نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21824
زمان انتشار: 04 مرداد 1399 13:10:00
جیپ، با تاریخچه ‏ای به قدمت 7 دهه

پسر کو ندارد نشان از پدر

در تاریخ خودروسازی، اتومبیل‏ های معدودی هستند که مرز 70 سالگی را رد کرده و در طی این سال‏ ها با حفظ ویژگی‏ های اولیه، اصالت خود را به رخ کشیده و هنوز هم تولید می‏شوند. جیپ رانگلر یکی از این مدل‏ها است که ابتدا برای کاربرد نظامی تولید شد و سپس مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت.
پسر کو ندارد نشان از پدر

 و حالا با قرار دادن جیپ ویلیز اورلند CJ-2A در کنار رانگلر روبیکان مدل 2019، در می ‏یابیم موارد متعددی از عناصر طراحی ویلیز قدیمی در گونه جدید وجود دارد و این شعر تداعی می شود که پسر کو ندارد نشان از پدر....تو بیگانه خوانش، مخوانش پسر  



مجله ماشین - مهندس کیوان بنی ‏هاشمی/ نام جیپ از GP اقتباس شده که General Purpose و به عبارتی همه کاره معنی می‏دهد. 74 سال قبل،دولت آمریکا قصد داشت تا خودرویی با وزن حدود 550 کیلوگرم بسازد که با فاصله محوری بیش از 2030 میلی‏متر سه سرنشین را حمل کرده و بتواند از مسیرهای ناهموار به سلامت عبور کند. مضاف براینکه با قدرت 45 اسب ‏بخار شیشه بزرگ جلوی آن قابلیت تا شدن روی درب موتور را داشته باشد. 
 
از میان 135 شرکت که پیشنهاد ساخت چنین خودرویی برای آنها ارسال شد، بالاخره ویلیز موفق شد که نمونه‏ ای از مدل مفهومی Bantam را بسازد که برای تولید انبوه درنظر گرفته شد و موتور 4 سیلندر آن 60 اسب ‏بخار قدرت داشت.
 
از مدل‏ های اولیه با کد A، 1500 دستگاه ساخته شد که دارای گلگیرهای قوس ‏دار بودند. نمونه اصلاح شده با کد B به خودروی نظامی استانداردی تبدیل شد و نام جیپ را روی آن گذاشتند. 
 
در طول جنگ، ویلیز تعداد 358 هزار دستگاه از مدل B را تولید کرد و هنگامی که مشخص شد که ظرفیت تولید آنها بیش از این نیست، شرکت فورد قراردادی را برای تولید 250 هزار دستگاه دیگر منعقد نمود و نام محصول تولیدی خود را GPW گذاشت. جالب است بدانید که حتی در آن زمان هم نمونه‏ های غیرنظامی آن نیز وجود داشت. 
بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم، جیپ‏ های نظامی مازاد به مردم عادی فروخته شدند و از طرفی ویلیز مدل B را با انجام اصلاحاتی به اولین جیپ غیرنظامی تبدیل کرد و نمونه CJ را برای کشاورزان،شکارچیان و حتی پلیس‏ در نظر گرفت. 
 
 
 
این خودروساز به ساخت و نصب در پشت، تایر یدکی و سقف برزنتی اقدام کرد و تعداد شیارهای جلو پنجره رادیاتور آن از 9 به 7 کاهش پیدا کرد و طی سال‏ های متمادی، تعداد آنها از صفر تا 22 متغیر بود. 
 
بالاخره در سال 1996 جلو پنجره 7 شیاره توسط جیپ تبدیل به نام تجاری و مشخصات تجاری آن شد. اولین CJ-2A معروف به جیپ یونیورسال در تاریخ 17 ژوئن 1945 از خط تولید از کارخانه تولید و خارج شد. 
 
در آن زمان دو رنگ توسط خریداران قابل انتخاب بود و نام جیپ با حروف شکسته روی کف نشیمنگاه صندلی کنار راننده نقش بسته بود که نمونه‏ ای نادر محسوب می‏شد، چون پس از آن این نام که توسط ویلیز کپی رایت شده بود، با حروف درشت روی خودرو نقش می‏بست.
 
یکی دیگر از دلایل کمیاب بودن آن، حضور گیربکس سه سرعته و دسته دنده نصب شده روی فرمان بود چون به فاصله کوتاهی پس از آن، این به کنسول وسط منتقل شد و البته تعویض آنها به مهارت خاصی نیاز داشت. 
 
مدل CJ-2A از بسیاری جهات دارای استخوان‏بندی نظامی بود چرا که در آن از همان پیشرانه 65 اسب ‏بخاری استفاده شده و حداکثر سرعت آن بین 56 تا 68 کیلومتر برساعت بود. دکمه استارت پدالی در سمت راست پدال گاز قرار داشت و در زمان درگیری کلاچ برای استارت زدن، به فشار بالای پا نیاز بود. 
 
در جیپ برای روشن کردن موتور در هوای سرد، دکمه ساسات وجود داشت و اهرمی برای به حرکت درآوردن تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در پشت این مدل تعبیه شده بود. دو اهرم کوتاه نیز در کف قرار داشتند که از طریق آنها راننده به‏ صورت دستی می‏توانست اکسل جلو و همینطور دنده‏ های سبک و سنگین را درگیر کند. 
در این مدل ترمز دستی وجود داشت ولی از در و یا رول کیج مخصوص محافظت سرنشینان و ملاحظات ایمنی خبری نبود و افراد به نوعی روی باک بنزین می‏نشستند.
  
هفت دهه پیشرفت  
 
نسل چهار رانگلر که مجددا در آن از پیشرانه 4 سیلندر استفاده شده و انواع موتورهای توربوشارژردار و هیبریدی با فناوری مدرن نیز برای این نمونه معروف تعبیه گردیده است.  
پیشرانه 2 لیتری توربوشارژردار آن توان تولید 270 اسب ‏بخار نیرو را داشته و به سامانه استارت / استاپ و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک مجهز است. در مدل 2019 رول کیج محافظتی در نظر گرفته شده و از باک بنزین که در زیر صندلی جلو نصب شده باشد، خبری نیست. 
CJ مدل 1945 دارای شیشه بزرگ جلوی تاشونده بوده که لولای آن به سمت جلو و روی درپوش موتور قرار می‏گرفت و یک تسمه باعث می‏ شد که در جای خود محکم بماند. ضمنا دارای بست‏ه ایی بود که می‏توانستند گیره‏ های نگهدارنده تفنگ را روی آنها نصب کنند. 
 
روی رانگلرهای امروزی نیز شیشه بزرگ جلو قابلیت تاشوندگی داشته با این تفاوت که تا کردن آن به زمانی کمتر از 4 دقیقه نیاز دارد اما در مدل‏های قبلی JK این کار به 2 ساعت نیاز داشت. رانگلرهای امروزی با جعبه ابزار عرضه می‏شود که مخصوص جدا کردن شیشه بزرگ جلو بوده و همینطور درها و محل استقرار این جعبه همانند مدل ‏های نظامی در زیر صندلی سرنشین کناری راننده است.  
 
مدل‏ های غیرنظامی اولیه CJ به چراغ‏ های بزرگ جلو به اندازه 18 سانتیمتر مجهز بودند اما اندازه این بخش در نمونه نظامی حدود 13 سانتیمتر بود. در بخش عقب و در سمت راننده تک چراغ عقب وجود داشت و در سمت شاگرد چراغ قابلیت روشن شدن نداشته و فقط بازتابنده نور بوده است. 
 
در جیپ‏ های قدیمی از چراغ ‏های راهنما خبری نبود و برف پاک‏کن ‏های آن برای راننده فقط به ‏صورت وکیوم کار می‏کرد و طرف شاگرد باید با دست به حرکت درمی‏ آمد.
رانگلر در طول عمر خود دچار افزایش وزن شده چنان که مدل B آن دارای وزنی معادل هزار کیلوگرم بود اما وزن رانگلرهای امروزی بیش از 1818 کیلوگرم است و البته می‏تواند افراد بیشتری را با هر قد و وزنی در خود جای دهد.
 
در طول سال ‏های متمادی، مدل‏های مختلفی از جیپ به بازار عرضه شد اما رانگلر همواره مهمترین نمونه و مرکز توجه جهانی آن بوده و هست و به همین دلیل جدیدترین مدل آن هنوز دارای لولاهای بیرونی و در پشت بوده که به‏ عنوان بخشی جدا از اتاق اصلی است 
درها، انواع سقف و گرمکن‏ ها تا اوایل دهه 80 میلادی به ‏عنوان آپشن سفارشی وجود داشتند. امروزه هنوز سامانه تهویه مطبوع در رانگلر به ‏صورت آپشن قابل سفارش است و جیپ‏پ های مدرن امروزی، به صندلی‏ ها و فرمان با سامانه گرمکن، صفحات نمایشگر بزرگ برای سامانه اطلاع / سرگرمی و پورت‏های متعددی مجهز شده ‏اند. 
نسل نو رانگلر به رنگ سبز موهیتو به نوعی مدیون نمونه قدیمی و وام‏دار مدل‏ های قدیمی خود است: یعنی فناوری اصلی و نحوه جایگزین و جاسازی قطعات اصلی و بخش‏ های عمده آن، مشابه همان مدلی است که 77 سال پیش ساخته شده بود.
این بخش‏ها عبارتند از: شاسی نردبانی شکل، پیشرانه 4 سیلندر که نیروی آن به اکسل‏های جلو و عقب انتقال پیدا می‏کند، دیفرانسیل مرکزی برای انتقال نیرو و عدم وجود آینه‏ های جانبی.
 
 
حتی محل نصب باتری آن مشابه مدل قدیمی بوده و قوس‏های ذوزنقه ‏ای گلگیرها نوعی الگوبرداری از گاردهای نمونه اولیه است که برای جلوگیری از پرتاب گل و لای حین حرکت استفاده می‏ شدند و هنوز کف آن برای تخلیه آب دارای سوراخ ‏هایی هستند.  
رانگلرهای امروزی نیز کماکان همان موقعیت و محل قرار گرفتن چرخ‏ها را حفظ کرده و تایرها و رینگ ‏ها نسبت به جلوپنجره در قسمت جلوتری قرار دارند.
بسیاری از علاقه‏ مندان به مدل CJ-5 علاقه فراوانی دارند به ‏خصوص درپوش مربع شکل موتور آن که در قسمت جلو باریک و نوک تیز می‏شود و همین امر باعث شده که گلگیرهای جلویی شکل خاصی به خود بگیرند. 
اما این مدل YJ بود که در سال 1986 حالتی انحصاری پیدا کرد چون ظاهری جدید و متفاوت داشت و ارتفاع این نمونه کاهش و پهنای آن افزایش پیدا کرده بود و چراغ‏های بزرگ جلو مربع شکل شدند و نام جدید رانگلر را روی خود می ‏دیدند. 
اولین باری که جیپ نقش یک اس‏ یو وی را ایفا کرد به سال‏ های دهه 50 میلادی برمی‏گردد یعنی دورانی که مردم و خریداران به سرعت لذّت آف‏رود را کشف کرده و پیشاهنگان از مدل Rubicon Trail برای انجام مأموریت‏ های خود استفاده کردند. 
 
از آن تاریخ بود که جیپ تبدیل به وسیله نقلیه لذّت ‏بخشی شد. این مورد کماکان تا امروز ادامه دارد و باعث شده که تولید جیپ برای مدتی بیش از 7 دهه ادامه پیدا کند. رانگلرهای امروزی به مراتب بیش از گذشته جلب توجه می‏کنند و به همین ارائه دهنده آمیزه ای از گذشته و آینده هستند. 
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس