نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21510
زمان انتشار: 07 اردیبهشت 1399 11:48:00
اسکوترهای جذاب بازار

دَش، ویگو و ژوپیتر

واژه اسکوتر به دسته ‏ای از موتور سیکلت‏ ها اطلاق می ‏شود که بنیان‏گذار آن شرکت Piagio ایتالیا با مدل وسپا است. در این مدل از موتور، پاهای راکب کاملاً داخل بدنه قرار گرفته که از لحاظ ایمنی و راحتی از مدل‏های دیگر که پاها بیرون از بدنه قرار گرفته بهتر است.
نویسنده: آرین معین
دَش، ویگو و ژوپیتر

مجله ماشین/  هندوستان بعد از سال‏ها سرمایه ‏گذاری و کسب دانش حالا به یکی از غول‏ های موتورسیکلت‏سازی دنیا تبدیل شده و کمپانی هندی Hero ، بزرگ‏ترین تولید کننده موتور سیکلت در دنیا است که در سال 1984 تأسیس شد و با مشارکت هوندا تا سال 2010 حالا به جایگاهی رسیده که 5 میلیارد دلار در سال درآمد داشته و طبق اعلام مجله Forbes ، در میان 200 شرکت برتر دنیا قرار گرفته است. کمپانی TVS نیز بعد از هوندا در جایگاه سوم پرتیراژترین تولید کننده موتور سیکلت قرار دارد که در سال 1982 تأسیس شده و با انتقال دانش فنی از سوزوکی ژاپن تا سال 2001، حالا به درآمد سالیانه 2 میلیارد دلار رسیده است.


واژه اسکوتر به دسته ‏ای از موتور سیکلت‏ ها اطلاق می ‏شود که بنیان‏گذار آن شرکت Piagio ایتالیا با مدل وسپا است. در این مدل از موتور، پاهای راکب کاملاً داخل بدنه قرار گرفته که از لحاظ ایمنی و راحتی از مدل‏ های دیگر که پاها بیرون از بدنه قرار گرفته بهتر است. 
 
بنابراین به هنگام لیز خوردن و برگشت موتور روی زمین از پاها محافظت می‏شود. همچنین قسمت انتهایی بدنه نسبت به جلو دارای پف و عرض بیشتری است. باتوجه به اینکه در این آزمایش هدف بررسی اسکوترهای با رنج قیمت زیر 20 میلیون تومان بود بنابراین جایی برای حضور اسطوره این کلاس یعنی وسپا وجود ندارد که با مدل‏های جدید خود نماد لوکس بودن شده و برچسب قیمتی از حدود 60 تا 100 میلیون تومان دارد. 
 
 
 
TVS ویگو (Vigo) شناخته شده‏ ترین عضو گروه است. همانطور که گفته شد این مدل بازار را کاملاً در دست گرفته و به پول نقد بودن در خیابان مولوی و هلال احمر (گمرک) معروف است که از دلایل مهم آن سیاست درست شرکت واردکننده (نیرو موتور) بوده که در ابتدا با قیمتی کمتر از هیرو دَش عرضه گردید و همین دلیل اصلی استقبال مردم شد. 
پس از مدتی نیز با عرضه مدل انژکتوری که رنگ تزئینات مشکی قطعات پلاستیکی به کرم تغییر پیدا کرد و چرم زین نیز به رنگ قهوه‏ای کرم درآمد، توانست سهم بیشتری از بازار آشفته این روزها را تصاحب کند. 
هم‏زمان با مدل انژکتوری، TVS ژوپیتر نیز که قوای محرکه مشترکی با ویگو داشته وارد بازار شد تا تنوعی در محصولات ایجاد شود. اما سرانجامHero Dash در ایران به عنوان بزرگ‏ترین تولیدکننده موتور دنیا، چندان جالب نبوده است.
نماینده آن در ایران شرکت سالار گستر آسیا بوده که اخیراً امتیاز هیرو را به شرکت کثیر موتور واگذار کرده و این موتور همچنان به صورت کاربراتوری عرضه می‏شود که باعث مصرف سوخت بیشتر آن نسبت به دو مدل دیگر شده است. 
همچنین در بین موتورفروشان گمرک به دلیل استقبال از ویگو شایعه شده که لوازم یدکی هیرو موجود نیست و خرید آن به صرفه نیست که بعد از تحقیقات معلوم شد که تمامی لوازم آن توسط نماینده تأمین قطعات در خیابان گمرک موجود بوده و اتفاقاً تعمیرکاران از استهلاک کم موتور آن تعریف می‏کنند. 
 
 
 
 
قسمت عقب دَش و ژوپیتر (Jupiter) نسبت به ویگو دارای پهنای بیشتری بوده که قدرت مانور ویگو را در بین خودروها بیشتر می‏کند اما همین پهنا باعث شده چهره دَش و ژوپیتر قلدرتر، ابعاد نشیمن‏گاه بزرگ‏تر و صندوق زیر زین، فضای بیشتری برای وسایل داشته باشد و برای دَش، با داشتن چراغ صندوق، دسترسی به وسایل در شب آسان‏تر شود. 
همچنین در صندوق هر سه مدل درگاه ورودی برای شارژ کردن موبایل وجود دارد. دَش با حجم موتور بیشتر حتی با وجود سنگین‏تر بودن شتاب بیشتری نسبت به ویگو و ژوپیتر داشته و با داشتن ارتفاع بیشتر و طراحی فلاپ‏ها با خطوط شکسته و رنگ‏آمیزی ترکیبی سفید، آبی و مشکی جذاب‏تر و اسپرت به نظر می‏رسد. 
فلاپ‏های ویگو با خطوط روان چهره آرام‏تری داشته و با داشتن مرکز ثقل پایین‏تر و تعلیق نرم‏تر، ناهمواری‏های جاده را بهتر رد می‏کند اما سواری دَش جسارت شما را در سریع رفتن افزایش می‏دهد. 
طراحی فلاپ‏های ژوپیتر با انحنا و شکستگی کمتری نسبت به ویگو طراحی شده و همرنگ بودن تمامی قسمت‏ ها و نبود برچسب ‏های رنگی چهره ‏ای ساده ‏تر به آن داده و در کل ویگو ظاهری دلرباتر دارد. 
ژوپیتر نیز نسبت به دَش ارتفاع کمتری داشته که هدایت آن را راحت‏تر می‏کند. ‏مالکین ژوپیتر و دَش نیز با تعویض روکش مشکی چرم زین با زرشکی، به زیبایی موتور خود افزوده‏اند. آینه‏ها در دَش نسبت به ویگو و ژوپیتر بزرگ‏تر بوده که دید به عقب را بهتر می‏کند. 
فضای پای راکب برای دَش نسبت به دو مدل دیگر بیشتر است. ویگو دارای داشبوردی با قفل در قسمت جلو بوده که بر خلاف ابعاد به دلیل عبور ستون فرمان از این قسمت فضای کوچکی داشته که می‏توان مدارک یا نهایت 2 بطری کوچک را در آن جای داد که به خاطر آن باعث شده فضای پا راکب از ژوپیتر نیز کمتر شود. 
ژوپیتر بر خلاف بدنه تمام فلزی ویگو دارای فلاپ‏هایی از جنس پلاستیک فشرده بوده که با وجود اینکه پیشرانه یکسانی دارند اما شتاب ژوپیتر بیشتر است. هر سه مدل دارای دو قلاب در زیر صفحه کیلومتر و زیر زین برای آویزان کردن وسایل هستند. 
صفحه کیلومتر دیجیتالی ویگو با نورپردازی آبی جذاب بوده و همچنین دارای ساعت است اما نمایشگر دَش و ژوپیتر آنالوگ بوده و نمایش بنزین دَش دیجیتالی و ژوپیتر آنالوگ است. جای پای نشیمنگاه عقب ویگو و ژوپیتر از جنس پلاستیک بوده ولی برای دَش با جنس آلومینیمی جلوه بهتری دارد.
 
 
کارخانه TVS جای پایی اضافی برای راکب عقب قرار داده که در مسیر طولانی بسیار کاربردی است اما برای دَش این جای پا در ایران حذف شده است زیرا در سایت کارخانه هیرو، به عنوان آپشن اضافی قلمداد شده است. 
اگزوز دَش با روکشی پلاستیکی خاکستری رنگ بزرگ‏تر جلوه می‏کند که نمایی اسپرت‏تر به آن داده است. در هر سه مدل باک بنزین در قسمت انتهایی بالای چراغ خطر قرار دارد که دیگر به هنگام سوخت‏گیری لازم نیست زین موتور را باز کنید.  
سوئیچ هیرو و TVS مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر بوده و به هنگام خاموش کردن موتور و چرخاندن به یک جهت، فرمان قفل می‏شود. همچنین باز کردن صندوق زیر زین و در باک برای آنها با سوئیچ بوده که امنیت این موتورها را بالا می‏برد. 
در چرخ جلو دَش شبرنگ‏های دایره‏ای شکلی به کار رفته که در شب به هنگام عبور، سایر رانندگان را متوجه حضور خود می‏کند. چراغ‏های ویگو و ژوپیتر با کلیدی که تعبیه شده قابلیت خاموش شدن دارند ولی چراغ دَش دائماً با استارت زدن موتور روشن بوده که کارخانه سازنده از آن به عنوان چراغ روز برای توجه رانندگان و عابرین یاد می‏کند. 
صدای بوق دَش از دو موتور دیگر بلندتر بوده که در اتوبان بیشتر جلب توجه می‏کند. ترمز‏های دَش و ژوپیتر در چرخ جلو و عقب از نوع کاسه‏ای بوده و از قدرت ایستایی مطلوبی برخوردار هستند. 
یک ویژگی جالب برای آنها این بوده که دسته ترمز سمت گاز، مخصوص ترمز چرخ جلو و دسته سمت چپ ترمز، ترکیبی بوده که همزمان ترمز جلو و عقب با هم فعال شده تا موتور اصطلاحاً کله نکرده و لیز نخورد که بسیار کارآمد عمل کرده و چرخ جلو با داشتن دو سیم ترمز، در صورت خرابی یکی از آنها همچنان به کار خود ادامه می‏دهد. 
اما ترمز چرخ جلو ویگو دیسکی بوده و دیگر خبری هم از مدل ترکیبی نیست و هر چرخ جداگانه با دسته‏ها عمل می‏کند که ناکارآمدی ترمز دیسکی، قفل شدن آن به دلیل نداشتن سامانه ضد قفل (ABS) است که اگر قبل از ویگو موتور دیگری نداشته و موتور سواری حرفه‏ای نباشید، استفاده از ترمز جلو موجب لیز خوردن خواهد شد که پیشنهاد می‏گردد همواره با ترمز عقب یعنی دسته سمت چپ کار کنید. 
ویگو در داخل ایران مونتاژ و بدنه آن رنگ می‏‏گردد ولی ژوپیتر و دَش به صورت کامل از هند وارد می‏شوند. همچنین تایرهای ویگو و ژوپیتر به دلیل کاهش هزینه توسط نیرو موتور با نمونه ایرانی عرضه می‏شود ولی تایرهای دَش هندی بوده و کیفیت بالاتری دارد. 
ویگو و ژوپیتر به دلیل انژکتوری بودن مصرف سوخت کمتری داشته و در زمانی که با سرعت ثابت حرکت کرده و گاز اضافی ندهید، در صفحه کیلومتر چراغ Eco روشن می‏شود که به معنای پاشش کمتر بنزین توسط انژکتور و مصرف سوخت کمتر است. 
در دَش به دلیل کاربراتوری بودن، هنگام استارت مخصوصاً در فصول پاییز و زمستان باید ابتدا ساسات دریچه گاز را که در قسمت پایین بوق قرار دارد بکشید تا با پاشش بیشتر بنزین موتور استارت بخورد. 
به دلیل اینکه سیستم انژکتور چند سالی است وارد بازار ایران شده به غیر از نمایندگی کمتر، تعمیرکاری تخصص لازم برای تعمیرات موتوری آن دارد و سیستم کاربراتوری دردسر کمتری دارد. 
همچنین به دلیل کیفیت پایین سوخت، موتور به بنزین حساس بوده به طوری که ژوپیتر با کارکردی 2000 کیلومتری بعد از یکبار سوخت گیری به دلیل جرم گرفتن سوزن انژکتور به مشکل خورد که با هزینه 100 هزار تومانی و شستشوی انژکتور مشکل برطرف شد. دورگیری هر سه موتور به نرمی صورت گرفته و گیربکس اتومات آنها به خوبی عمل می‏کند و جالب آنکه صدای پیشرانه ژوپیتر از ویگو کم‏تر است.
می‏توان این‏گونه جمع‏بندی کرد که اگر در خرید موتور هم مانند خودرو بحث سرمایه‏گذاری شما مطرح باشد و دنبال خرید موتوری انژکتوری هستید، ویگو به دلیل استقبال خوب و خوشنامی در استهلاک کم، با کمترین افت قیمت مواجه می‏شود. 
اگر قصد خرید موتور با همان پیشرانه ویگو داشته و دنبال متفاوت بودن هستید، به شما ژوپیتر را پیشنهاد می‏کنیم. همچنین اگر دنبال خرید موتوری با چهره اسپرت و عضلانی‏ و با شتاب بیشتر هستید که استفاده شما از آن زیاد باشد و نگران تعمیرات آن نباشید، به سراغ دَش بروید که با داشتن پیشرانه کاربراتوری، پیچیدگی فنی در بحث برق و انژکتور در آن وجود ندارد. 
 
 
مشخصات موتورسیکلت‏ های هندی

 

Hero دَش

TVS ویگو

TVS ژوپیتر

نوع موتور و تعداد سیلندر

تک سیلندر 4 زمانه هواخنک (OHC) کاربراتوری

تک سیلندر 4 زمانه هواخنک (OHC) انژکتوری

تک سیلندر 4 زمانه هواخنک (OHC) انژکتوری

حجم موتور (سیسی)

120

110

110

حداکثر قدرت (اسب‏بخار)

1/8

9/7

9/7

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر)

7/8

8

8

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

90

83

85

نوع جعبه دنده

اتوماتیک CVT

اتوماتیک CVT

اتوماتیک CVT

طول/عرض/ارتفاع (میلی‏متر)

1841/695/1190

1834/640/1115

1834/650/1115

ارتفاع تا زین (میلی‏متر)

800

770

760

ترمز (جلو/ عقب)

کاسهای / کاسهای

دیسکی / کاسهای

کاسهای / کاسهای

ظرفیت باک (لیتر)

6

5

5

اندازه رینگ (جلو/ عقب)

12 / 10 اینچ چدنی

12/ 12اینچ آلومینیمی

12/ 12اینچ آلومینیمی

گارانتی

5 هزار کیلومتر (موتور)

هزار کیلومتر (موتور)

هزار کیلومتر (موتور)

حدود قیمت (میلیون تومان)

12

15

14

 

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس