نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21581
زمان انتشار: 31 اردیبهشت 1399 11:46:00
تجربه رانندگی و تحلیل بازار سانگ یانگ رکستون G4 مدل 2018

این خودرو کجای بازار قرار دارد؟

راه یک شبه قیمتی در بازار خودروی ایران
نویسنده: سلمان امیدبخش
این خودرو کجای بازار قرار دارد؟

مجله ماشین -  بر بازار خودروی ایران جو عجیبی حاکم شده و اتومبیل‏هایی که در دیگر نقاط دنیا قیمتی در حد متوسط و پایین دارند، اینجا در کشورمان به مدل‏هایی چند صد میلیونی و میلیاردی تبدیل می‏شوند. می‏پرسید چگونه؟ این کار خیلی راحت انجام می‏شود. چون خود وارد کننده و جو حاکم بر بازار قیمت این نمونه‏ها را بالا برده و البته بماند که بدعهدی در تحویل و دیگر مشکلاتی از این دست هم خود ضربه‏هایی به خریدار و مصرف کننده خواهند زد. یکی از خودروهایی که 2 سال پیش تبلیغات متعددی درخصوص آن انجام شد، سانگ یانگ رکستون G4 است. حال می‏خواهیم بدانیم که جایگاه این شاسی بلند 7 نفره و پرآپشن در بازار خودروی کشورمان کجاست؟



گذشته را فراموش کرده است 
رکستون قبلاً هم در کشورمان در مدل‏های 2009 و 2013 در کنار دیگر خودروهای کمپانی حضور محدودی را تجربه کرد. البته قوای فنی و سطح تجهیزاتی خوبی ارائه می‏دادند، اما موضوع طراحی و چهره آنها بود که به مذاق خریدار ایرانی خوش نمی‏آمد. از 2 سال پیش هم این مدل با تغییر چهره‏ای گسترده، با کد G4 و همراه با تبلیغات متعددی، پیش فروش شد. 
اینکه خودرویی پس از تاخیر 2 ساله به دست مشتری برسد و در این مدت یک بار هم افزایش قیمت داشته باشد، اصلاً در کشورمان موضوع عجیب و تازه‏ای نیست. اما حالا که پلاک ملی دارد و در خیابان‏ها سرانجام می‏توان تعدادی رکستون نسل نو دید، باید چه در چنته داشته و آیا از ارزش رقم پرداختی در مقابل کالای دریافتی برخوردار است یا خیر؟
بدنه رکستون از خطوط و احجام نرمی تشکیل شده که در این بین به خودروهای هم وطن تماماً شباهت دارد. این مدل شاسی بلند اندازه کامل بوده که ابعاد بزرگش جلب توجه می‏کند. اما در خیابان آنقدر هم متفاوت نیست که سرها را برگرداند. چون نمای جلو و عقب آن تا حدودی کیا سورنتو و نسل نو هیوندای سانتافه را یادآوری می‏کند. 
داخل کابین از فضای بزرگ و قابل قبولی برخوردار بوده و کیفیت ساخت و ادوات هم در خور توجه است. صندلی‏های راحت به همراه دسترسی آسان به بخش‏های مختلف نظر شما را جلب می‏کند. رکستون با کمترین صدا روشن می‏شود و بدون فوت وقت، آزمایش رانندگی را آغاز می‏کنیم.
خودرو از پیشرانه توربوشارژردار سود می‏برد و شتاب خوبی دارد. ترمزهای مطمئن و پرقدرت هم اعتماد به نفس راننده را افزایش می‏دهد. اما یکی از برتری‏های این مدل، گیربکس آن از برند آیسین (Aisin) بوده که نرم و هماهنگ با موتور عمل می‏کند. پدال گاز هم گوش به فرمان شما است و برای واکنش سریع‏تر آن، می‏توانید دکمه پاور را انتخاب کنید. باوجود ابعاد بزرگ و وزن بالا، رکستون از تعادل و فرمان‏پذیری خوبی سود می‏برد. 
وقتی به لیست آپشن‏های G4 نگاهی می‏اندازیم، آن را در بین دیگر شاسی بلندهای متوسط و بزرگ موجود در بازار، سرآمد می‏بینیم. البته این مورد بستگی به این دارد که آن را با چه خودرویی از چه برند و در چه بازه قیمتی مقایسه می‏کنید. 
برای رکستون به این موارد می‏توان اشاره کرد: رادار جانبی و حرکت بین خطوط، کمکی پایین آمدن از سراشیبی، قفل دیفرانسیل، خروجی‏های شارژ 220 ولتی، دوربین 360 درجه، سیستم صوتی Infinity، مانیتور 2/8 اینچی، گرمکن و سردکن برای صندلی‏های جلو و گرمکن برای ردیف دوم، درب صندوق برقی، حافظه سه گانه برای صندلی، آینه و فرمان راننده و سرنشین جلو و...

بازار پرهیاهو اما کم رونق 
باتوجه به امکاناتی که شرحش رفت، به نظر می‏رسد که رکستون G4 نظر هر خریدار مشکل‏پسندی را جلب کرده و از بازار خوبی هم برخوردار شود. ضمن اینکه قابلیت‏های آفرودی آن را هم نباید نادیده گرفت. چون به سامانه‏های مربوطه هم مجهز شده است. اما بهتر است بازار، مصرف کننده نهایی و موقعیت این مدل را هم بررسی کنیم. قدم اول با قیمت رکستون شروع می‏شود. 
2 سال پیش، مدل G4 حدود 300 میلیون تومان قیمت گذاری شد و پس از ثبت نام آن، شرکت وارد کننده به مشتریان اطلاع داد که در همین حدود هم باید بپردازند تا مبلغ نهایی خودرو به 600 میلیون تومان برسد. این مدل از تابستان 98 به ثبت نام کنندگان تحویل داده شد که حالا در بازار آزاد بین یک تا 3/1 میلیارد تومان قیمت دارد! 
برای خودرویی که در بازارهای جهانی از قیمت 39 هزار دلار شروع شده و شاید نهایتاً 50 هزار دلار قیمت داشته باشد، باور چنین بازه قیمتی دشوار است. اما حقیقت دارد. جالب اینجاست که این اختلاف قیمت هم به خاطر چند آپشن بیشتر بوده و آیا واقعاً این موارد تا این اندازه گران‏قیمت هستند که شخص بخواهد چنین قیمتی را برای خودروی خود اعلام کند؟
به نظر شما، وقتی کراس‏اوورهایی مانند فولکس واگن تیگوان، کیا سورنتو، تویوتا راو4 و هیوندای سانتافه که چند سالی است بازار خود را در کشورمان تثبیت کرده اند، آن وقت رکستون موردآزمایش ما چه جایگاهی در بین آنها برای جلب خریدار و سهم از بازار خواهد داشت؟ آن هم با تعداد تحویلی که در بهترین حالت به 150 دستگاه هم نمی‏رسد و سوال اینجاست که این ماشین با این حجم از واردات، چگونه می‏خواهد دیده شود و به چشم بیاید؟ 
طی سال‏های گذشته و با افزایش بی‏سابقه قیمت خودرو، بازه قیمتی هم جابجا شده است. به عنوان مثال، برندهای کره‏ای و ژاپنی مانند کیا، هیوندای و تویوتا، هم اکنون جای آلمانی‏ها را گرفته اند. به همین ترتیب هم مدل‏های چینی به قیمت 2 یا 3 سال گذشته کره‏ای‏ها رسیده اند. به عبارتی، فاصله قیمتی خودروها پر شده و مصرف کنندگان باوجود این بی‏نظمی قیمتی، حالا می‏دانند که هر خودرو در چه بازه‏ای قرار دارد. اما آیا این بازه برای رکستون G4 به نحو درست و منطقی تعریف شده است؟ خیر. 
از طرفی، اگر هم خودرویی بخواهد با چنین قیمتی که برای رکستون تعریف شده، عرضه شود، حداقل اینکه برچسب حجم موتور 2 لیتری برای آن مناسب و منطقی نخواهد بود. 
تصور کنید که کسی از شما می پرسد ماشینتان چیست و شما در جواب می‏گویید: تویوتا لندکروزر یا لکسس RX. افراد هم بازه قیمتی این دو مدل را می‏دانند. اما اگر پاسخ رکستون G4 باشد و بگویید که 3/1 میلیارد تومان قیمت دارد، تازه باید ثابت کنید که چرا این قدر گران است و مدام تصاویر و آپشن‏ها را به شخص نشان داده تا قیمت بالای آن را توجیه کنید. هرچند باور افراد برای پذیرش این قیمت برای خودرویی کره‏ای که بازار محدود و رقبای سرسختی دارد، آسان نخواهد بود. 
رکستون G4 خودرویی است پرقدرت، زیبا و پرآپشن و با قابلیت‏های متنوع که می‏تواند برای خانواده‏های پرجمعیت، خودرویی جذاب باشد. اما ختم کلام اینکه، بازار خرید و فروش، تعداد و قیمت آن اصلاً مناسب نیست و واردکننده آن هم این روزها در زمینه فروش، خدمات پس از فروش و به عبارتی، میزان رضایتمندی مشتری ضعیف عمل کرده است. این مدل شاید برای خریداران و در مدتی محدود وسوسه کننده باشد، اما شرایط بازار و فشار رقبا، رکستون را به زودی به حاشیه خواهد برد. 
 

مشخصات فنی سانگ یانگ رکستون G4 مدل 2018

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1998

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5500/225

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4500-1500/350

وزن خالص (کیلوگرم)

2110

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

10

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

185

نوع جعبه دنده

6 سرعته اتوماتیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1825×1960×4850

فاصله محوری (میلی‏متر)

2865

وضعیت انتقال قدرت

چهارچرخ

ابعاد رینگ و تایر

225/50R20

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

11

قیمت باتوجه به سطح تجهیزاتی (میلیارد تومان)

3/1-1

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس