نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21006
زمان انتشار: 12 شهریور 1398 11:53:00
تست شوالیه نارنجی پوش

رنجروور ایوک کابریو هامان در تهران

نمونه تیون شده دو در رنجروور ایووک توسط کمپانی هامان برای ساعاتی در اختیارتیم تست مجله ماشین قرار گرفت که بررسی ویژگی‏ های آن بسیار خواندنی است با ما همراه باشید.
رنجروور ایوک کابریو  هامان در تهران

 مجله ماشیننوشته: مسیح فرزانه - عکس بامداد صفاییان /  خودروسازانی که به تولید شاسی بلندهای لوکس شهرت دارند، نمونه‏هایی روباز و با سقف جمع شونده را نیز عرضه می‏کنند. رنجروور نیز چند سالی است که مدل کابریو ایووک را روانه بازار کرده است. قرار بود این کمپانی به همراه جاگوار در کشورمان حضور پیدا کند و زمزمه‏هایی هم در این خصوص شنیده می‏شد، اما فعلا فقط چند نمونه از ایووک پشت ویترین نمایشگاه‏ها به مدل‏هایی تزئینی تبدیل شده ‏اند.

اگر سری به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس زده باشید احتمالاً شاسی بلندهای روباز را مشاهده کرده اید ، ماشین‏هایی مثل رنجروور، لکسس LX570، مرسدس بنز کلاس جی و. . . که به ‏صورت سفارشی مورد استفاده قرار می‏ گیرند.

یکی از این خودروها که با قیمت کمتر در مقابل نمونه ‏های گران لکسس و بنز قرار دارد، رنجروور ایووک است که نمونه دو در آن توسط شرکت سازنده به ‏صورت اورجینال به گونه کانورتیبل (روباز) تغییرکاربری داده و نمونه تیون شده آن توسط کمپانی هامان برای ساعاتی در اختیارتیم تست مجله ماشین بود که بررسی ویژگی‏ های آن خالی از لطف نیست.  



 
چهره ساده اما دلفریب 
ماشین‏ های معدودی با آمدن به بازار جاودانه و ماندگار شدند، فولکس بیتل، مینی کوپر، فیات 500 و. . . و با آمدن ایووک در سال 2011 و اضافه شدنش به سبد فروش کمپانی لندروور محصولات این شرکت را دچار تغییرات کرد. 
رنجروور این اتاق روباز را در دومدل SE Dynamic و HSE داینامیک عرضه می‏کند که مدل HSE از نظر آپشن از سطح امکانات بالاتری برخوردار و دارای قیمت بیشتری است. 
روی این اتاق کیت بدنه هامان به همراه رینگ و منبع اگزوز سوار شده که بادی کیت آیرودینامیکی را مانند اسپویلر جلو و عقب، رو گلگیرها و زیر دری‏ ها شامل می‏شود که چهره ساده اما بسیار دلفریب ایووک را به بدن خوش تراش و تکه تکه و زیبای یک کشتی گیر سبک وزن تبدیل کرده است. 
 
اما فضای داخلی خودرو ساده و به دور از هر گونه تزئینی است و صندلی‏های، رودری‏ ها، فرمان و کنسول و داشبورد همگی رنگی خاکستری به خود گرفته‏ اند. کنسول میانی که رنجروور برای ایووک در نظر گرفته به سرسره شیب داری شباهت دارد، با این تفاوت که بالای آن نمایشگر مستطیل شکل و در بخش پایینی محور دوار دنده قرار دارد. 
در حقیقت همان اتفاقی که روی رنجروور اسپرت و محصولات جاگوار پیاده شده، کمپانی روی ایووک نیز پیاده کرده و دیگر خبری از چیزی شبیه دسته دنده نیست، بلکه یک جسم دایره شکل مثل موج رادیو به شما کمک می‏کند تا دنده را در حالات مختلف قرار دهید. البته امکان تعویض دنده در حالت اسپرت توسط پدال های روی فرمان نیز حاصل شده است. 
 
فرمان 3 پایه ایووک خیلی خوب طراحی شده و اصلا نقطه شلوغی روی آن دیده نمی‏شود. داشبورد ماشین از طول و ارتفاع خیلی کشیده و پهن است و به راحتی می‏توان یک لیوان آب را بدون اینکه جایی را خیس کرده و یا لرزشی داشته باشد، روی آن قرار داد. 
 
 
 
پیشرانه سرحال و آماده
 
پیشرانه توربوشارژردار در کنار وزن 1/8 تنی ایووک باعث شده تا مهندسین رنجروور نسبت وزن به اسب‏بخار یک به 7/5 را ثبت نمایند. با چنین شرایطی و به کمک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک، حدود 9 ثانیه زمان می‏برد تا سرعت ایووک به 100 کیلومتر برساعت برسد که در شرایط ایده‏آل و توجه به کیفیت بنزین و ارتفاع از سطح دریا و البته حمل یک مسافر (به‏عنوان راننده) این عدد از سوی کمپانی 8/5 ثانیه عنوان شده است. 
 
سواری این مدل بسیار نرم و بدون انتقال لرزش‏ ها و دست‏ اندازها به داخل اتاق است و باوجود رینگ‏های بزرگ و ارتفاع کم تا زمین و مرکز ثقلی که در این مدل کاهش یافته، هیچ‏گونه آَشفتگی در گذر از مناطق صعب‏العبور و غیر‏مسطح احساس نمی‏شود. 
کشش این مدل روی دور موتور 6500 قابل توجه بوده و غرش خاص منبع اگزوز به گوش می‏رسد، مضاف براینکه عملکرد نرم گیربکس و فواصل کوتاه تعویض دنده‏ ها، از نقاط قوت ایووک محسوب شده و به عبارتی، پیشرانه و جعبه دنده به خوبی با یکدیگر هماهنگ هستند. ضمن اینکه در معکوس پذیری ها نیز، این رنجروور با رسیدن به دور موتور 7000، برای شتابگیری کاملا سرحال و آماده اعلام حضور می‏کند.  
 
 
گشتاور عالی 500 نیوتن‏متری که از این موتور تولید می‏شود قدرت مانورپذیری بسیار خوبی را در اختیار ایووک قرار داده و هر زمان با فشار روی پدال گاز، عمل سبقت گیری به راحتی انجام می‏شود، به همین دلیل و با این شرایط هیچ ضعفی در موتور احساس نشده و خودرو از همه توان پیشرانه برای در اختیار گذاشتن بهترین عملکرد دریغ نمی‏کند.   
ایووک از چسبندگی و فرمان پذیری مناسبی سود برده اما به نظر می‏رسد که پورشه ماکان در این بخش از امتیاز بالاتری سود می‏برد، با این وجود رنجروور هم در این بخش حرف‏هایی برای گفتن داشته و در سر پیچ‏ها از پایداری خوبی برخوردار بوده و به عبارتی، فرمان آن نه تنبل است و نه آنقدر تند و تیز که باعث شود تا فرامین با تاخیر به تایرها ارسال شده و یا تعادل خودرو با کوچکترین اشاره‏ای به فرمان، دچار آشفتگی شود.  
 
 
در یک کلام فرمان ایووک کند و آرام عمل می‏کند و عکس ‏العمل تندی به تغییر مسیرها و پیچ‏ها نشان نمی‏دهد، البته تأخیر زیادی هم در حرکاتش دیده نمی‏شود.  
 
 
 
 
صدای موتور در دورهای پایین نرم و آرام است اما در دور موتورهای بالا این موضوع تغییر کرده و بر صدای پیشرانه افزوده می‏شود. به این مجموعه می‏توان سامانه ترمز قدرتمند را اضافه نمود که بواسطه دیسک‏های بزرگش نیروی ایستایی قابل توجهی ایجاد می‏کند. 
راحتی در پشت فرمان نیز از دیگر شاخصه‏های این ماشین است، ارتفاع خودرو سبب می‏شود راننده میدان دیدی خوبی داشته باشد و ستون‏ها به گونه‏ای هستند که نقاط کوری برای وی به‏وجود نمی‏آورند. صندلی‏های ماشین بیشتر نرم هستند تا خشک و به همین دلیل در سفرهای طولانی سبب بروز خستگی نمی‏شوند. در کنار این راحتی و آسایشی که راننده و سرنشین جلو دارد در عقب هیچ فضای پایی برای حرکت نیست و عملا می‏توان ایووک روباز را خودرویی برای دو نفر دانست. 
 
 
در بخش فنی، پکیجی که هامان روی پیشرانه این مدل عرضه می‏کند سبب افزایش قدرت 20 اسب‏بخاری و گشتاور 55 نیوتن‏متری می‏شود.
به اضافه اینکه منبع اگزوز نیز به‏صورت کلی تعویض شده و از نمونه هامان استفاده می‏گردد که حدود 2830 دلار قیمت دارد. 
در بخش کیت بدنه نیز شامل زیرسپری جلو (با قیمت 2490 دلار) و عقب (1700 دلار)، زیر دری‏ها (هر کدام 1360 دلار) و سود جستن از رینگ و تایرهای 20 و 22 اینچی در عقب و جلو (هر حلقه 790 دلار) است. البته هامان برای رنگ آمیزی کامل این کیت 6170 دلار نیز از مالکین دریافت خواهد کرد. 
 

 

مشخصات رنجروور ایووک کابریو HAMANN

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1998

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

3500/260

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4000-1500/395

وزن خالص (کیلوگرم)

1813

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

5/8

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

216 (محدود شده)

نوع جعبه دنده

9 سرعته اتوماتیک

وضعیت انتقال قدرت

چهارچرخ

حدود قیمت پایه (هزار دلار)

76

 


 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس