نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20841
زمان انتشار: 20 تیر 1398 11:14:00
تابستان و عید و محرم و صفر هم روی قیمت خودرو تاثیر گذار نیست

رمزگشایی از بازار خودرو

سال هاست که دیگر قیمت در بازار خودرو تحت تاثیر ایام و مناسبت های تقویمی مثل سفرهای تابستان و عید، ماه محرم و صَفر،رمضان و ... نیست و برخی بر این اعتقاد هستند زمانی که قیمت دلار به مرز ٢٠ هزار تومان رسیده بود قیمت خودروها خیلی پایین تر بود و اینگونه استدلال می‏کنند: حال که قیمت دلار به حدود 13هزار تومان رسیده چرا قیمت ها کاهش نیافته است.
رمزگشایی از بازار خودرو

 مجله ماشین - سید مهیار قریشی/ سال گذشته بهای خودرو بارها افزایش یافت . وقتی قیمت اتومبیل به نقطه اوج خود می رسید همه تصور می کردند این بالاترین نرخ بوده وتحت هیچ شرایطی بالاتر نمی رود اما چند ماه بعد و در عین ناباوری مشاهده می شد قیمت جدید بازهم افزایش چشمگیری یافته و اتفاقا قیمت قبلی خیلی مناسب بوده است. برخی از خریداران انتظار کاهش قیمت خودرو در فروردین 98 نسبت به اسفند ٩٧ را داشتند اما با باز شدن بازارها در سال جدید قیمت خودرو باز هم افزایش خود رانشان داد البته این در شرایطی است که برخی از مشتریان انتظار کاهش قیمت به دلیل کاهش تقاضا در فروردین امسال را داشتند و با خیال اینکه تمام مشتریان، شب عید که بازارخودرو داغ می شود و قیمت ها بالا می رود اتومبیل را به هر قیمتی خریداری کرده تا سوار شوند و در سال جدید مجبور می شوند همان اتومبیل را به قیمت پایین تر در بازار بفروشند منتظر ماندند. 


وقتی کف گیر به ته دیگ می رسد
با توجه به اینکه نزدیک دو سال از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد از همان ابتدا بسیاری از واردکنندگان و نمایشگاه داران و فعالان این حوزه آینده نگری کرده و اتومبیل های خود را حفظ و اصراری برای فروش آن نداشتند و با توجه به اینکه عرضه اتومبیل طی این مدت تحت هیچ شرایطی وجودنداشته به مرور زمان اتومبیل های خود را فروخته وموجودی ندارند، عملا کف گیر به ته دیگ رسیده است. شاید به جرات بتوان گفت الان در بیشتر نمایشگاه های اتومبیل از یک نوع ماشین صفر کیلومترچند دستگاه وجود ندارد یا به ندرت دیده می شود یک نمایشگاه از یک نوع اتومبیل صفر وارداتی چند رنگ متنوع داشته باشد همین مسئله باعث شده تا فروشندگان تمایلی برای فروش نداشته باشند و قیمت های غیر متعارف برای اتومبیل اعلام کنند که در نتیجه باعث افزایش سطح قیمت ها خواهد شد .
به طور مثال در شرایطی که قیمت خودرو رو به بالاست و روزانه افزایش می‏یابد برخی از فروشندگان به هیچ عنوان قصد فروش ندارند و اعلام می‏کنند فروش نداریم یا برای اینکه قصد فروش اتومبیل خود را ندارند ولی خریداران اصرار دارند که قیمت اتومبیل را بدانند ، فروشندگان به ناچار یا در مواقعی از روی عمد قیمتی چندین میلیون بالاتر برای آن اعلام می‏کنند و خریدار بی نوا از ترس اینکه فردا گران تر نشود و در شرایطی که هیچ کس فروشنده نیست اتومبیل را به همین قیمت خریداری نموده و همین نرخ  نجومی پایه قیمت آن خودرو می شود و نکته عجیب اینجاست که همین قیمت کاذب تا چند روز بعد خیلی عادی شده و یا حتی ممکن است قیمت ها بالاتر هم برود.
همین مسئله باعث شده تا فولکس تیگوان ٢٨٩ میلیون تومانی امروز به قیمت بالای ١ میلیارد تومان خرید و فروش شود و افزایش قیمتی حدود ٤ برابر را تجربه کند. 
طی چندین ماه گذشته قیمت ها در بازار مسکن رشد چشمگیری داشته است در حدی که هر کسی با هر سرمایه ای نمی تواند وارد این بازار شود و به سراغ خرید خانه برود لذاسراغ بازار خودرو می روند و از طرفی با توجه به اینکه نرخ دلار طی چند وقت اخیر ثابت مانده و حتی کمی کاهش پیدا کرده است بیشتر دلالان بازار  پُر ریسک ارز را رهاکرده و به سراغ بازار اتومبیل آمده اند. 
در حال حاضر بیشتر خریداران اتومبیل برای سرمایه گذاری اقدام به خرید می کنند و اکثر اتومبیل ها بین واسطه ها دست به دست می شود یا ازاین نمایشگاه به نمایشگاه دیگر منتقل می‏گردد و مصرف کننده واقعی به ندرت در بازار دیده می شود .  
قیمت خودرو در سال گذشته بارها تغییر کرد و افزایش یافت در هر مقطع که افزایشی را تجربه می کرد همه تصور می کردند این آخرین قیمت است و دیگر قیمت ها تحت هیچ شرایطی از این بالاتر نخواهد رفت اما بعد از گذشت چند ماه دوباره بازار به جنب و جوش می افتاد و قیمت ها بالاتر می‏رفت‏.دلیل افزایش قیمت مرحله ای این بود که اتومبیل های موجود در بازار همه با دلار ٣ هزار تومانی خریداری شده و با تعرفه گمرکی نهایتا ٥٥ درصدی از گمرک ترخیص شده بودند و قیمت تمام شده مناسبی داشتند ولی باتوجه به ممنوعیت واردات ، قیمت ها بلافاصله افزایش یافت . 
در مرحله بعدی با توجه به افزایش نرخ ارز و مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل جدید واردات خودرو در موردافزایش نرخ و درصد تعرفه گمرکی تا ٩٥ درصد و حتی بالاتر برای خودروهای بالای ٤٠ هزار دلار قیمت ها مجددا افزایش یافت، که ما در مجله ماشین، نسبت به این افزایش قیمت از قبل هشدار داده بودیم و آنرا پیش بینی نموده و به خوانندگان عزیز پیشنهاد دادیم که اگر قصد خرید اتومبیل را دارند دنبال معجزه و کاهش قیمت نباشند و خرید کنند اما در طرف مقابل کارشناسان متعددی( از نویسنده خودرویی بگیر تا فوتبالیست ملی و حتی رییس صنف نمایشگاه داران )بودند که این افزایش قیمت ها را حباب یا التهاب بازار نامیده و مشتریان رادعوت به نخریدن می‏کردند که در نهایت توصیه این افراد به ضرر کلیه مشتریان شده است .
موج بعدی افزایش قیمت ها بدلیل افزایش نرخ ارز بود ولی باز هم قیمت ها در مقایسه با نرخ ارز جدید و تعرفه جدید و هزینه های جدید واردات خودرو پایین تر بود اما باز هم کارشناسان افزایش قیمت را حباب می دانستند.
همین چند ماه پیش بود که  قیمت هیوندای سانتافه ٢٠١٧ به  ٥٠٠ میلیون تومان رسید و همه می گفتند مگر کسی سانتافه را ٥٠٠میلیون می خرد؟! الان و در کمال تعجب بعداز گذشت چند ماه می بینیم که همان ماشین ٨٠٠ میلیون تومان شده است. 
شاید علت اینکه برخی افراد قیمت ها را قبول ندارند و می گویندکسی نمی‏خرد این است که فکر می‏کنند هر کسی با درآمد و حقوق خود اقدام به خرید این اتومبیل ها می‏کند. متاسفانه در شرایط فعلی هیچکس با درآمد سالیانه نمی‏تواند ماشین ایرانی بخرد چه برسد به ماشین وارداتی. در بیشتر موارد اتومبیل خود را با مدل بالاتر تعویض یا تبدیل به احسن می کنند. 
قیمت خودرو در سال گذشته همیشه نسبت به قیمت تمام شده احتمالی (در صورت آزاد شدن خودروهای داخل گمرک ) پایین تر بوده، مثلا زمانی که قیمت دلار در سال گذشته به١٠ هزار تومان رسید قیمت اتومبیل های وارداتی بر مبنای دلار ٦-٧ هزار تومان محاسبه و اعلام می شد و حتی زمانی که قیمت دلار به ١٩ هزار تومان رسید قیمت ها به نسبت مساوی بالا نرفت و طی این مدت مرحله به مرحله افزایش یافت. 
برخی بر این اعتقاد هستند زمانی که قیمت دلار به مرز ٢٠ هزار تومان رسیده بود قیمت خودروها خیلی پایین تر بود و اینگونه استدلال می‏کنند: حال که قیمت دلار به حدود ١٤ هزار تومان رسیده چرا قیمتها کاهش نیافته پس قیمت ها حباب بوده و باید دیر یا زود کاهش یابد. 

چه کار باید کرد؟
ابتدا باید در نظر بگیریم که اتومبیل یک کالای وارداتی خاص بوده و برای واردات آن مراحل و سلسله مراتب خاصی دارد و خرید و واردات آن در شرایط عادی هم حداقل ٢ماه زمان نیاز دارد و مثل موبایل نیست که یک روزه و به صورت هوایی یا مسافری وارد شود.
ثانیا واردات خودرو ممنوع بوده و هر چقدر هم که قیمت دلار کاهش یابد بصورت مستقیم نمی تواند روی قیمت ها تاثیر بگذارد چون نمی توان اتومبیل با قیمت جدید را جهت تعدیل نرخ بازار وارد نمود. در صورتیکه در بازاری مثل لوازم کامپیوتر یا موبایل و... همین چند نمونه ای که خیلی سریع و با نرخ جدید وارد بازار می شوند تاثیر چشمگیری روی قیمت ها می گذارند و کاهش قیمت زود هنگام را نوید می دهند در صورتیکه دربازار خودرو شرایط متفاوت است. 
در سال گذشته که قیمت دلار حتی به ١٩هزار تومان نیز رسید سطح کلی قیمتها پایین تر بود زیرا فروشندگان به علت اینکه قیمت تمام شده آنهاپایین‏تر بود و فکر نمی کردند ممنوعیت واردات تا این حد طول بکشد به فروش تمایل داشتند ولی کم کم با توجه به محدود شدن اتومبیل های موجود در بازار و تقاضای نسبی، سطح عمومی قیمت ها افزایش یافت.
یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو در فروردین سال ٩٨ نیز همین مورد  است (امروزه تقریبا قیمت اکثر خودروها با نرخ ارز فعلی ( حدود ١٤هزار تومان )و تعرفه گمرکی جدید و هزینه واردات جدید هم خوانی دارد و به تعادل رسیده است ) ضمن اینکه سرمایه از سایر بازارها که شرایط رکود دارند وارد بازار اتومبیل شده است و این موضوع باعث شده تا کاهش قدرت خرید عموم مردم در قیمت ها آن چنان موثر نباشد. 
اما با توجه به احتمال ترخیص خودروهای موجود در گمرک پس از مدت طولانی و عرضه این خودروها در بازار ممکن است قیمت ها کمی کاهش یافته و متعادل شود ضمن اینکه فرارسیدن ماه رمضان نیز می‏تواند روی قیمت ها اثر گذار باشد اما این شرایط به فرض ثابت بودن سایر عوامل بوده و بطور مثال اگر نرخ دلار افزایش یابدقطعا قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت. 
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس