نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21924
زمان انتشار: 03 شهریور 1399 13:32:00

تاریخچه مرسدس‏ بنزهای 6×6

در اوایل دهه 30 یک سری اتومبیل خارج جاده ‏ای با کد G و با نام‏ های G1 تا G5 با تعداد محدود ساخت که از میان آنها G4 از همه معروف ‏تر شد. G4 با کُد W31 در سال 1934 عرضه شد و طراحی آن به صورت سدان 7 نفره یا کروکی بود و توسط سران ارتش نازی مورد توجه قرار گرفت و در بسیاز از مراسم رژه مورد استفاده قرار گرفت.
 تاریخچه مرسدس‏ بنزهای 6×6

 

مجله ماشین - نویسنده : مهندس برزو سپاسی / در سال 2013 مرسدس‏بنز تعریف جدید خود از یک اتومبیل لوکس را ارائه کرد. قبل از آن، اتومبیل‏ ها یا همانند لامبورگینی باید در رده بندی اسپرت محسوب می‏شدند یا لوکس مطلق، مانند رولزرویس و یا ترکیبی از این دو مانند بنتلی کنتیننتال GT. ولی مرسدس از مدل SUV قدیمی خود، یک خودرو دست‏ساز با آخرین امکانات و تولید محدود کمی بیش از 100 دستگاه را تولید کرد که دنیای اتومبیل را تکان داد. G63 AMG 6×6 خودرویی با 6 چرخ، سه محور، دارای یک پیشرانه 8 سیلندر V شکل و دو توربو با قدرت 536 اسب‏بخار و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک و قیمت 379 هزار یورو بود که به تعداد 100 دستگاه تولید شد. این مدل توانایی آن را داشت که در آبی به عمق یک متر وارد شود. ابعاد تایرهای آن 37 اینچ بوده و راننده از داخل، امکان کم و زیاد کردن میزان باد لاستیک را داشت که این برای عبور از مسیرهای بیابانی بسیار مفید بود. جالب آن بود که بلافاصله پس از اتمام تولید این مدل، قیمت آن بالا رفت، به گونه‏ای که در فلوریدای آمریکا به تازگی یک دستگاه از آن به مبلغ 975 هزار دلار به فروش گذاشته شد. اما این اولین تجربه مرسدس‏بنز برای یک محصول در این کلاس نبود. 


 
 
در اوایل دهه 30 یک سری اتومبیل خارج جاده‏ای با کد G و با نام‏ های G1 تا G5 با تعداد محدود ساخت که از میان آنها G4 از همه معروف ‏تر شد. G4 با کُد W31 در سال 1934 عرضه شد و طراحی آن به صورت سدان 7 نفره یا کروکی بود و توسط سران ارتش نازی مورد توجه قرار گرفت و در بسیاز از مراسم رژه مورد استفاده قرار گرفت. 
 
این سری از G4 ها عمدتاً به رنگ خاکستری مات و گلگیرهای مشکی، رنگ‏آمیزی شده بودند. رنگ مات، جلوی انعکاس نور را می‏ گرفت و در جنگ، یک مزیت محسوب می‏شد. البته G4 به ‏دلیل قیمت زیاد، به ‏عنوان اتومبیل عادی ارتشی مورد استفاده قرار نگرفت. این خودرو دارای یک موتور 8 سیلندر خطی با حجم 5018 سی‏سی با قدرت 100 اسب و یک گیربکس 4 سرعته غیر سنکرونیزه بود که نیرو را به 4 چرخ عقب منتقل می‏کرد. 
 
طول این وسیله 7/5 متر بوده که فضای کافی داخل اتاق برای سه ردیف صندلی را فراهم آورده بود. از سال 1937 پیشرانه قوی‏تری با حجم 5252 سی ‏سی و با قدرت 115 اسب‏ بخار، جای نمونه قبلی را گرفت. یکی از معروف‏ترین مرسدس ‏های تایپ G4، اتومبیلی است که از ابتدا در اختیار دربار اسپانیا بوده که به تازگی نیز توسط بخش کلاسیک کارخانه مرسدس‏بنز مورد بازسازی قرار گرفته است. اتومبیل اسپانیایی، یک هدیه از سوی دولت آلمان نازی به ژنرال فرانکو بوده است. 
 
در مجموع از 57 دستگاه اتومبیلی که تا سال 1939 ساخته شد، تنها تعداد محدودی باقی مانده و از میان آنها تنها 3 دستگاه دارای تاریخچه مدون و شناخته شده‏ ای هستند. به غیر از این خودرو، یک دستگاه دیگر در کشور اتریش و آخری نیز در هالیوود آمریکا نگهداری می ‏شود. آلایندگی این غول 3550 کیلوگرمی 666 گرم بر کیلومتر بود که با معیارهای امروزی رقم بالایی محسوب می‏ شود. 
 
 
 
ظاهر این اتومبیل، شباهت زیادی به مدل ‏های عادی مرسدس همچون سری  170 داشته و مخصوصاً در انواع سدان نمی‏توان آن را جزء خودروهای زیبا محسوب کرد ولی باید پذیرفت که این خودرو به شدت اعجاب‏انگیز است. جالب آن که حداکثر سرعت G4 تنها 67 کیلومتر در ساعت بوده که در صورت رانندگی در خارج از جاده 38 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می‏کرده است! البته باید اذعان کرد که این مدل همیشه در زیر سایه مدل بزرگ‏تر 770 قرار داشت و تعداد تولید آن به همین علت بالاتر نرفت، چرا که برای مراسم رژه نظامی، عمدتاً 770 که جنبه تشریفاتی بالاتری داشتند مورد استفاده قرار می‏گرفتند. عکس‏ هایی از هیتلر وجود دارد که سوار بر G4 خود در حال سلام خاص نظامی حزب نازی در مقابل جمعیت زیادی در حال عبور است. 


 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس