نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21613
زمان انتشار: 07 خرداد 1399 15:32:00

حدود یک سوم ناوگان برون شهری فرسوده است

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده، ایجاد ظرفیت جدید است، گفت: در حمل و نقل برون شهری کشور از حدود ۳۶۰ هزار ناوگان، ۱۰۷ هزار ناوگان بیش از ۲۲ سال سن دارند و فرسوده هستند.
حدود یک سوم ناوگان برون شهری فرسوده است

 به گزارش مجله ماشین به نقل از خبرخودرو ، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده، ایجاد ظرفیت جدید است، گفت: در حمل و نقل برون شهری کشور از حدود ۳۶۰ هزار ناوگان، ۱۰۷ هزار ناوگان بیش از ۲۲ سال سن دارند و فرسوده هستند.


مهران قربانی افزود: سامانه‌ای که امروز در این باره رونمایی شد مربوط به ۴ گروه از واردکنندگان است که وارد این سامانه می‌شوند و اطلاعات خود را به عنوان متقاضی وارد می‌کنند و سازمان راهداری آن را بررسی می‌کند.

وی اضافه کرد: تطبیق ضوابط مربوط به استاندارد‌های مرتبط با ایمنی وسایل تقلیه، استاندارد‌های مرتبط با خدمات پس از فروش و موارد مربوط به آلایندگی هوا از جمله شرایط است.

قربانی گفت: بر اساس قانون بالا دستی، ضوابطی تعیین شده است که هم برای متقاضی واردکننده و هم فردی که می‌خواهد ناوگان او نوسازی شود و هم درباره نوع خودرویی که فرسوده است و باید اسقاط شود، از طریق سازمان راهداری کنترل می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به فضای سوداگری ایجاد شده، متاسفانه قیمت کنونی ناوگان باری کاذب است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: اجرای طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده، فرصتی است تا فضای سوداگری از بین برود.

وی افزود: خودروسازان در ۲۰ سال اخیر در حوزه برون شهری توانستند حدود ۱۸ هزار ناوگان را نوسازی کنند.

قربانی افزود: استفاده حداکثری از توان تولیدکنندگان داخلی در اولویت ماست و این طرح در کنار آن است و سهم آن حداکثر ۲۰ درصد خواهد بود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری همچنین با بیان اینکه عمر کامیون‌های برون شهری ایران به ۵۰ سال هم می‌رسد، گفت: نوسازی بیش از ۳۶۰ هزار دستگاه کامیون در توسعه اقتصادی، سلامت نیروی انسانی و کاهش تلفات جاده نقش بسزایی دارد.

مهران قربانی با بیان اینکه از حدود ۳۶۰ هزار دستگاه کامیون در ناوگان حمل و نقل برون شهری کشور حدود ۱۰۷ هزار کامیون، عمر بالای ۲۲ سال دارد افزود: حمل و نقل جاده‌ای برون شهری در توسعه کشور نقش بسزایی دارد و ما تلاش می‌کنیم این ناوگان را علاوه بر توسعه، جوان سازی کنیم.

معاون سازمان راهداری گفت: افزایش بهره وری و کاهش تلفات جاده ای، سلامت راننده و نیروی انسانی از جمله مزایای جلوگیری از فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است.

مهران قربانی بااشاره به رونمایی از سامانه ثبت نام نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری کالا افزود: با هدف نوسازی ۵۳ هزار دستگاه کامیون فرسوده تا سه سال آینده، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.rpf.rmto.ir​​ ثبت نام کنند.

وی گفت: ۸۶۳ نفر از رانندگان مالک خودرو‌های با سن بالای ۵۰ سال در اولویت اند و پس از دریافت پیامک می‌توانند، طبق قرارداد با ایران خودرو دیزل و با توجه به راهنمایی‌های سامانه، نسبت به خرید خودرو ثبت نام کنند.

معاون سازمان راهداری با بیان اینکه در کشور‌های پیشرفته عمر مفید کامیون ۵ سال و در کشور ما ۲۲ است، تصریح کرد: کامیون‌های فرسوده فعال در جاده‌های کشور حدود ۹۶۰ میلیون دلار سوخت مصرف می‌کند.

وی افزود: از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸، ۵ هزار و ۱۸۸ دستگاه خودرو تحویل متقاضیان و در دو دهه گذشته کمتر از ۲۰ هزار دستگاه نوسازی شده و نگاه نخست ما بازسازی ناوگان با استفاده از تولید کامیون‌های داخلی است.
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس