نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21013
زمان انتشار: 16 شهریور 1398 11:04:00
ژاپنی ها رمز ماندگاری را می دانند

نسل ششم تویوتا هایس معرفی شد

تویوتا هایس نخستین بار در سال 1967 معرفی شد و تاکنون بیش از 6.24 میلیون دستگاه از آن در 150 کشور جهان با طرح‏های مینی ون، مینی بوس، پیکاپ، تاکسی و آمبولانس به فروش رسیده است.
نسل ششم تویوتا هایس معرفی شد

 مجله ماشین - بهمن ساروق فراهانی/ از نقطه نظر طراحی و مهندسی، دو نکته کلیدی در مورد نسل جدید هایس به چشم می‏خورد. اول این‏که تویوتا موفق به ساخت خودرویی شده است که استفاده از آن باعث افزایش بهره‏وری خواهد شد و دوم این‏که پارامترهای مربوط به ایمنی، راحتی و قابلیت اعتماد مسافرین در حمل و نقل آنها به وسیله این خودرو به شدت مورد توجه قرار گرفته‏اند. به همین منظور، طراحی داخلی و بیرونی هایس برای دستیابی به این اهداف به‏طور کامل دستخوش تغییر و تحول شده‏اند.

اولین چیزی که در ظاهر مدرن و به روز شده این خودرو جلب توجه می‏کند، طراحی کاپوت نصفه و نیمه جدید آن بوده که به ما یادآوری می‏کند موتور این ون ژاپنی از این پس روی محور جلو نصب نخواهد شد بلکه به نقطه‏ای جلوتر از آن انتقال پیدا کرده است. 
با تغییر موقعیت موتور، هم راننده و هم سرنشین جلو می‏توانند ارگونومی بهتری را تجربه کنند، بدون این‏که حرارت و لرزشی در زیر صندلی‏های آنها احساس شود. این موضوع همچنین باعث بهبود قابلیت تعمیر و سرویس موتور می‏شود چراکه دسترسی به آن در مقایسه با نسل‏های قبلی آسان‏تر شده است. 
اولویت اصلی در طراحی داخلی هایس به ایجاد حداکثر فضای ممکن برای ذخیره‏سازی و حمل بار و همچنین راحتی سرنشینان آن اختصاص داده شده است. به عنوان مثال، در مدل کامیوتر دلوکس از فضای بالای سر مسافرین و فضای وسیع زیر صندلی‏های ردیف جلو می‏توان برای نگهداری وسایل مختلف استفاده کرد. 
انجام یک سری اصلاحات در نسل ششم هایس موجب ورود و خروج آسان‏تر سرنشینان این خودرو شده است. از جمله این موارد به افزایش فضای مقابل پای مسافرین، استفاده از رکاب‏های پهن‏تر، طراحی مناسب دستگیره‏های روی داشبورد و سامانه روشنایی ورود به داخل اتومبیل می‏توان اشاره کرد.  
ضمن این‏که سامانه تعلیق خودرو برای راحتی هرچه بیشتر مسافرین در سفرهای طولانی به‏طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته و عملکرد آن نسبت به قبل به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. طبق اعلام تویوتا، مدل‏های GL گرندیا تورر، GL گرندیا و کامیوتر دلوکس در کمال آسایش و راحتی به ترتیب می‏توانند 14، 12 و 15 مسافر را حمل کنند.
دو نوع پیشرانه مختلف برای قدرت بخشیدن به نسل ششم هایس در نظر گرفته شده‏ که عبارتند از نمونه V6 بنزینی و 5/3 لیتری GR7 تنفس طبیعی طبیعی و موتور 4 سیلندر توربودیزل و 8/2 لیتری جدید GD-FTV1 به قدرت 176 اسب‏بخار. 
موتور دیزل هایس به خنک‏کن میانی، گردش مجدد گاز خروجی موتور (EGR) و فلایویل دو جرمی (DMF) مجهز شده که مورد آخر با جذب لرزش‏ها به کاهش سر و صدای داخل اتاق کمک می‏کند. برای بهبود هندلینگ خودرو از فرمان هیدرولیک با نسبت متغیر، گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک با تعویض دنده‏های سبک‏تر و تعلیق مک‏فرسون در جلو همراه با فنرهای تخت در تعلیق عقب استفاده شده است.
با توجه به کلاس و نوع خودرو، مهندسین تویوتا از پیشرفته‏ترین تجهیزات ایمنی در نسل جدید هایس استفاده کرده‏اند. به عنوان مثال، برای نخستین بار در جهان از کیسه هوا برای سرنشینان وسطی ردیف جلو استفاده شده که تعداد آنها در مدل کامیوتر دلوکس 3 عدد و در سایر مدل‏ها 2 عدد خواهد بود. 
از دیگر تجهیزات ایمنی به کار رفته در هر سه مدل هایس می‏توان به سامانه کنترل پایداری، کمکی حرکت در مسیرهای شیبدار، ترمز ضدقفل و ترمز اضطراری اشاره کرد. به واسطه طراحی کاپوت و تغییر موقعیت موتور، ضریب ایمنی هایس در هنگام وقوع تصادف از جلو افزایش یافته است.  
 
 
 
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس