نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21780
زمان انتشار: 23 تیر 1399 11:58:00
جایگاه زیان‏دیده در مثلث

تصادف، پلیس و بیمه

دو کلمه پلیس و بیمه، بعد از هر تصادف، نخستین واژگانی هستند که در ذهن طرفین حادثه نقش می ‏بندند، چرا که پلیس نماد امنیت و داد خواهی و بیمه پشتوانه ‏ای قوی برای حادثه دیدگان است.
تصادف، پلیس و بیمه

مجله ماشین /  دو کلمه پلیس و بیمه، بعد از هر تصادف، نخستین واژگانی هستند که در ذهن طرفین حادثه نقش می‏بندند، چرا که پلیس نماد امنیت و داد خواهی و بیمه پشتوانه ‏ای قوی برای حادثه دیدگان است. البته واژه‏ پلیس در موارد گوناگون کاربرد بیشتر و پررنگ‏ تری دارد، ولی متأسفانه به نظر می‏رسد نهادهای مسؤول، پس از بروز سوانح رانندگی منجر به خسارت در کشور ما، درصدد شانه خالی کردن از بار مسؤولیتی هستند که قانون بر دوش آنها نهاده و می‏بایست به آن عمل کنند.

بدون تردید وظیفه پلیس هنگام بروز حادثه، حضور هر چه سریع‏تر در صحنه، گشودن مسیر و هدایت خودروهای حادثه دیده به کنار معبر (در صورت حفظ صحنه برخورد)، بررسی مدارک طرفین تصادف و پس از آن کارشناسی دقیق توسط افراد مجرب و خبره برای مشخص کردن مقصر و زیان‏دیده و سرانجام ترسیم نحوه برخورد یا به اصطلاح کروکی است تا مالکان اتومبیل ‏ها با در دست داشتن کروکی به شعب بیمه مراجعه کرده و مشکل را حل کنند. وظیفه بیمه نیز پذیرفتن مراجعان با رویی خوش، برآورد خسارت وارده به زیان‏دیده و پرداخت مبلغ واقعی خسارت است، به طوری که تمام هزینه‏ های تصادف را پوشش دهد. 
ناگفته پیداست که این موارد جزء ایده‏ آل ‏های ما و البته مرقوم در قانون است ولی با کمال تأسف در کشور به طور صحیح و کامل اجرا نمی شوند. اصولاً وقتی تصادفی روی می ‏دهد، قبل از هر موضوع، مالکان خودروها با مشاجره لفظی و در برخی موارد گلاویز شدن، با یکدیگر آشنا شده و کارشناسان مردمی وارد معرکه می‏شوند! پس از تماس با 110، معمولاً زمان نسبتاً زیادی طول می‏کشد تا پلیس بر سر صحنه حاضر شود، به خصوص وقتی که افسر مربوطه از خودرو استفاده کرده و علاوه بر ترافیک سطح شهر، راه‏بندان پشت صحنه تصادف ناشی از مشاهده و کارشناسی دیگر رانندگان را نیز پیش رو داشته باشد!
 
اگرچه به گفته قانون ‏گذار، طرفین حادثه (غیر از منجر به جرح یا فوت) باید خودروها را در منتهی ‏الیه سمت راست گذرگاه متوقف کنند، ولی در برخی موارد، پلیس این عمل را بر هم زدن صحنه تصادف قلمداد می‏کند و چنانچه رانندگان این کار را نکنند، با جریمه سد معبر روبه‏رو می‏شوند. با حضور کارشناس تصادفات در صحنه، چند حالت پیش می‏آید، یا تصادف معمولی بوده مانند برخورد خودروی عقبی به اتومبیل جلویی و افسر حاضر، به صراحت مقصر را مشخص می‏کند، یا طرفین صحنه تصادف به هر دلیل مثل حرکت دادن خودروها از صحنه برخورد یا پیچیدگی تصادف، یکدیگر را مقصر می ‏دانند.
اینجاست که مقصر و زیان‏دیده به شوراهای حل اختلاف ارجاع می‏گردند تا قاضی به حل مشکل بپردازد، در صورتی که ایشان کارشناس تصادف نیست و در صحنه هم حاضر نبوده تا قصه‏ ای دیگر آغاز گردد. . . از سوی دیگر در برخی تصادفات با مشخص بودن مقصر و زیان دیده، پلیس محترم به بهانه پائین بودن مبلغ خسارت، از ترسیم کروکی خودداری کرده و دو طرف را به بیمه راهنمایی می‏کند تا در صورت وجود کمی ابهام، بیمه به راحتی از پرداخت نهایت خسارت قانونی بدون کروکی، خودداری کرده و باز هم داستان جدیدی رقم بخورد! 
 
چندی پیش در یکی از خیابان ‏های تهران، تصادف کردم. راننده خانم خودروی مقابل با کارشناسی قاطعانه مرا مقصر دانست تا از الطاف کلام ایشان بهره‏ مند شوم! پلیس پس از 20 دقیقه با خودرو در صحنه حاضر شد و طرف مقابل را مقصر دانست ولی ایشان از پلیس هم شاکی شد! تا افسر موتورسیکلت سوار به صحنه وارد شد و ‏مجدداً خانم را مقصر اعلام کرد. پس از جر و بحث فراوان، پلیس تشخیص داد خسارت زیر یک میلیون تومان است و کروکی لازم ندارد. افسر حاضر در محل، پس از رد و بدل کردن مدارک ما، دو طرف را به حل و فصل مسالمت‏آمیز مسئله و درصورت نیاز! مراجعه به بیمه تشویق کرد اما از آنجایی که خانم راننده همچنان مرا مقصر می‏دانست، با ترش‏ رویی محل را ترک کرد و طی روزهای بعد به تماس‏های مکرر اینجانب نیز پاسخ نداد تا به ناچار در شورای حل اختلاف، از ایشان شکایت کنم البته در شعبه‏ ای که با محل سکونت مقصر و محل حادثه مطابقت داشته باشد!
 
سر انجام یکی از شعب، با پذیرش بنده، مدارک را دریافت کرد و تشکیل پرونده داد که در کل هزینه ‏های ذیل را برایم در پی داشت: پرداخت هزینه ‏های باطل کردن تمبر هزار تومان، پوشه کاغذی با 4 برگ کپی ، کارشناسی و حتی مبلغ آژانس کارشناس برای بازدید اتومبیل، چون پلاک ماشین بنده زوج بود و آن روز فرد و فردای آن روز هم آقای کارشناس تشریف نداشتند! ناگفته نماند پس از پرداخت این مبالغ، به گفته آقای قاضی، مقصر ملزم می‏گردد علاوه بر خسارت، این هزینه‏ ها را نیز پرداخت کند اما اکنون بیش از یک ماه از آن حادثه می‏گذرد، تلاش‏ های بنده هنوز به نتیجه نرسیده و خودرو نیز به عنوان مدرک به همان حال باقی مانده، در حالی که مقصر، اتومبیلش را ترمیم کرده و با خیال راحت، سوار آن می‏شود. 
جای تأمل و تأسف است، چنین تصادفاتی با خسارت کم که منجر به جرح هم نبوده، تا این حد پیچیده شده و جدا از تلف شدن وقت مردم و مراجعات مکرر به شوراها و بیمه ‏ها، جنگ اعصاب و اختلافاتی نیز به‏وجود می‏ آورند. چرا برای این موارد پیش پا افتاده باید هر روز با خودروی حادثه دیده به دادگاه، بیمه و اداره پلیس مراجعه کرد؟ سوال اینجاست که ترسیم کروکی برای پلیس چه هزینه یا زحمتی دارد که از این کار خودداری می‏کند و این مورد چه ارتباطی با مبلغ خسارت دارد؟ آیا با در دست داشتن مدرکی از سوی پلیس، کارها بهتر و مسالمت آمیزتر صورت نمی گیرد؟ آیا مشخص کردن مقصر حادثه با وجود کروکی، سندیت پیدا نمی‏کند تا بیمه نیز خسارت تمام و کمال را بپردازد؟ 
به هرحال این نکته قطعی است که رانندگان با پرداخت هزینه‏ های بالا، اتومبیل خود را بیمه می‏کنند تا در صورت بروز حادثه و تصادف، با خیالی آسوده از آن استفاده کرده و مشکل به خوبی و خوشی، حل و فصل شود. بدون شک با تمامی مشکلات، وظیفه پلیس است که در تصادف، با مدیریت و تصمیم سریع و صحیح، مقصر حادثه را شناسایی و نسبت به تنظیم کروکی اقدام کند تا در زحماتی که این گروه متحمل می‏شوند، خدشه ‏ای به ‏وجود نیاید. یاد آن دوران که یک تصادف می‏توانست مقدمه‏ ای برای دوستی و رفاقت باشد، به‏ خیر. . .
تهیه خبر : محمدجواد شبیری
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس