نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20460
زمان انتشار: 09 آبان 1397 12:54:00

هیوندای و استراتژی تولید خودروهای زیباتر

دگرگونی برای خاص بودن تأثیر زیبایی محصول بر استراتژی رقابتی کسب و کار
هیوندای و استراتژی تولید خودروهای زیباتر
مجله ماشین - مهندس کیوان بنی‏ هاشمی / آقای «سانگ یوپ لی» که از سال 2016 تاکنون سمت معاونت مدیرعامل بخش طراحی کمپانی هیوندای را عهده ‏دار بوده می‏گوید که مایل نیست هیوندای فقط به‏ عنوان یک برند ارزشی تلقی شود بلکه درنظر دارد با انجام یک سری تغییر در شکل ظاهری آن را همانند آلفارومئو خاص و زیبا جلوه دهد. 

برند و محصولات هیوندای در حال جدا شدن از طرح خانوادگی یکسان و تبدیل شدن به مدل‏هایی با شخصیت ظاهری متفاوت هستند. البته جلوپنجره با طرح آبشارگون (Cascadia Grille) کماکان حفظ می‏شود اما هر مدلی شکل متفاوتی از آن را به‏ نمایش خواهد گذاشت.
مقامات هیوندای در طول برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو با ارائه مدل مفهومی Le Fil Rouge جهت‏ گیری خود در طراحی متفاوت را به معرض نمایش گذاشتند هدف از چنین جهت‏ گیری ایجاد هارمونی بین چهار عضو اصلی در خودرو بوده که عبارتند از ابعاد، معماری، طرح و فناوری. 
آقای لی شهرت زیادی در ارائه طرح‏های جذاب و جنجالی داشته و در رزومه وی‏ نسل پنجم کاماروی مفهومی، کوروت C6 مفهومی و بالاخره بنتلی EXP مفهومی 10 Speed مشاهده می‏شود.
استراتژی به‏نام Family Look یا شباهت فامیلی باعث شده تا طرح تمامی مدل‏های هیوندای یکسان‏سازی شده باشد. 
با ارائه Le Fil Rouge دیگر از این استراتژی استفاده نشده و ظاهر مدل‏های مختلف برند مورداشاره شبیه یک صفحه شطرنج خواهند شد چرا که شما در یک صفحه مهره ‏هایی مانند پادشاه، ملکه یا وزیر، فیل، اسب و... را می‏بینید که اشکالی مختلف و عملکرد متفاوتی دارند، اما هنگامی که در کنار یکدیگر قرار می‏گیرند یک تیم را تشکیل می‏دهند. 
خودرو محصولی با جنبه‏ های احساسی و هیجانی بوده و بخش طراحی هیوندای سعی دارد تا آنها را به حداکثر میزان ممکن برساند.
مدل‏های آلفارومئو و مازراتی اتومبیل‏های بسیار جذاب و دلفریبی هستند به‏ طوری‏که حتی برندهای آلمانی از آنها تأثیرپذیری فراوانی گرفته‏اند. اما چنین ظاهری در مدل‏های تولید انبوه وجود ندارد. 
هیوندای نیز درصدد آن است که مدلی به جذابیت برندهای ایتالیایی و حتی هیجان‏انگیزتر از آنها طراحی کند. 
از طرفی، نمی‏توان به سنت خیلی وفادار و وابسته بود، اما اتومبیل جنسیس اولین برند خودرویی لوکس از کشور کره جنوبی است و هیوندای دوست دارد تا با شنیدن نام آن بلافاصله کشور مورداشاره و شهر سئول در ذهن علاقمندان نقش ببندد. مانند همان جایگاهی که برای برندهایی چون ال جی و سامسونگ وجود دارد. 
هنگامی که بحث برند لوکس به میان می‏آید میراث از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگامی که شما یک بنتلی طراحی می‏کنید باید کتاب اصالت این برند و تاریخچه آن را به خاطر داشته و سپس به طراحی بپردازید. 
در مورد جنسیس طراحان آزادی عمل کامل داشته‏اند. اما صفحات کتاب آن فعلاً خالی است. هیوندای و جنسیس قابل مقایسه نیستند چون یکی از آنها برندی لوکس بوده که ارائه‏دهنده میراث جدیدی از اصالت و ابتکار و ثبات است در‏حالی‏که هیوندای معرف یک برند تولید انبوه با مدل‏های مختلف بوده که مطابق با سبک زندگی مشتریان ساخته شده‏ است. 
بعد از اینکه آقای لی از دیترویت به کالیفرنیا و سپس به انگلستان آمد تلاش کرد که تا حد امکان خود را در فرهنگ این شرکت‏ها غرق کند چون بدون آن امکان همکاری با تیم طراحی وجود ندارد. 
در شروع کار در یک شرکت جدید باید به آن برند احترام گذاشت و این مورد فقط زمانی ایجاد می‏شود که تمامی تفکرات و ایده‏های قبلی خود را در ذهن پاک کرده و یک شروع تازه را رقم زد. 
باتوجه به اینکه بازار خودرو به سمت طراحی و تولید مدل‏های کراس‏اوور و اس‏یو‏وی سوق پیدا کرده، طراحی نمونه سدان به چالشی بزرگ تبدیل شده است. 
خودروهای سدان قرار نیست فراموش شده و به تاریخ سپرده شوند. این به معنای آن است که طراحان باید تلاش بیشتری در طراحی یک سدان نسبت به یک کراس‏اوور یا اس‏ یو وی که بیشتر به سه جعبه به هم پیوسته‏ با ظاهری کسالت ‏آور شبیه هستند، به خرج دهند. 
طی چند سال گذشته باتوجه به مدیریت صحیح، پشتکار دپارتمان‏های مختلف و البته گوش شنوای مدیران آن برای ایده‏ ها و راهکارهای جدید و در‏نهایت کوتاهترین فاصله ممکن برای ارائه طرح تا اجرا جهت محصولات آینده، ارزش برند هیوندای بیش از پیش افزایش یافته و به‏ نظر می‏رسد که وقتش رسیده تا این برند پیام‏ های طراحی خاص خود را به گوش علاقمندان و منتقدان برساند. 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس