نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20461
زمان انتشار: 09 آبان 1397 13:02:00

تحول کیا با پیتر شرایر

گفتگو با طراح پوزه ببر حس وسواس خلاقانه
تحول کیا با پیتر شرایر

مجله ماشین-  کاظم مولایی/ کیا یک دهه پیش فقط به خاطر قیمت مناسبش و نام‏ های تقریباً غیر معمولش معروف بود و قبل از آن هم هیچ‏گاه در زمره برند‏های موفق دیده نمی‏شد. اما در سال 2006 موفق شد پیتر شرایر (Peter Schreyer) طراح ارشد فولکس واگن و آئودی را به خدمت گیرد. استخدام شرایر نقطه عطفی در تاریخ کیاست. او نه تنها از آزادی کامل در طراحی محصولات کیا برخوردار بود، بلکه خیلی زود به سفیری مؤثر در روابط عمومی این برند تبدیل شد. 


پس از گذشت یک دهه، شرایر با برداشتن گام بزرگ کیا به سوی موفقیت اعتبار زیادی را کسب کرده است. البته خلق چنین اعتباری تنها با طراحی قوی میسّر نشده، عواملی مانند اشتراک منابع، پلت‏فرم و موتورسازی با هیوندای از یک طرف و برخورداری از شبکه قوی فروشندگان، بازاریابی عالی و مجموعه‏ای از عناصر سود‏آور که یک خودروساز را به قلّه موفقیت می‏رساند از طرف دیگر در این پیشرفت تأثیر‏گذار بوده است. 
دانه برف و قطره آب دو ایده نمادین شرایر بودند که به ترتیب زبان طراحی اولیه کیا و هیوندای را تعریف می‏کردند. وی می‏گوید که این ایده همواره مرا راهنمایی کرده و پیش زمینه‏ای برای من شد که تا کنون نیز ادامه داشته است. این بخشی از فلسفه طراحی ماست و قسمتی از آنچه که ما را از برندهای دیگر متمایز می‏کند. کریستال‏های برف همواره اشکالی معماری شده و شفاف هستند، یعنی آنکه آنچه هویت کیا را تشکیل می‏دهد از طبیعت الهام گرفته است، این در حالی است که آب می‏تواند به شکل‏های متفاوت‏تری در طبیعت به نظر برسد. 
نقش شرایر در ساختن برند آئودی و فولکس‏واگن در زندگی کاری او هرگز بی‏اهمیت نبوده و استخدام وی در آن زمان بی‏شک یک موفقیت بزرگ برای کیا بود که باعث شد رئیس گروه فولکس‏واگن، آقای فردیناند پژ (Ferdinand Piech)، حسرت خودرا اعلام کند: نباید می‏گذاشتیم او برود! 
شرایر می‏گوید: همیشه هدفم این بوده که یک هویت خلق کنم و طرح جلو‏پنجره الهام گرفته از صورت ببر امضایی است که می‏توان روی خودرو‏ها و در همه جا تشخیص داد. چنین جلو‏پنجره مشبکی جابه‏جایی هوا را به داخل و خارج خودروهای این کمپانی دوبرابر کرده است. قبل از این، کیا برند منفعل و بی حس و حالی بوده و شما نمی‏توانستید مدل‏های آن را از سایر خودرو‏ها در خیابان تشخیص دهید. 
او می‏افزاید: از طرفی سنت‏های قوی و قدیمی وجود دارد و از طرف دیگر زندگی مدرن امروزی، از کی-پاپ کره‏ای (نوعی نگرش نو کشور کره‏جنوبی درخصوص پیشرفت‏های فرهنگی و مُد) (K-Pop) گرفته تا الکترونیک و هر آنچه که هست. 
اینجا همه چیز در حال پیشرفت است و من تا زمانی که بتوانم با آن پیش می‏روم. من دوستانی آشنا با هنر و معماری دارم. من اعتقاد دارم باید با آنان تبادل دانش داشته باشم و صرف کار کردن کافی نیست. من در این مدت تجربیات خوب بسیاری کسب کرده‏ام، با افراد متعددی ملاقات داشته‏ام و از مکان‏های بسیاری بازدید کرده‏ام که همگی به من دید جدیدی در این زمینه داده‏اند. 
از وی درخصوص تأثیر فرهنگ کره‏ای در طراحی کیا می‏پرسم، شرایر می‏گوید: اینطور فکر می‏کنم. مردم می‏گویند خودرو‏های ما ظاهری اروپایی دارند، ولیکن این‏گونه نیست. اگرچه توضیح دادن در خصوص جزئیات این تفاوت‏ها خیلی سخت است، این تفاوت‏ها بین ما و رقبا وجود دارد و باعث شده کیا جزو 10 خودروساز برتر جهان قرار بگیرد. 
برای یک طراح، کیا را چگونه تشریح می‏کنید؟ با خنده جواب می‏دهد: همانند یک دانه کریستال برف. خیلی مهم است که مفهوم یک برند را درک کنی. و کیا یعنی یک قهرمان جوان. همیشه در طراحی خود از خطوط مستقیم در طرح به‏عنوان نشان سادگی یاد کرده‏ام. وقتی روی بدنه خودرو یک خط صاف می‏اندازیم، این مورد کار اضافی نیست، بلکه نشان‏دهنده تمیزی و سادگی طرح است. 
این در حالی است که تعدادی از مدل‏های کیا از جزئیات طراحی زیادی برخوردارند، برای نمونه، ستون عقب خودرو اپتیما و یا زه کرومی زیر شیشه مدل قدیمی اسپورتیج. آیا شرایر به‏دنبال خلق مشخصات ویژه در هریک از محصولات کیاست؟ او توضیح می‏دهد: تمام تلاش خود را در این خصوص انجام می‏دهیم. در اپتیما چنین تفاوتی به اوج خود رسید. 
این قسمت دشوار کار است چرا که اگر تمامی مدل‏ها ویژگی طراحی متفاوتی داشته باشند، سپس با کوهی از تغییرات مواجه هستیم. باوجود این، سعی می‏کنیم با اعمال تغییراتی، هنوز متفاوت باشیم. برای مثال، می‏توانم به جزئیات ظریفی که بالای شیشه جلوی اکثر مدل‏های کیا وجود دارد، اشاره کنم. 
به عنوان نمایش، طرحی از شیشه جلو روی کاغذ برایم می‏کشد و قسمت‏های بالایی آن را دو خطه می‏کند. چند روز پیش در رستورانی که در قسمت بالایی یکی از خیابان‏های سئول قرار دارد، نشسته بودم. ماشین‏های در حال حرکت را می‏دیدم و می‏توانستم تنها با دیدن شیشه جلوی آنها بگویم کدام یک کیا هستند. 
اگرچه این گفته شرایر کمی با فروتنی او منافات دارد، باید در نظر داشت که وی شخصاً خودرو‏های کیا را طراحی نمی‏کند. به جای این کار، خود را وقف ارائه راهکار و راهنمایی به دیگران کرده است. نباید ماشین طراحی کنم چراکه در این صورت همیشه خود را در حال رقابت با طراحان می‏بینم و این اصلاً خوب نیست. 
به مدل‏هایم سر می‏زنم. با طرح‏هایم زندگی می‏کنم و در کنار طراحان هستم. آیا تا حالا به این موضوع فکر کرده بودید؟ آیا به اهمیت بالا و یا پایین بردن یک خط ساده پی برده‏اید؟ این چیزی است که واقعاً دوست دارم و نمی‏توانم بدون آن زندگی کنم و این حس وسواس خلاقانه است که چنین موفقیت بزرگی را برای شرایر و کیا به ارمغان آورده است.

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس