نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21020
زمان انتشار: 17 شهریور 1398 12:04:00
تجربه رانندگی با اتومبیل 464میلیون تومانی فورد

تست فورد اندورا 2019

فورد اندورا در دو نوع دیفرانسیل جلو و دودیفرانسیل عرضه می‏شود و نمونه مورد آزمایش ما از نوع دودیفرانسیل و ST-Line بوده که در واقع گونه اسپرت محسوب می‏شود و جلوپنجره و رینگ‏ های مشکی رنگ و تودوزی چرمی مشکی با دوخت‏های قرمز رنگ وجه تمایز آن با سایر مدل‏ هاست.
تست فورد اندورا 2019

مجله ماشین -  مهندس حمیدرضا گرامی نژاد  /  کمپانی فورد استرالیا تا اواخر سال 2016 خودروهای خاصی تولید می‏کرد که مختص بازار آن کشور و نیوزلند بود و محصولات هم‏سایز آمریکایی را در استرالیا عرضه نمی‏کرد. پس از تعطیل شدن کارخانه فورد در استرالیا، تولید فورد تریتوری که یک SUV اندازه متوسط پرفروش بود متوقف گردید و کمپانی فورد بخشی از فروش خود را در این قسمت از دست داد تا اینکه در اواسط سال 2018 تصمیم گرفت مجدداً در این بخش از بازار فعالیت کند. SUV خانوادگی فورد EDGE که فروش خوبی در آمریکا داشت برای جایگزینی TERRITORY انتخاب شد و گونه جدید آن که فیس لیفت شده نسل دوم بوده به‏عنوان مدل 2018 و با نام ENDURA اخیرا وارد بازار استرالیا گردیده است. 

نسل اول فورد EDGE از سال 2007 تا سال 2014 در کارخانه اوکویل در ایالت اونتاریو کانادا و روی پلت‏فرم مشترک CD3 فورد مزدا ساخته می‏شد و با مزدا CX-9 و مزدا 6 و فورد فیوژن هم خانواده بود. 
نسل دوم در سال 2014 وارد بازار شد و تولید آن از سال 2016 در اروپا هم آغاز گردید. فوردهای ENDURA وارد شده به استرالیا تولید کانادا هستند و در دو نمونه دیفرانسیل جلو و چهارچرخ AWD عرضه می‏شوند. 
 
 
پیشرانه و قوای حرکتی 
موتورهای در نظر گرفته شده برای ENDURA شامل 4 سیلندر 2 لیتری توربو بنزینی و 6 سیلندر خورجینی 4/2 لیتری توربو بنزینی از سری اکوبوست و 6 سیلندر خورجینی 5/3 لیتری تنفس طبیعی بنزینی از سری دوراتک به همراه یک نمونه 4 سیلندر 2 لیتری توربو دیزل از سری دوراتک هستند که فقط نمونه آخری وارد استرالیا می‏شود. مهمترین دلیل عرضه این موتور در استرالیا استقبال خوب از نمونه دیزل Mondeo بود که از همین موتور بهره می‏برد.
این موتور 182 اسب‏بخار قدرت در 3500 دور در دقیقه و 400 نیوتن‏متر گشتاور در دور موتور 2000 در دقیقه تولید می‏کند و مصرف سوختی معادل 7/6 لیتر در صد کیلومتر را برای این ماشین سنگین وزن به ارمغان می‏آورد. برای ENDURA گیربکس اتوماتیک هشت سرعته در نظر گرفته شده است. شاسی و قوای محرکه این خودرو شباهت زیادی به نسل آخر فورد موندئو داشته و قطعات آلومینیمی در سیستم تعلیق آن به‏کار رفته است، با این حال مدل دودیفرانسیل آن 1840 کیلوگرم وزن دارد. 
اندورا در بازار استرالیا در دو نوع دیفرانسیل جلو و دودیفرانسیل و با سه سطح تجهیزات تیتانیوم‏ ST-Line,وترند عرضه می‏شود. نمونه مورد آزمایش ما از نوع دودیفرانسیل و ST-Line بود که در واقع گونه اسپرت محسوب می‏شود و جلوپنجره و رینگ‏های مشکی رنگ و تودوزی چرمی مشکی با دوخت‏های قرمز رنگ وجه تمایز آن با سایر مدل‏هاست. 
 
 
داخل کابین 
داخل کابین فضای مناسبی برای پنج سرنشین وجود دارد و فضای جلوی پا و بالای سر سرنشینان بسیار خوب است. البته عرض صندلی عقب به خوبی فورد تریتوری نیست و برای سه سرنشین بزرگسال کمی تنگ است. 
فضای پای چپ راننده هم در رانندگی طولانی مدت کمی آزاردهنده است. المان‏های مشترک با سایر مدل‏های فورد شامل اهرم‏های کنترل راهنما و برف پاک کن و چراغ‏ها و شیشه‏ها فضای آشنایی را برای مشتریان فورد ایجاد می‏کند. 
غربیلک فرمان و بخش نشانگر جلوی راننده هم کاملاً مشابه فورد موندئو است. اهرم تعویض دنده جای خود را به یک کلید گردان داده که کاملاً شبیه محصولات جاگوار است و کار کردن با آن نیازمند کمی تمرین است و تغییر دنده‏ها به سرعت اهرم سنتی سایر خودروها نیست. این شیفتر دوار در مدل جدید فورد فوکوس هم عرضه شده است. کیفیت کابین در حدی بالا و مشابه فورد موندئو است. 
سیستم صوتی بنگ‏اند اولافسون، سامانه ناوبری SYNC3 مجهز به مانیتور 8 اینچی و سیستم‏های اندروید اتو و اپل کار پلی، از امکانات داخل کابین هستند. 
صندلی‏های عقب تاشو  بوده وبا یک کنترل برقی از داخل صندوق عقب جمع شده ولی بازگشت به حالت قبلی به‏صورت دستی انجام می‏شود. صندلی راننده با سه حافظه و ده حالت تنظیم برقی و صندلی سرنشین با شش حالت تنظیم برقی نیز جزو امکانات داخلی محسوب می‏شوند. 
همچنین صندوق عقب بدون نیاز به کلید قابل باز شدن است و مالک با تکان دادن پای خود زیر سپر عقب می‏تواند در صندوق عقب را باز کند. 
کروز کنترل اکتیو به همراه سامانه ترمز اضطراری خودکار و تشخیص عابر پیاده و سیستم ضد برخورد با خودروی جلویی و تشخیص علایم ترافیکی هم به همراه هشت اربگ ایمنی خودرو و سرنشینان را تأمین می‏کند. 
سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها و هیل استارت هم از امکانات دیگر این فورد تازه وارد هستند.
 
حسی آشنا در آزمایش رانندگی 
پشت فرمان که قرار گرفتم به‏دلیل آشنایی با فورد موندئو، اصلاً احساس غریبی نداشتم، فقط ارتفاع خودرو کمی متفاوت بود. البته کمی طول کشید تا به شیفتر دنده عادت کنم همچنین از اهرم‏های تعویض دنده روی فرمان، زیاد استفاده کردم که خیلی راحت بودند و دقت بالایی در تعویض دنده داشتند.
شروع حرکت در دنده یک با کمی مکث همراه است، کمی شبیه به موندئو دیزلی ولی سریع‏تر. ولی در ادامه دنده‏ها به سرعت و بدون تکان تعویض شده و راننده نمی‏تواند تأخیر توربو شارژر را درک کند. 
علیرغم وزن سنگین و دیزلی بودن موتور، شتاب‏گیری خودرو مطلوب و قابل قبول است و رینگ‏های آلیاژی بیست اینچی به همراه لاستیک‏های 245/55R20 ساخت هانکوک سواری لذت‏بخشی را ارائه می‏کنند. 
ترمزهای دیسکی خنک‏شونده در چهارچرخ هم عملکرد خوبی دارند. 
در کل Endura محصول خوب و باکیفیتی از کار در آمده و ضمن داشتن مشخصات فنی مناسب نیازهای یک خانواده پر جمعیت را برطرف می‏کند و به نظر می‏رسد می‏تواند جانشین مناسبی برای تریتوری محبوب استرالیایی‏ها باشد. 
فورد اندورا از 45 تا 68 هزار دلار استرالیا قیمت داشته که نمونه مورد آزمایش ما‏58  هزار دلار قیمت داشت . شایان توجه اینکه هر دلار استرالیا در زمان تحریر این مطلب حدود 8 هزار تومان یعتی حدود464 میلیون تومان است.
نکته جالبی که در اندورا همانند موستانگ وجود دارد. رنگ‏آمیزی قسمت زیرین خودرو با رنگ مشکی است که پس از پرس و جو مشخص شد برای جلوگیری از زنگ زدن اگزوز در زمان حمل با کشتی این رنگ‏آمیزی انجام می‏شود و دلیل آن فاصله حمل طولانی از آمریکای شمالی تا غرب استرالیا است. این مورد برای فوردهای ارسالی از اروپا وجود ندارد. البته هر جهار دیسک ترمز مشابه فوردهای ارسالی از اروپا با یک کاور پلاستیکی پوشانیده شده‏اند که قبل از تحویل به مشترکی برداشته می‏شوند. 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس