نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21958
زمان انتشار: 15 شهریور 1399 11:18:00

گنجینه ‏ای که نرفت و ماندنی شد

بررسی یکی از اسناد خودرویی مرکز پژوهش‏ های مجلس شورای اسلامی
گنجینه ‏ای که نرفت و ماندنی شد

 مجله ماشین / پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که بسیاری از اموال افراد وابسته به رژیم طاغوت مصادره شدند. خودروها نیز از این امر مستثنی نبودند و بسیاری از خودروهای خاص و ارزشمند کشورمان (که به چنین افرادی تعلق داشتند) ضبط شدند. در سال‏ های آتی و به تدریج، برخی از این خودروها طی مزایده‏ هایی به فروش رسیدند که از این میان، برخی در ایران ماندند و برخی نیز رهسپار کشورهای دیگر شدند. 

با این حال، بودند خودروهایی که در پایان دوره مزایده‏ ها به فروش نرسیدند و به عنوان بخشی از اموال دولتی در اختیار بنیاد مستضعفان و سایر نهادها ماندند که مجموعه‏ ای از آنها در قالب «تماشاگه خودرو»، امروزه در نزدیکی تهران به نمایش درآمده است.

 
 



در موردی خاص که به عنوان یک سند در وب‏سایت مرکز پژوهش ‏های مجلس شورای اسلامی موجود است، لیستی از قیمت و مشخصات خودروهایی که زمانی قرار بر صادرات آن ها بوده مشاهده می ‏شود. این سند که تحت عنوان اجازه صدور تعدادی از اتومبیل‏ های زائد بنیاد جانبازان به بنیاد مذکور در دوره 68 جلد 8 اسناد مرکز پژوهش ‏ها آورده شده، با شماره 387160ت462 نیز قابل دسترسی است. 
 
در این سند عنوان شده که هیات وزیران در جلسه ‏ای در سال 68 تصویب کردند که بنیاد جانبازان مجاز است تعدادی از اتومبیل‎‏های زائد خود را براساس یک لیست پیوست شده با رعایت مقررات صادر کند. در پایان نیز امضای نخست وزیر وقت در کنار تاکید بر غیرقابل فروش بودن این خودروهای به اصطلاح عتیقه و فاقد پروانه عنوان شده است. 
 
این لیست، خود از دو لیست کلی تشکیل شده که در برگه اول نام 17 خودرو شامل 13 دستگاه رولزرویس، دو دستگاه لیموزین جاگوار ، یک دستگاه آستون و یک دستگاه جاگوار پنتر به چشم می‏خورد. علاوه بر این قیمت خودروها نیز بین 4 تا 50 میلیون تومان ذکر شده است. 
در بخش دوم نیز دو دستگاه بنز 600، یک دستگاه بنز کوپه 450، یک دستگاه بنز 280، یک دستگاه بنز 300، یک رنجروور و یک دستگاه کادیلاک به چشم می‏خورد که قیمت آنها بین 300 هزار تا 10 میلیون تومان ذکر شده است. بنابراین مجموع قیمت این دو لیست به 316 میلون و 300 هزار تومان می‏رسد. 
 
 
 
 
متاسفانه در این دو لیست، اطلاعات دقیقی از مدل دقیق خودروها عنوان نشده، اما با توجه به این سند و تطیبق دادن آن با برخی از خودروهای حاضر در تماشاگه خودرو، می‏توان به نتایج جالبی رسید. این که برای مثال به احتمال زیاد منظور از جاگوار پنتر همان پنتر J72 بنفشی باشد که امروزه در بخش جلویی موزه قرار گرفته و قیمت آن در این لیست 5 میلیون تومان ذکر شده که برای سال 1368 مبلغ قابل توجهی بوده است. 
 
علاوه بر این احتمالاً مرسدس بنزهای 600 از نوع پولمن بوده، بنز کوپه 450 نیز از نوع SLC سری C107 است. همچنین ممکن است بتوان آستون موجود در لیست، جاگوارهای لیموزین، رولزرویس ‏ها و سایر خودروها را نیز با خودروهای حاضر در خود موزه، موزه ‏های دیگر و یا انبار آنها تطبیق داد. بنابراین در سال 1368 احتمالاً تلاشی برای فروش و صادرات این خودروها صورت گرفته، اما به دلایلی، این امر صورت نگرفته و خودروهای مذکور در ایران ماندند و بخشی از تماشاگه خودرو کنونی را شکل دادند. 
 
 
 

 

نوع خودرو

شماره پرونده

مبلغ کارشناسی

(میلیون ریال)

رولزرویس

2273م

150

رولزرویس

2274م

150

رولزرویس

2275م

350

رولزرویس

2276م

150

رولزرویس

2277م

50

رولزرویس

2278م

150

رولزرویس

2279م

150

رولزرویس

2280م

350

آستون

2281م

40

جاگوار لیموزین

2282م

80

جاگوار لیموزین

2283م

70

رولزرویس

2284م

150

رولزرویس

2285م

150

رولزرویس

2287م

250

جاگوار پنتر

2288م

50

رولزرویس

2289م

250

رولزرویس

2290م

500

بنز 600

2350م

30

بنز 600

2358م

40

بنز کوپه 450

2349م

20

بنز 280

2351م

10

کادیلاک

2352م

10

رنجروور

2341م

10

بنز 300

2385

3

 

تنظیم خبر : محمدجواد شبیری
 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس