نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20565
زمان انتشار: 16 بهمن 1397 12:37:00
Project Black S Infiniti

کوپه اسپرت هیبریدی با فناوری خودروهای فرمولا وان سیاه پوش 563 اسب بخاری

اینفینیتی Project Black S از فناوری اتومبیل‏های تیم فرمولا وان رنو اسپرت طراحی شده و تولید آن توسط گروهی حاصل از ائتلاف سه شرکت رنو، نیسان، میتسوبیشی انجام گردیده که لذّت رانندگی با خودروی مسابقه ‏ای را در جاده فراهم کرده است.
کوپه اسپرت هیبریدی با فناوری خودروهای فرمولا وان سیاه پوش 563 اسب بخاری

 مجله ماشین - مهندس اشکان معصومی/ سامانه پیشرفته بازیافت انرژی موجود در Project Black S نیز از موتوراسپرت اقتباس شده و همراه با پیشرانه توئین توربو و سه موتور الکتریکی و ژنراتور، سیستم هیبریدی منحصربه ‏فردی را ارائه نموده که در هیچ خودروی دیگری دیده نمی‏شود و امکان ذخیره انرژی و آزادسازی آن را در خیابان یا پیست فراهم می‏کند. 

اینفینیتی این سامانه را هیبرید دوگانه نامیده و ادعا کرده که برای اولین بار در جهان ارائه شده است. طرح این سامانه دارای دو نوع بازیافت مجزا بوده که یکی بر پایه حرارت است و دیگری بر اساس انرژی جنبشی کار می‏کند. نمونه انرژی جنبشی در اکثر خودروهای هیبریدی مصرف می‏شود. واحد موتور ژنراتور جنبشی (MGU-K) در طی فرایند ترمزگیری، انرژی جنبشی را ذخیره و آن را به باتری 4/4 کیلووات ساعتی یون لیتیوم در محور عقب ارسال می‏کند. 
البته این مدل به انرژی جنبشی ترمز بسنده نکرده و واحد موتور ژنراتور گرمایی (MGU-H) را به سامانه بازیافت انرژی و دو توربوشارژر به نیروی کمکی الکتریکی اضافه کرده است. 
این واحد، انرژی گرمایی حاصل از لوله اگزوزها را به نیروی الکتریسیته قابل مصرف تبدیل نموده و آن را به باتری یون لیتیوم می‏فرستد. بنابراین Black S هم در هنگام ترمزگرفتن باتری را شارژ می‏کند و هم در حین سرعت گرفتن. 
پیشرانه این مدل همان نمونه VR30 شش سیلندر خورجینی با توربوشارژر دوگانه به حجم 3 لیتر و قدرت 400 اسب‏بخار بوده که در اتومبیل Red Sport به کار رفته بود. 
به جای استفاده از پیشرانه بنزینی و یا کاربرد دو موتور الکتریکی در محورهای جلو و عقب، اینفینیتی همان نمونه قدرتمند V6 را به همراه سامانه بازیافت انرژی برگرفته از خودروهای فرمولا وان در نظر گرفته تا عملکرد مدل مورد بحث را به سطح بالاتری برساند.
انرژی ذخیره شده در باتری به دو روش قابل مصرف است، ابتدا با حذف تأخیر عملکرد توربوشارژر، به موتور امکان می‏دهد تا قدرت خود را سریع‏تر و نرم‏تر تحویل دهد. این سامانه، با چرخاندن تیغه‏ های توربین در هر دو توربوشارژر برقی، (e-Turbo) برگشت سریع‏تر و دقیق‏تر هوا به موتور را افزایش داده تا قدرت خروجی افزایش یابد. 
سامانه هیبریدی می‏تواند توسط موتور الکتریکی متصل به محور عقب، قدرت موتور V6 را تا 161 اسب ‏بخار افزایش دهد، به همین جهت Project Black S قادر است تا قدرتی معادل 563 اسب‏بخار تولید نموده که 41 درصد بیشتر از میزان 400 اسب‏بخاری Q60 Red Sport 400 است. 
قوای محرکه Black S با هیبرید دوگانه، عملکردی فراتر از هر خودروی اینفینیتی دیگری در جاده ارائه خواهد کرد و قادر است به لطف برخورداری از فناوری MGU-K و دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) در دور موتورهای کم و گشتاورهای پایین، در مدت کمتر از 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. 
همچنین طبق اعلام شرکت اینفینیتی نسبت قدرت به وزن بالای Black S باعث شده که حداکثر سرعت آن در مقایسه با Red Sport بیشتر باشد، ولی تاکنون عددی برای سرعت حداکثر خودرو اعلام ننموده است. 
انتخاب سه حالت رانندگی با اقتباس از خودروهای فرمولا وان به راننده این امکان را می‏دهد تا ترکیب مناسبی از عملکرد فنی و مدیریت انرژی را بنا بر شرایط جاده و آب و هوا انتخاب کند. 
حالت رانندگی Road، فرآیند بازیافت انرژی آرام و یکنواختی را فراهم می‏کند که با استفاده از انرژی باتری، با افزایش میزان بازدهی کلی قوای محرکه شتاب خودرو را بیشتر خواهد کرد. 
اما با انتخاب حالت Quali، در حین سواری، مقادیر زیادی انرژی آزاد شده و حداکثر عملکرد قوای محرکه و بیشترین شتاب ایجاد خواهد شد. برای اجتناب از خالی شدن باتری، در زمان ترمزگیری در سر پیچ‏ها مقدار بازیافت انرژی افزایش می‏یابد. 
حالت Race سطح میانگین عملکرد را ارائه داده و انرژی در دسترس را برای بهبود عملکرد خودرو در پیست مسابقه صرف می‏کند و بسیار شبیه به حالتی است که در تیم Renault Sport F1 برای ماشین‏های مسابقه‏ ای این برند مورد استفاده قرار می‏گیرد.
قوای محرکه هیبرید دوگانه (Dual Hybrid) قلب تپنده Project Black S است، ولی تنها قطعه این پازل نیست. چرا که شرکت‏های اینفینیتی و رنو اسپرت به وسیله نرم افزار محاسباتی دینامیک سیالات (CFD) روی آیرودینامیک منحصربه ‏فرد بدنه خودرو همکاری نزدیکی داشته‏ اند. 
باله عقب فیبرکربنی این خودرو آشکارترین جزء از پکیج آیرودینامیک بدنه آن بوده که طی آزمایش‏ های مکرر تیم مهندسی اینفینیتی انتخاب شده است. 
طی اعلام شرکت سازنده تغییرات بیشتر آیرودینامیکی میسّر بوده ولی این نمونه با اقتباس از باله Monza مربوط به تیم Renault Sport طراحی شده تا تعادل خودرو را در سرپیچ‏ ها حفظ کند و کشش و پایداری آن را در سرعت‏ های بالا تأمین کند.
تغییرات آیرودینامیکی دیگر شامل دریچه ‏های بزرگ هوا در سپر جلو، اسپلیتر زیر سپر، دریچه‏ های هوای روی در موتور، تیغه‏ های جلو، تیغه‏ ها و دیفیوزر سپر عقب هستند. 
شرکت اینفینیتی قطعات اصلی بدنه مانند در موتور، در صندوق، سقف و گلگیرهای جلو را با ورق‏ه ای فیبرکربنی جایگزین کرده که از نظر آیرودینامیکی نیز بهینه‏سازی شده‏اند و در مقایسه با ورق‏های فولادی، کاهش وزن چشمگیری را برای Black S به ارمغان آورده‏ اند. 
در حقیقت، با وجود اضافه شدن وزن 200 کیلوگرمی قوای محرکه هیبریدی دوگانه و تجهیزات سخت‏ افزاری خنک کاری آن، اینفینیتی وزن خودرو را تا 1776 کیلوگرم کاهش داده است که تنها 24 کیلوگرم سنگین تر از Q60 Red Sport است. 
همچنین حذف صندلی‏ های ردیف عقب برای قرار دادن پک باتری لیتیوم یون باعث کاهش وزن شده است. البته تزئینات داخل کابین و صندلی‏های جلو از جنس فیبرکربن و تعبیه ترمزهای از جنس کربن- سرامیک هم در کاهش وزن مؤثر بوده‏اند. 
توزیع وزن در محورهای جلو و عقب Black S به نسبت 50/50 است و این در حالی است که در خودروی Red Sport این نسبت 42/58 بوده است. علاوه بر ترمز برقی (By-Wire) سامانه تعویض دنده و پدال گاز نیز با این سامانه کار می‏کنند و فرمان هم از نوع فرمان‏پذیری مستقیم سازگار (DAS) تعبیه شده است. 
پروژه تولید Black S هنوز در مرحله توسعه است و کمپانی اینفینیتی قصد دارد تست جاده و تست پیست (Track Test) واقعی این خودرو را در سال 2019 در پیست انجام دهد. 
یکی از اهداف این شرکت، تنوع در تولید بوده که با طراحی منحصربه‏ فرد و تعلیق بهینه‏ سازی شده و همچنین قدرت بیشتر و عملکرد بهتر، در کلاسی بالاتر از اینفینیتی Q60 Red Sport قرار خواهد گرفت. 
با فناوری‏های پیشرفته‏ای که اینفینیتی همراه با تیم فرمولا وان رنو اسپرت روی Black S تست کرده، حتی تولید مدل‏های برقی از آن تا سال 2021 نیز دور از ذهن نخواهد بود و ممکن است این برنامه برای هر مدلی از اینفینیتی که امکان نصب فناوری قوای محرکه الکتریکی را داشته باشد، در نظر گرفته شود. 
مهندسان اینفینیتی در حال حاضر از تجربیات تیم فرمولا وان رنو اسپرت برای توسعه خودروهای کامل در مدت کمتر از یک سال، استفاده می‏کنند و از این تیم اعمال تغییرات سریع در طراحی و مهندسی خودرو در مواقع لزوم را می‏ آموزند. 
بنا بر اعلام اینفینیتی، مدت زمان 18 ماهه برای توسعه و تولید Black S از شروع پروژه تا وضعیت فعلی آن، سریع‏ترین زمان طراحی و توسعه پروژه ساخت خودرو در تاریخ شرکت بوده است. 
باور مدیران ارشد این شرکت بر این است که برخی از تجربیات و آموزش‏های این پروژه می‏تواند در کاهش زمان تولید تا زمان تحویل به بازار خودروهای تولیدی این شرکت نیز به کار گرفته شوند. 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس