نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21941
زمان انتشار: 06 شهریور 1399 11:40:00

دوج چارجر SRT Hellcat مدل 2020

در این مطلب یک دستگاه دوج شارژر SRT Hellcat مدل 2020 با کیت بدنه پهن (WideBody) را مورد برن اوت قرار دادیم تا میزان لاستیک از بین رفته آن را اندازه ‏گیری کنیم.
دوج چارجر SRT Hellcat مدل 2020

مجله ماشین -  در این مطلب یک دستگاه دوج شارژر SRT Hellcat مدل 2020 با کیت بدنه پهن (WideBody) را مورد برن اوت قرار دادیم  تا میزان لاستیک از بین رفته آن را اندازه‏ گیری کنیم. برای اندازه‏ گیری میزان لاستیک فرسوده شده در این عمل، قبل از تست، وزن لاستیک ‏ها را اندازه ‏گیری کردیم و بعد از آزمایش هم با اندازه‏ گیری وزن لاستیک ‏ها و تغییر وزن آنها میزان لاستیک سوخته شده را محاسبه کردیم. بعد از 20 ثانیه وقتی که تکه ‏های لاستیک ذوب شده روی شیشه جلوی خودرو فرود آمدند، فهمیدیم که کار درست انجام شده است و همه چیز خوب پیش می‏رود. 

 

حرکت ویرانگر و مخرب ما که در حقیقت یک آزمایش علمی است، طبق نقشه پیش رفته است. با یک کنجکاوی کودکانه، یک ترازوی معمولی، یک کرونومتر و یک خودروی دوج SRT Hellcat با کیت بدنه پهن 707 اسب ‏بخاری مدل 2020 برآن شدیم تا توسط یک تست ثابت کنیم چقدر طول می‏کشد تا لاستیک‏ های عقب 20 اینچی قوی‏ترین خودروی سدان تولید انبوه در جهان بسوزند و ذوب شوند و از بین بروند. 
 
این لاستیک‏ های 361 دلاری شامل دو لاستیک Pirelli PZero PZ4 با اندازه 305/35ZR20 بودند که باید بعد از تعداد 200 دور میزان سوختن آنها اندازه ‏گیری می‏شد. این تعداد دور لاستیک‏ های عقب در صورتی که سرعت چرخش لاستیک‏ ها 96 کیلومتر در ساعت باشد، تنها مدت 16 ثانیه به طول می‏انجامد. با این حساب این خودرو نمی‏تواند در تست ما با زمان 20 ثانیه شرکت کند و بنابراین ما مجبور شدیم که تست را با روش قدیمی انجام دهیم. پس راننده باید پدال گاز را تا انتها بفشارد و به صورت هم‏زمان پدال ترمز را به اندازه ای نگه دارد تا چرخ‏های جلو تقریباً ثابت بمانند و با چرخش لاستیک ‏های عقب خودرو به دور خودش بچرخد و در این حالت موتور V8 دوج  بر ترمزهای عقب غلبه کند.
 
 
همانطور که خودرو به دور خود می‏پیچید و لاستیک‏ها در اصطکاک با آسفالت بودند، دمای سیستم خنک کننده پیشرانه، دمای روغن و دمای گیربکس را کنترل می‏کردیم. 
دراین شرایط 40 ثانیه دیگر بدون هیچ مشکلی گذشت و خودرو دیوانه وار به دور خودش می‏پیچید، ولی بعد از 15 ثانیه ابری از دود تیره در اطراف چرخ‏ های عقب خودرو ایجاد شد و لاستیک عقب سمت راست شروع به تکه تکه شدن کرد و لایه ‏های لاستیک و رشته‏ های دراز فولادی دور لاستیک خودرو به درون محفظه چرخ و داخل گلگیر سمت راست و سپر عقب برخورد کردند. 
نگرانی ما در مورد شکستگی لبه‏ های گلگیرهای پلاستیکی Hellcat زیاد شد و همچنین دلواپس بودیم که لاستیک بزرگ آن بترکد. ولی مانند دانشمندانی چون نوبل و اینشتین تصمیم گرفتیم که به آزمایش خود ادامه دهیم و عطش دانستن بیشتر در ما به ترس ما از خرابکاری فائق آمد. 
در نهایت شنیدیم که یک صدای خشک و بی‏روح در بی‏سیم گفت: ترمزهای عقب آتش گرفته ‏اند. آزمایش ما جمعاً 93 ثانیه طول کشید. علیرغم وجود باد در لاستیک‏ ها، شیار و برجستگی‏ های آنها کاملاً از بین رفته بود. ما متقاعد شده بودیم که اگر این تست 30 ثانیه دیگر طول می‏کشید، لاستیک ‏ها می‏ترکیدند. 
 
بنا بر اطلاعات کامپیوتر سفری خودرو، لاستیک‏ ها مسافتی معادل 25/2 کیلومتر را با سرعت متوسط 87 کیلومتر در ساعت طی کرده ‏اند. این در حالی است که خودرو از جای خود حتی چند سانتی متر هم جابجا نشده بود، تقریباً معادل مسافتی که ما توانستیم علم را به جلو ببریم!

نکات مثبت تست: قدرت 707 اسب‏بخاری پیشرانه V8 مجهز به توربوشارژر و بوی شیرین دود لاستیک ‏ها در سوراخ بینی شما
نکات منفی تست: هزینه حاصل از دود لاستیک ‏ها که 722 دلار است
 
 

مشخصات فنی خودروی مورد آزمایش

نوع خودرو

سدان چهار در، پنج نفره، موتور جلو، دیفرانسیل عقب

نوع پیشرانه

V8 توربوشارژر، 16 سوپاپ انژکتوری، بلوک آهنی و سرسیلندر آلومینیم

حجم موتور (سی‏سی)

6166

قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

707-6000

گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

881-4800

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

فاصله دو محور جلو و عقب (متر)

04/3

طول/ عرض/ ارتفاع (متر)

10/5-98/1-46/1

وزن خالص (کیلوگرم)

2098

شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

8/3

شتاب صفر تا 160 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

9/7

شتاب صفر تا 209 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

1/13

شتاب صفر تا 241 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

18

زمان رسیدن از سرعت 8 تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

1/4

طی مسافت 400 متر (ثانیه در سرعت/کیلومتر بر ساعت)

9/11-200

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

315

مسافت ترمز از 112 کیلومتر در ساعت تا زمان توقف (متر)

3/49

مصرف سوخت شهری/ ترکیبی/ جاده ای (لیتر)

8/19-8/15-3/11

مصرف سوخت تست (لیتر)

8/15

قیمت پایه/ مدل مورد تست (دلار)

73 هزار تا 83 هزار

 
 
شرح کامل این مقاله در مجله ماشین شماره 444 چاپ شده است.
 
تنظیم خبر: محمدجواد شبیری
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس