نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21326
زمان انتشار: 30 دی 1398 09:54:00
لزوم توجه بیشتر به هیبریدی ها

هیوندای سوناتای هیبریدی بخریم یا نه؟

پس از 47 سال رانندگی که سه سال آن با هیوندای سانتافه بود و به ‏دلیل ضعف موتور آن (نمونه‏ های وارداتی به ایران دارای ضعیف‏ ترین موتور در بین مدل‏های مختلف آن هستند) کم کم می‏خواستم از رانندگی خداحافظی کنم که به‏صورتی اتفاقی فرصتی پیش آمد تا به انجام رانندگی با هیوندای سوناتای هیبریدی بپردازم.
هیوندای سوناتای هیبریدی بخریم یا نه؟

مجله ماشین /  تا قبل از این باوجود آگاهی کامل از فناوری هیبریدی ولی تصورم این بود که رانندگی با چنین خودروهایی نمی‏ تواند هیجان‏ انگیز باشد اما این اندیشه اشتباه بود یا حداقل در مورد سوناتای موردبحث این موضوع صدق نمی‏ کند.

بگذریم، لذّت رانندگی با این خودرو برای اولین بار به حدی بود که بلافاصله سانتافه را به فروش رسانده و سوناتای هیبریدی مدل 2017 را که کارکرد کمی داشت، خریداری کردم و به فاصله کوتاهی با آن رهسپار یکی از شهرهای شمالی کشور شدم. در ادامه می‏پردازم به تجربیاتی که از این سفر با آن به ‏دست آوردم.

قصد ندارم به بازگویی مشخصات کامل فنی هیوندای سوناتای هیبریدی بپردازم چرا که قطعاً بسیاری از خوانندگان قبلا مشخصات این خودرو را در مجله ماشین مطالعه کرده و  از آن آگاه هستند بنابراین ویژگی‏ های آن را که به شدت تحت تأثیر آنها قرار گرفتم، در اینجا بررسی و بازگو خواهم کرد.  
1- عملکرد فوق‏العاده دو موتور بنزینی و الکتریکی که به ‏صورت جداگانه یا توأماً خودرو را به جلو می‏برند و این کار در نهایت نرمی انجام می‏گیرد به راستی خوب است به‏ گونه‏ای که اگر به نمودار گرافیکی صفحه نمایشگر جلو داشبورد آن تحت عنوان Energy Flow نگاه نکنید، متوجه نمی‏شوید که در هر زمان کدام موتور فعال است. 
کشش موتور فوق‏العاده بوده چرا که با مجموع نیروی تولیدی 193 اسب‏ بخار می‏تواند حتی مسیرهای شیب‏دار را به سرعت و با چابکی طی کند. سامانه بازیافت انرژی ناشی از ترمزگیری در آن نیز نه تنها باعث شارژ باتری ‏ها می‏گردد، بلکه در توقف سریع‏تر و کاهش استهلاک لنت ترمز آن کمک شایانی می‏کند.
2- به‏ دلیل هیبریدی بودن و اینکه در برخی اوقات موتور الکتریکی آن فعال است، لذا هیوندای سوناتا مصرف سوخت پایینی دارد و در طی این سفر که مسافتی حدود 600 کیلومتر را آن هم در یک جاده کوهستانی طی کردم، میانگین مصرف بنزین آن 7/5 لیتر در یکصد کیلومتر بود که برای سدانی اندازه متوسط آمار پایین و مناسبی است.
3- جادار بودن فضای کابین در قسمت جلو و عقب که با خیلی از خودروهای بزرگتر از خود قابل مقایسه و رقابت بوده که این مورد را باید در کنار میدان دید وسیع برای راننده و سایر سرنشینان تجربه کرد. 
4- امروزه تجهیزات رفاهی که به آپشن معروف شده در انواع خودروهای مدرن به وفور یافت می‏شود و به عرصه‏ ای برای رقابت بین خودروسازان تبدیل شده، البته سوناتا هیبریدی نیز به نوبه خود از امکانات رفاهی (آپشن) خوبی برخوردار است مانند گرمکن صندلی، سقف پانوراما، سامانه تهویه مطبوع در جلو و عقب، ترمز دستی برقی و...

با عنایت به موارد فوق متأسفانه شاهد آن هستیم که در کشورمان تعداد محدودی مدل‏های هیبریدی مانند لکسس NX، CT200، تویوتا پریوس و کمری و هیوندای وجود دارد و این در حالی است که دنیای حمل و نقل به سوی الکتریکی شدن می‏رود و چون ناوگان حمل و نقل کشورمان برای تبدیل به این فناوری پیشرفته زمان و هزینه بالایی را برای ایجاد زیرساخت باید صرف کند، لذا تکنولوژی هیبریدی در این خصوص می‏تواند پل ارتباطی مناسبی باشد. یکی از بارزترین مزایای آن کاهش چشمگیر میزان مصرف سوخت و تأثیرات مخرب آن بر زندگی مردم است.
امیدواریم که دولت در خصوص واردات حال حاضر و تولید در آینده برای خودروهای مجهز به فناوری هیبریدی، تسهیلات ویژه‏ای در نظر بگیرد.
این روزها مدل های کارکرده سوناتای هیبریدی2017 در کشورمان حدود 400تا450 میلیون تومان قیمت دارند .
 


 
 
نظرات بینندگان
|
ایران
|
30 دی 1398 15:39:33
2
2
اگر با دنیا رابطه خوب داشتیم و عادی رفتار میکردیم میشد اما با این کارها و خودبرتربینی هرگز.یاا باید مانند کره باشیم یا کره شمالی.
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس