نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21669
زمان انتشار: 22 خرداد 1399 13:56:00
مدل های تندر 90 با گیربکس معمولی

مقایسه تندر 90 مدل E2 با پارس تندر و تندرپلاس

خودروهایی که قیمت آنها با مشتری سر ناسازگاری دارد!
مقایسه تندر 90 مدل E2 با پارس تندر و تندرپلاس

مجله ماشین / اغلب خریداران خودرو در پی تهیه اتومبیلی کم استهلاک،کم مصرف و کم دردسر با قیمت مناسب هستند،اما گویا در کشورمان گزینه قیمت با آنها سر ناسازگاری دارد و لحظه به لحظه در حال افزایش غیر منطقی است! مثلاً گونه E2تندر90 در سال 1386، 12 میلیون تومان قیمت داشت، اما حالا 160 میلیون تومان شده! چاره چیست؟ یا باید بخرید و یا چند روز دیگر قیمتش بازهم بالاتر می رود! اگر شما هم این اتومبیل را برای خرید درنظر دارید، مقایسه بین مدل‏ های E2، پلاس و پارس تندر با جعبه دنده معمولی را از دست ندهید. 


طراحی ظاهری
رنو تندر90 در نمای جلو دارای جلوپنجره‏ای هم‏رنگ بدنه و چراغ‏ های کریستالی است که به نمای جلوی خودرو معقول داده و در نمای جلو تفاوت چندانی بین این دو مدل وجود ندارد. ولی در نمای عقب پارس تندر، جای پلاک عوض شده و استفاده از قطعه کرومی آبکاری شده در لبه در صندوق بین لوگو و جای پلاک، تفاوت ظاهری را به دنبال داشته است. 
 
این قطعه کرومی از هر دو طرف به چراغ‏ های عقب با طرحی جدید متصل شده و با تغییر طراحی چراغ‏ های عقب، از ارتفاع آنها کم شده و به عرض آنها افزوده شده است. در بخش جدید روی در صندوق لامپی وجود ندارد و نقش شبرنگ را بازی می‏ کند. 
به دلیل کاهش ارتفاع چراغ عقب، داخلی فضای مربوط به مه ‏شکن عقب حذف شده و به ناچار قطعه ‏ای پلاستیکی در این بخش قرار گرفته است. ضمن اینکه مه ‏شکن به سپر عقب نقل مکان کرده است. 
 
در نمای جانبی زه ‏های ضربه ‏گیر بزرگ درها با زه باریک فابریک جایگزین شده‏اند که تناسب طراحی تندر90 را از بین برده و به بخش جانبی حالتی نامأنوس و نامناسب داده است. کاربرد رینگ‏های آلومینیمی 15 اینچی با ابعاد بدنه متناسب است.  
در داخل کابین تندر90، طراحی ساده و یکنواختی را به همراه کاربرد مواد و قطعات معمولی و ساده‏ای شاهد هستیم و مشخص است که مبنای طراحی کابین نیز همانند بدنه، براساس اقتصادی بودن و کاهش قیمت نهایی بوده است. 
البته باید در نظر داشت که در ساخت تندر90 کیفیت بالای مونتاژ رعایت شده، ولی از نظر کیفیت مواد و قطعات، کاربرد پلاستیک خشک و شکننده در برخی از قطعات کابین آزار دهنده است. اما نقطه قوت خودرو این است که در مدت طولانی، کیفیت این قطعات تغییر چندانی نمی‏کند که استهلاک کم آن را نشان می ‏دهد. 
مدل فیس لیفت تندر90 که با نام تندر پلاس به بازار عرضه شد، در نمای بیرونی در طراحی چراغ‏های جلو و عقب، سپرها، آینه ‏های جانبی، زه جانبی درها و در صندوق عقب جدید با پوشش آبکاری لبه پایینی، تغییراتی داده شده و بیشتر بخش ‏ها همرنگ بدنه هستند. 
در قسمت جلو، تندر پلاس دارای جلوپنجره‏ای مشابه ساندرو با نوار کرومی بالای آن، طرح جدید چراغ‏ ها و سپرهای در جلو و عقب و نوار کرومی بالای در صندوق عقب است. 
همچنین تغییر نوع قفل صندوق عقب در این مدل، از جاماندن سوئیچ در داخل صندوق و قفل شدن کامل آن جلوگیری به عمل می ‏آورد، چرا که می‏توان با فشردن آن به سمت داخل، در صندوق عقب را باز کرد. 
در طراحی این خودرو، روی نقطه ضعف بزرگ ظاهری آن، یعنی قسمت عقب و چراغ ‏ها کار شده و سیستم صوتی مولتی پلکس هم به عنوان آپشن و با قیمتی بالاتر به پارس تندر اضافه شده است. 
طراحی خارجی بدنه کمی زیباتر است و کاسه چراغ‏های جلو با طرح جدید چراغ راهنما و کیفیت بالاتر به همراه جلو پنجره آبکاری شده، نمای جلو را زیباتر کرده‏اند.
در نمای جانبی همان زه‏ های ضربه‏گیر قدیمی مشاهده می‏شود که در مدل ‏های اتوماتیک هم‏رنگ بدنه و در مدل‏ های گیربکس دستی بدون رنگ هستند. 
آینه ‏های جانبی با اندازه بزرگ‏تر از تندر90 طراحی شده‏ و طرح جدید در صندوق عقب دارای حجمی جدید روی لبه همانند اسپویلر است. 
داخل کابین تندر پلاس مشابه رنو ساندرو است، ولی با نسل اول تندر90 تفاوت چندانی ندارد، اما ظرافت ‏های بیشتری در آن دیده می‏ شود. 
مهمترین تفاوت داشبورد تندر پلاس، تغییر رنگ تزئینات از خاکستری به مشکی بوده و رودری‏ها و دستگیره‏ ها از نظر ظاهری زیباتر شده و به صورت دو رنگ هستند. تفاوت دیگر، افزوده شدن قطعات رنگی و دکمه کنترل صوتی پشت غربیلک فرمان است لبه‏ های داشبورد هم انحنای بیشتری دارند. 
طرح رودری ‏ها فرم بهتری دارند و قطعات تزئینی با رنگ کروم روی داشبورد رودری‏ ها تعبیه شده است. کیفیت مواد و قطعات به کار رفته در کابین بهتر شده و بعد از گذشت زمان همچنان کیفیت اولیه خود را حفظ کرده و در نتیجه کابین خودرو به صدا نخواهد افتاد. 
طراحی غریبلک فرمان هم تغییر کرده و پشت سری‏های صندلی ‏های عقب، به سه عدد افزایش یافته است. سیستم صوتی به هندزفری موبایل مجهز شده است. 
نشان دهنده‏ های پشت فرمان و طرح آن تغییر کرده و کنسول وسط نیز به کابین افزوده شده است. هر سه نمونه خودرو رینگ‏ های آلیاژی 15 اینچی دارند و تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‏ های جانبی، بالابر برقی شیشه ‏های عقب، دو اربگ و کامپیوتر سفری، از امکانات مشترک این 3 مدل است. 

مقایسه فنی
3 خودروی موردبحث به پیشرانه‏ای با کد K4M مجهز شده است. این نمونه 4 سیلندر با حجم 1598 سی‏سی 105 اسب‏بخار قدرت و 148 نیوتن‏متر گشتاور تولید کرده و دارای مزایایی چون شتاب و چالاکی خوب، مصرف سوخت پایین و استهلاک کم است. دنده‏ های گیربکس 5 سرعته دستی به نرمی و دقت هرچه تمام تعویض شده و شتاب و کشش خوبی برای تندر90 رقم می‏زنند. 
این 3 مدل، از نظر نوع پیشرانه و جعبه دنده با یکدیگر تفاوتی ندارند. 
البته تندر پلاس در بخش‏های فنی مانند تعلیق، زیربندی بدنه، جلوبندی و ترمز با تندر90 و پارس تندر یکسان است و تعلیق ساده ولی توانمندی دارد که در پستی و بلندی‏ ها عملکرد خوبی را از خود نشان می‏دهد و سواری نرم و لذّت بخشی را برای این خودرو تأمین کرده است.
سیستم تعلیق رنو تندر90 در جلو از نوع مک فرسون مستقل و تیر پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ بوده که با وجود نقاط قوت خوبی که دارد، دارای ضعف های متعددی است که باعث شده تا پایداری خودرو در سرعت‏های بالا چندان تعریفی نداشته باشد و احساس نا امنی را به راننده منتقل کند.
 

مقایسه مشخصات فنی مدل های تندر90

مدل خودرو

E2

تندر پلاس

پارس تندر

نوع پیشرانه

4 سیلندر خطی/ 16

4 سیلندر خطی/ 16

4 سیلندر خطی/ 16

حجم پیشرانه (سی سی)

1598

1598

1598

حداکثر قدرت (اسب‏بخار در دور در دقیقه)

5750/105

5750/105

5750/105

حداکثر گشتاور(نیوتن‏متر در دور در دقیقه)

148/3750

148/3750

148/3750

نوع جعبه دنده

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

حداکثر سرعت (کیلومتر بر‏ساعت)

175

175

175

شتاب صفر تا صد (ثانیه)

2/10

2/10

2/10

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در 100 کیلومتر)

8/6

8/6

8/6

طول، عرض، ارتفاع (میلی‏متر)

1534×1740×4247

1525×1740×4250

1534×1740×4247

فاسله محوری (میلی‏متر)

2630

2630

2630

وزن (کیلوگرم)

1060

1115

1100

حدود قیمت بازار (میلیون تومان)

165

175

160

 

مقایسه امتیازات

پارامتر (امتیاز از 10)

E2

تندر پلاس

پارس تندر

قابل دسترس بودن برای اقشار مختلف

8

7

8

ارزش در مقابل قیمت

7

8

6

بهره‏مندی از تکنولوژی روز

6

7

6

خدمات پس از فروش

8

7

8

کیفیت ساخت

7

8

6

توانایی‏های حرکتی در کلاس خود

7

7

7

امکانات و راحتی

7

8

7

به روز بودن طراحی

6

8

7

عامه‏پسند بودن طراحی

7

8

7

هزینه‏های نگهداری

7

7

7

موقعیت در بازار جهانی

6

7

6

افت قیمت و بازار فروش دست دوم

7

7

7

مجموع امتیاز از 120

83

89

82

 نویسنده / اشکان معصومی

 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس