نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21811
زمان انتشار: 01 مرداد 1399 11:58:00
AMG GLA 45 4Matic+ Mercedes

یک اس‏ یو وی کامپکت بی ‏نظیر

از مرسدس بنز برای سال 2021
یک اس‏ یو وی کامپکت بی ‏نظیر

مجله ماشین - مهندس کیوان بنی هاشمی/ خبر خوب از مرسدس بنز را باید معرفی نسل دوم مدل اسپرت جمع ‏وجور و موفق آن یعنی مرسدس GLA دانست. در نسل نو که در دو مدل AMG GLA 45 و GLA 45 S به بازار وارد خواهد شد، از پیشرانه جدید و نوآورانه 4 سیلندر توربوشارژردار استفاده شده که باید آن را معیار و محکی برای این گروه خودرویی در بازار دانست. علاوه بر این، GLA 45 S جدید نه فقط شکل آیرودینامیکی بهتر نسبت به نسل اول آن دارد بلکه در مقایسه با آن به ‏عنوان خودروی مورد استفاده روزانه، جنبه ‏های عملیاتی و کاربردی بیشتری خواهد داشت. 


یکی از ویژگی‏ های مدل GLA 45 S AMG، وجود سامانه 4matic پلاس با حالت متغیر است که انتقال نیرو به چرخ ‏ها و اکسل عقب از طریق کنترل‏ کننده گشتاور ساخت AMG انجام می‏گیرد.
لذا، توزیع نیروی تولیدی موتور به چرخ‏های چپ و راست به ‏صورت منعطفی صورت گرفته و نتیجه آن بهینه شدن میزان کشش در شرایط مختلف سطح مسیر حرکت است. 
پیشرانه ‏ای که برای مرسدس AMG GLA 45 S در نظر گرفته شده، با حجم 2 لیتر توان تولیدی حداکثر 421 اسب ‏بخار نیرو را دارد که باید آن را قدرتمندترین موتور 4 سیلندر توربوشارژردار غیرمسابقه ‏ای جهان دانست. افزایش نیروی تولیدی و گشتاور این موتور نسبت به نسل اول 40 اسب‏بخار و 25 نیوتن‏متر است. 
موتور ضعیف‏تر دارای 387 اسب‏بخار نیروی تولیدی بوده که شتاب صفر تا100 کیلومتر برساعت آن 3/4 ثانیه و در مدل GLA S 4Matic معادل 2/4 ثانیه است. حداکثر سرعت مدل پایه که البته دارای کنترل الکترونیکی است 250 کیلومتر برساعت در حالی که حداکثر سرعت مدل S آن 270 کیلومتر برساعت است. 

 
 
طراحی هوشمندانه پیشرانه
برخلاف مدل ‏های سری 35 که موتور به ‏صورت عمود به خط طولی اتومبیل نصب شده، این پیشرانه جدید، چرخشی 180 درجه ‏ای حول محور عمودی خود داشته که منجر به آن شده که واحد توربوشارژر و منیفولد اگزوز در قسمت عقب و در کنار دیواره‏ای که موتور را از اتاق جدا می‏کند، جاسازی شده و باعث ایجاد بهترین فرم  آیرودینامیکی برای این مرسدس شوند.
 
توربوشارژر دارای دو مارپیچ بوده که واکنش خوبی حتی در دورهای پایین ‏تر دارد و در عین حال بیشترین میزان نیرو را در دورهای بالایی موتور ایجاد می‏کند. شافت کمپرسور و توربین برای اولین‏بار روی بلبرینگ ‏هایی که ضد سایش هستند، سوار شده ‏اند که نتیجه آن به حداقل رسیدن اصطکاک مکانیکی در توربوشارژر است. 
 
برای اولین‏بار در یک موتور 4 سیلندر از تزریق سوخت دو مرحله ‏ای استفاده شده که در مرحله اول سوخت از طریق انژکتوری برقی Piezo با فشار 200 بار وارد محفظه احتراق می‏شود که نشانگر سرعت و دقت بالا در تزریق سوخت است. 
این فرآیند چند مرحله ‏ای بوده که به ‏وسیله سیستم مدیریت موتور کنترل می‏شود. در مرحله دوم با استفاده از سوپاپ ‏های سلونوئیدی تزریق بیشتری از سوخت به داخل محفظه احتراق انجام می ‏پذیرد که برای چنین موتوری با توان تولیدی فوق‏ العاده بالا ضروری است. کنترل الکترونیکی سوخت‏رسانی با فشار 7/6 بار انجام می‏گیرد. 
پیشرانه‏ ای با چنین توان تولیدی بالایی، نیازمند سیستم خنک‏ کننده هوشمند بوده و باید به ‏گونه‏ ای طراحی شود که سرسیلندر و کارتل را بتوان در درجات حرارت مختلف خنک کرد. این نوآوری این امکان را به ‏وجود آورده که برای به حداکثر رساندن نیروی پیشرانه، سرسیلندر و کارتل موتور خنک شوند و از اصطکاک بیشتر جلوگیری گردد. 
خنک کردن سرسیلندر به وسیله واترپمپ مکانیکی انجام می‏گیرد و این کار برای محفظه کارتل از طریق واترپمپ برقی صورت می‏پذیرد. بعد از روشن شدن پیشرانه، تا زمانی که موتور گرم نشود، پمپ دوم فعال نمی ‏شود. 
پیشرانه مرسدس بنز موردبحث تماماً به ‏وسیله دست مونتاژ می‏شود و در مجموعه AMG از اصل و قاعده یک مرد یک موتور و فرایندهای صنعت 4.0 یا Industry 4.0 که حاصل آخرین یافته‏ ها در زمینه ‏های ارگونومی، جریان مواد، اطمینان از کیفیت، پایداری و راندمان بوده، استفاده شده است. 

گیربکس چابک AMG Speed Shift DCT با دو کلاچ
 
برای نسل نو مرسدس بنز AMG GLA 45، جعبه دنده 8 سرعته دوکلاچه‏ ای تعبیه شده که از چابکی بالایی برخوردار است و ضرایب دنده ‏ها در آن به‏ گونه ‏ای انتخاب شده که راننده همواره شتاب فوق‏ العاده‏ای را در هر سرعتی از گیربکس احساس می‏کند و براساس حالت انتخابی رانندگی (Dynamic Select) متوجه تغییرات در واکنش پدال گاز و نحوه تعویض دنده‏ ها در گیربکس می‏ شود. 
سامانه فنربندی و تعلیق جدید AMG در این مدل از مرسدس باعث افزایش پایداری در حرکت به خط مستقیم و همینطور در عبور از دایره پیچ‏ها بدون بروز هر گونه لرزشی در اتاق شده است. ضمن اینکه در مقایسه با نسل اول راحتی در حرکت به مراتب افزایش یافته است. 
به منظور به حداکثر رساندن شتاب جانبی و کنترل بهتر در سرعت‏های بالا، تمامی قطعات فنربندی و تعلیق تغییر شکل و ساختار پیدا کرده‏اند. کالیپرهای ترمز در اکسل جلو به ‏صورت رادیال پیچ شده‏اند که این فناوری از بخش موتور اسپرت و برای افزایش پایداری اقتباس شده است. 
سیستم ترمز قدرتمندی در این مرسدس استفاده شده که در مقابل کاهش توانایی مقاومت بالایی دارد و طول مسیر توقف را کاهش داده است. در مدل پایه از جلو از کالیپرهای یکپارچه چهار پیستونی ثابت که روی صفحات دیسک 34×350 میلی‏متر سوار شده‏ اند، استفاده شده و در عقب از کالیپر شناور تک پیستونی که روی صفحات دیسک 22×330 میلی‏متری بهره‏گیری شده و در مدل S و همینطور دینامیک پلاس AMG از صفحات دیسک بزرگ‏تر (36×360) و کالیپرهای شش پیستونی در جلو استفاده شده است. 

 
 
 
ظاهر عضلانی و زیبا 
درپوش موتور کشیده همراه با برجستگی‏ های آن، اتقای که شبیه یک گلخانه جمع و جور بوده و شانه ‏های عضلانی که تشکیل دهنده قوس‏ های بالای گلگیرها است، به وضوح نشانگر وجود یک اسپرت اصیل هستند. 
قطعات اسپلیتر یا منحرف کردن جریان هوا در قسمت جلو که دارای پوشش کرومی هستند نه تنها باعث بهینه ‏سازی جریان هوا و عبور آن شده‏اند، بلکه فرم آیرودینامیکی را نیز افزایش داده ‏اند. 
صندلی‏ های اسپرت جلو حمایت و حفاظت خوبی از راننده و سرنشین کناری او به عمل می ‏آورند. پوشش صندلی از چرم طبیعی و به‏ صورت دست‏دوز بوده و در ساخت آنها الیاف نازک یا میکروفایبر با دوخت دوبل به رنگ قرمز تشکیل شده است. 
برای پوشش چرم داخلی چهار رنگ مختلف قابل سفارش هستند ولی کمربندها، قطعات کرومی دریچه‏ه ای سامانه تهویه مطبوع و حروف AMG همگی به رنگ قرمز هستند.
سیستم اگزوز AMG تأکیدی است بر شخصیت اسپرت این مرسدس به‏عنوان خودرویی که می‏تواند مورد استفاده روزانه قرار بگیرد. بسته به انتخاب نوع حالت حرکت صدای خروجی از اگزوز از نوایی نرم و آرام در حالت‏ های Slippery، کامفورت و اسپرت به صدایی پرطنین و هیجان‏ انگیز در حالت ‏های اسپرت پلاس و Race تبدیل می‏شود. 

 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس