قطعات مربوط به گیربکس و افت کارایی آن شود و بهتر بود از پاسات‏هایی با نمونه گیربکس Wet سود برده می‏شد. 
البته عملکرد جعبه‏ دنده با موتور عالی بوده و دنده به سرعت و تیزی تعویض شده و دور موتور فوق‏العاده خوبی در اختیار ماشین می‏گذارند، در این شرایط شما قدرت و جسارت بیشتری برای مانورپذیری (با توجه به چسبندگی و فرمان‏پذیری عالی) و سبقت‏گیری پیدا کرده و عملاً این مدل خانوادگی را می‏تواند به سواری نیمه- اسپرت خانوادگی تبدیل کند. 
در سرعت ‏های بالای 120 کیلومتر برساعت به‏دلیل عایق‏بندی خوب صدای باد به داخل نفوذ نکرده و سرنشینان عقب نیز به ‏واسطه فضای پا و سر بسیار عالی از آرامش و راحتی مثال زدنی برخوردار هستند. این ترکیب‏بندی ابعاد سبب شده تا فضای صندوق بار نیز دارای حجم مناسبی باشد.  
در کل می‏توان پاسات را انتخابی مناسب و عقلانی برای خانواده (البته نه از حیث قیمت کاذب ایجاد شده در بازار آزاد) دانست که از پیشرانه چابک، ترمزهای پرقدرت، جعبه‏ دنده دقیق، فرمان سبک اما خوش‏دست، کابین آرام و بی‏صدا، نمایشگر کوچک و سامانه چند رسانه‏ای با امکانات مناسب و البته ابعاد مهندسی شده با کمترین میزان نقطه کور سود می‏برد که در بازار داخلی در کنار رقبا برای جلب نظر مشتریان به سمت خود راه سختی در پیش دارد. 
 

 مشخصات فنی فولکس واگن پاسات مدل 2018

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه 4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی) 1798

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه) 5000/180

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه) 5000-1250/250

وزن خالص (کیلوگرم) 1480

شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 9/7

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 232

نوع جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر) 1476×1832×4767

فاصله محوری (میلی‏متر) 2791

وضعیت انتقال قدرت چرخ‏های جلو

حجم صندوق بار (لیتر) 586

حجم مخزن سوخت (لیتر) 70

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) 7/5

حدود قیمت در بازار آزاد (میلیون تومان) 620

حدود قیمت پایه در بازار جهانی (هزار دلار) 23

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس