نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20512
زمان انتشار: 13 دی 1397 11:13:00
هدیه پورشه در آغاز سال نو مسیحی

خانواده پورشه پانامرا تکمیل شد

شرکت پورشه در سال ۲۰۰۹ با معرفی مدل پانامرا به انتظار مشتریانی که سال‏ ها فکر داشتن یک اتومبیل اسپرت ۴ در را داشتند، پایان داد.
خانواده پورشه پانامرا تکمیل شد

 مجله ماشین / محمد میرمحمدی- پانامرا از همان سال‏ های اول به بازار ایران راه یافت و توانست محبوبیت بسیاری پیدا کند و با وجود قیمت بالا، در زمره پرفروش‏ترین خودروهای لوکس قرار بگیرد. پس از تجربه فیس لیفت مختصری براس این مدل در سال 2014، نسل دوم این خودرو نیز در سال ۲۰۱۷ به بازار جهانی راه یافت اما هنوز شانس حضور در ایران را پیدا نکرده است. آنچه در ادامه می‏خوانید بررسی مدل‏های GTS و GTS Sport Turismo است که به تازگی به خانواده پانامرا راه یافته‏اند. 


پانامرا GTS در نمای کلی تفاوت چندانی با نمونه‏های اولیه‏ای که در سال ۲۰۰۹ عرضه شدند نداشته و جثه عظیم آن هر بیننده‏ای را به یاد بزرگ‏ترین پورشه‏ای که دیده است می‏اندازد. مدل اسپرت توریزمو که زمان زیادی از معرفی آن نگذشته نیز با وجود آن که در رده خودرو‏های شوتینگ بریک قرار می‏گیرد، جذابیت ظاهری خود را حفظ کرده و از نظر طراحی، هنوز هم یک پورشه تمام عیار است. 
طراحان این خودرو (که هم اکنون در نسل دوم خود قرار دارد) عناصر اصلی نسل اول را حفظ کرده و با به روز رسانی طراحی بخش‏هایی چون چراغ‏های جلو و عقب، امتداد خطوط کناری و اضافه کردن باله هوشمند و منحصر به فرد عقب، سعی در قدرتمند نشان دادن نسل جدید پانامرا داشته‏اند. 
آرایش تیره در قسمت‏ هایی مانند ورودی‏های هوای جلو و قسمت پایینی سپر عقب و استفاده از رینگ‏های ۲۰ اینچی به طور استاندارد، پانامرا GTS را از مدل‏های عادی متمایز ساخته و چهره‏ای اسپرت‏تر به آن بخشیده‏اند. 
طراحی داخلی پانامرا همگام با دیگر مدل‏های پورشه به روز رسانی شده است و کنترل سامانه‏های اطلاعات/سرگرمی و برخی از سیستم‏های دینامیکی خودرو از طریق دو نمایشگر ۷ اینچی مقابل راننده و نمونه 3/۱۲ اینچی که در مرکز داشبورد قرار گرفته، قابل کنترل و تنظیم هستند. شرکت پورشه پیش از این علاقه‏ای به قرار دادن نمایشگر سر بالا (HUD) روی پانامرا نشان نداده بود اما GTS اولین پانامرایی است که از این سامانه بهره خواهد برد. 
قلب تپنده مدل GTS پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی توربوشارژردار به حجم ۴ لیتر بوده که قادر است تا۴۶۰ اسب‏بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن‏متر گشتاور تولید نماید. این پیشرانه که پیش از این در پانامرا توربو نیز به کار گرفته شده با به‏روزرسانی‏هایی که در بخش‏های مختلف آن صورت گرفته، قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به نسخه پیشین خود تولید می‏کند و قادر است پانامرا را در 1/۴ ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برساند. 
مهندسان پورشه توانسته‏اند مصرف سوخت این پیشرانه ۴ لیتری را به رقم 3/۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر (6/۱۰ لیتر برای مدل Sport Turismo) برسانند که از عواملی که موجب بهبود کارایی پیشرانه این مدل شده، استفاده از سامانه جدید سوخت رسانی است. 
انژکتور‏های این پیشرانه در قسمت میانی آن قرار گرفته و هر یک به وسیله شیری به محفظه احتراق مرتبط شده و هر کدام از آنها دارای ۷ سوراخ بوده و پیشرانه از طریق این شیر‏ها که به طور الکترونیکی تنظیم می‏شوند، استراتژی‏های مختلفی را برای تزریق سوخت هنگام استارت، گرم شدن مبدل کاتالیزور و موتور در نظر می‏گیرد. 
پیشرانه، همانند دیگر مدل‏های پورشه با یک جعبه دنده ۸ سرعته و دو کلاچه هماهنگ می‏شود. این جعبه دنده در تمامی حالت‏های رانندگی از ضرایب مناسبی استفاده کرده و در کنار مصرف سوخت منطقی، صفاتی چون آرامش و چابکی را چاشنی رانندگی با پانامرا می‏کند. 
دنده ششم این گیربکس قادر است پانامرا را به حداکثر سرعت خود برساند و دنده‏های ۷ ام و ۸ ام تنها وظیفه کاهش دور موتور در رانندگی‏های طولانی را داشته و به عنوان اوور درایو عمل می‏کنند. مجموعه این قابلیت‏ها در کنار تعویض‏های سریع، با شخصیت اسپرت مدل GTS همخوانی دارند. 
یکی از مشکلاتی که گریبان‏گیر خودرو‏های مورد استفاده در پیست می‏شود، کاهش فشار روغن پیشرانه در اثر شتاب‏های طولی و جانبی شدید است. به‏کار‏گیری دو مجرای جداگانه برای روغن رسانی به بلوک سیلندر و سر سلیندر، راه حلی است که پورشه برای این مشکل در نظر گرفته است. پیشرانه پانامرا به لطف این فناوری در هنگام استارت به زمان کمتری برای رساندن روغن به فشار لازم نیاز دارد. مهندسین همچنین یک شیر بازگشتی برای پمپ روغن در نظر گرفته‏اند که از خالی ماندن محفظه میانی روغن (مجراهای داخل قسمت V شکل) جلوگیری می‏کند. 
هر دو نسخه مدل GTS، قدرت را به وسیله سامانه مدیریت کشش پورشه (PTM) به تمامی چرخ‏ها منتقل می‏کنند. این نمونه ۴ چرخ متحرک از طریق کلاچ چند صفحه‏ای با کنترل الکترونیکی، گشتاور لازم را به هر چرخ منتقل می‏کند تا اکسل‏های عقب و جلو همواره بهترین کارایی را ارائه دهند. سنسور‏های PTM به طور پیوسته فاکتور‏هایی چون، سرعت چرخ‏ها، شتاب‏های طولی و عرضی و زاویه فرمان را در نظر گرفته و با جمع‏آوری این اطلاعات بهترین تصمیم را اتخاذ می‏کنند. 
پانامرا GTS نیز مانند دیگر نمونه‏های این گروه از تعلیق بادی تطبیق‏پذیر استفاده می‏کند. فناوری‏ محفظه‏های سه گانه طبق دستوراتی که از سامانه مدیریت تعلیق فعال پورشه (PASM) دریافت می‏کنند، راحتی سرنشینان را در حالت‏های مختلف، اعم از زمان شتاب‏گیری و ترمز‏گیری فراهم میکند. 
برای خودرویی همچون پانامرا که قابلیت‏های دینامیکی قابل توجه و همچنین جثه بزرگی دارد، قابلیت ترمز‏گیری، امری حیاتی است. از این رو پورشه در چرخ‏های جلو از کالیپر‏های شش پیستونه و برای چرخ‏های عقب از کالیپر‏هایی با چهار پیستون استفاده کرده است. این کالیپر‏های قرمز رنگ در کنار رینگ‏های مشکی ۲۰ اینچی، چهره منحصربه‏فردی به GTS بخشیده‏اند. 
کمپانی پورشه در سال‏های اخیر پیشرفت چشمگیری در استفاده از تجهیزات رایانه‏ای و الکترونیکی برای ایجاد راحتی و لذّت رانندگی با خودرو‏های تولیدی خود داشته که به بخشی از آنها اشاره شد که روی پانامرا قرار گرفته است. هر‏چند که خودرویی مانند پانامرا در اولویت خرید بسیاری از افراد قرار نمی‏گیرد اما همین خصوصیات و امکانات است که مشتریانش را بر سر دوراهی انتخاب خودرو‏های دیگر قرار نمی‏دهد. 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس