نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20768
زمان انتشار: 13 خرداد 1398 16:13:00
چرا مدل‏ های جدید، هرگز نمی توانند جای مدل‏ های اولیه را در بین مردم بگیرند؟

نگاهی به پژو 206 قبل و پس از ایرانیزه شدن

از معایب صنعت خودروسازی ما، خاصیت باتلاق‏ گونه آن است، به‏ طوری‏که برخی مدل‏ ها درون این باتلاق به مدت چند دهه گیر کرده و حتی به پلی برای تولید خودروهای دیگر تبدیل شده‏ اند.
نگاهی به پژو 206 قبل و پس از ایرانیزه شدن

 مجله ماشین  محسن مرادی / از معایب صنعت خودروسازی ما، خاصیت باتلاق‏ گونه آن است، به‏ طوری‏که برخی مدل‏ ها درون این باتلاق به مدت چند دهه گیر کرده و حتی به پلی برای تولید خودروهای دیگر تبدیل شده ‏اند. جالب آنکه مدل‏ های جدید، هرگز نتوانسته‏ اند جای مدل‏ های اولیه را در بین مردم بگیرند. مثال‏ های فراوانی در این رابطه می ‏توان زد، از قبیل پیکان و جانشین آن RD، پراید و سایپا 141، پژو 405 GLX و 405 GLI، زانتیا و زانتیا 2 و. . .

 

                                               

از لحاظ ظاهری اولین نکته ای که جلب توجه می کند کیفیت رنگ نسبتا مناسب 206 است که در این مدت  هیچگونه کاهش شفافیت و بخصوص زنگ زدگی در محل سایش زه وارها با در ورود و صندوق که شایع در 405 و سمند است دیده نمیشود.      

اما اولین نکته منفی که در بین 206 و اس دی حتی 207 هم دیده می شود ایجاد زرد شدگی و ترک های ریز در شیشه چراغ های جلو است که در دراز مدت بیشتر شده و موجب کاهش برد و قدرت نوردهی آن میشود البته همین مشکل در چراغ های عقب بخصوص در چراغ های به اصطلاح مدل 307 دیده میشود که نور آن بجای قرمز به سفیدی میزند که در شبها از زیبایی خودرو می کاهد و چاره ای بجز تعویض کامل چراغها نیست.                                                                                       

در کل با کمی ارفاق کیفیت رنگ وسایر تزئینات ظاهری 206 در درازمدت راضی کننده خواهد بود.                                                          

در برvسی داخل اتاق 206 دیگر از آن کیفیت سری های اول خبری نیست و گذر زمان بسرعت بر روی اجزای اتاق تاثیر منفی میگذارد صندلی ها اصطلاحا گود افتاده و روکش پارچه ای آن تغییر رنگ و شکل داده است. نکته عجیب در مورد صندلی های جلو که از روز اول مشاهده شده سایش و فرو رفتن بتدریج فنرهای قسمت نشیمن در فوم آن بود که موجب کاهش انعطاف و ریختن فوم پودر شده در کف خودرو میشود که تمیز کردن آن بسیار دشوار است! البته این مورد در تمامی خانواده 206 دیده شده است.مورد بعد بصدا افتادن مجموعه داشبورد و در صندوق عقب است که علی رغم مراعات کردن در مواجهه با ناهمواری های خیابان رخ داده است البته با توجه به هم قیمت بودن 206 با تندر 90 مقایسه ای از لحاظ کیفیت داخلی بین این دو داشته باشیم در تندر90 ثبات کیفی بیشتر دیده میشود و از صدا افتادن ادوات داخلی خبری نیست.اگر از صدا افتادن ادوات داخلی و دفرمه شدن صندلی ها چشم پوشی کنیم با کمی رسیدگی کیفیت داخلی 206 راضی کننده است.

برسی فنی

مهمترین و حساس ترین بخش در206 قسمت فنی آن است اما خودروسازان و قطعه سازان در طی سالها مونتاژ کاری هرچه قدر در ساخت قطعات ظاهری و داخلی به مهارت نسبی رسیده اند اما ساخت و تهیه ی قطعات فنی به پاشنه آشیل آنها تبدیل شده است!

در پژو 206 بخصوص تیپ 2 که بیش از یک دهه از عمر تولید آن میگذرد شاهد آن هستیم که  متاسفانه ایران خودرو هر ساله با ایجاد تغییراتی در مشخصات فنی باعث سردرگمی تعمیرکاران لوازم فروشان وصاحبان خودرو شده است به نحوی که در هنگام مراجعه جهت تعمیر یا تهیه ی لوازم یدکی علاوه بر تیپ خودرو باید سال تولید آن هم گفته شود تا دچاد سردرگمی نشوید.

حال به مواردی که برای خود بنده پیش آمده اشاره میکنم:در هنگام مراجعه برای خرید لنت عقب تیپ 2 که نوع اصلی آن در بازار کمیاب است معلوم شد که از سال 89 که 206 مجهز به ترمز ای بی اس شده است لنت عقب آن با تیپ 3 مشترک است و باید حتما سال تولید آن را میگفتم و یا پس از پاره شدن سیم کلاچ مشخص شد تقریبا از سال 89 سیم کلاچ تغییر کرده و باید نوع بدونه رگلاژ آن تهیه میشد که کمیاب است در مراجعه برای تعویض دیسک و صفحه ی کلاچ مشخص شد علاوه بر تیپ سال تولید را هم باید گفت چون از سل 88 فلایویل تیپ 2 با تیپ 5 تعویض شده و باید دیسک و صفحه ی تیپ 5 که گران تر است تهیه میشد البته تمامی این مشکلات در مراجعه به نمایندگی پیش آمده ودر صورت آشنایی با یک تعمیرکار و لوازم فروش خبره قطعا مشکلات کمتر میشود حال اضافه کنید رفت و آمد سرگردانی در بازار و بحث با قطعه فروش برای پس گرفتن یا تعویض قطعه را!! البته این مشکلات برای قطعات مصرفی پیش آمده و معلوم نیست که آیا برای قطعات اصلی موتور و گیربکس و سایر لوازم هم چنین وضعیتی پیش می آید؟

اما جدای از این موارد مشکل اصلی 206 تیپ 2 که بخصوص از زمان برقی شدن دریچه گاز آن بیشتر شده میتوان به تاخیر در واکنش به پدال گاز  عدم کشش مناسب افت شتاب و مصرف سوخت بالای آن اشاره کرد که عدم سازگاری با بنزین معمولی را هم به آنها اضافه کنید.

در تست شتابی که با یک دستگاه 206 تیپ 2 سرحال صورت گرفت عقب افتادن مدل 89 عجیب بود و حتی در تستی که با پراید انجام شد  تا سرعت 120 کیلومتر این 206 بود مبهوت افت شتاب خود شده بود!!

 در برسی کامل خودروی 206 پایین ترین نمره را بخش فنی دریافت می کند که واقعاموجب زیر سوال رفتن این خودرو موفق در بازار شده است اما هماهنگی بی نظیرپیشرانه  TU3و جعبه دنده و کل مجموعه فنی 206 باعث فراموش کردن تمامی نارسائی ها وکاستی ها میشود.

در هنگام نوشتن این مقاله قصد تعویض 206 خود با خودرو ی جدیدی را داشتم که به دلیل رضایت از عملکرد فنی 206 تصمیم به خرید مدل 207 گرفته شداما متاسفانه به دلیل توقف تولید و نایاب بودن نمونه ی صفر کیلومتر آن به ناچار مجبور به انتخاب 206 SD V8 شدم که هم مشخصات فنی و هم آپشن های تیپ 5 را دارد و هم از صندوق عقب بزرگ که مورد پسند خانواده های ایرانی است برخوردار بود.

پس از مراجعه به نمایندگی ها و وجود نداشتن خودرو در آنها! بناچار به بازار مراجعه شد و پس از جستجوی بسیار به دنبال رنگ خاکستری (اکثر SD206 های تولید شده به رنگ سفید هستند)پس از چند روز موفق به یافتن رنگ خاکستری البته با قیمت بیشتر به دلیل کمیاب بودن! شدیم.

حال پس از چند ماه از خرید خود پشیمان هستیم که علت آن را بازگو میکنم:

در زمان خرید خودرو قبل از اولین حرکت اقدام به برسی اجمالی خودرو شدکه افت کیفی ادوات داخلی بسیار محسوس بود.اولین نکته منفی  هم رنگ نبودن محفظه ی ایربگ راننده و سرنشین جلو که متمایل به رنگ طوسی بود با سایر قسمت های داشبورد که سیاه رنگ هستند واقعا عجیب و توی ذوق زننده است.برسی ما هر چه بیشتر می شد ابراز تعجب و تاسف ما هم بیشتر میشد. تقریبا از سال 88 توسط ایران خودرو ECU 206  تیپ 2 و 5 همسان سازی صورت گرفته بود که موجب فعال سازی امکانات مفید و جالبی برای 206 تیپ 2 شده بود که این امکانات شامل: روشن ماندن چراغ نور پایین در هنگام نور بالا روشن ماندن چراغ های جلو به مدت 30 ثانیه برای روشن کردن مسیر تا خانه تغییر سرعت تایمر برف پاکن با سرعت خودرو به کار افتادن برف پاکن عقب در صورت روشن بودن تایمر در هنگام دنده عقب رفتن زمانی که برف پاکن بصورت متوالی روشن است در هنگام ایست کامل به حالت اتومات میرود زیاد شدن صدای سیستم پخش بر حسب سرعت همچنین پس از خاموش شدن خودرو برف پاکن جلو و بالابر شیشه های خودرو مدت 30 ثانیه فعال هستند.

اما در 206های SD V8 و تیپ 5 جدید (ایرانیزه شده) به جهت حذف ECU معروف BOCSH و جایگزینی آن با گونه ساخت شرکت کروز که با خودرو رانا مشترک است متاسفانه  کلیه آپشن های تعریف شده و قابل تعریف حتی صدای بوق هشدار معروف 206 و سیستم پخش با قابلیت پخش USB و AUX از روی خانواده 206 حذف شده است و خودرو پژو 206 با آن همه آپشن به خودرو ساده ای تقریبا شبیه به پژو 405 تبدیل شده است که واقعا جای تاسف و تامل دارد.

با اندوهی فراوان خودرو را روشن و حرکت کردیم که به طرز عجیبی  لرزش و صدای ناهنجار از ناحیه کلاچ و جعبه دنده احساس میشد که پس از مراجعه به نمایندگی عنوان شد این مشکل طبیعی! و از کلاچ است که باید به طور کامل تعویض شود قطعه موجود نیست و باید منتظر بمانید ناچارا قطعه اصلی از بازار تهیه و نصب شد که واقعا در عمکلکرد خودرو تاثیر داشت حال پس از گذشت سه ماه از خرید خودرو لنت ها سوت می کشند داشبورد و کلیه تریم داخلی خودرو به صدا افتاده از ناحیه جلو بندی صداهای عجیبی به گوش میرسد و از همه عجیب تر اینکه هر وقت خودرو با سرعت حتی متوسط از روی سرعت گیر و ناهمواری های جاده عبور می کند صدای بوق هشدار شنیده میشود و چراغ داخل روشن میگردد که به گفته نمایندگی این نقص قابل تشخیص و رفع نیست.

 سخن آخر    

شاید تحریم های بین المللی بیشترین تاثیر را بر تولید خودروهای وابسته به شرکت های مادر داشته است اما همانطور که ))مجله ماشین(( در این سال ها به دفعات به آن اشاره کرده و حتی با ارائه ی راه کارهایی به ارهنمایی این صنعت پرداخته است مشکل اصلی صنعت خودرو ی ایران نبود سیاست راهبردی درست در این صنعت بوده که موجب شده که عمر مفید یک خودرو به کمتر از یک 3 سال برسد اما نکته اینجاست که خودرو ی 206 تیپ 2 مورد بحث مدل سال 89 بوده که تمام قطعات آن از چند سال قبل در انبارها موجود بوده ودلیلی جز یاست نادرست در انتخاب شرکاء مناسب ندارد و ارتباطی هم با تحریم ها و مسائل جانبی آن ندارد این شرایط در حال حاضر موجب آن شده که یک خودرو از درون خط تولید و قبل از ورود به خیابان به اندازه یک خودرو با عمر 5 سال مشکلات کیفی و فنی داشته باشد.

در حال حاضر داخل سازی کلیه سیستم های برقی و فنی 206 در ایران به هر قیمتی کاری بزرگ و ستودنی اما موجب از دست رفتن تمامی نکات مثبت این خودرو شده است.

 

وقتی پای درد دل مالکان مدل های جدید 206های تیپ 5 SD V8 و حتی رانا که تنها بازماندگان خانواده 206 در ایران هستند بنشینید به جای صحبت از خوش دستی شتاب هماهنگی موتور و جعبه دنده مصرف سوخت کم این خودروها بطور کامل از خودرو خود ناراضی هستند و از بروز ایرادات غیر قابل رفع در سیستم مالتی پلکس افت شتاب و مصرف سوخت بالا و عجیب و همچنین عدم تطابق قطعات اورجینال ساخت پژو با خودروهای خود صحبت می کنند و اینجاست که گرفتار شدن در باتلاق صنعت خودرو ایران معنا می دهد.

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس