نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20466
زمان انتشار: 15 آبان 1397 12:26:00

از این آشفته بازار به کجا پناه ببریم؟

پراید بخرید کیلویی 47 هزار تومان!
از این آشفته بازار به کجا پناه ببریم؟

مجله ماشین - سهراب بزرگزاد/ بدانید و آگاه باشید که ما با پراید تمامی خط قرمز‏ها را پشت سر گذاشته ‏ایم و شک نکنید که این بار ثبت رکورد در گینس را هدف قرار داده‏ایم. پرایدی که آمار تلفات جاده‏ای‏اش شمارشهدای 8 ساله جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشت و وضعیت ساختش تمام ستاره‏ های کیفیت و ایمنی را زمین‏ گیر کرد این بار نیز در رده گران‏ترین خودرو‏های جهان بر‏اساس قطعات به کار رفته نسبت به قیمت تمام شده در حال رکوردزنی است. باورتان نمی‏شود اگر با یک حساب سر انگشتی پراید را به صورت میانگین در مدل‏های هاچ‏بک، صندوقدار، تک‏سوز، دوگانه‏سوز و... 850 کیلوگرم در‏نظر بگیریم با رنج میانگین قیمت 40 میلیون تومانی این روزها می‏شود کیلویی 47 هزار تومان!


با رسانه‏ ای شدن گرانی پراید و حضور مسئول مربوطه در یک برنامه خبری، این پرسش‏ ها برایمان پیش می‏ آید که:
- چه می‏شود که خودروهای داخلی این چنین افسار گسیخته افزایش قیمت دارند؟
- نقش سازمان‏ها و سیستم‏های نظارتی در این آشفته بازار چیست؟
- آیا چیزی به عنوان حقوق مصرف‏کننده وجود دارد؟
- آیا سونامی افزایش قیمت خودرو با توجه به افزایش 100‏درصدی تعرفه گمرکی قطعات منفصله در راه است؟
- چرا وضعیت تخصیص ارز به تولیدکنندگان خودرو مشخص نمی‏شود؟
- و اصلاً برای این همه فساد و کم فروشی و تخلف به کجا باید پناه برد؟
هر‏کدام از این پرسش‏ ها به هزاران ریز پرسش دیگر تقسیم شده و شبکه مویرگی از معضلات را پیش روی ما پدید خواهند اورد.
در جواب اولین پرسش می‏توان این چنین گفت: اولاً باید توجه کرد که وقتی هزینه ‏های تولید سرسام ‏آور است و در عین حال هیچ کس از سهم سود خود کم نمی ‏کند، نمی‏توان قیمت محصولی را به صورت دستوری تعیین کرد.
انصافاً نمی‏شود فولاد و آلومینیم و شیشه و پلاستیک و مواد اولیه را با افزایش قیمت 100‏درصدی تهیه کرد و باز هم پراید را به قیمت سال 72 فروخت و البته چندین میلیونی هم سود برد. 
اما و شاید بهتر بود پیشتر‏ با ارائه این چهار‏چرخه مفلوک در بازار عرضه و تقاضا، بهترین قیمت را برای آن مشخص کرده و حتی در خوشبینانه ‏ترین حالت مرگ تدریجی آن را شاهد بودیم. 
اینجاست که باز این سؤال پیش می ‏آید که آیا کیفیت محصولات هم با حضور در بازار عرضه و تقاضا بهبود می‏یابند و یا حتی در بازار آزاد نیز چهار‏چرخه‏ های بی‏کیفیت وطنی به لطف دلال‏ها و سودجویان از موج قیمت‏ها پایین نخواهند آمد؟ 
به راستی که حق مصرف‏کننده ایرانی هر چه باشد پراید 40 میلیون تومانی نیست! چگونه است که در قسمت فروش نمایندگی‏ ها و سیستم ‏های فروش اینترنتی خبری نیست و کسی هم پیگیری نمی‏کند؟ 
کلاف سر در گم گرانی خودرو یک سرش به احتکار خودرو باز می‏گردد که صد البته با انکار مسؤولین مواجه می‏شود و تقصیرها به گردن نبود قطعات می‏افتد و سر دیگرش به بی‏کفایتی مسؤولین تصمیم گیرنده بالا دست و دلار‏،تحریم و.... در مورد سر اول کلاف این سؤال مطرح می‏شود که: مگر این خودروهای داخلی که همگی از اوایل دهه 70 وارد بازار کشور شده‏اند و به گفته مسؤولین در جشن‏های پر‏بار خودکفایی 100‏درصد بومی‏سازی شده در این مقطع از زمان لنگ کدام قطعه هستند که باید از آن سوی آب‏ها بیاید؟ 
یعنی باید باور کنیم که هنوز خودرویی همچون پراید یا پژو پس از دو دهه سری‏کاری تکراری چشم به راه قطعات خارجی هستند؟ صد البته به گفته یکی از عزیزان زحمت‏کش صنعت خودرو که می‏گفت ما قطعه دیده‏ایم که از آنجا! وارد شده و روی آن زده‏اند Made In Iran این انتظار طبیعی به ‏نظر می‏رسد. 
آیا در شرکت‏های بزرگی همچون ایران‏خودرو و سایپا بخشی به‏عنوان تعیین حد و نقطه سفارش وجود نداشته که سیستم هشدار به پایان رسیدن قطعات را فعال کند؟ تا پژو پارس گوشه حیاط خلوت ایران‏خودرو لنگ یک رله نباشد؟ 
و یا مافیای خودرو آنقدر قدرتمند شده که از هیچ مقام و مسئولی نمی‏ترسد و هر چه می‏خواد می‏کند؟ بماند که این تازه ابتدای راه پر پیچ و خم گرانی خودروست و هنوز تعرفه‏ های 100‏درصدی افزایش یافته قطعات منفصله به پیکر بیجان این بازار نتاخته است. حساب کنید اگر به قول آن مسؤول عزیز یک دستگاه پراید 1500 دلار ارز بری داشته باشد پس وای به حال خودروهای ارز بر‏تر! 
بماند که اتاق فکر وطنی حد و مرز ایده‏های نو را شکسته‏اند و با پیشنهاد فروش خودرو به صورت مشروط (غیر قابل فروش و انتقال تا فلان سال و تاریخ و خرید با شماره ملی به شرط نداشتن خرید قبلی و غیره) چشم بازار را در آورده‏اند و باز هم موجب شگفتی شده ‏اند و صد البته رانت‏های جدید و فساد در سیستم‏ های فروش و کارت ملی فروشی و پرونده‏های کلاهبرداری جدید در دادگاه‏ها را به وجود خواهند آورد. 
البته باز هم کسی نیست که بپرسد که این شرایط طاقت‏فرسا برای فروش همین محصولاتی است که سال قبل با وام 4 یا 5 میلیونی از دم قسط می‏فروختید در زمان رکود و کسادی بازار؟ اگر غریبه‏ای به این مرز و بوم سفر کند و این شرایط را برایش بازگو کنید بی‏شک فکر خواهد کرد در زمان تحویل بناست بوگاتی ویرون رسید کند نه پراید 151!
 
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس