نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 22060
زمان انتشار: 08 مهر 1399 13:41:00

دقایقی با نسل نخست ب‏ ام ‏و سری سه

اولین گونه سری سوم ب ‏ام ‏و با کد اتاق E21 طی سال‏ های 1975 تا 1983 میلادی با تیراژ بیش از 36/1 میلیون دستگاه به بازار عرضه شد تا ادامه دهنده راه مدل اسطوره ای ب‏ام‏و یا همان 2002 باشد.
دقایقی با نسل نخست ب‏ ام ‏و سری سه

 مدیر گروه طراحی این کمپانی از سال 1970 تا 1974 میلادی آقای Paul Bracq با نوآوری‏ ها و ایده‏ های جدید و الهام گرفته از مدل 2002 و اتکا به همکاری آقای Wilhelm Hofmeister این پروژه را کلید زد و در بعضی بخش‏ های آن از قطعات گونه E12 کمک گرفت. سرانجام با تلاش تمام کارکنان خودروسازی ب ‏ام ‏و در ماه جولای 1975 این خودرو پا به میدان رقابت گذاشت.

 

در مورد طراحی ب ‏ام ‏و E21 می‏توان سادگی را در عین جذابیت و اسپرت بودن از نکات برجسته آن دانست که در ابعادی برابر 4355 میلی‏متر طول، 1610 میلی‏متر عرض و 1380 میلی‏متر ارتفاع خلاصه شده اند. در نمای جلو چراغ‏ های تکی، جلو پنجره معروف ب‏ ام ‏و و سپرهای کرومی، زیبایی خاص دهه 70 را به رخ می‏ کشند. قسمت عقب در هماهنگی کامل با جلو طراحی و ساخته شده و هنوز هم پس از گذشت سال‏ها، چشم نواز است.
 
خودرویی که به آن پرداخته ایم، مدل 316 با اتاق E21 است که در وضعیت بسیار خوبی نگهداری شده است. اگرچه بیرون آوردن این خودرو از‏ محل نگهداری آن، و تهیه مقدمات و امکانات لازم نزدیک به یک ساعت زمان برد اما در خودرو به راحتی و نرمی باز ‏شد تا از نو بودن داخل اتاق متعجب شویم.
 
موکت‏های کف، صندلی‏ های چرمی، داشبورد و حتی سیستم پخش موسیقی همه به قوت خود باقی هستند و تمام ادوات مانند روز اول، کار می کنند. صندوق عقب را که باز می‏کنیم، متوجه می شویم زاپاس و آچارهای خودرو نیز تا به حال استفاده نشده ‏اند.
 
این خودرو در مجموعه تعلیق، مجهز به سیستم مک فرسون در جلو و با بازوهای کنترلی در عقب هستند و هر چهار چرخ مستقل عمل می کنند. فاصله محورها 2563 میلی‏متر است و از پیشرانه 4 سیلندر با کد M10 به حجم دقیق 1574 سی‏سی نیرو می گیرد. جعبه دنده‏ 4 سرعته Getrag، قدرت 89 اسب‏بخار در 6 هزار دور بر دقیقه و گشتاور 123 نیوتن‏متر در 4 هزار دور بر دقیقه را به چرخ های عقب منتقل می کند که با توجه به وزن 1020 کیلوگرمی خودرو چنان توانمند نیست. 
 
این موتور با سر سیلندر آلومینیمی، 8 سوپاپ دارد و نسبت تراکم آن 3/8 به 1 است که در وضعیت ایده‏آل، در 8/13 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و 400 متر را در مدت 2/18 ثانیه می‏ پیماید.
 
 

نوشته و عکس: امیرحسین پورسینا

 
 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس