نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20472
زمان انتشار: 19 آبان 1397 13:18:00

بررسی میدانی مرسدس بنز GLK 350 BRABUS - 4 MATIC

برابوس میلیارد تومانی!
بررسی میدانی مرسدس بنز GLK 350 BRABUS - 4 MATIC

مجله ماشین - عکس: علی رزوان- مسیح فرزانه/ در سال های 1390 تا 1391و برای مقطعی کوتاه محصولات Brabus در قالب کراس‏اوورهای GLK وارد کشور شدند و حالا که درنبود مدل‏های روز،به ناچار خرید و فروش ماشین های دست دوم مورد توجه ایرانی ‏ها قرار گرفته یکی از نمونه‏ های موجود در کشور را مورد بررسی قرار می‏ دهیم که در کشور سازنده در حال فراموشی است اما در ایران به لحاظ افزایش نرخ دلار قیمت میلیاردی پیدا کرده است!



آقای بودو بوشمن (Bodo Buschmann) در سال 1977 قصد داشت تا خودروی مرسدس بنز خود را تقویت کند و این تصمیم از قالب شخصی خارج و مبدل به یک نقشه تجاری و تاسیس شرکت شد. اما به‏ دلیل قوانین موجود در کشور آلمان شرکت باید از دو نفر تشکیل می‏شد و وی دوست خود، کلاوس برکمن (Klaus Brackman)  را درکار شریک کرد و اسم شرکت از 3 حرف نخست فامیلی این دو یعنی BUS و BRA با نام Brabus آغاز به فعالیت کرد و حالا پس از گذشت 4 دهه به یکی از شرکای بزرگ تجاری مرسدس بنز و بزرگ‏ترین تولید کننده قطعات تیونینگ آن با بازاری وسیع و بین‏ المللی مبدل شده است.
GLK (مخفف عبارت آلمانی Geländewagen Luxus Kompaktklasse) اولین ‏بار در سال 2008 با کد اتاق X204 در کلاس شاسی بلند جمع و جور لوکس وارد بازار شد و تا سال 2015 در 4 سایت مرسدس ‏بنز در آلمان، مصر، چین و ویتنام با استفاده از پلت‏فرم مشترک کلاس C تولید شد و نسل دوم آن هم با کد X253 در سال 2015 و طراحی متفاوت بدنه و کابین متولد شد. 
آزمایش فنی 
وقتی صحبت از کراس‏ او ور یا خودروهای چند منظوره می‏شود توقع از یک ماشین کمی بالا می‏رود. مصرف‏ کننده فکر می‏کند که چنین مدلی می‏تواند سریع برود، جادار باشد و هم کم مصرف و هم همه جا رو! و گویی با پرداخت مبلغی مشخص، یک آچار فرانسه خریده‏اید! 
در هر صورت این سؤال پیش می‏ آید که آیا رسیدن به این مهم امکان‏پذیر است یا خیر؟ شاید بتوان مرسدس بنز GLK را چنین اتومبیلی دانست که سعی کرده با حفظ خواص گذشته و کمی به‏روزرسانی در نسخه GLC نیز چنین کاربردی داشته باشد. 
طراحی بدنه GLK خیلی ساده و با استفاده از خطوط شکسته مختص خودروهای آلمانی شکل گرفته که البته چنین روندی تا پیش از ورود گوردون‏واگنر به دپارتمان طراحی مرسدس بنز رعایت می شد! 
حتی این امر در ستون‏ های عقبی و جلویی و همچنین چراغ‏های عقب و جلو نیزبه خوبی قابل مشاهده بوده و سبب بوجود آمدن کراس ‏او وری با طراحی تاحدودی محافظه ‏کارانه اما اسپرت شده که در نمونه مورد‏آزمایش به‏دلیل سود جستن از کیت Soft برابوس که شامل زیر سپر عقب و زیر دری‏های و همچنین رینگ‏ها و سراگزوز شده، خودرو چهره‏ای عضلانی و ورزشی به خود گرفته است. 
فضای داخل کابین نیز از همین شرایط سود می‏ برد و فرم ‏های شکسته در روی داشبورد، نمایشگر پشت فرمان، ادوات روی در و. . . خودنمایی می‏کند. استفاده از سردنده با لوگوی برابوس و پدال‏هایی با همین نام، نشان‏دهنده سرعت BRABUS که عدد جذاب 330 کیلومتر را نشان داده و پادری که نوشته برابوس با باز شدن در آن رنگی جالب به خود می‏گیرد و. . . همه و همه خبر از مدلی می‏دهند که ساده‏ترین تغییرات ظاهری و تزئینی این تیونر رویش لحاظ شده است. 
اما قدرت و خروجی پیشرانه نیز به نسبت نمونه استاندارد با 60 تا 70 اسب‏بخار افزایش، با توجه به تغیراتی در پیشرانه و واحد کنترلی موتور (ECU) همراه بوده که در کنار استفاده از سراگزوزهای اسپرت برابوس و صدای جذابی که در استارت اولیه دارد، حاکی از سواری پرشور و هیجان است.  
با اشاره‏ای به پدال گاز، ماشین از جا کنده و به سرعت گرفتن اقدام می‏کند. تعریف نسبت اسب‏بخار به وزن یک به 5/5 خبر از این می‏دهد که با موتوری سرحال و شاسی بلندی چابک طرف هستیم. 
شتاب اولیه در کمال ناباوری روی 5/6 ثانیه ثبت می‏شود و عقربه دورشمار سرعت از 100 کیلومتر برساعت گذشته که موتور شروع به نمایش قهرمانانه قدرتش می‏کند. 
صندلی‏ های GLK خیلی نرم بوده ولی حالت اسپرت نداشته و بدن به‏صورت تمام و کمال در آن جای نمی‏ گیرد و این برای ماشینی که خاصیت‏ های اسپرت یک کراس‏اوور و سواری چون C کلاس را به عاریت می ‏کشد می‏تواند سرنشین را دچار تناقض کند که قرار است چه راندمان فنی از ماشین تحویل بگیرد؟ 
اما فرم صندلی به‏ گونه‏ای بوده که موقعیت راننده در پشت فرمان با صلابت تمام حفظ شده و این امر برشرایط رانندگی با ثبات تأثیر مثبتی به همراه دارد. فضای سر و پا و شانه‏ های تعریف شده در ردیف جلو نیز بسیار باز و مناسب طراحی شده. 
فرمول محافظه ‏کارانه کنسول جلو با خود هیجانی به همراه ندارد ولی نشان دهنده سرعت با عدد 330 کیلومتر می‏تواند نظر هر راننده‏ای را به خود جلب کند. 
GLK خیلی سریع دور می‏گیرد و رسیدن به سرعت 140 کیلومتر برساعت برای پیشرانه ‏ای 5/3 لیتری با قدرت بیش از 300 اسب ‏بخار یک شوخی بچه گانه است و اگر سرعت 200 کیلومتر برساعت را طلب کنید شرایط بر همین منوال است. 
روی سرعت 150 کیلومتر برساعت، به‏واسطه ارتفاع کم ماشین تا زمین و رینگ‏های اسپرت، از سواری خوش فرم با چسبندگی بسیار عالی سود می‏برید و که این مورد را مدیون استفاده از شاسی کلاس C است. 
چنین تعریفی از مهندسی آلمان سبب می‏گردد اتومبیل در پیچ‏ها و مسیر‏های پر‏پیچ و خم جاده‏ای همانند ماری به زمین بچسبد و بدون توجه به اینکه یک کراس ‏او ور است، به حرکت ادامه دهد.
حسن دیگر GLK به ‏واسطه ستون‏ های شکسته و نازک و دید بسیار خوب در جلو است. همچنین ابعاد خودرو به گونه‏ای تعریف شده که در کنار فاصله محوری 7/2 متری محور عقب تا جلو شما از فضای عقب نسبتاً مناسبی سود می ‏برید که صندوق بار 600 لیتری هم از دیگر موارد مثبت کراس‏اوور آلمانی محسوب می‏شود. 
عایق بندی داخل اتاق بسیار خوب تعریف شده و با توجه به رینگ‏ های بزرگ از صدای آسفالت و تایرها و باد در داخل کابین خبری نیست و نقطه قوت این ماشین فرمان‏پذیری و چسبندگی آن است.
سامانه چهارچرخ متحرک مرسدس ‏بنز (4Matic) همانند سوپاپ اطمینانی عمل کرده و سبب می‏شود قدرت مانورپذیری بالایی در سرعت ‏های بالا پدید آید. 
البته گیربکس 7‏سرعته ماشین همانند نمونه‏های قبلی تأخیر همیشگی در استارت‏های اولیه را نشان می‏دهد و با کمی تعلل و فکر کردن در عدد یک قرار می‏گیرد اما درحالت تعویض دستی این سستی جبران شده و راننده می‏تواند با بازی با دور موتور به تعویض دلخواه دنده در محدوده قرمز اقدام کند. 
فرمان نیز گوش به امر و در برخی مواقع تیز و سبک عمل می‏کند و میدان دورگیری خوبی را در اختیار GLK قرارمی دهد. مضاف براینکه سامانه ترمز قدرت ایستایی کافی را در‏اختیار قرار داده که این مورد هم به اعتماد به ‏نفس راننده می‏ افزاید. 
به‏ طور کلی می‏توان GLK برابوس را کراس‏اووری با سواری اسپرت و چسبندگی بالا، فرمان چموش و گوش به امر، عایق ‏بندی مناسب، پیشرانه‏ای قلدر، ترمزهای با ثبات و قوی و مهندسی بسیار عالی ابعاد و فضای داخل کابین نامید که می‏تواند نیاز هر خانواده‏ای را به یک خودروی همه جارو و همه کاره برآورده کند. 
جا دارد از همکاری صمیمانه مالک خودرو با گروه تست «مجله ماشین» صمیمانه تشکر کنیم. 
 

مشخصات فنی مرسدس بنز GLK 350 برابوس- 4Matic مدل 2011

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

6/ خورجینی، تنفس طبیعی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

3498

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

6200/332

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4200/420

وزن خالص (کیلوگرم)

1830

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

1/6

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

250

نوع جعبه دنده

7 سرعته اتوماتیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1699×1840×4528

فاصله محوری (میلی‏متر)

2756

وضعیت انتقال قدرت

چهارچرخ (4Matic)

حجم مخزن سوخت (لیتر)

66

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

14

حدود قیمت (میلیارد تومان)

1

 

 

 

 

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس