نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20713
زمان انتشار: 23 اردیبهشت 1398 11:25:00
یک سدان اسپرت قابل قبول

بررسی ب‏ ام‏ و 320i مدل 2014 با مجموعه M

از تاریخچه تولید سری 3 و موفقیت‏ های بی‏ شمارش که بگذریم، آنچه این روزها مدل‏ های مختلف این خانواده را کانون توجهات قرار می‏ دهد، در وهله اول، تحولات ظاهری است.
بررسی ب‏ ام‏ و 320i مدل 2014 با مجموعه M
مجله ماشین/  نوشته و عکس امیرحسین پورسینا /  از تاریخچه تولید سری 3 و موفقیت‏ های بی‏ شمارش که بگذریم، آنچه این روزها مدل‏ های مختلف این خانواده را کانون توجهات قرار می‏دهد، در وهله اول، تحولات ظاهری است. تحولاتی که باعث شد تمامی بهینه ‏سازی‏ های تکنولوژیکی و فنی این ماشین، از جمله در نظر گرفتن پلت‏فرم کاملاً جدید، تعریف فضای بیشتر در اتاق، بهبود خواص آیرودینامیک، افزایش دینامیک سواری، قدرت بیشتر در عین کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی، پیش‏بینی امکانات بیشتر و. . . همگی به ‏نوعی تحت شعاع قرار گرفته و برای مدتی، منتقدان قبل از هر چیز، ماهیت کلی آن را زیر سؤال ببرند! در این نوشتار، به بررسی شاخصه‏ ها و توانایی‏های ب‏ام‏و 320i M Package مدل 2014 با پیشرانه 4 سیلندر می‏پردازیم. 

شاخصه ‏های ظاهری
از قسمت جلو که شروع به بررسی کنیم، خطوط زیبا و هماهنگ روی سپر، به‏ همراه ورودی ‏های هوای بزرگ‏تر، در کنار طرح و گرافیک منحصر به ‏فرد چراغ‏ های اصلی که به ‏نوعی با پیش رادیاتور ادغام شده‏اند، چهره ‏ای جسور و البته اصیل به خودرو داده ‏اند. چراغ ‏های مه‏شکن با گرافیک ساده اما دوست‏ داشتنی، به زیبایی در طرفین سپر جای گرفته و جلوپنجره انحصاری قلوه‏ای شکل با قاب کرومی، به جذابیت کار می ‏افزاید. خطوط برجسته روی درپوش موتور، با انحنایی نسبتاً ملایم به سمت ستون A رفته و در آن ادغام می ‏شوند.
در نمای جانبی، نخستین نکته‏ ای که جلب توجه می‏کند، رینگ‏های 5 بازوی دوبل از جنس آلیاژ آلومینیم بوده که در کنار رکاب‏ های جانبی اسپرت و تضادی که قاب مشکی رنگ دور پنجره‏ها با رنگ سفید بدنه ایجاد کرده، نمایی جذاب را به‏وجود آورده است. خط شانه برجسته، از قسمت انتهایی گلگیرهای جلو، جایی که به‏ خاطر آرم ///M مورد توجه است، شروع شده و تا چراغ‏های عقب، امتداد می‏ یابد. خطوط دور گلگیرها و طرح آیرودینامیک قاب آینه‏ها، از دیگر شاخصه‏های این نما به‏شمار می‏روند. در نهایت، به قسمت عقب می‏رسیم. جایی که به‏ لطف سپر عضلانی، خروجی اگزوز با سادگی دور از انتظار، رفلکتورهای قرمز رنگ، دیفیوزر، گرافیک مطلوب چراغ‏ها و لبه برجسته صندوق بار، مورد توجه است.

کابین
به محض باز شدن درها، لوگوی ///M روی رکاب‏ها، نخستین نکته‏ ای است که به چشم می‏ آید. داخل کابین، با تلفیق کم‏نظیری از چرم، جیر، آلومینیم و چوب تزئین شده و همانطور که می‏شد انتظار داشت، در بحث ارگونومی، جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی‏ گذارد. صندلی‏های اسپرت این ماشین، دارای روکشی از جنس جیر بوده و دوردوزی آبی رنگ، به ‏همراه لوگوهای رنگی ///M در قسمت کناری آنها (که به‏ مراتب از قرار دادن لوگو در قسمت پشت سری صندلی‏ ها جذاب‏تر است)، جلب توجه می‏کند.
کاربرد خطوط منحنی روی داشبورد، در کنار اهرم تعویض دنده با طرح خاص ب‏ام‏و، غربیلک فرمان 3 بازو با لوگوی ///M در قسمت تحتانی، پدال‏ های تعویض دنده از پشت فرمان، صفحه کیلومترشمار با 4 دایره و گرافیک ساده اما جذاب که تا 260 کیلومتر بر ساعت مدرج است و کاربرد چرم و چوب برای تزئین کنسول میانی، غربیلک فرمان، داشبورد و اهرم ترمز دستی، از دیگر  جالب توجه کابین این ب‏ام‏و به ‏شمار می‏ّآیند. به ‏لطف افزایش طول بدنه و فاصله بین محورها به‏ ترتیب به میزان 93 و 50 میلی‏متر، فضای سر و پا در هر دو قسمت جلو و عقب مطلوب است، هرچند فضای سر عقب، برای افراد با قد بالای 180 سانتی‏متر، خصوصاً هنگام طی مسیر‏های طولانی، مشکل‏ساز خواهد شد.

مشخصات فنی
با اینکه هنوز هم تب و تاب تولید خودروهای قدرتمند در بین کمپانی‏ها شایع بوده (و تا ابد هم خواهد بود)، اما طی چند سال گذشته، شرایط طوری رقم خورده که ناخودآگاه، آنچه بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می‏گیرد، اقتصادی بودن یک اتومبیل و میزان سازگاری‏اش با محیط زیست است. به همین دلیل، همانند بسیاری از محصولات دیگر (حتی به‏تازگی فراری)، حجم پیشرانه‏ های ب‏ام‏و نیز طی این سال‏ها کاهش یافته و سیستم مکش طبیعی، جای خود را به 2 یا بعضاً 3 توربوشارژر داده است! 
پیشرانه‏ای که برای این اتومبیل در نظر گرفته شده، با کد N20 شناخته می‏شود. این قلب تپنده 4 سیلندر، به سیستم‏هایی نظیر پاشش سوخت مستقیم و سامانه اعمال زمان‏بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‏ها روی هر دو میل‏بادامک ورودی و خروجی (Double-Vanos) مجهز بوده و تولید آن به سال 2011 باز می‏گردد. جالب است بدانید این پیشرانه، از نظر کارآیی و قدرت، با انواع 6 سیلندر نسل‏های قبل، برابری می‏کند!
با حجم دقیق 1997 سی‏سی، بیشینه قدرت این پیشرانه 16 سوپاپ، معادل 180 اسب‏ بخار (در 5 هزار rpm) و حداکثر گشتاور آن نیز 250 نیوتن‏متر (در 1250 الی 4500 rpm) بوده و در ترکیب با گیربکس 8 سرعته استپ‏ترونیک (اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از طریق پدال‏های پشت فرمان یا تغییر وضعیت اهرم تعویض دنده)، می‏تواند این سدان 1474 کیلوگرمی را در 5/7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. ناگفته نماند، این سری پیشرانه‏ ها، نسخه‏های قدرتمندتری نیز دارند که یکی از بهترین آنها در مدل 335i به‏کار رفته و بالای 300 اسب‏بخار قدرت تولید می‏کند. 

رانندگی
با اینکه برخورداری از پیشرانه 4 سیلندر، برای طرفداران پر و پا قرص ب‏ام‏و و اصولاً ماشین‏های اسپرت چندان خوشایند نیست، اما شاید حس راندن با این سدان توربو، بتواند شرایط را تغییر دهد. . .!
صندلی‏ ها، بدن را به‏خوبی در بر گرفته و به‏لطف 8 حالت تنظیم، راننده می‏تواند بهترین وضعیت را برای خود آماده کند. پس از به حرکت در آمدن پیشرانه، صدای کم کارکرد آن در دورهای پایین، نخستین نکته جالب توجه به‏شمار می‏رود، تا حدی که گویی اتومبیل خاموش است! با اینکه حالت قرارگیری پشت فرمان ایده‏آل بوده، اما هنوز هیچ اشتیاقی به فشار دادن پا روی پدال گاز نداریم، چراکه با یک ب‏ام‏و 180 اسب‏بخاری طرف هستیم!
با این تفاسیر، گیربکس 8 سرعته آن که دارای عملکردی فوق‏العاده و سرعت تعویض بالایی است را درگیر کرده و به راه می‏افتیم. زمانی که پا را روی پدال گاز می‏فشاریم، بر خلاف انتظارمان، پیشرانه به تندی دور می‏گیرد. البته سیستم اگزوز آن با تنها یک خروجی (که اصلاً شایسته یک محصول M Power نیست)، صدای چندان زیاد و گیرایی تولید نمی‏کند. در سرعت‏های بالا، تعویض دنده ‏ها سریع انجام می‏شود. سیستم تعلیق، در هر 4 چرخ مستقل بوده و در قسمت جلو از نوع «مک‏فرسون» و در قسمت عقب از نوع چند اتصالی انتخاب شده که در کنار میل تعادل در هر دو قسمت، آرامش اتاق را به شایستگی برقرار می‏کند. ناگفته نماند که سیستم تعلیق نمونه مورد آزمایش، از مدل‏های استاندارد، کمی خشک‏تر عمل می‏کند و ماهیت اسپرت دارد.
درون کابین راحت بوده و با وجود 8 اربگ، خیالتان تقریباً از بابت هر واقعه‏ای راحت خواهد بود! سیستم ترمز قدرتمند، از دیگر شاخصه‏های ب‏ام‏و مورد بحث بوده که در قسمت جلو و عقب، به‏ترتیب دارای دیسک‏های 312 و 300 میلی‏متری است و توسط سامانه‏های ضد بلوکه، توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ‏ها و ترمز کمکی (ABS, EBD, BA) حمایت می‏شود. کامپیوتر خودرو، میانگین میزان مصرف سوخت را 2/10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش نشان می‏دهد که فقط 2/1 لیتر نسبت به رقم اعلام شده توسط کارخانه بیشتر بوده و از این نظر، کاملاً ایده‏ آل است.

جمع ‏بندی
در کل، علاوه بر موارد عنوان شده، با توجه به سامانه فرمان «راک‏اند پینیون» و از همه مهم‏تر، تقسیم وزن 50/50 بین محورهای جلو و عقب، مدل 320i M Package در سرعت‏های بالا تجربه سواری لذت‏بخشی را رقم می‏زند و کمابیش می‏تواند انتظارات شما از یک ب ‏ام ‏و را برآورده کند. این ماشین، در سرعت‏های پایین و مسیرهای درون‏شهری نیز به‏واسطه کابین راحت و جادار، مصرف سوخت پایین، صدای کم کارکرد پیشرانه و جثه نسبتاً کوچک، درخشان ظاهر شده و مطلوب عمل می‏کند.‏ با عنایت به این موارد، اگر علاقه‏مند به برند ب‏ام‏و هستید، باید گفت مدل مورد بحث این نوشتار را می‏توانید با اطمینان خاطر خریداری کنید و تنها می‏بایست از 2 فاکتور شتاب و قدرت بالا، چشم بپوشید! 
از آقای «سید مهیار قریشی» مالک خودرو، به جهت صرف وقت و همکاری با «مجله ماشین» تشکر می‏کنیم. 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس