نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21308
زمان انتشار: 24 دی 1398 11:07:00

تست میدانی

نسل نو تویوتاRAV4 توسط نویسنده مجله ماشین آزمایش شد
تست میدانی

مجله ماشین /آزمایش، نوشته و عکس: مهندس رضا انصاری فرد/   نسل نخست تویوتا RAV4 در سال ۱۹۹۴ در گونه کراس اوور سبک وزن ۲ در بدون شاسی یا شاسی سرخود (یکپارچه با بدنه) به بازار آمد. این اتومبیل در زمره خودروهایی است که نقش ویژه‏ ای در پدید آمدن کلاس خودروهای دو رگه داشته‏ ا‏ند. هم ‏اکنون نسل پنجم تویوتا RAV4 که یکی‏ از پرفروش‏ترین اتومبیل‏ ها در بازار آمریکاست به بازار آمده و نوشتاری که در پی‏ می ‏خوانید برآمد نخستین آزمایش رانندگی نگارنده با این ژاپنی پیشرو است. 



عضلانی و خشن
 
با اینکه نسل پنجم RAV4 در درازای بدنه هم اندازه نسل پیشین است، اما افزایش فاصله میان اکسل‏ه ای این ماشین موجب شده که از درازای قسمت جلو چرخ‏ های جلو و قسمت پشتی‏ چرخ ‏های عقب این ماشین کاسته شود. تویوتا در تعریف طراحی این ماشین، آن را دارای یک طراحی عضلانی لبه ‏دار و بی‏رحم خوانده است. البته بی‏رحم در اینجا باید داری بار مثبت باشد. 
تویوتا RAV4 روی یک پلت‏فرم نو که پلت‏فرم مشترک تویوتا C-HR، پریوس و نسل نو کورولا است، ساخته می‏شود. این پلت‏فرم دارای نقطه ثقل پایین‏تر، فاصله آزاد بیشتر زیر ماشین و فاصله محوری بیشتر است. این اتومبیل دارای طراحی عضلانی است که در آن برجستگی ‏ها و فرو رفتگی‏ ها دارای خط‏هایی‏ تیز و لبه دار هستند. 
در نمای جلوی خودرو، بیش از هر چیز جلو پنجره بزرگ و دریچه هوا گیر بزرگ زیر سپر خودنمایی می‏کنند که ایندو به‏ همراه چراغ‏ های نسبتاً کوچک، چهره ویژه و شاید بی‏رحمی را به این ماشین بخشیده ‏ا‏ند. 
RAV4 در نمای جانبی نیز نشان‏دهنده طراحی با خط‏ های تیز است که در آن حتی خط‏ های دور گلگیرها نیز نه نیم دایره بلکه دارای فرم تیز و چهارگوش هستند. این تویوتا در نمای عقب طراحی مدرن، اما عادی و بدون زمان و نسبتاً بی‏ هیجان را به نمایش می‏گذارد که در این زمینه به دیگر ساخته‏ های این خودروساز شباهت دارد.
 
 
 
 
فضاسازی خوب کابین 
 
با باز کردن در نسبتاً بزرگ این ماشین متوجه می‏شوید که در، روی رکاب را نیز پوشانده است. این‏گونه طراحی موجب می‏شود که رکاب همیشه نسبتاً پاک باشد که این نیز در هنگام سوار و پپاده شدن لباس راننده و سرنشینان را کثیف نمی ‏کند. 
کابین این ماشین نو، اما دارای شیوه طراحی تویوتاست. جلو داشبورد با روکش‏ های چرم نما پوشیده شده و دوخت‏ه ایی با نخ سفید رنگ نیز بر زیبایی کار افزوده‏ا‏ند. دسته دنده مدرن این ماشین به‏ همراه دکمه ترمز دستی الکتریکی، با طراحی مدرن خود جلوه‏ای ویژه به کابین بخشیده ‏ا‏ند. 
در قسمت بالایی کنسول میانی نیز کلیدهای گردان بزرگ سامانه تهویه دوباره طراحی نو را در این خودرو نمایش می‏دهند. در بالاترین قسمت کنسول میانی نیز صفحه نمایشگر ۸ اینچی‏ این ماشین داده‏ های سامانه‏ ناوبری، تلفن، سیستم صوتی و کامپیوتر رانندگی را در اختیار سرنشینان می ‏گذارند. 
در قسمت نشان‏دهنده ‏ها هم نشان‏دهنده سرعت سنج دیجیتال به ‏همراه نشان‏دهنده ‏های آنالوگ دمای آب، نشان‏دهنده سوخت و اکونومتر همگی در دید خوب راننده قرار دارند. فضا سازی جلو و عقب کابین نیز بسیار خوب و در اندازه‏ های بهترین خودرو‏های این کلاس هستند. 
از این گذشته تونل میل گاردان با بلندای کم نیز راحتی جابه‏ جایی در این کابین را برای سرنشینان عقب به‏ همراه دارد. یکی‏ از نقطه‏ های قوت این ماشین صندوق بار بزرگ آن بوده که از کف دو طبقه سود می‏برد. این صندوق بار برای به‏ کارگیری وسایل الکتریکی چون یخچال ‏های سفری دارای خروجی ۱۲ ولتی است. 
 
 

به روزآوری قوای فنی 
 
نسل نو RAV4 با حذف پیشرانه دیزلی و دو موتور بنزینی، ‏در گونه‏های ۲ لیتری با توان ۱۷۵ اسب‏ بخار و دیگری از گونه 5/2 لیتری بنزین و هیبریدی قابل سفارش است. RAV4 به‏گونه استاندارد با گیربکس ۶ سرعته دستی به بازار می ‏‏آید، اما با گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) نیز قابل سفارش است.
اتومبیل این آزمایش از گونه هیبریدی است که به‏ گونه استاندارد از گیربکس اتوماتیک CVT و پیشرفته ‏ترین فن‏آوری هیبریدی تویوتا سود می‏برد که همین مورد در تویوتا کمری نیز کاربرد دارد. موتور این ماشین به‏ گونه استاندارد داری موتور الکتریکی است، اما گونه ۴ چرخ متحرک آن دارای یک موتور الکتریکی دیگر (در کل دو الکترو موتور) روی اکسل عقب است.
 
 
 
 
آرام اما کم هیجان 
 
با در جیب داشتن ریموت سامانه ورود بدون کلید و لمس دستگیره، در این ماشین را باز و روی صندلی‏ بزرگ و راحت این ماشین می‏نشینم. این صندلی‏ گرچه دارای گودی آنچنانی در قسمت نشیمنگاه نیست، اما ‏ بسیار راحت‏ است. 
با فشار دادن دکمه استارت استاپ، ماشین بدون روشن شدن موتور بنزینی آماده راندن می‏شود. بدین روی که همه نشان‏دهنده ‏ها و نمایشگر بالای کنسول میانی روشن می‏شوند. با قرار دادن دستگیره دنده در حالت درایو و فشار اندکی بر پدال گاز، این خودرو به‏ گونه‏ ای تماماً بی‏صدا و با نیروی موتور الکتریکی به راه افتاده و تا زمانی که شما فشار پا روی پدال گاز را بیشتر نکنید، پیشرانه بنزینی روشن نمی‏ شود. 
بدین روی RAV4 هیبریدی با سرعت‏ های نسبتاً کم و در رانندگی ‏های درون شهری با موتور الکتریکی می‏راند و در سرعت‏ های اندکی بیشتر با روشن شدن پیشرانه بنزینی با نیروی این موتور می‏راند. 
RAV4 در رانندگی‏ های درون شهری دارای آرامش رانندگی درخور نگرش است و به نظر می‏رسد که از همخوانی مناسبی میان موتور الکتریکی و گیربکس برخوردار است. 
گرچه این تویوتا در رانندگی‏ های بیرون شهر و اتوبان به‏ تندی شتاب و سرعت می‏گیرد، کمبود نیرو ندارد و نسبتاً بی‏صداست و گیربکس آن نیز بهتر از مدل‏های پیشین است، اما گیربکس اتوماتیک CVT این ماشین از هیجان و شادمانی رانندگی می‏کاهد. در هنگام آزمایش بارها دور موتور این ماشین بالا رفت و انتظار تعویض دنده را داشتم، اما دور موتور، صدای موتور و سرعت همچنان بالا می‏رفت و از تعویض دنده خبری نبود. 
گفته می ‏شود که این ماشین در رانندگی در راه‏های کوهستانی و مانورهای سنگین نیز پر صدا بوده و دور موتور آن همچنان بالا می‏ماند. ناگفته نماند که راحتی و دینامیک رانندگی با این ماشین به‏ همراه سامانه فنربندی آن بسیار بهتر از نسل پیشین، دید رو به بیرون از کابین آن خوب و حجم وسایل رفاهی‏ و امنیتی‏ آن در اندازه‏ های بهترین‏ های این کلاس است. 
سامانه ترمز گیری اتوماتیک در تاریکی نیز کار کرده و با دیدن اتومبیل، عابرین پیاده، دوچرخه و موتورسیکلت به‏ گونه خودکار به ترمز گیری می‏پردازد. از نکات منفی الکترونیکی این ماشین اینکه هنوز با نشان‏دهنده ‏های تماماً دیجیتال قابل سفارش نبوده و وضوح تصویر نشان‏دهنده ۸ اینچی‏ آن نیز دارای بهترین کیفیت نیست.
 
 
 
دیدگاه نگارنده
 
تویوتا RAV4 یکی‏ از پرفروش‏ترین خودروهای این کلاس در جهان است و دارای کابینی جادار، راحت و فضای باری بزرگ است. با اینکه نسل نو RAV4  بسیار بهتر از مدل پیشین است، اما گیربکس CVT ماشین از لذّت رانندگی با آن می‏ کاهد. 
 
 
 
 
 
 
 
مشخصات فنی تویوتا RAV4 مدل 2019

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

2500

حداکثر قدرت پیشرانه بنزینی+ موتور الکتریکی (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5700/218

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

5700/221

وزن خالص (کیلوگرم)

1755

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

1/8

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

180

نوع جعبه دنده

ضریب متغیر (CVT)

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1685×1855×4600

فاصله محوری (میلی‏متر)

2690

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های جلو

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7/5

قیمت مدل هیبریدی در بازار آلمان (هزار دلار)

49

 

 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس