نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20482
زمان انتشار: 30 آبان 1397 11:07:00

کامیون های آتش نشانی پلاسکو کجا هستند؟

یک پژوهشگر تاریخ اتومبیل در کشورمان گفت: باید جهت حفظ نمادها و آثار حادثه پلاسکو برای نسل‏ های بعد تلاش کنیم.
کامیون های آتش نشانی پلاسکو کجا هستند؟

 مجله ماشین  / مهندس برزو سپاسی پژوهشگر تاریخ اتومبیل و عضو ارشد تحریریه مجله ماشین با توجه به حفظ نمادهای فرهنگی و تاریخی کشورمان بیان کرد: در تصاویری که ازحادثه پلاسکو باقی مانده چندین دستگاه کامیون آتش نشانی را می بینیم که در اثر ریزش آوار، آسیب جدی دیده‏ اند. حداقل یک دستگاه کامیون مرسدس بنز و یک دستگاه ایوکو در آن تصاویر زیاد دیده می ‏شدند. حتی کامیون ایوکو آسیب دیده، مدتی بعد از حادثه در ایستگاه آتش نشانی پارک وی تهران در معرض دید عموم قرار گرفت که بسیاری در سوگ شهدای آتش نشان در کنار آن دسته‏ های گل گذاشتند. ولی متأسفانه پس از مدتی این کامیون ‏ها دیگر در انظار عمومی ظاهر نشدند. 

این کارشناس خودروهای کلاسیک کشور با تاکید بر کم توجهی مسولان ذیربط شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی گفت: حتی با وجود مراجعه حضوری در محل ، اجازه بازدید از آنها به من داده نشد و این حدس را تقویت می‏کند که آن کامیون ‏ها مورد بازسازی قرار گرفته و در کنار سایر ناوگان آتش نشانی به خدمت گرفته شده‏ اند و اگر چنین باشد، به راحتی این آثار تاریخی که تکه پازلی از تاریخ پرفراز و نشیب شهر تهران بودند را نابود کرده‏ ایم.

شایان توجه است در ساعت 7 و 59 دقیقه روز 30 دی ماه 1395 یک تماس تلفنی به مرکز آتش نشانی تهران خبر از یک آتش سوزی بزرگ در ساختمان بزرگ پلاسکو تهران داد. پس از آنکه نیروهای آتش نشان به محل رسیدند متوجه شدند که کل ساختمان از طبقه هشتم به بالا دچار حریق شده. گرچه در ساعت‏ های اولیه حادثه خبرهایی مبنی بر تحت کنترل بودن حادثه منتشر شد ولی در نهایت در ساعت 11:30 کل ساختمان در حالی فرو ریخت که هنوز تعداد زیادی از آتش نشان‏ها داخل آن مشغول عملیات اطفا حریق بودند. این حادثه بزرگ‏ترین تراژدی در کل تاریخچه سازمان آتش نشانی ایران محسوب می‏ گردد.
حادثه ‏ای مشابه سال‏ها پیش یعنی در سپتامبر سال 2001 به این صورت به وقوع پیوست که تعداد 19 تن از افراد گروه تروریستی القاعده چهار هواپیما را به هدف انجام عملیات انتحاری ربودند. هواپیمارباها دو هواپیما را به سمت برج‏های تجارت جهانی در نیویورک هدایت کرده و به عمد به آنها برخورد کردند. در نتیجه این برخورد کلیه مسافرین دو هواپیما کشته شدند و دو برج پس از دو ساعت، فرو ریختند و تمام افرادی که در آنها حضور داشتند کشته شدند. اگر بدور از تفکرات سیاسی به دو حادثه تنها در حد یک فاجعه نگاه کنیم، در پس هر دو اتفاق، نکته ‏ای مشترک پیدا می‏کنیم که آن لزوم حفظ نمادها و آثار سمبلیک این حوادث برای نسل‏ های بعد است. بعد از حمله به برج ‏های تجارت جهانی، نخاله‏های ساختمانی و آثار به جا مانده از آن به دور ریخته نشد. بلکه به دقت مورد بررسی قرار گرفت و اشیایی که دارای ارزش نمادین بودند از آن جدا و نگهداری شد. از این میان می‏توان به تعدادی لباس و کفش و کیف قربانیان، بخش‏هایی از ساختمان‏های فرو ریخته و حتی تکه‏ هایی از هواپیماهای حمله کننده اشاره کرد. شاید برخی بپرسند که چه لزومی برای این کارها بود؟ پاسخ بسیار ساده است. همین اشیا جمع ‏آوری شده برای نسل‏های بعد یادآور این واقعه تاریخی خواهند بود. پله بعدی در حفظ این آثار، تأسیس موزه 11 سپتامبر بود. امروزه این موزه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جلب کرده است و در تأسیس آن سعی شده احساس مردم نیویورک در آن روزها به بازدیدکنندگان منتقل شده و در عین حال درآمد بسیار خوبی نیز از آن به دست آید. قیمت بلیط موزه با تور داخلی آن 44 دلار است. یکی از زیبایی ‏های این موزه کامیون‏ های آتش نشانی آسیب دیده در آن حادثه است که به همان وضعیت و بدون هیچ گونه تعمیر و یا تغییری در آن به نمایش در آمده‏اند. البته چون تعداد کامیون‏های اطفا حریق آسیب دیده در این حادثه زیاد بود برخی از آنها در سایر موزه‏ های شهر نیز در معرض دید عموم قرار گرفته‏ اند.

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس